Profitul investit in productia si/sau achizitia de echipamente tehnologice va fi scutit de impozit, intre 1 iulie 2014 si 31 decembrie 2016 inclusiv, conform OUG nr. 19/2014, care a schimbat Codul fiscal. Mai exact, echipamentele scutite de impozitul pe profit vor fi masinile, utilajele si instalatiile de lucru din subgrupa 2.1 a Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe din HG nr. 2139/2004. Aceasta subgrupa o puteti consulta in fisierul atasat.
In plus, aceste echipamente tehnologice trebuie sa fie folosite in scopul desfasurarii activitatii si sa fie noi.
Scutirea de impozit se va aplica profitului contabil brut cumulat de la inceputul anului, in anul punerii in functiune a echipamentelor tehnologice, fiind calculata trimestrial sau anual, se scrie in actul normativ mentionat.
De asemenea, scutirea va fi acordata investitiilor realizate in limita impozitului pe profit datorat pentru perioada respectiva.
In plus, suma profitului scutita de impozit, mai putin partea aferenta rezervei legale, va fi repartizata la sfarsitul exercitiului financiar, cu prioritate, pentru constituirea rezervelor, pana la concurenta profitului contabil brut inregistrat, se mai scrie in OUG nr. 19/2014.
Totodata, rezerva astfel constituita urmeaza sa fie impozitata la momentul utilizarii sub orice forma, precum si in cazul operatiunilor de reorganizare, efectuate potrivit legii, daca societatea beneficiara nu preia aceasta rezerva, se mentioneaza in Ordonanta care va intra in vigoare la inceputul lunii iulie. Totusi, daca la sfarsitul exercitiului financiar se realizeaza pierdere contabila, nu se recalculeaza impozitul pe profit aferent profitului investit, iar contribuabilul nu repartizeaza la rezerve suma profitului investit.
Obiectivele de investitii previzionate de guvernanti nu pot fi atinse: marile investitii sunt bugetate cu cel putin un an inainte
Ioana Cartite (foto 2, dreapta), Senior Tax Consultant la Biris Goran, a spus pentru AvocatNet.ro ca impactul economic asteptat de Guvern pentru scutirea de impozit pentru profitul reinvestit consta in cresterea atractivitatii mediului investitional, cresterea competitivitatii si a productivitatii muncii, precum si orientarea contribuabililor catre domenii de inalta tehnologie, in scopul obtinerii de valoare adaugata mare, cu impact asupra productiei si exporturilor, crearea de noi locuri de munca sau cresterea volumului de investitii straine directe.
"Aceasta masura nu va fi pusa in aplicare de un numar foarte mare de contribuabili si, in consecinta, nu va avea impactul pe care mizeaza cei de la guvernare", a explicat Ioana Cartite.
Alin Chitu (foto 1, stanga), Tax Partner in cadrul Tuca Zbarcea & Asociatii Tax, a spus pentru AvocatNet.ro ca, daca ar fi sa consideram drept serioase estimarile din nota de fundamentare a proiectului de OUG, guvernantii au mizat pe un impact bugetar de 137,5 de milioane de lei pentru acest an.
"Aceasta inseamna ca, potrivit guvernantilor, investitii totale de aproximativ 860 de milioane de lei ar urma sa beneficieze de aceasta prevedere, in doar primele sase luni de aplicare pe anul 2014. Extrapoland, ar trebui ca impactul pentru 2015 si 2016 sa vizeze investitii de 4,3 miliarde de lei, pe intreaga perioada de aplicare", a considerat Alin Chitu.
Mai exact, consultantul fiscal de la Tuca Zbarcea & Asociatii Tax a adaugat ca, cel putin in ceea ce priveste anul 2014, obiectivul este unul extrem de ambitios, deoarece, de principiu, marile investitii sunt bugetate cu cel putin un an inainte, astfel ca o asemenea masura fiscala implementata peste noapte (in ajun de alegeri) nu reprezinta un imbold imediat de crestere a investitiilor.
