Ce inseamna pentru tine distinctia "Studentul Roman al Anului din Strainatate"?
Sonia Coman: Aceasta distinctie, acordata de un juriu distins, in cadrul Galei aniversare a Ligii Studentilor Romani din Strainatate, reprezinta o recunoastere de acasa care ma bucura foarte mult, ma onoreaza si ma incurajeaza pe drumul pe care il urmez.
Cum ai ajuns sa fii cel mai bun student al anului din strainatate? Ce a contribuit la ascensiunea ta si care au fost cele mai dificile momente cu care te-ai confruntat?
Sonia Coman: Dupa ce am absolvit studiile liceale la Colegiul National de Arta Regina Maria din Constanta, am fost admisa cu bursa completa la universitatea Harvard, in cadrul careia am urmat un semestru la Paris IV – Sorbonne in Franta si o scoala de vara la universitatea Waseda in Tokyo, Japonia. Am absolvit universitatea Harvard cu distinctia "Magna cum Laudae" in istoria artei si arte plastice. In ultimul an de licenta, am fost admisa, cu bursa de predare (teaching fellowship) la universitatea Columbia, pentru studii doctorale in istoria artei. Ma specializez in arta franceza, secolele XVIII si XIX, si in arta japoneza pre-moderna.
Am fost interesata de arta si de literatura de cand eram copil. Parintii mei au stiut sa imi acorde o educatie inteligenta, incurajandu-ma in directia inclinatiilor mele spre pictura si poezie. In plus, nimic nu se poate realiza fara curiozitate intelectuala, daruire si perseverenta. In mod inevitabil, am trecut si prin momente dificile, dar am incercat sa le depasesc cu optimism si animata de dorinta de a face bine in ceea fac.
In prezent studiezi domeniul artelor. Ce te-a atras la acest domeniu?
Sonia Coman: In sfera practica, am simtit ca pot intelege si folosi limbajul plastic pentru a-mi exprima in mod creativ realitatea interioara si dialogul cu societatea. Am fost atrasa de materialele diverse care se pot folosi pentru a da forma unei idei. In sfera teoretica, am convingerea ca arta nu numai reflecta, ci si modifica sentimentele si gandurile artistului si privitorului, contribuind la dinamica realitatii sociale. Referindu-se la montaj, regizorul Serghei Eisenstein a folosit o sintagma – "al treilea inteles" (the third meaning) – care exprima frumos o constelatie de idei, una dintre ele reprezentand un fenomen fascinant: doua imagini juxtapuse dau nastere unor idei care nu sunt exprimate de niciuna in parte, ci rezulta exclusiv din alaturarea si comparatia celor doua.
De ce ai ales sa studiezi in strainatate?
Sonia Coman: Sistemul pre-universitar american de tip "liberal arts" m-a atras datorita libertatii de alegere pe care o acorda studentilor. Acest model de educatie construieste un curriculum variat care include cursuri in afara domeniului de specializare. Acest sistem mi-a permis, la Harvard, sa iau cursuri avansate in arte plastice si literatura, gasind puncte de intersectie intre aceste sfere de activitate. De asemenea, am putut sa urmez cursuri in alte discipline care mi-au largit orizontul de cunoastere.
Cum arata o zi din viata unui student roman aflat la studii in strainatate?
Sonia Coman: In prezent, ca doctorand in istoria artei la Columbia, iau cursuri de specialitate, conduc seminarii cu studentii de licenta ca asistent universitar (teaching assistant), particip la organizarea unei expozitii in cadrul galeriei universitatii, scriu articole despre expozitii de arta contemporana pentru o revista de arta din New York si imi pregatesc o conferinta pe care o voi prezenta in cadrul unui simpozion international in luna iunie. Pe langa aceste activitati din sfera academica, imi fac timp pentru a picta si a scrie poezii. De asemenea, incerc sa fiu la curent cu ce se intampla in lume, mai ales in domeniul cultural. Nu in ultimul rand, incerc sa am o viata implinita pe plan personal si social.
Te-ai simtit vreodata dezavantajata fata de ceilalti colegi pentru faptul ca esti romanca? Cum ai fost perceputa?
Sonia Coman: Nu m-am simtit niciodata dezavantajata pentru ca sunt din Romania. Mediile universitare de la Harvard si de la Columbia sunt deschise studentilor si cercetatorilor straini. Imi face intotdeauna placere sa raspund intrebarilor care mi se adreseaza despre cultura tarii mele.
Ce ti-a placut cel mai mult pana acum din experienta studiilor in strainatate?
Sonia Coman: Posibilitatea pe care o acorda Harvard-ul (ca si alte universitati americane) studentilor de a-si realiza proiectele extra-curiculare in cadrul universitatii este exceptionala si reprezinta o pregatire utila pentru mediul profesional de dupa absolvire. Aceste oportunitati sunt, in general, foarte competitive si presupun multa munca. In timpul studiilor mele, prin aceste programe, am avut expozitii personale si de grup, am pus in scena o piesa de teatru, am lucrat ca scenograf si designer de costume, am oferit un tur tematic al colectiei permanente a muzeului de arta de la Harvard, si altele.
