Ministerul Finantelor Publice a finalizat un nou proiect pentru modificarea Codului Fiscal ce vizeaza, printre altele, taxa pe valoare adaugata, impozitul pe venit si pe profit. Noile prevederi ar urma sa intre in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2011.
I. IMPOZITARE DIRECTA
Impozit pe profit
• In domeniul impozitului pe profit, masura fiscala se refera la prelungirea perioadei de limitare a deductibilitatii cheltuielilor privind combustibilul, pana la data de 31 decembrie 2011.
• Corelari tehnice referitoare la exceptiile de la plata impozitului pe dividende.
Impozit pe venit
• Abrogarea prevederilor referitoare la neimpozitarea contravalorii cupoanelor ce reprezinta bonuri de valoare care se acordau cu titlu gratuit persoanelor fizice conform dispozitiilor legale.
• In perioada 1 ianuarie 2011 – 31 decembrie 2011 inclusiv, nu sunt cheltuieli deductibile cheltuielile privind combustibilul pentru vehiculele rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv pentru transportul rutier de persoane, cu o greutate maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietatea sau in folosinta contribuabilului cu exceptia situatiei in care vehiculele se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:
1. vehiculele utilizate exclusiv pentru: interventie, reparatii, paza si protectie, curierat, transport de personal la si de la locul de desfasurare a activitatii, precum si vehiculele special adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj, vehiculele utilizate de agenti de vanzari si de agenti de recrutare a fortei de munca;
2. vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru activitatea de taxi;
3. vehiculele utilizate pentru inchirierea catre alte persoane, inclusiv pentru desfasurarea activitatii de instruire in cadrul scolilor de soferi.
• Eliminarea din sfera impozabila a castigurile realizate ca urmare a participarii la jocurile de noroc caracteristice activitatii cazinourilor si pentru jocurile de noroc de tip slot machine concomitent cu introducerea taxei de acces in legislatia specifica.
• Reglementarea recalcularii de catre organul fiscal competent a platilor anticipate stabilite in contul
impozitului anual datorat, pentru veniturile din activitati independente si/sau veniturile din activitati agricole, in cazul in care in cursul anului fiscal contribuabilii isi intrerup temporar activitatea sau isi inceteaza activitatea, in urma instiintarii de catre contribuabil a organului fiscal competent, in termen de 15 zile de la data producerii evenimentului.
• in cazul in care platitorii de venituri din pensii nu au calculat, retinut si virat impozitul aferent veniturilor realizate de persoanele cu handicap grav sau accentuat in perioada de aplicare a prevederilor Legii nr. 22/2010 pentru completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, respectiv 7 martie 2010 – 13 mai 2010, inclusiv, platitorii de astfel de venituri sunt obligati sa depuna la organul fiscal competent o declaratie informativa privind veniturile platite in vederea stabilirii impozitului pentru fiecare dintre contribuabilii respectivi. Impozitul datorat, se calculeaza potrivit Cap.VI „Venituri din pensii“, de catre organul fiscal competent prin decizie de impunere.
Impozitul pe veniturile nerezidentilor
• Avand in vedere majorarea cotei de impozit a dividendelor platite catre o persoana juridica romana, respectiv la 16%, se impune modificarea cotei de impunere la 16% a dividendelor obtinute din Romania de persoanele juridice rezidente in statele membre ale Uniunii Europene si Asociatiei Europene a Liberului Schimb care nu indeplinesc conditiile de detinere si de participare minima in capitalul persoanei juridice romane pentru a fi scutite. Astfel, nu se va acorda un tratament mai favorabil dividendelor distribuite catre nerezidenti decat cele distribuite catre societati romane.
<!-- I. IMPOZITARE DIRECTA -->
II. Taxa pe valoare adaugata
I.Transpunerea unor directive europene
1. Art. 3 al Directivei 2008/8/CE a Consiliului din 12 februarie 2008 de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste locul de prestare a serviciilor - se refera la modificarea si completarea prevederilor Codului fiscal privind locul prestarii pentru serviciile principale si auxiliare legate de activitati culturale, artistice, sportive, stiintifice, educationale, de divertisment sau de activitati similare, cum ar fi targurile si expozitiile, inclusiv in cazul serviciilor prestate de organizatorii acestor activitati. in prezent aceste servicii se impoziteaza la locul prestarii efective, chiar daca sunt prestate catre persoane impozabile. Dupa 1 ianuarie 2011, in principiu numai serviciile de natura celor enumerate mai sus, prestate catre persoane neimpozabile, se vor mai
impozita la locul prestarii efective, in timp ce serviciile prestate catre persoane impozabile se vor impozita la locul unde este stabilit beneficiarul serviciilor.
