"Capitala verde a Romaniei" este o initiativa la nivel national ce are ca scop implicarea comunitatilor in proiecte de mediu, alaturi de autoritatile locale. Proiectul se deruleaza incepand cu anul 2010 si reprezinta mai degraba o competitie intre orase, in urma careia se stabileste care este cel mai verde oras din tara. In 2012, "capitala verde a Romaniei" a fost declarat municipiul Oradea, care va putea folosi acest titlu pe tot parcursul anului.
Organizata de Ministerul Mediului si Padurilor (MMP) cu sustinerea Tuborg Romania, competitia a avut trei castigatori, cate unul pentru fiecare din cele trei categorii de inscriere:
Sinaia (la categoria sub 50.000 locuitori),
Botosani (la categoria intre 50.001 si 199.999 locuitori) si
Oradea (la categoria peste 200.000 locuitori), se precizeaza intr-un comunicat de presa publicat de MMP.
Dintre cele trei,
municipiul Oradea a adunat punctajul cel mai mare acordat de juriu si a fost desemnat "Capitala Verde a Romaniei", titlu pe care il va putea folosi pe tot parcursul anului 2012.
In plus, Oradea va avea
prioritate la dezvoltarea tuturor actiunilor ulterioare desfasurate de Umbrela Verde, cu sprijinul Ministerului Mediului si Padurilor.
"Anul acesta, Oradea a fost orasul care ne-a convins ca merita titlul de <<Capitala Verde a Romaniei>> si recunoasterea nationala a eforturilor de imbunatatire a conditiilor de mediu si implicit de viata ale comunitatii, prin aplicarea unor planuri care urmaresc o dezvoltare urbana durabila. Un astfel de titlu nu este de neglijat pentru ca va atrage turisti, iar orasul Capitala Verde a Romaniei, nu are decat de castigat”, a declarat ministrul László Borbély.
Care au fost criteriile de jurizare?
Cel mai verde oras al Romaniei a fost ales dintre 13 orase care s-au inscris in competitie in perioada 25 mai si 20 decembrie 2011: Alexandria, Sinaia (categoria I), Tulcea, Ramnicu Valcea, Botosani, Suceava, Bistrita (categoria II), Timisoara, Cluj-Napoca, Braila, Sectorul 2 din Bucuresti, Oradea si Brasov (categoria III), se precizeaza in comunicatul de presa.
Potrivit MMP,
dosarele de candidatura depuse de autoritatile locale au furnizat informatii despre contributia la reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera, transportul local, zonele urbane verzi, infrastructura de reciclare si colectare selectiva, consumul de apa, precum si despre strategia locala de mediu a orasului, proiectele de mediu derulate in 2011, planurile si obiectivele de viitor.
De asemenea, dosarele au inclus
o poveste a orasului - in care au fost descrise punctele forte ce il recomanda pentru a fi "Capitala verde a Romaniei" - si un
plan de comunicare in care Primaria a detaliat actiunile pe care le poate dezvolta in anul 2012 in vederea sustinerii si sarbatoririi orasului daca va fi desemnat castigator.
Brasovul, castigator al primei editii si participant la "Capitala Verde a Europei"
Initiativa nationala "Capitala Verde a Romaniei" a luat nastere in 2010, avand drept scop constientizarea importantei implicarii comunitatii in proiectele de mediu alaturi de autoritatile locale.
Atunci,
Brasovul a adunat cel mai mare punctaj, iar ca urmare a castigarii titlului de "Capitala verde a Romaniei", a fost inscris in competitia similara derulat la nivel european - Capitala Verde a Europei.
Daca in primul an au putut intra in competitie doar municipii, noutatea celei de-a doua editii a constat in oferirea dreptului de a participa
tuturor oraselor.
Astfel, au fost create trei categorii de concurs, in functie de numarul de locuitori: categoria 1 (sub 50.000 locuitori), categoria 2 (intre 50.001 si 199.999 locuitori) si categoria 3 (peste 200.000 locuitori).
"Proiectul «Capitala Verde a Romaniei» a avut
sustinerea noastra inca din momentul lansarii, pentru ca este o campanie importanta care militeaza pentru protectia mediului, care ofera un exemplu de bune practici in randul autoritatilor locale si al cetatenilor, in general", a mai spus László Borbély.
Din
juriul care a stabilit castigatorii au facut parte 10 specialisti, reprezentanti ai Ministerului Mediului si Padurilor, ai companiei URBB - Tuborg Romania si ai agentiei Promotion Special Events Romania, se mai arata in documentul de presa.
Comentarii articol (3)