Accesarea bazei de date va facilita îndeplinirea atributiilor specifice în domeniile controlului trecerii frontierei de stat, al respectarii regimului vamal, al eliberarii vizelor si permiselor de sedere, precum si a celorlalte controale si activitati specifice efectuate de organele de politie sau de catre alte autoritati în scopul asigurarii ordinii si sigurantei publice.
"Este o baza de date extrem de importanta si care trebuie utilizata cu responsabilitate si competenta, pentru a nu prejudicia drepturile si libertatile cetatenesti", a spus ministrul Administratiei si Internelor, Vasile Blaga.
Crearea SNIS reprezinta practic primul pas în înfiintarea de catre România a Sistemului Informatic Schengen (SIS), creat prin Conventia de punere în aplicare a Acordului Schengen.
Potrivit Ordonantei de Urgenta, datele cuprinse în SINS privind persoanele sunt urmatoarele:
- date privind persoanele care fac obiectul unor proceduri de extradare sau de predare în baza unui mandat european de arestare;
- date privind strainii împotriva carora s-a dispus masura nepermiterii intrarii;
- date privind strainii împotriva carora a fost dispusa masura expulzarii, returnarii sau împotriva carora a fost dispusa o masura de îndepartare de pe teritoriul României;
- date privind strainii împotriva carora s-a dispus masura nepermiterii iesirii;
- date privind persoanele disparute sau persoanele care, în interesul propriei protectii sau pentru prevenirea amenintarilor, trebuie plasate în mod provizoriu într-un loc sigur la cererea autoritatii competente sau a autoritatilor judiciare;
- date privind persoanele citate pentru a se prezenta în fata autoritatilor judiciare în cadrul unei proceduri penale care antreneaza raspunderea cu privire la fapte pentru care au fost urmarite sau date privind persoanele carora trebuie sa li se comunice o hotarâre penala sau o cerere de a se prezenta pentru a executa o pedeapsa privativa de libertate introduse, la cererea autoritatilor judiciare competente, în scopul comunicarii locului unde îsi au resedinta sau domiciliul.
Informatiile cuprinse în SINS referitoare la bunuri sunt date în legatura cu bunuri care pot constitui mijloace materiale de proba sau fac obiectul unei masuri asiguratorii în cadrul procedurii penale referitoare la:
- vehiculele cu motor cu o capacitate cilindrica mai mare de 50 cm cubi care au fost furate, tainuite sau pierdute;
- documentele furate, tainuite sau pierdute care privesc vehicule;
- placile cu numere de înmatriculare furate, tainute sau pierdute;
- remorcile si rulotele cu o greutate neta mai mare de 750 kg care au fost furate, tainuite sau pierdute;
- armele letale furate, tainuite sau pierdute;
- date privind înscrisuri oficiale necompletate care au fost furate, tainuite sau pierdute;
- documentele de identificare ale persoanelor fizice, respectiv acte de identitate, pasapoarte, permise de conducere, permise de rezidenta si de munca, furate, tainuite sau pierdut, precum si cartile de identitate false, ori eliberate ca urmare a declinarii unor identitati false;
- bancnotele sau titlurile de valoare furate, tainuite sau pierdute;
- alte obiecte care poarta elemente de identificare stabilite si care au fost furate, tainuite sau pierdute.
Datele introduse în SINS sunt furnizate si/sau consultate de urmatoarele institutii:
- Politia Româna;
- Politia de Frontiera Româna;
- Jandarmeria Româna;
- Autoritate pentru Straini;
- Oficiul National pentru Refugiati;
- Inspectoratul National pentru Evidenta Persoanelor;
- Directia Generala de pasapoarte;
- Directia Regim Permise de Conducere si Înmatriculare a Vehiculelor;
- Autoritatea Nationala a Vamilor;
- Ministerul Afacerilor Externe;
- Ministerul Justitiei.