2. Directiva 2009/162/UE a Consiliului din 22 decembrie 2009 - este o directiva ce modifica anumite dispozitii ale Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, modificarile fiind in primul rand de natura tehnica. Principalele modificari ale legislatiei in domeniul TVA care deriva din transpunerea acestei directive se refera in principal la:
- introducerea unor dispozitii referitoare la importul si la locul impozitarii livrarilor de gaz si de electricitate, regulile speciale aplicandu-se pentru importurile si livrarile de gaz efectuate prin intermediul oricarui sistem de gaze naturale situat pe teritoriul Comunitatii sau al oricarei retele conectate la un astfel de sistem;
- aplicarea scutirii de TVA pentru importurile effectuate cu ajutorul navelor, atunci cand gazele sunt introduce intr-un sistem de gaze naturale sau intr-o retea de aplicarea unor reguli privind locul impozitarii pentru livrarile si importul de energie termica si agent frigorific similare cu cele aplicate pentru livrarea si importul de energie electrica si gaz;
- aplicarea unor reguli unitare privind locul prestarii pentru serviciile legate de acordarea accesului la
orice tip de sistem sau retea de electricitate si de gaze naturale, precum si la retelele de incalzire si de
racire.
3. Directiva 2010/23/UE a Consiliului din 16 martie 2010 de modificare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, cu privire la aplicarea optionala si temporara a mecanismului de taxare inversa pentru prestarea anumitor servicii care prezinta risc de frauda. Potrivit acestei directive, statele membre pot aplica pana la 30 iunie 2015 si pentru o perioada minima de doi ani taxarea inversa pentru transferul de certificate de emisii de gaze cu efect de sera, astfel cum sunt definite la articolul 3 din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de sera in cadrul Comunitatii, transferabile in conformitate cu articolul 12 din directiva, precum si pentru transferul altor unitati care pot fi utilizate de operatori in conformitate cu aceeasi directiva.
Primele doua directive trebuie aplicate de toate statele membre de la 1 ianuarie 2011. A treia directiva desi este optionala, constituie un instrument eficient pentru combaterea fraudei fiscale in domeniul comercializarii de certificate de emisii de gaze, iar Romania s-a angajat fata de Comisia Europeana sa implementeze aceasta optiune incepand cu data de 1 ianuarie 2011.
.Masuri de ordin tehnic, intre care mentionam:
- Modificarea prevederilor referitoare la livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in mod gratuit. Ca urmare a notificarii Comisiei Europene, care a pus in vedere Romaniei ca va declansa procedura de infringement in cazul neadaptarii legislatiei nationale la prevederile Directivei
2006/112/CE, serviciile prestate in mod gratuit vor fi considerate ca nu sunt in sfera de aplicare a TVA numai in situatia in care nu au legatura cu activitatea economica a persoanei impozabile;
- Continuarea aplicarii masurilor de limitare a dreptului de deducere a TVA pentru achizitia de autoturisme si combustibili necesari functionarii acestora si pentru anul 2011;
- Instituirea posibilitatii persoanelor impozabile care au realizat o cifra de afaceri inferioara plafonului de scutire pentru intreprinderi mici, de a solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, in vederea aplicarii regimului special de scutire. Masura are in vedere
reducerea numarului persoanelor inregistrate in scopuri de TVA in scopul imbunatatirii activitatii de administrare a acestora;
- Modificarea art. 11 alin. (12) din Codul fiscal in scopul corelarii cu alin. (11), referitor la operatiunile efectuate de contribuabilii declarati inactivi;
- Clarificari ale situatiilor in care bunurile contribuabililor inactivi sunt executate silit prin organele de executare silita;
- Modificarea art. 133 din Codul fiscal pentru a permite in cazul transporturilor efectuate in afara Comunitatii, sa fie aplicata regula impozitarii la locul utilizarii efective;
- Modificarea art. 153 alin. (9) din Codul fiscal, astfel incat sa rezulte ca dupa incetarea situatiilor care au condus la scoaterea din evidenta a contribuabililor inactivi, organul fiscal va inregistra din oficiu in scopuri de TVA respectivele persoane impozabile;
- Reglementarea situatiei in care se va emite un certificate pentru atestarea platii TVA pentru achizitiile intracomunitare de mijloace de transport care nu sunt noi, efectuate de persoane inregistrate conform art 1531 din Codul fiscal, in vederea inmatricularii respectivelor mijloace de transport;
- Instituirea obligatiei de a depune anumite notificari scrise organelor fiscale competente, pentru persoanele impozabile care au o cifra de afaceri anuala inferioara plafonului de 35.000 euro, tinand seama de importanta obtinerii unor date absolut necesare calculului bazei TVA pentru resursele proprii comunitare.
