Inspectia fiscala este reglementata de Codul de procedura fiscala, la titlul VII, care o defineste astfel: "Inspectia fiscala are ca obiect verificarea legalitatii si conformitatii declaratiilor fiscale, corectitudinii si exactitatii indeplinirii obligatiilor de catre contribuabili, respectarii prevederilor legislatiei fiscale si contabile, verificarea sau stabilirea, dupa caz, a bazelor de impunere, stabilirea diferentelor obligatiilor de plata si a accesoriilor aferente acestora".
Inspectia fiscala se exercita asupra tuturor persoanelor, indiferent de forma lor de organizare, care au obligatii de stabilire, retinere si plata a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat. In cazul contribuabililor care au sedii secundare, inspectia fiscala se va exercita, de regula, concomitent la sediul principal si la sediile secundare de catre organul fiscal competent.
Conform normelor legale, pot exista si situatii in care inspectia fiscala poate fi suspendata si reluata, dupa caz, de catre organele competente. Conditiile in care inspectia poate fi suspendata au fost stabilite recent, dupa ce Ordinul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 467/2013 privind conditiile si modalitatile de suspendare a inspectiei fiscale a fost publicat in Monitorul Oficial, partea I, nr. 254, din 8 mai 2013 si a intrat in vigoare la data publicarii.
Potrivit actului normativ, inspectia fiscala poate fi suspendata ori de cate ori exista motive justificate, dar si atunci cand este indeplinita una din urmatoarele conditii:
- pentru efectuarea unuia sau mai multor controale incrucisate, in vederea verificarii suspiciunilor identificate in legatura cu documentele si operatiunile impozabile ale contribuabilului supus inspectiei fiscale;
- pentru ducerea la indeplinire a unor masuri cuprinse in „Dispozitia privind masurile stabilite de organele de inspectie fiscala” care sunt in legatura cu obiectul inspectiei fiscale in derulare;
- pentru emiterea unei decizii a Comisiei fiscale centrale;
- pentru efectuarea unei expertize, conform Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in vederea determinarii starii de fapt fiscale;
- pentru efectuarea de cercetari specifice in vederea identificarii unor persoane sau stabilirii realitatii unor tranzactii;
- la solicitarea scrisa a contribuabilului, ca urmare a aparitiei unei cauze justificate, confirmata de echipa de inspectie fiscala. Pe parcursul unei inspectii fiscale contribuabilul poate solicita suspendarea acesteia numai o singura data;
- pentru solicitarea unor informatii suplimentare de la autoritatile fiscale similare din alte state membre ale Uniunii Europene sau din state cu care Romania are incheiate conventii internationale pentru schimburi de informatii in scopuri fiscale;
- pentru solicitarea elaborarii si prezentarii dosarului preturilor de transfer sau a dosarului tranzactiei, dupa caz;
- la solicitarea structurii din cadrul ANAF care coordoneaza activitatea de inspectie fiscala, pentru valorificarea unor informatii din documente rezultate din alte actiuni de inspectie fiscala, primite de la alte institutii ale statului sau obtinute de la terti;
- pentru solutionarea contestatiei formulate impotriva unui act administrativ fiscal emis anterior, pentru acelasi contribuabil, care poate influenta rezultatele inspectiei fiscale in curs;
- pentru solicitarea de informatii sau documente de la alte institutii sau terti, in legatura cu obiectul inspectiei fiscale, ori pentru finalizarea altor actiuni de control la acelasi contribuabil care pot influenta rezultatele inspectiei fiscale in curs;
- in cazul in care, la data prevazuta pentru inceperea inspectiei fiscale, reprezentantul legal al contribuabilului nu este prezent la locul de desfasurare a inspectiei fiscale si nici nu a desemnat un imputernicit sa il reprezinte in relatia cu organele fiscale;
- cand finalizarea inspectiei fiscale depinde, in tot sau in parte, de pronuntarea unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile, ca urmare a atacarii unei decizii emise in solutionarea contestatiilor, prin care s-a dispus desfiintarea unui act administrativ fiscal;
- pentru emiterea unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile in legatura cu un act administrativ fiscal, emis anterior, pentru acelasi contribuabil, care poate influenta rezultatele inspectiei fiscale in curs;
- pentru efectuarea verificarilor la ceilalti membri ai grupului fiscal unic, considerat in sensul prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Ordinul emis de Fisc stabileste, de asemenea, ca propunerea de suspendare va fi facuta in scris de catre organele de inspectie fiscala prin intocmirea unui referat ce va contine unul din motivele enumerate mai sus care stau la baza propunerii de suspendare. In cazul avizarii favorabile, referatul va fi supus aprobarii conducatorului inspectiei fiscale competent.
