Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca(ANOFM) a modificat, prin Ordinul nr. 123/2011, procedura de primire si de solutionare a cererilor de loc de munca sau indemnizatie de somaj.
Ordinul ANOFM nr. 123/2011 a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 172 din 10 martie 2011.
Cererea pentru indemnizatia de somaj se depune in 10 zile
Potrivit OUG nr. 17/2011, indemnizatia de somaj se acorda de la data incetarii raportului de munca sau de serviciu, daca cererea este inregistrata la agentia pentru ocuparea fortei de munca in termen de 10 zile de la aceasta data. Daca cererea este inregistrata dupa expirarea termenului de zece zile, dar nu mai tarziu de 12 luni de la data incetarii raportului de munca sau de serviciu, indemnizatia de somaj se acorda incepand cu data inregistrarii cererii.
Persoanele care fac cererea in termen de 10 zile pot beneficia de acest drept de la data cand s-au aflat in una din urmatoarele situatii: incetarii raportului de munca sau de serviciu, incetarii mandatului pentru care au fost numite sau alese, expirarii duratei pentru care militarii au fost angajati pe baza de contract sau a desfacerii contractului, incetarii raportului de munca in calitate de membru cooperator, incetarii contractului de asigurare pentru somaj, incetarii motivului pentru care au fost pensionate, incetarii motivului pentru care au fost suspendate raporturile de munca sau de serviciu, ramanerii definitive a hotararii judecatoresti, incetarii activitatii desfasurate exclusiv pe baza conventiei civile, expirarii perioadri de 60 de zile, in cazul absolventilor institutiilor de invatamant, in varsta de minim 16 ani, care intr-o perioada de 60 de zile de la absolvire nu au reusit sa se incadreze in munca potrivit pregatirii profesionale, absolvirii unei scoli speciale pentru persoane cu handicap, in cazul tinerilor in varsta de minim 16 ani, care nu au reusit sa se incadreze.
Conform ordinului emis de ANOFM, pentru completarea fisei persoana in cautarea unui loc de munca va prezenta
urmatoarele acte:
a) actul de identitate;
b) actele de studii si de calificare;
c) carnetul de munca sau alte acte care atesta, potrivit legii, existenta unor raporturi de munca ori de serviciu, in cazul persoanelor provenite din munca;
d) adeverinta medicala din care sa rezulte ca persoana este clinic sanatoasa sau apta de munca ori ca are eventuale restrictii medicale.
Cererea pentru acordarea indemnizatiei de somaj va fi insotita de
urmatoarele documente:
a) actul de identitate, in original;
b) actele de studii si de calificare, in original si in copie;
c) adeverinta medicala din care sa rezulte ca persoana este clinic sanatoasa sau apta de munca ori ca are eventuale restrictii medicale;
d) acte eliberate de organele financiare teritoriale, din care sa rezulte ca persoana nu realizeaza venituri sau ca realizeaza, din activitati autorizate potrivit legii, venituri mai mici decat valoarea indicatorului social de referinta al asigurarilor pentru somaj si stimularii ocuparii fortei de munca in vigoare.
