In prezent, reglementarile contabile aplicabile sunt cele aprobate prin OMFP 3055/2009. Acestea trebuie sa fie aplicate de catre urmatoarele categorii de entitati:
a) societatile comerciale:
b) societatile/companiile nationale si regiile autonome;
c) institutele nationale de cercetare-dezvoltare;
d) societatile cooperative si celelalte persoane juridice care, in baza legilor speciale de organizare, functioneaza pe principiile societatilor comerciale;
e) subunitatile fara personalitate juridica, cu sediul in Romania, care apartin persoanelor juridice cu sediul sau domiciliul in Romania (sucursale, agentii, reprezentante etc.);
f) subunitatile fara personalitate juridica, cu sediul in strainatate, care apartin persoanelor prevazute mai sus cu sediul sau domiciliul in Romania;
g) subunitatile din Romania, care apartin unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul in strainatate.
Componenta situatiilor financiare depinde de nivelul urmatorilor 3 indicatori, determinati in functie de cursul de schimb valutar comunicat de BNR, valabil pentru ultima zi a exercitiului financiar:
-total active: 3.650.000 euro;
-cifra de afaceri neta: 7.300.000 euro;
-numar mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 50
Numarul mediu de salariati se determina dupa metodologia stabilita de Institutul National de Statistica.
La determinarea componentei primilor 2 indicatori, majoritatea entitatilor nu intampina dificultati majore. Indicatorul „total active” se refera la activele imobilizate, activele circulante si la cheltuielile in avans. Cifra de afaceri neta cuprinde conturile din grupa 70 din Planul de conturi, la care se adauga veniturile din subventii de exploatare aferente cifrei de afaceri (contul 7411).
In ceea ce priveste numarul mediu de salariati, sunt foarte multe entitati care considera ca acest indicator este reprezentat de numarul angajatilor existenti la sfarsitul exercitiului financiar si nu tin cont prevederile din continutul Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii IMM.
In primul rand trebuie retinut ca numarul mediu anual de salariati se determina pe baza Registrului general de evidenta a salariatilor (Revisal).
Numarul mediu de salariati reprezinta media aritmetica rezultata din raportul dintre suma efectivelor zilnice de salariati din luna respectiva (inclusiv din zilele de repaus saptamanal si din sarbatorile legale) si numarul total de zile calendaristice.
Efectivele zilnice de salariati includ:
- salariatii angajati pe durata nedeterminata;
- salariatii temporari care lucreaza in baza unui contract de punere la dispozitie incheiat intre entitate si un agent de munca temporara, pe durata contractului respectiv;
- proprietarii-directori;
- partenerii care desfasoara o activitate permanenta in cadrul entitatii si care beneficiaza de avantaje financiare din partea acesteia.
Salariatii cu program de lucru corespunzator unei fractiuni de norma sunt inclusi proportional cu timpul de lucru prevazut in contractul individual de munca.
La determinarea numarului mediu anual de salariati nu se tine cont de:
- salariatii aflati in concediu de maternitate sau parental;
- salariatii al caror contract individual de munca este suspendat pentru perioada luata in calcul, conform prevederilor legale (de exemplu, cei aflati in concediu fara plata, in greva sau detasati la lucru in strainatate);
- ucenicii si elevii sau studentii care urmeaza o forma de pregatire profesionala pe baza de contract de ucenicie sau de formare profesionala.
Societatile comerciale ale caror valori mobiliare sunt tranzactionate pe o piata reglementata si persoanele juridice care in doua exercitii financiare consecutive depasesc limitele a doua dintre aceste criterii de marime intocmesc situatii financiare anuale dezvoltate care cuprind:
-bilant;
-cont de profit si pierdere;
-situatia modificarilor capitalului propriu;
-situatia fluxurilor de numerar;
-note explicative la situatiile financiare anuale.
Aceste situatii financiare trebuie sa fie auditate, conform legii. De asemenea, fac obiectul auditului statutar si situatiile financiare anuale intocmite de persoanele juridice de interes public.
Entitatile de interes public pot fi considerate entitatile ale caror titluri sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata, institutiile de credit, precum si companiile de asigurari. Aici pot fi incadrate si entitatile importante pentru sectorul public prin natura activitatii lor, prin marime sau prin numarul de angajati.
Persoanele juridice care in doua exercitii financiare consecutive NU depasesc limitele a doua criterii intocmesc situatii financiare anuale simplificate care cuprind:
-bilant prescurtat;
-cont de profit si pierdere;
-note explicative la situatiile financiare anuale simplificate.
Optional, aceste entitati pot intocmi situatia modificarilor capitalului propriu si/sau situatia fluxurilor de numerar.
Entitatile nou infiintate pot intocmi pentru primul exercitiu de raportare situatii financiare anuale simplificate sau situatii financiare anuale cu 5 componente. Pentru al doilea an de raportare, acestea analizeaza indicatorii din situatiile financiare ale anului precedent si indicatorii determinati pe baza datelor din contabilitatea exercitiului financiar curent si intocmesc situatii financiare in functie de criteriile de marime inregistrate.
Asa cum prevede Legea contabilitatii, situatiile financiare anuale trebuie sa fie insotite de o declaratie scrisa de asumare a raspunderii conducerii persoanei juridice pentru intocmirea situatiilor financiare in conformitate cu Reglementarile contabile in vigoare.
DECLARATIE (model)
in conformitate cu prevederile art.30 din Legea contabilitatii nr.82/1991
Subsemnatul(a) ………….…………., in calitate de administrator al societatii ………………, isi asuma raspunderea pentru intocmirea situatiilor financiare anuale la data de ………….. si confirma ca:
a) Politicile contabile utilizate la intocmirea situatiilor financiare anuale sunt in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile.
b) Situatiile financiare anuale ofera o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea desfasurata.
c) Persoana juridica isi desfasoara activitatea in conditii de continuitate.
Atentie!!! OMFP 3055/2009 prevede faptul ca entitatile trebuie sa dezvolte politici contabile proprii care sa fie aprobate de catre administratori sau de catre alte persoane care au obligatia gestionarii entitatilor respective.
Cei care nu respecta aceste prevederi (si sunt destul de multi in momentul de fata) risca o amenda cuprinsa intre 300 si 4.000 lei, conform art 42 din Legea contabilitatii modificata.
Urmeaza ca in materialele urmatoare sa prezentam exemple de politici contabile pe care o entitate ar trebui sa le prezinte. De asemenea, este important de facut distinctia intre politica, metoda sau estimate contabila. Notiunile sunt diferite si o interpretare eronata a acestora ar putea denatura informatiile prezentate in situatiile financiare.
_____________
Cristian Rapcencu este lector universitar la Catedra de Contabilitate, Audit si Control de Gestiune din cadrul ASE Bucuresti si expert contabil autorizat CECCAR. De asemenea, are titlul de doctor, absolvind Scoala Doctorala, specializarea Contabilitate. Experienta practica dobandita se focalizeaza pe contabilitate si consultanta.
Cristian a publicat o serie semnificativa de studii, proiecte si articole si a participat la numeroase sesiuni de comunicari stiintifice nationale si internationale avand ca tematica stiintele economice. Daca sunteti interesati de prevederile IFRS, puteti accesa pe site-ul www.accounting-leader.ro sectiunea de Articole IFRS, unde puteti parcurge 99 de materiale privind aplicarea corecta a prevederilor standardelor internationale.