Referitor la datele cu caracter personal introduse în SINS, acestea vor cuprinde cel mult urmatoarele elemente:
- numele si prenumele, pseudonimele care au fost eventual înregistrate separat;
- semnele fizice particulare, obiective si inalterabile;
- data si locul nasterii;
- sexul;
- cetatenia;
- mentiunea ca persoanele în cauza sunt înarmate, violente sau evadate;
- motivul semnalarii;
- masura care trebuie luata.
Ministerul Administratiei si Internelor este autoritatea publica centrala care gestioneaza si raspunde de buna functionarea a SINS, de integritatea semnalarilor continute în acesta, precum si de alimentarea cu semnalari a Sistemului Informatic Schengen, conform cerintalor Schengen.
Accesarea si exploatarea datelor continute în SINS se face potrivit prevederilor interne în materia protectiei datelor personale si Conventiei pentru protejarea persoanelor fata de prelucrarea automata a datelor cu caracter personal, adoptata la Strasbourg la 28 ianuarie 1981, ratificata prin Legea nr. 682/2001. Accesarea si exploatarea datelor se face exclusiv de autoritatile competente si numai în scopul îndeplinirii atributiilor stabilite prin lege si în conditiile prevazute de aceasta. Datele se exploteaza exclusiv în scopurile pentru care au fost introduse în SINS.
Gestiunea si utilizarea datelor continute în SINS, cu privire la prelucrarea datelor cu caracter persoanl, este supusa controlului de catre Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP). În acest scop, ANSPDCP are acces la datele continute în SINS.
Conditiile privind accesul la datele inclus în SINS, precum si perioadele de stocare a acestora se stabilesc prin normele de aplicare a Ordonantei, care vor fi elaborare si aprobate de Guvern în termen de un an de la data intrarii în vigoare a Ordonantei de Urgenta.
Operarea unor modificari asupra datelor poate fi facuta doar de catre autoritatea competenta care le-a introdus în SINS.
Orice persoana interesata poate solicita Ministerului Administratiei si Internelor, în conditiile legii, informatii cu privire la datele cu caracter personal care o vizeaza existente în SINS.
Orice persoana prejudiciata prin introducerea sau exploatarea datelor cu caracter personal în SINS poate solicita, potrivit legii, repararea prejudiciului astfel cauzat.
Finantarea cheltuielilor curente si de capital aferente realizarii suportului tehnic al sistemului si desfasurarii activitatii SINS se asigura de la bugetul de stat, prin bugetul MAI.
Dezvoltarea SINS se realizeaza în baza unui Plan de implementare, care se aproba prin HG, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a Hotarârii.
Ministerul Administratiei si Internelor si autoritatile cu atributii în furnizarea si/sau consultarea SINS au obligatia de a adopta masuri de securitate în legatura cu gestionarea si utilizarea Sistemului, care vizeaza în principal:
- controlul accesului la echipamente a persoanelor neautorizate
- controlul stocarii datelor, pentru a împiedica introducerea sau modificarea neautorizata a datelor
- controlul accesului la datele stocate, astfel încât persoanele autorizate sa aiba acces doar la informatiile pentru care au primit autorizatie.
În gestionarea bazei de date, Ministerul Administratiei si Internelor si autoritatile competente vor actiona conform principiilor confidentialitatii – înformatiile sunt accesibile numai pentru persoanele autorizate în functie de competente, integritatii – asigurarea exactitatii si caracterului complet al informatiilor, precum si a metodelor de prelucrare; disponibilitatii – asigurarea accesului la informatii în termenul solicitat.
Necesitatea crearii Sistemul Informatic National de Semnalari reiese din angajamentele prin Planul de Actiune Schengen Revizuit 2005, potrivit carora România va transpune în totalitate legislatia Schengen. Dupa aderarea României la Conventia de aplicare a Acordului Schengen, SINS va furniza date catre Sistemul Informatic Schengen, în conformitate cu reglementarile europene în domeniu.
Comentarii articol (0)