In contextul crizei mondiale, care a generat restricþii bugetare in toate domeniile, autoritatile legislative cauta noi solutii de cooperare intre sectorul public si mediul de afaceri reglementand expres parteneriatele public-private menite sa atraga finanþare privata in sectorul public.
de Lidia Trandafir, avocat colaborator
Finalitatea contractului rezida in posibilitatea de a derula investitii importante cu finantare privata si avand drept scop transferul bunului public, la finalul contractului de parteneriat public-privat, catre autoritatea publica.
Legiferarea Parteneriatului Public - Privat
Parteneriatele public-private sunt expres reglementate in recent adoptata
Lege nr. 178/2010 (care urmeaza sa intre in vigoare la data de 6 noiembrie 2010).
Prin Legea nr. 178/2010 este stabilita o procedura speciala de selectare a investitorului privat precum si de realizare a proiectului public-privat, derogatorie de la reglementarile referitoare la atribuirea contractelor de concesiune de bunuri proprietate publica prevazute de Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 54/2006 si de cele referitoare la concesiunea de lucrari publice si servicii, stabilite de Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 34/2006.
In prezent exista insa controverse referitoare la stabilirea cu exactitate a proiectelor care intra sub incidenta Legii nr. 178/2010.
Particularitatile procedurii de selectie a investitorului privat. Diferentierea de procedurile reglementate in legislatia existenta
Noua legislatie instituie o procedura simplificata de selectare a partenerilor privati. Principalele aspecte care diferentiaza procedura instituita prin Legea nr. 178/2010 de procedura din legislatia existenta sunt urmatoarele:
(i) Proiectele de parteneriat public-privat care intra in domeniul de aplicare a Legii nr. 178/2010 sunt finantate exclusiv de partenerul privat.
(ii) Proiectul de parteneriat public-privat este realizat prin intermediul unei entitati nou create - compania de proiect. Aceasta este o societate comerciala rezidenta in Romania, avand ca asociati sau actionari entitatea publica si entitatea privata, reprezentate proportional in functie de participarea la proiect, avand ca unic scop derularea proiectului public-privat.
Compania de proiect este condusa de un consiliu de administratie, in care cei doi parteneri sunt reprezentati proportional cu participarea.
(iii) Obligativitatea incheierii unui acord de proiect intre partenerul public si cel privat in vederea pregatirii contractului de parteneriat public-privat.
(iv) Investitorul care realizeaza proiectul public-privat este selectat de autoritatea publica initiatoare a proiectului fara a organiza licitatie publica.
(v) Modalitatea de realizare a proiectul public-privat se stabileste prin negociere directa intre autoritatea publica si investitorul privat.
(vi) Partenerul public este obligat sa publice anuntul de intentie referitor la proiectele de parteneriat public-privat in Sistemul electronic de achizitii publice („SEAP”) si, in cazul in care valoarea proiectului depaseste 5 milioane euro, in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(vii) Riscurile proiectului de parteneriat public-privat sunt suportate in mod proportional si echitabil de catre partenerul public si cel privat.
(viii) impartirea responsabilitatilor, a valorii de finantare si a riscurilor sunt convenite prin contract.
Avantajele acestei proceduri
Prin renuntarea la procedura licitatiei publice si adoptarea procedurii de selectie este mult simplificat procesul de desemnare a investitorului privat care realizeaza proiectul. in plus, renuntandu-se la licitatie, procedura capata celeritate.
De asemenea, un avantaj important al investitorului privat selectat in cadrul noii proceduri consta in faptul ca, inainte de incheierea contractului de realizare a proiectului, acesta poarta o negociere directa cu autoritatea publica initiatoare a proiectului in cadrul careia agreeaza termenul si conditiile optime de realizare a proiectului.
Un alt avantaj al investitorului privat consta in faptul ca participa la conducerea companiei de proiect proportional cu propria contributie avand astfel posibilitatea sa controleze modalitatea de realizare a proiectului. De asemenea, cei doi parteneri suporta proportional riscurile proiectului.
Neajunsurile procedurii
Avand in vedere ca autoritatea publica stabileste exclusiv criteriile de selectie a investitorului privat, exista riscul ca procedura sa fie perceputa uneori ca fiind discriminatorie, menita sa favorizeze anumiti investitori privati.
Mai mult, inlocuirea procedurii licitatiei cu procedura de selectie directa poate genera suspiciune si poate da nastere la numeroase contestatii, ceea ce in final va conduce la ingreunarea procedurii de atribuire a proiectului.
Obligatia de a depune o garantie in cuantum de 2% din valoarea estimata a proiectului in cazul in care un investitor contesta procedura de selectie face ca procedura de contestare sa fie excesiv de costisitoare si poate fi considerata chiar ca o ingradire a accesului la justitie. Ne asteptam ca aceasta prevedere sa fie atacata la Curtea Constitutionala cat de curand.
Rolul fiecarui parteneriat. Avantaje specifice
Rolul partenerului privat consta in participarea cu capital sau alte ac¬tive precum si cunostinte manageriale, asi¬gu¬rand management modern si mo¬d¬ele economice performante pentru sec¬torul public.
Rolul partenerului public consta in realizarea obiectivelor de interes public, asigurarea stabilitatii legislative si transparentei procedurii de realizare a proiectului.
Avantajele partenerului privat constau in:
(a) Oportunitati de afaceri care genereaza profit. Astfel, in cadrul unui astfel de parteneriat, investitorul privat pe de o parte isi asuma proiectarea si realizarea unui bun iar pe de alta parte are posibilitatea de a percepe anumite tarife care sa acopere costurile de realizare si intretinere a bunului, incluzand un profit rezonabil; de asemenea, investitorul privat poate prelua printr-un contract de leasing un bun public existent, in vederea prestarii unor servicii aducatoare de venituri.
(b) Posibilitatea realizarii unui proiect la un bun raport calitate-pret.
Avantajele partenerului public sunt:
(a) Posibilitatea optimizarii calitatii serviciilor publice prin initiativa partenerilor privati de a veni cu solutii noi la preturi scazute.
(b) Degrevarea bugetului institutiilor publice de unele cheltuieli generate de asigurarea unor servicii prin transferul acestora catre zona privata, unde pot exista solutii inovatoare in bugetarea unui proiect.
(c) Compensarea lipsei de strategie si inovatie specifica sectorului public.
Concluzii
Noua reglementare in materia parteneriatului public-privat elimina licitatia publica din procedura de selectare a investitorului privat si instituie negocierea directa intre investitorul selectat si autoritatea initiatoare a proiectului. De asemenea, prevede crearea companiei de proiect ca entitate care realizeaza proiectul public-privat.
Noile conditii nu se aplica acelor proiecte care intra sub incidenta Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 54/2006 si Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 34/2006.
Comentarii articol (4)