In urmatorii patru ani, atat universitatile de stat, cat si cele particulare sau confesionale vor fi clasificate in functie de rezultatele, cercetarea stiintifica derulata si de organizarea institutionala, potrivit unui act normativ recent publicat in Monitorul Oficial, urmand ca finantarea de la stat sa fie in functie de aceasta ierarhizare. Evaluarea va fi realizata de un organism international cu competent sau de catre o agentie straina de asigurare a calitatii inregistrata in EQAR.
Metodologia de evaluare in scopul clasificarii universitatilor si ierarhizarii programelor de studii a fost aprobata de Ministerul Educatiei prin
HG nr. 789/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 569, din 10 august 2011.
Potrivit actului normativ, la clasificare, respectiv ierarhizare, participa toate universitatile si programele de studii universitare si master acreditate sau utorizate sa functioneze provizoriu, de stat, particulare si confesionale.
Evaluarea in scopul clasificarii universitatilor si ierarhizarii programelor de studii se realizeaza pe baza unora dintre urmatoarele criterii:
• predarea si invatarea;
• cercetarea stiintifica;
• creatia artistica, in cazul universitatilor de arte;
• relatia universitatii cu mediul extern;
• capacitatea institutionala.
Procesul de evaluare se va axa pe urmatoarele componente:
• evaluarea primara pe baza unor date si informatii structurate pe criteriile prevazute la art. 3, pe standarde si pe indicatori;
• evaluarea institutionala prin vizite realizate in universitati de catre echipe de experti evaluatori.
Astfel, potrivit noilor reglementari, evaluarea primara se realizeaza anual, pentru toate universitatile supuse evaluarii, inaintea inceperii anului universitar, iar rezultatul acestei evaluari este valabil pe durata anului universitar urmator evaluarii, urmand ca rezultatele sa se publice anual.
In cadrul evaluarii institutionale, misiunile organizate de MECTS vor avea in vedere aspecte precum:
• calitatea si rezultatele activitatii de predare/invatare, de cercetare, dar si calitatea resursei umane;
• politicile referitoare la recrutarea, evaluarea si formarea personalului didactic si de cercetare;
• strategia universitatii privitoare la asigurarea si cresterea calitatii activitatilor de predare si cercetare;
• sistemele de aprobare, monitorizare si evaluare periodic a programelor de studii si a continutului acestora;
• predare/invatare: biblioteci, acces online la reviste stiintifice, programe de tutorat.
In urma efectuarii proceselor de examinare,
Ministerul Educatiei va publica pe internet urmatoarele informatii:
• datele si informatiile utilizate pentru realizarea evaluarilor, structurate pe criterii, standarde si indicatori;
• indicatorii si indicii rezultati prin prelucrarea datelor si informatiilor;
• formulele de calcul si/sau statistice utilizate in prelucrarea datelor si informatiilor;
• rapoartele sintetice de autoevaluare;
• componenta nominala a echipelor de experti evaluator;
• rezultatele evaluarilor.
Conform Legii Educatiei Nationale, evaluarea institutiilor de invatamant superior are ca obiectiv autorizarea provizorie si acreditarea programelor de studii ale universitatilor.
Pe baza acestei evaluari, universitatile vor fi incadrate in trei categorii:
• universitati centrate pe educatie;
• universitati de educatie si cercetare stiintifica sau universitati de educatie si creatie artistic
• universitati de cercetare avansata si educatie.
Atat in
Legea Educatiei, cat si in Metodologia aprobata de Ministerul Educatiei, se prevede ca prima evaluarea sa fie efectuata de un organism international cu competent in domeniul ierarhizarii si clasificarii institutiilor de invatamant superior sau de catre o agentie de asigurare a calitatii inregistrata in EQAR, din strainatate.
Pana in prezent, universitatile au raportat ministerului o serie de indicatori.
“Practic, s-au cules datele, toata lumea le poate vedea pe site-ul chestionar.uefiscdi.ro. Deci orice cetatean, orice universitate, orice persoana interesata poate sa vada care sunt raportarile facute de aceste universitati in scopul clasificarii universitatilor si ierarhizarii programelor de studii”, a declarat recent Daniel Funeriu, ministrul Educatiei.
Potrivit acestuia, in urma clasificarii, care se va face in baza Hotararii de Guvern,
statul va aloca resurse acolo unde exista posibilitatea de a face performanta: fie intr-un program de licenta care are absolventi absorbiti foarte bine pe piata locala a muncii, fie o universitate care face o cercetare stiintifica de calitate, in baza criteriilor international acceptate.
De asemenea, conform ministrului Funeriu, locurile la licenta, master, doctorat acordate universitatilor vor fi stabilite conform Legii Educatiei Nationale si noilor prevederi privind ierarhizarea. Totodata, ministrul subliniaza ca, potrivit acestei metodologii si a articolului 192 alin. (1)-(3) din Legea Educatiei Nationale, pentru prima data, ministerul poate decide sanctiuni impotriva universitatilor care raporteaza date false.
Comentarii articol (1)