Trei legi care completeaza reforma in materie penala si procesual penala au fost publicate, recent, in Monitorul Oficial. Este vorba despre urmatoarele documente:
- Legea nr. 252/2013 privind organizarea si functionarea sistemului de probatiune, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 512, din 14 august 2013;
- Legea nr. 253/2013 privind executarea pedepselor, a masurilor educative si a altor masuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 513, din 14 august 2013;
- Legea nr. 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 514, din 14 august 2013.
Tot pe 14 august 2013 a fost publicata in Monitorul Oficial si Legea nr. 255/2013 pentru punerea in aplicare a Codului de procedura penala, care stabileste ca Noul Cod de procedura penala va intra in vigoare la 1 februarie 2014, cand se abroga si vechiul Cod. La aceeasi data intra in vigoare si Legea nr. 255/2013 de punere in aplicare a noului Cod de procedura penala.
De asemenea, tot pe 1 februarie 2014 vor intra in vigoare si cele trei legi care completeaza reforma in materie penala si procesual penala.
Structura Legii nr. 252/2013 privind organizarea si functionarea sistemului de probatiune
Sistemul de probatiune, ca serviciu public, se desfasoara in scopul reabilitarii sociale a infractorilor, al diminuarii riscului de savarsire a unor noi infractiuni si al cresterii gradului de siguranta in comunitate, precizeaza Legea nr. 252/2013, recent intrata in vigoare.
Documentul reconfigureaza sistemul si pune in acord prevederile impuse de adoptarea Noului Cod penal si Noului Cod de procedura penala.
Actul legislativ este structurat in patru titluri, fiecare dintre ele aducand in discutie aspecte importante din domeniu.
- Titlul I - prezentarea sferei generale de aplicare a normelor, a scopului probatiunii si a principiilor care stau la baza activitatii in sistemul de probatiune.
- Titlul II - Organizarea sistemului de probatiune. Concret, aceasta parte cuprinde dispozitii cu privire la structura sistemului de probatiune pe cele doua paliere, central si local, si mentionarea legaturilor dintre cele doua forme de organizare.
- Titlul III - Activitatea de probatiune. Acest titlu cuprinde distinct prevederi privind fiecare dintre componentele majore care constituie ansamblul activitatilor derulate de catre consilierul de probatiune in vederea implementarii sanctiunilor si masurilor comunitare. Activitatile majore sunt prezentate in detaliu in fiecare dintre capitolele Titlului III.
- Titlul IV - Dispozitii tranzitorii si finale. Acest titlu contine prevederi referitoare la aspectele de ordin adminstrativ presupuse de reorganizarea sistemului precizand, totodata, faptul ca numarul de posturi necesar functionarii Directiei de Probatiune, pe de o parte, si structurilor teritoriale, pe de alta parte, va fi stabilit ulterior prin hotarare de Guvern.
Ce cuprinde Legea nr. 253/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor neprivative de libertate?
Legea nr. 253/2013 aduce o noua abordare in ceea ce priveste sanctiunile si masurile neprivative de libertate. Concret, este vorba despre crearea unei proceduri pentru executarea pedepselor aplicabile persoanei juridice, valorificarea eficienta a modalitatii de executare a pedepsei amenzii, stabilirea rolului judecatorului delegat cu executarea, al consilierului de probatiune, implicarea institutiilor din comunitate in sprijinirea procesului de reintegrare sociala ca scop final al procesului de supraveghere
Documentul este structurat in noua titluri, care reglementeaza o serie de aspecte, dupa cum urmeaza:
- Titlul I - Dispozitii generale: caracterul jurisdictional al executarii, colaborarea cu institutiile din comunitate in executarea pedepselor si masurilor neprivative de libertate;
- Titlul II - Executarea pedepselor neprivative de libertate: executarea pedepsei amenzii aplicabile persoanei fizice/juridice, executarea pedepsei accesorii a interzicerii executarii unor drepturi, executarea pedepselor complementare aplicabile persoanei fizice/juridice, efectele fuziunii, absorbtiei, divizarii, reducerii capitalului social, dizolvarii sau lichidarii persoanei juridice in faza de executare;
- Titlul III - Executarea masurilor de supraveghere si a obligatiilor dispuse de instanta potrivit Codului penal: amanarea aplicarii pedepsei, suspendarea executarii pedepsei sub supraveghere, liberarea conditionata;
- Titlul IV - Executarea masurilor educative neprivative de libertate;
- Titlul V - Executarea masurilor de siguranta;
- Titlul VI - Obligatiile impuse in caz de amanare sau intrerupere a executarii pedepsei detentiunii pe viata sau a inchisorii;
- Titlul VII - Masurile preventive neprivative de libertate aplicabile persoanei fizice/juridice;
- Titlul VIII - Executarea obligatiilor stabilite de procuror in cazul renuntarii la urmarirea penala;
- Titlul IX - Dispozitii tranzitorii si finale.
Care sunt prevederile Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate?
Introducerea unei noi denumiri pentru judecatorii care isi desfasoara activitatea in penitenciare, posibilitatea audierii detinutilor prin videoconferinta sau acordarea unui nou drept condamnatilor, acela de a avea convorbiri online, sunt doar cateva dintre dispozitiile Legii nr. 254/2013.
Actul legislativ este structurat in sapte titluri detaliate, mentionate mai jos, ce completeaza "ampla reforma" in materie penala si procesual penala materializata de adoptarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal si Legii nr. 135/2010 privind codul de procedura penala.
Titlul I – Dispozitii generale. In primul titlu al proiectului de lege sunt reluate normele fundamentale in materia executarii pedepselor, prin prezentarea principiilor legalitatii executarii pedepselor, respectarii demnitatii umane, interzicerii supunerii la tortura, tratamente inumane sau degradante ori la alte rele tratamente, precum si al interzicerii discriminarii executarii pedepselor.
Titlul II - Judecatorul de supraveghere a privarii de libertate. Acest titlu clarifica, pe de o parte, o serie de aspect ridicate in practica aplicarii din 2006 pana in prezent a reglementarilor privind executarea pedepselor, iar, pe de alta parte, clarifica modul in care este supravegheata, de catre judecator, masura cea mai restrictiva posibil, si anume privarea de libertate.
Titlul III - Executarea pedepselor privative de libertate: cuprinde in intregime reglementari privind executarea pedepselor privative de libertate dispuse in cazul majorilor.
Titlul IV - Executarea masurilor preventive privative de libertate. Acest titlu este consacrat executarii masurilor preventive privative de libertate si face trimitere la aplicarea corespunzatoare a multora dintre prevederile privind executarea pedepselor privative de libertate.
Titlul V - Dispozitii privind executarea masurilor educative privative de libertate. In ceea ce priveste acest titlu, actul legislativ stabileste, printre altele, conditiile de liberare a persoanelor internate. Mai exact, sunt introduse conditiile in care persoanele internate pot beneficia de amanarea sau intreruperea executarii detentiei.
Titlul VI - Infractiuni si contraventii: stabileste infractiunile si contraventiile. Astfel, conform prevederilor propuse, una dintre cele mai grave infractiuni este introducerea in mod ilicit de telefoane mobile si de alte mijloace de comunicare la distanta, cartel SIM, dispositive GPS, modem de internet sau medii de stocare a datelor intr-un penitenciar sau centru de retinere si arestare preventive, in scopul folosirii de catre detinuti. Aceasta infractiune se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda.
Titlul VII - Dispozitii finale.