"Mai mult, din categoria de investitii care pot beneficia de aceasta facilitate fiscala au fost exceptate investitii in cladiri si autovehicule. Astfel, tinand cont de domeniile relativ restranse care atrag investitii, de conjunctura economica nefavorabila si riscul de contaminare a regiunii (pe fondul conflictului din Ucraina), obiectivele de investitii previzionate de guvernanti nu pot fi atinse. Chiar si in aceste conditii, masura nu poate fi catalogata drept rea sau buna, ci pur si simplu - perfectibila", a subliniat Alin Chitu.
Astfel, consultantul fiscal de la Tuca Zbarcea & Asociatii Tax a precizat ca scutirea de impozit pe profitul reinvestit va avea cu siguranta un efect benefic, insa nu unul determinant, ci mai degraba subsidiar.
"Practic, adoptarea unei asemenea facilitati nu are ca obiectiv rezolvarea unei probleme de fond, iar mediul de afaceri se va confrunta in continuare cu aceleasi probleme, si anume lipsa investitorilor, diminuarea consumului, sarcinile fiscale mari pe veniturile salariale, birocratia excesiva s.a.m.d.", a punctat Alin Chitu.
Contribuabilii nu vor utiliza facilitatea din cauza obligativitatii de a constitui rezerve pe profit
Conform Senior Tax Consultant-ului de la Biris Goran, masura introdusa prin OUG nr. 19/2014, referitoare la scutirea de impozit a profitului reinvestit, a mai fost aplicabila si in perioada 1 octombrie 2009 - 31 decembrie 2010, in conditii similare.
"Din experienta noastra, putem afirma ca aceasta facilitate fiscala nu a fost foarte utilizata de catre contribuabilii romani. Avand in vedere acest lucru, putem trage concluzia simpla ca este foarte probabil ca nici acum aceasta masura sa nu se concretizeze in rezultatele asteptate de catre Guvern", a mentionat Ioana Cartite.
Astfel, conform consultantului fiscal de la Biris Goran, principalul motiv pentru care contribuabilii nu au utilizat in trecut aceasta facilitate, si probabil nu o vor utiliza nici in viitor, este cel legat de obligativitatea de a constitui rezerve pentru suma profitului pentru care s-a beneficiat de facilitate.
"Aceasta rezerva va deveni impozabila la momentul schimbarii destinatiei acesteia, inclusiv in cazul operatiunilor de reorganizare (fuziune, divizare), daca rezerva nu este preluata intru totul de societatea rezultata in urma reorganizarii", a explicat Ioana Cartite.
Perioada de pastrare a echipamentelor este prea lunga
Senior Tax Consultant-ul de la Biris Goran a precizat ca un alt motiv pentru care masura scutirii de impozit pe profit nu a fost atat de atractiva pentru contribuabili in trecut, intre 1 octombrie 2009 si 31 decembrie 2010, a fost faptul ca, in situatia in care ar fi beneficiat de aceasta facilitate, ar fi trebuit sa pastreze in patrimoniul lor activele respective pentru o perioada cel putin egala cu jumatate din durata lor normala de functionare, stabilita potrivit Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe.
"Din acest motiv, multi contribuabili nu vor aplica aceasta scutire nici de aceasta data. In conditiile in care avansul tehnologic are un impact imens in toate industriile si domeniile de activitate, Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe este invechit. Duratele normale de functionare a mijloacelor fixe sunt in general mult prea lungi in comparatie cu durata lor de viata economica efectiva", a considerat Ioana Cartite.
Contribuabilii care beneficiaza de scutirea la profitul reinvestit au obligatia de a pastra in patrimoniu echipamentele tehnologice respective cel putin o perioada egala cu jumatate din durata normala de functionare a acestora, stabilita potrivit reglementarilor contabile aplicabile, dar nu mai mult de 5 ani, se mentioneaza in OUG adoptata.
"In cazul nerespectarii acestei conditii, pentru sumele respective se recalculeaza impozitul pe profit si se percep creante fiscale accesorii potrivit Codului de procedura fiscala, de la data aplicarii facilitatii, potrivit legii. In acest caz, contribuabilul are obligatia depunerii declaratiei fiscale rectificative", se subliniaza in actul normativ.