<!-- II. TVA -->
III. Accize
I. Transpunerea Directivei 2010/12/UE a Consiliului din 16 februarie 2010 de modificare a Directivelor 92/79/CEE, 92/80/CEE si 95/59/CE privind structura si nivelurile accizelor aplicate tutunului prelucrat si a Directivei 008/118/CE, care implica:
- inlocuirea MPPC (Most popular price category) cu WAP (Weighted average price) ca punct de referinta pentru determinarea structurii accizei totale pentru tigarete;
- atingerea cerintei privind acciza pentru tigarete de minim 90 euro/1000 tigarete indiferent de WAP, pana la 31 decembrie 2017, potrivit perioadei de tranzitie acordata Romaniei;
- revizuirea unor definitii, atat in cazul tigaretelor cat si in cazul altor produse din tutun.
II. Masuri de ordin tehnic, intre care mentionam:
- precizarea nivelului accizelor aplicabil incepand cu 1 ianuarie 2011;
- majorarea nivelului accizelor pentru anumite produse energetice, precum si pentru tigarete, potrivit angajamentelor
cu privire la respectarea reglementarilor comunitare in domeniu;
- eliminarea scutirii de la plata accizelor prevazuta in cazul tigaretelor destinate testelor stiintifice si celor privind calitatea produselor;
- mentinerea accizelor pentru cafea si produse din cafea si pentru anul 2011;
- revizuirea faptelor care constituie infractiuni in cazul operatiunilor cu produse accizabile.
<!-- III. Accize -->
IV. Contributii sociale
Prin acest proiect de act normativ se asigura crearea unui cadru legislativ unitar in ceea ce priveste definirea veniturilor pentru care exista obligatia de calcul, retinere, plata si declarare a contributiilor sociale, in concordanta cu prevederile Codului fiscal, precum si o baza de calcul care sa cuprinda in mare parte aceleasi categorii de venituri, si totodata, sa raspunda conditiilor de acordare a prestatiilor de care pot beneficia persoanele asigurate.
De asemenea, actul normativ asigura cadrul legal pentru implementarea unei singure declaratii prin care sa se realizeze atat declararea obligatiilor de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale, cat si declararea persoanelor care sunt asigurate, declaratie care se va depune la o singura institutie, respectiv autoritatea fiscal competenta.
Totodata, prin implementarea declaratiei unice in ceea ce priveste contributiile sociale se asigura si o integrare a fluxurilor de informatii intre institutiile cu atributii in colectarea obligatiilor fiscale si cele care, potrivit dispozitiilor legale, administreaza sistemele de asigurari sociale si acorda prestatiile sociale persoanelor asigurate.
Schimbarile prevazute a se instituii prin acest act normativ, in domeniul contributiilor sociale si implementarea declaratiei unice privind contributiile sociale, au la baza recomandari care au fost formulate cu privire la acest domeniu in cadrul proiectului de asistenta tehnica finantat de Banca Mondiala, respectiv Proiectul „Asistenta tehnica pentru dezvoltarea cadrului legal privind impozitele si contributiile sociale aferente salariilor”, derulat in anul 2007, sub coordonarea Comisiei interministeriale responsabile pentru realizarea celei de-a doua etape a reformei in
domeniul colectarii si armonizarii legislatiei referitoare la contributiile sociale.
<!-- IV. CONTRIBUTII SOCIALE -->
V. Jocuri de noroc
Organizatorii de jocuri de noroc caracteristice activitatii cazinourilor si de jocuri tip slot-machine, vor permite accesul in locatiile autorizate numai pe baza unui bilet de intrare, valabil pentru 24 ore in intervalul 0800 – 0800, pentru fiecare persoana.
Pentru cazinouri, biletul de intrare se emite si se incaseaza la receptie pentru fiecare persoana care intra in cazinou, indiferent daca aceasta participa sau nu la jocurile de noroc iar pentru jocurile tip slot-machine, biletul de intrare se va incaseaza numai de la jucatori.
Persoanele carora li s-a eliberat bilet de intrare au obligatia sa-l pastreze, pe toata perioada cat se afla in incinta locatiei in care se elibereaza astfel de bilete.
<!-- V. JOCURI DE NOROC-->
Comentarii articol (26)