Despre ce piesa de teatru este vorba? Cum a fost primita de public?
Sonia Coman: Piesa mea de teatru „Leea” a fost pusa in scena in Loeb Experimental Theater, teatrul studentesc al universitatii Harvard. Pentru a fi selectata, am lucrat, impreuna cu toata echipa, la realizarea unui dosar care prezenta conceptul intregii productii in cateva zeci de pagini, pe langa ilustratii, buget si calendar. Am fost fericiti cand propunerea a fost acceptata si toti am invatat enorm din procesul care a urmat. Participarea la repetitii si discutiile pe care le-am avut cu regizorul si cu actorii m-au ajutat sa imi inteleg propriul text in moduri diferite. Reprezentatiile au avut un public receptiv. Aprecierea care m-a bucurat in mod deosebit a fost cea venita din partea unui profesor de la Harvard al carui curs l-am urmat, el fiind un dramaturg de succes.
Esti autoarea mai multor poezii japoneze. De unde pasiunea pentru cultura japoneza?
Sonia Coman: Am scris, cand eram copil, poezii scurte, similare celor japoneze. Aceasta afinitate mi-a fost sugerata de un critic literar. Am avut curiozitatea sa citesc despre literatura japoneza, care m-a pasionat. Am inceput sa scriu haiku, tanka si renku, pe care le-am publicat si le-am prezentat la conferinte de specialitate. Intelegand ca nu pot aprofunda studiul fara cunostinte de limba japoneza, am urmat cursuri particulare in acest sens in timpul liceului. Pasiunea pentru poezia japoneza m-a condus la studiul artei japoneze si al altor aspecte ale culturii acestei tari.
In 2002 ai pus bazele Centrului de Cultura si Civilizatie Japoneza la Constanta, cu sprijinul Ministerului Educatiei si al Ambasadei Japoniei. Cat de dificila a fost aceasta experienta?
Sonia Coman: Fondarea Centrului de Cultura si Civilizatie Japoneza a fost o experienta dificila, dar frumoasa. Sprijinul Ministerului Educatiei si al Ambasadei Japoniei a fost deosebit de incurajator pentru mine. Am colaborat cu voluntari japonezi de la JICA (Japan International Cooperation Agency). Impreuna am organizat cursuri introductive de limba japoneza, ateliere de haiku, demonstratii de origami, kendo si caligrafie. Scolile si liceele din Constanta in care s-au desfasurat aceste activitati au fost extrem de deschise colaborarii. In cadrul Centrului am avut prima mea experienta de predare. Un moment fericit l-a reprezentat publicarea unei selectii de poeme, scrise de elevii Centrului din Constanta, in antologia de haiku a unei asociatii literare din Meguro-ku, Tokyo. In activitatile Centrului s-au implicat profesori din sistemul pre-universitar din Constanta si poeti talentati din tara si din strainatate.
Ce vrei sa faci dupa ce vei finaliza studiile?
Sonia Coman: Sper sa urmez o cariera universitara, de expertiza in arta sau de curatoriat. Intentionez, de asemenea, sa continui sa ma dezvolt in plan artistic si literar.
Intentionezi sa ramai in strainatate sau te vei intoarce in Romania? De ce?
Sonia Coman: Fiind aproximativ la jumatatea programului doctoral de la Columbia, voi fi in masura sa iau aceasta decizie abia peste trei sau patru ani. Nu exclud posibilitatea de a reveni in Romania.
Ce le recomanzi studentilor romani care sunt interesati sa studieze in strainatate?
Sonia Coman: Le recomand celor interesati sa studieze in strainatate sa creada in ei si sa incerce sa urmeze programul de studiu care ii poate imbogati intelectual si personal cel mai mult. Elevilor le recomand sa se implice in activitati sportive, culturale sau sociale care ii pasioneaza in afara scolii si sa reflecte, singuri si impreuna cu parintii si profesorii lor, la ce vor sa faca si cine vor sa fie. Acest exercitiu de gandire este extrem de util pe termen lung. El reprezinta, de asemenea, primul pas pentru redactarea unui eseu sincer si captivant, parte componenta a aplicatiilor pentru universitatile americane.
---
Colectia de oameni frumosi este o sursa saptamanala de speranta marca AvocatNet.ro. Aici veti intalni, sambata de sambata, oamenii firesti din Romania pe care ne era dor adanc sa ii auzim vorbind - oamenii echilibrati, care impresioneaza tocmai prin normalitatea lor, intr-o lume de "senzational" si "extraordinar" si "nemaipomenit".
Comentarii articol (6)