Asadar, consultantul fiscal de la Biris Goran a detaliat ca, in cazul in care contribuabilii ar alege sa beneficieze de aceasta facilitate fiscala, ar fi obligati, poate, sa mentina in patrimoniu niste echipamente depasite tehnologic, pe care poate nici nu le mai pot folosi.
"In caz contrar, acestora li se va recalcula impozitul pe profit si li se vor stabili majorari de intarziere de la data aplicarii acestei facilitati", a subliniat Ioana Cartite.
In plus, Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe nu are niste clasificari foarte clare a echipamentelor tehnologice din unele domenii care in 2004, cand a fost publicat, nici macar nu existau, de exemplu energie eoliana, fotovoltaica si din alte surse regenerabile etc, potrivit Senior Tax Consultant-ul de la Biris Goran.
"Prin urmare, pentru ca aceasta facilitate fiscala sa poate fi aplicata cu succes, este necesar ca duratele normale de functionare a echipamentelor carora le este aplicata sa fie actualizate, astfel incat sa fie conforme cu realitatea economica, iar subgrupa 2.1. Echipamente tehnologice (masini, utilaje si instalatii de lucru) ar trebui si ea actualizata, astfel incat sa cuprinda toate tipurile de mijloace fixe pentru care aceasta facilitate fiscala ar putea fi aplicata", a adaugat Ioana Cartite.
Masura avantajeaza companiile profitabile, dar acestea sunt tot mai rare
Tax Partner-ul de la Tuca Zbarcea & Asociatii Tax a precizat ca sunt mai multe conditii care ar trebui indeplinite pentru ca o companie sa fie avantajata la maximum de introducerea masurii scutirii de impozit pe profitul reinvestit.
"O prima conditie ar fi gradul de profitabilitate. Practic, cele mai avantajate sunt societatile profitabile (ori foarte profitabile), asadar si cele mai in masura sa utilizeze profiturile fiscale pentru a beneficia de aceasta facilitate. Realitatea economica actuala dovedeste insa ca asemenea companii sunt tot mai rar intalnite, din pacate", a adaugat Alin Chitu.
In plus, consultantul fiscal de la Tuca Zbarcea & Asociatii Tax a mentionat ca a doua conditie pentru ca o companie sa foloseasca scutirea de impozit pe profit ar fi aceea ca sa activeze intr-un domeniu de productie industrial, sector in care marjele sunt, de obicei, mici si dependente de o serie de factori economici.
"De asemenea, este evident ca cele mai mari beneficii de pe urma acestei masuri le-ar avea acele companii care dispun de disponibilitati de numerar ori sunt slab indatorate, intrucat existenta profiturilor nu implica in mod automat existenta lichiditatilor. Aceasta ar fi a treia conditie", a adaugat Alin Chitu.
Si, in fine, a patra conditie ar fi aceea ca investitorul intr-o societate, profitabila si cu disponibilitati de numerar, ar trebui sa renunte la dreptul sau de a primi dividende, conform Tax Partner-ul de la Tuca Zbarcea & Asociatii Tax.
"Daca inmultim probabilitatile de indeplinire a tuturor conditiilor de mai sus, ajungem la un esantion destul de mic de societati care ar putea implementa in practica facilitatea introdusa de guvernanti. Probabil ca de aceasta vor beneficia societatile care oricum aveau in planurile de dezvoltare investitii in echipamente tehnologice, facilitatea fiscala reprezentand un argument auxiliar in decizia de realizare a unei investitii, nicidecum un factor determinant cum a fost enuntat de guvernanti", a subliniat Alin Chitu.
Ce companii vor dori sa-si scuteasca de impozit profitul investit?
Probabil ca societatile care vor aplica aceasta facilitate fiscala vor fi cele care activeaza in domenii in care echipamentele in care decid sa investeasca au o durata economica efectiva cel putin egala cu jumatate din durata normala de functionare prevazuta in Catalog, conform consultantului fiscal de la Biris Goran.
Astfel, daca aceste firme decid aplicarea scutirii de impozit pe profit, nu isi vor asuma angajamente pe care nu le pot apoi respecta.