Ulterior, organele fiscale vor comunica contribuabilului, in scris, data de la care se suspenda actiunea de inspectie fiscala.
De cand poate fi reluata inspectia fiscala?
In actul normativ publicat recent sunt enumerate inclusiv situatiile in care inspectia fiscala poate fi reluata. Astfel, potrivit reglementarilor deja in vigoare, reluarea inspectiei fiscale se va face in functie de motivul care a determinat suspendarea.
Concret, in cazul in care, dupa suspendarea unei actiuni de inspectie fiscala, au fost identificate circuite de fraudare a bugetului general consolidat sau au fost constatate fapte care pot intruni elementele constitutive ale unei infractiuni de evaziune fiscala, inspectia fiscala se va relua numai dupa primirea informatiilor, documentelor sau a altor inscrisuri solicitate, iar organul fiscal solicitant va fi informat de indata, pentru a nu finaliza inspectia fiscala.
De asemenea, conform Ordinului ANAF nr. 467/2013, daca inspectia a fost suspendata pentru emiterea unei decizii a Comisiei fiscale centrale, ea va reluata dupa data aprobarii deciziei Comisiei fiscale centrale.
In cazul in care inspectia a fost intrerupta pentru efectuarea unei expertize sau pentru efectuarea de cercetari specifice in vederea identificarii unor persoane sau stabilirii realitatii unor tranzactii, ea va fi reluata dupa data primirii raportului de expertiza si, respectiv, dupa data primirii raspunsului cu privire la identificarea unor persoane implicate in tranzactiile verificate sau stabilirea realitatii unor tranzactii.
In acelasi timp, daca inspectia a fost suspendata la solicitarea scrisa a contribuabilului, ca urmare a aparitiei unei cauze justificate, confirmata de echipa de inspectie fiscala, atunci reluarea se va face doar dupa data aprobata de organul de inspectie fiscala ca termen-limita de suspendare a inspectiei fiscale.
Actul normativ stabileste, totodata, ca inspectia poate fi reluata, in functie de motivul suspendarii initiale, dupa data primirii informatiilor sau documentelor de la alte institutii ori terti sau dupa data la care hotararea judecatoreasca a ramas definitiva si irevocabila.
In orice situatie, insa, reluarea inspectiei fiscale se va face pe baza referatului intocmit de echipa de inspectie fiscala, care va contine propuneri privind indeplinirea conditiei de reluare a inspectiei fiscale si tratamentul fiscal aplicabil situatiei care a stat la baza suspendarii. Referatul va fi supus avizarii sefului de serviciu coordonator si aprobarii conducatorului inspectiei fiscale competent.
Data reluarii inspectiei fiscale va fi comunicata in scris contribuabilului.
Atentie! La data intrarii in vigoare a Ordinului ANAF nr. 467/2013 se abroga Ordinul ANAF nr. 14/2010 privind conditiile si modalitatile de suspendare a inspectiei fiscale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 40 din 19 ianuarie 2010.
Ordinul ANAF nr. 467/2013 va putea fi consultat in perioada urmatoare in sectiunea noastra de Legislatie.
Comentarii articol (1)