EximBank a obtinut in perioada 2008-2011 un profit brut cumulat de circa 420 de milioane de lei, ceea ce arata ca modelul actual de afaceri implementat este unul solid si creeaza premisele pentru continuarea sustinerii mediului de afaceri romanesc, a spus Ionut Costea, presedintele EximBank in cadrul unui eveniment care a marcat aniversarea a 20 de ani de activitate a bancii.
Angajamentele de garantare al EximBank s-au majorat de aproape 11 ori in aceasta perioada de criza, de la aproximativ 180 de milioane de lei in 2008 la peste 2 miliarde de lei la finele lunii aprilie a acestui an. Societatile comerciale romanesti care au beneficiat de garantiile EximBank au putut accesa de la bancile comerciale finantari de peste 3 miliarde de lei.
”Evolutia pozitiva a bancii este cu atat mai notabila, cu cat, in ultimii ani, a fost evident faptul ca bancile straine si-au reconsiderat expunerea in economia romaneasca. Este important de punctat faptul ca aceasta crestere s-a realizat in contextul unei restructurari importante a activitatii, al scaderii timpilor de analiza precum si al extinderii ofertei de produse”, a mentionat Ionut Costea.
La evenimentul gazduit luni seara de Banca Nationala a Romaniei - la care au participat inalti oficiali, reprezentanti ai mediului de afaceri si ai sistemului bancar - presedintele EximBank a facut o scurta trecere in revista a istoriei bancii mentionand ca la infiintare, banca avea doar sediul central, 113 angajati si capital social de 3 de milioane lei noi (30 miliarde lei vechi).
”Astazi, dupa 20 de ani de activitate – EximBank numara noua sucursale, trei agentii, 348 de salariati, are un capital social de 800 de milioane de lei si un portofoliu care cuprinde 40 de produse destinate exclusiv companiilor”, a punctat Ionut Costea.
El a spus ca acest parcurs al bancii s-a bazat de-a lungul timpului atat pe profesionalismul echipelor sale, cat si pe sprijinul oferit de asociatiile si organizatiile care reprezinta mediul de afaceri pentru identificarea nevoilor companiilor romanesti (Asociatia Nationala a Importatorilor si Exportatorilor Romani (ANEIR), Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii (CNIPMM), Camerele de Comert Bilaterale si Locale, Patronatul Roman etc.).
”Insa, mai exista un factor care a contribuit la performantele noastre, un factor care este poate cel mai important: relatia cu clientii. In ultima perioada Santierul Naval Severnav lanseaza la apa nava dupa nava finantate de EximBank, silozuri de cereale din portul Constanta poarta stampila <finantat EximBank>, iar fabricile Romcab de la Targu Mures – unul dintre exportatorii importanti ai tarii - sunt sustinute prin produse de finantare si garantii de stat. Si cred ca EximBank a inteles la timp ca agricultura este un domeniu de mare viitor pentru Romania in care trebuie investit, iar in portofoliul nostru se regasesc tranzactii in acest domeniu”, a mai spus oficialul bancii.
Demersurile pentru infiintarea Bancii de Export Import a Romaniei – EximBank SA au inceput in 1991, in contextul in care Consiliul de Ajutor Economic Reciproc (CAER) se autodesfiinta si Romania incepea sa constientizeze ca politica de sustinere a exporturilor trebuie sa capete o noua turnura si noi coordonate.
Ideea infiintarii agentiilor pentru sustinerea exporturilor aparuse cu 72 de ani in urma, in 1919, cand a fost deschisa prima institutie de acest gen in Marea Britanie - Export Credits Guarantee Department – cu scopul initial de a sustine exporturile catre Rusia. Ulterior, in 1933, apare prima banca numita ”EximBank” in Statele Unite ale Americii.
EximBank-ul romanesc primeste certificatul de nastere la 8 aprilie 1992.
Pornita la drum ca agentie de export, EximBank si-a largit in timp obiectul de activitate astfel ca, in prezent, banca poate sprijini prin instrumentele sale financiare – axate pe trei directii de actiune: finantare, garantare, asigurare - orice tip de societate comerciala, fie ca este IMM sau companie mare, deruleaza tranzactii internationale, ori se adreseaza numai pietei interne.
Astfel, de 20 de ani, EximBank se implica activ in sustinerea si promovarea mediului de afaceri romanesc, sprijinind prin instrumentele financiare de care dispune proiectele companiilor locale.
Comentarii articol (0)