Contribuabilii au posibilitatea sa conteste actele administrative fiscale, cerand Fiscului sa revina asupra masurilor impuse. Contestatia se depune la organul fiscal al carui act administrativ este atacat si NU ESTE SUPUSA TAXELOR DE TIMBRU. AvocatNet.ro iti prezinta noile prevederi emise de Ministerul Finantelor Publice in aplicarea modului de solutionare a contestatiilor.
Noile prevederi au fost incluse in
Ordinul ANAF nr. 2137/2011, publicat in Monitorul Oficial nr. 380 din 31 mai 2011.
La data intrarii in vigoare a acestui act normativ, respectiv 31.05.2011,
se abroga prevederile Ordinului presedintelui ANAF nr. 519/2005.
Contestatia actelor fiscale este o procedura de reanalizare administrativa prin care se da posibilitatea organelor fiscale de a reveni asupra masurilor luate.
Posibilitatea de contestare
Orice persoana care formuleaza o contestatie pentru lipsa unui act administrativ fiscal trebuie sa demonstreze dreptul sau sau interesul legitim lezat.
Lipsa actului administrativ fiscal inseamna nesolutionarea in termenul legal a unei cereri a contribuabilului pentru emiterea unui act administrativ fiscal.
Deciziile referitoare la bazele de impunere se pot contesta numai prin contestarea deciziei referitoare la baza de impunere, nu si a deciziilor de impunere emise ulterior in temeiul acesteia.
Forma si continutul contestatiei
In cazul in care contestatarul precizeaza ca obiectul contestatiei il formeaza actul administrativ fiscal atacat, fara insa a se mentiona, inauntrul termenului acordat de organul de solutionare, cuantumul sumei totale contestate, individualizata pe feluri de impozite, taxe, datorie vamala, contributii, precum si accesorii ale acestora, sau masurile pe care le contesta,
contestatia se considera formulata impotriva intregului act administrativ fiscal.
Cand contestatia este formulata printr-un imputernicit al contestatorului, organele de solutionare competente vor verifica imputernicirea, iar in cazul in care contestatorul se afla in procedura de insolventa/reorganizare/faliment/lichidare, contestatia va purta semnatura si stampila administratorului special/administratorului judiciar sau a lichidatorului, dupa caz.
In situatia in care contestatia nu indeplineste cerintele de depunere (imputernicirea in original sau in copie legalizata, semnatura si stampila), organele de solutionare competente vor solicita contestatorului printr-o scrisoare recomandata cu confirmare de primire, ca in termen de 5 zile de la comunicare sa indeplineasca aceste cerinte. in caz contrar, contestatia va fi respinsa.
Termen de depunere a contestatiei
Contestatia se depune la organul fiscal emitent al actului administrativ fiscal contestat in termen de 30 de zile de la data comunicarii acestuia.
Dosarul contestatiei cuprinde: contestatia in original, care trebuie sa aiba semnatura persoanei indreptatita si amprenta stampilei, in cazul in care contestatorul este persoana juridica, imputernicirea avocatiala in original sau copie legalizata, dupa caz, actul prin care se desemneaza administratorul special/administratorul judiciar/lichidatorul, actul administrativ fiscal atacat, in copie, precum si anexele acestuia, copii ale documentelor care au legatura cu cauza supusa solutionarii, documentele depuse de contestator si sesizarea penala in copie, daca este cazul.
Termenul de depunere al contestatiei se calculeaza pe zile libere, cu exceptia cazului in care prin lege se prevede altfel, neintrand in calcul nici ziua cand a inceput, nici ziua cand s-a sfarsit termenul.
Retragerea contestatiei
Cererea de retragere trebuie sa fie semnata de contestator sau de imputernicit, cu indeplinirea acelorasi conditii de forma prevazute la formularea si depunerea contestatiei. in cazul in care contestatorul se afla in procedura de insolventa/reorganizare/faliment/lichidare, cererea de retragere a contestatiei va purta semnatura si stampila administratorului special/administratorului judiciar sau a lichidatorului, dupa caz. Persoanele fizice vor anexa la cererea de retragere copia actului de identitate.
Solutii asupra contestatiei
Contestatia poate fi respinsa ca:
- neintemeiata, in situatia in care argumentele de fapt si de drept prezentate in sustinerea contestatiei nu sunt de natura sa modifice cele dispuse prin actul administrativ fiscal atacat;
- nemotivata, in situatia in care contestatorul nu prezinta argumente de fapt si de drept in sustinerea contestatiei sau argumentele aduse nu sunt incidente cauzei supuse solutionarii;
- fiind fara obiect, in situatia in care sumele si masurile contestate nu au fost stabilite prin actul administrativ fiscal atacat sau daca prin reluarea procedurii administrative, luandu-se act de solutia pronuntata de instanta penala, se constata ca cererea ramane lipsita de obiect;
- inadmisibila, in cazul contestarii deciziilor de impunere emise in temeiul deciziei referitoare la baza de impunere.
Respingerea contestatiei pentru neindeplinirea conditiilor procedurale
Contestatia poate fi respinsa ca:
- nedepusa la termen, in situatia in care aceasta a fost depusa peste termenul prevazut de lege;
- fiind depusa de o persoana lipsita de calitatea de a contesta, in cazul cand este formulata de o persoana fizica sau juridica lipsita de calitate procesuala;
- fiind depusa de o persoana lipsita de capacitate de exercitiu, potrivit legii;
- lipsita de interes, in cazul in care contestatorul nu demonstreaza ca a fost lezat in dreptul sau interesul sau legitim;
- prematur formulata, in situatia in care sumele contestate nu sunt individualizate prin titlu de creanta si in situatia in care nu au fost emise decizii privind baza de impunere.
Comentarii articol (2)