"Asadar, companiile care par sa fie avantajate de aplicarea acestei scutiri sunt cele care activeaza in agricultura sau in industriile unde tehnologia nu evolueaza atat de repede, astfel incat contribuabilii sa nu fie nevoiti sa-si schimbe baza tehnologica in mod frecvent, pentru a putea face fata competitiei", a completat Ioana Cartite.
Cu toate acestea, consultantul fiscal de la Biris Goran a avertizat ca, in conditiile actualei crize economice, este putin probabil ca societatile din Romania sa-si poata permite achizitia unor echipamente noi, ci mai degraba vor continua sa achizitioneze unele la mana a doua, chiar si in conditiile intrarii in vigoare a acestei masuri.
"Probabil ca valoarea absoluta a scutirii de impozit pe profit nu va depasi valoarea absoluta a diferentei intre valoarea de achizitie a unui utilaj nou si unul la mana a doua. Asadar, este putin probabil ca masura sa incurajeze investiile in echipamamente noi, cu atat mai mult in cele aferente unor domenii unde avansul tehnologic determina societatile sa-si remodernizeze baza tehnologica frecvent", a aratat Ioana Cartite.
Senior Tax Consultant-ul de la Biris Goran a subliniat ca, daca tinem cont de faptul ca nicio societate nu va efectua vreo investitie in echipamentele necesare desfasurarii activitatii lor operationale doar pentru a beneficia de aceasta scutire, probabil ca masura scutirii de impozit pe profit va avea un anumit impact doar asupra fluxurilor lor de numerar, in sensul in care impozitul pe profit se va diminua si, in consecinta, vor avea de platit o suma mai mica la bugetul de stat.
"Insa profitul nu va putea fi distribuit ca dividende, deoarece se impune obligatia constituirii rezervelor", a adaugat Ioana Cartite.
De altfel, consultantul fiscal de la Tuca Zbarcea & Asociatii Tax a completat ca exista si anumite inconveniente cum ar fi modul de contabilizare a facilitatii: recunoasterea unei rezerve din facilitatea fiscala care poate deveni impozabila in anumite situatii - insolventa, reorganizari.
In plus, consultantul fiscal de la Biris Goran a precizat ca, in ceea ce priveste dezideratul Guvernului de a creste volumul de investitii straine directe, masura scutirii de impozit pe profit este una benefica, insa nu va avea un efect direct, intrucat acest lucru se poate realiza doar dupa ce (si) alte aspect legate de mediul fiscal romanesc se vor fi realizat, precum o administrare fiscala eficienta si o stabilitate a legislatiei fiscale.
Unele companii isi vor amana investiile pentru o luna
Conform Senior Tax Consultant-ului de la Biris Goran, masura scutirii de impozit pe profit va determina amanarea unor investitii in cazul companiilor care oricum intentionau sa puna in functiune noi echipamente in aceasta perioada.
"Odata cu introducerea acestei prevederi probabil ca isi vor amana investitiile pentru o luna, in cazul in care masura li se va parea indeajuns de atractiva pentru a decide aplicarea sa", a completat Ioana Cartite.
Tax Partner-ul de la Tuca Zbarcea & Asociatii Tax este si el de-acord cu aceasta opinie, dar a mentionat ca ar trebui indeplinite mai multe conditii, pentru ca firme sa isi amane investitiile cu cateva luni. Mai exact, el a subliniat ca cea mai importanta conditie este legata de existenta profiturilor in cea de-a doua parte a anului, deoarece profiturile din primul semestru nu par a putea fi utilizate in scopul facilitatii.
"Astfel, in activitatile sezoniere care genereaza profituri in prima parte anului amanarea investitiilor ar trebui sa se faca pentru cel putin un an. Si, astfel, este posibil ca facilitatea sa nu mai poata fi utilizata. In orice situatie, ca o concluzie, masura adoptata de guvernanti este una secundara si nu va putea afecta in mod decisiv decizia unei companii de a investi sau nu in echipamente tehnologice", a mai spus Alin Chitu.