In afara documentelor prevazute mai sus care urmeaza sa fie prezentate de toate categoriile de solicitanti de indemnizatie de somaj, cererea pentru acordarea indemnizatiei de somaj va fi insotita, dupa caz, si de urmatoarele documente:
A. in cazul persoanelor provenite din munca:
a) carnetul de munca, in original si in copie, si adeverinta prevazuta la art. 18 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 174/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, in cazul in care nu exista carnet de munca intocmit, adeverinta prevazuta la art. 18 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 174/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si alte acte care, potrivit legii, atesta existenta unor raporturi de munca sau de serviciu pana la data de 31 decembrie 2010 si, dupa caz, vechimea in munca realizata anterior datei de 1 martie 2002;
b) copie de pe hotararea judecatoreasca definitiva prin care instanta competenta potrivit legii a dispus reintegrarea in munca, atunci cand reintegrarea nu mai este posibila la unitatea la care persoana a fost incadrata in munca anterior, din cauza incetarii definitive a activitatii, sau la unitatea care a preluat patrimoniul acesteia;
c) adeverinta de la unitatea care a preluat patrimoniul unitatii in care persoana a fost incadrata anterior, din care sa rezulte ca reincadrarea in munca nu mai este posibila din cauza desfiintarii postului;
B. in cazul pensionarilor de invaliditate care isi redobandesc capacitatea de munca:
a) carnetul de munca, in original si in copie, si adeverinta prevazuta la art. 18 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 174/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, in cazul in care nu exista carnet de munca intocmit, adeverinta prevazuta la art. 18 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 174/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si alte acte care, potrivit legii, atesta existenta unor raporturi de munca sau de serviciu pana la data de 31 decembrie 2010 si, dupa caz, vechimea in munca realizata anterior datei de 1 martie 2002;
b) decizia de revizuire medicala, in original si in copie, emisa de medicul expert al asigurarilor sociale, din care sa rezulte redobandirea capacitatii de munca;
c) adeverinta de la ultima unitate sau unitatea care a preluat patrimoniul acesteia, dupa caz, din care sa rezulte ca reincadrarea in munca nu mai este posibila din lipsa unui post vacant de natura celui ocupat anterior
C. in cazul persoanelor ale caror raporturi de munca sau de serviciu au incetat in perioada de suspendare a acestora:
a) carnetul de munca, in original si in copie, si adeverinta prevazuta la art. 18 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 174/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, in cazul in care nu exista carnet de munca intocmit, adeverinta prevazuta la art. 18 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 174/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si alte acte care, potrivit legii, atesta existenta unor raporturi de munca sau de serviciu pana la data de 31 decembrie 2010 si, dupa caz, vechimea in munca realizata anterior datei de 1 martie 2002;
b) act din care sa rezulte data incetarii motivului pentru care au fost suspendate raporturile de munca sau de serviciu;
D. in cazul absolventilor institutiilor de invatamant, in varsta de minimum 16 ani, care intr-o perioada de 60 de zile de la absolvire nu au reusit sa se incadreze in munca potrivit pregatirii profesionale:
a) actul de absolvire a formei respective de invatamant, in original si in copie;
b) adeverinta eliberata de furnizorul de servicii specializate pentru stimularea ocuparii fortei de munca, prin care se certifica data inregistrarii persoanei in evidentele proprii, in cazul in care persoana s-a inregistrat in vederea medierii pentru incadrare in munca la un furnizor de servicii specializate pentru stimularea ocuparii fortei de munca, acreditat sau notificat conform legii;
E. in cazul absolventilor scolilor speciale pentru persoane cu handicap, in varsta de minimum 16 ani, care nu au reusit sa se incadreze in munca potrivit pregatirii profesionale: actul de absolvire a scolii speciale pentru persoane cu handicap, in original si in copie
Obligatiile persoanei indreptatite sa primeasca indemnizatie de somaj:
Persoanelor care indeplinesc conditiile pentru acordarea indemnizatiei de somaj li se elibereaza, pentru perioada acordarii acestui drept, un carnet de evidenta. Carnetul de evidenta se vizeaza lunar de catre agentia locala pentru ocuparea fortei de munca sau de catre punctul de lucru, pe baza actului de identitate:
a) sa se prezinte lunar, pe baza programarii sau ori de cate ori este solicitata, la agentia pentru ocuparea fortei de munca la care este inregistrata, pentru a primi sprijin in vederea incadrarii in munca;
b) sa comunice in termen de 3 zile agentiei pentru ocuparea fortei de munca la care este inregistrata orice modificare privind:
— incadrarea in munca;
— emiterea certificatului de inmatriculare sau a autorizatiei de functionare pentru a desfasura activitati independente;
— realizarea unor venituri lunare mai mari decat valoarea indicatorului social de referinta al asigurarilor pentru somaj si stimularii ocuparii fortei de munca in vigoare;
— plecarea din tara;
— concediul de maternitate sau de ingrijire a copilului;
— pensionarea;
— admiterea intr-o forma de invatamant;
— alte situatii;
c) sa participe la serviciile pentru stimularea ocuparii si de formare profesionala oferite de agentia pentru ocuparea fortei de munca la care este inregistrata;
d) sa faca dovada ca a cautat activ un loc de munca
Comentarii articol (24)