Variantele rescrise ale Noului Cod fiscal si Noului Cod de procedura fiscala au fost lansate ieri in dezbatere publica pe site-ul Ministerului Finantelor.
Prin rescrierea Codului fiscal si a Codului de procedura fiscala se urmareste o abordare facila a legislatiei fiscale de catre contribuabili si o administrare coerenta a sistemului de impozite si taxe prin care se constituie venituri ale bugetului general consolidat, se mentioneaza intr-un comunicat al MFP, remis ieri redactiei.
"Prin proiectele pe care le propunem astazi (n.r. 30 iunie) spre consultare publica, cream premisele asigurarii predictibilitatii sistemului fiscal si continuarii consolidarii fiscale sustenabile. Raspundem astfel unei mai vechi asteptari a mediului de afaceri, printr-o legislatie fiscala mai clara, mai bine structurata, care cuprinde explicatiile necesare si coreleaza intr-o forma integrata modificarile fiscale operate in ultimii 10 ani", a afirmat Ioana-Maria Petrescu, ministrul Finantelor Publice.
Ce cuprind noile coduri?
Rescrierea Codului fiscal si a Codului de procedura fiscala presupune, in principal, reformularea prevederilor actuale, in scopul unei mai bune intelegeri, eliminarea disfunctionalitatilor si a eventualelor interpretari neunitare, actualizarea si reasezarea prevederilor articolelor, respectiv a titlurilor, pentru a raspunde atat cerintelor mediului de afaceri, cat si cerintelor organelor fiscale, se mentioneaza in comunicatul MFP.
Astfel, Noul proiect al Codului fiscal a fost elaborat in conditiile in care, de la data adoptarii Codului fiscal in decembrie 2003 si pana in prezent, legea a cunoscut numeroase modificari si completari determinate de evolutiile economice si sociale, contextul creat de criza economico-financiara internationala, aderarea Romaniei la Uniunea Europeana etc.
Avand in vedere aceste aspecte, proiectul Noului Cod fiscal lansat in dezbatere publica este, potrivit comunicatului MFP, rezultatul discutiilor purtate in cadrul numeroaselor intalniri ale grupurilor de lucru si, intre modificarile incluse, este preluata si o serie de prevederi adoptate de Guvern, fie prin ordonante de urgenta, fie prin proiecte de lege transmise spre dezbatere Parlamentului, urmand ca in functie de rezultatul dezbaterilor parlamentare cu privire la adoptarea acestor acte normative, proiectul sa suporte modificarile corespunzatoare.
In ceea ce priveste proiectul Noului Cod de procedura fiscala, structura acestuia a fost, in cea mai mare parte, mentinuta avand in vedere faptul ca atat contribuabilii, cat si organele fiscale din cadrul ANAF si autoritatile administrativ teritoriale, cunosc actuala structura, iar acest fapt faciliteaza intelegerea si aplicarea noului proiect, au precizat reprezentantii MFP.
Totusi, structura Noului Cod de procedura fiscala a fost imbunatatita in sensul comasarii unor titluri/capitole si introducerii altora. Mai exact, unul dintre elementele de noutate ale acestui proiect este Titlul VI - Controlul fiscal, care include prevederi privind regulile de control in scopul impozitarii, structurate in sase capitole, intre care cinci destinate fiecarui tip de control/verificare, in functie de obiectivele fiecaruia, se arata in comunicatul MFP. Acest titlu include si actualele prevederi privind controlul antifrauda.
"Proiectul Codului de procedura fiscala urmareste respectarea principiului rezonabilitatii si echitatii, ceea ce va conduce la cresterea increderii intre fisc si contribuabil. In plus, se reglementeaza posibilitatea indreptarii erorilor materiale din documentele de plata ale contribuabililor, eliminandu-se astfel si o parte dintre barierele birocratice", se mentioneaza in documentul citat.
Conform MFP, rescrierea celor doua proiecte face parte din procesul complex de modernizare a legislatiei fiscale, unul dintre obiectivele incluse in Strategia fiscal–bugetara pentru perioada 2013–2015 si in Programul Legislativ al Guvernului Romaniei pentru perioada 2013 – 2016.
Modernizarea legislatiei fiscale are in vedere urmatoarele rezultate:
- claritate si accesibilitate in aplicarea prevederilor Codului fiscal, prin restructurarea pe baze sistematice a normelor fiscale, precum si a celor privind procedura fiscala;
- transparenta in prezentarea principiilor fiscale, in definirea conceptelor, notiunilor si metodelor utilizate in constructia si administrarea coerenta a impozitelor, taxelor si contributiilor sociale, reglementate de Codul fiscal, in scopul intelegerii corecte si evitarii interpretarilor in aplicarea normelor fiscale;
- imbunatatirea echilibrului intre drepturile si obligatiile contribuabililor, pe de o parte, si ale organelor fiscale, pe de alta parte;
- cresterea eficientei activitatii de administrare a impozitelor, taxelor si contributiilor sociale prevazute de Codul fiscal;
- scaderea costurilor de administrare a impozitelor si taxelor prevazute de Codul fiscal, precum si a celor de conformare suportate de contribuabili;
- asigurarea corelarii intre prevederile noului Cod fiscal si dispozitiile noului Cod de procedura fiscala, precum si a corelarii cu legislatia conexa;
- simplificarea procedurilor de administrare a creantelor fiscale.
Rescriere versus republicare
Intre rescrierea si republicarea cdelor doua coduri exista o diferenta, dupa cum a precizat in martie Dan Manolescu, secretar de stat in Ministerul Finantelor.
"Exista o diferenta intre rescriere si republicare. Am avut de ales intre a incerca o republicare a Codului fiscal, ca o procedura tehnica pe care o realizeaza Monitorul Oficial sau a elabora un proiect de rescriere, in sensul ca se genereaza un nou act normativ. Republicarea presupune aceeasi lege, republicata cu o alta numerotare. In schimb, rescrierea presupune ca actul rezultat va fi unul nou, cu o noua asezare structurala. Asa ca am incercat sa asezam si titlurile. Astfel, am considerat ca proiectul trebuie sa fie o rescriere si nu o republicare, care ar implica doar o procedura tehnica si ar pastra continutul actual", a subliniat la acea data Dan Manolescu.
In plus, acesta a mai sus atunci ca Noul Cod fiscal rescris urmeaza sa fi trimis in Parlament in luna mai sau iunie.
"Rescrierea Codului fiscal sper sa se indeplineasca in acest an. In stadiul actual vom incepe discutii cu partenerii de dialog social pe anumite aspecte tehnice pe care trebuie sa le definitivam. Exista discutii si in privinta impozitelor si taxelor locale, in sensul unei reasezari a impozitului pe cladiri in functie de destinatia cladirii. Speram ca in luna mai-iunie Codul fiscal rescris sa fie promovat spre Parlament", a declarat in martie secretarul de stat in Finante.
Discutii cu privire la rescrierea Codului fiscal au mai existat si la inceputul acestui an, cand Dan Manolescu precizase ca exista posibilitatea ca Parlamentul sa aprobe in toamna Codul fiscal rescris, in timp ce fostul ministru al Finantelor Daniel Chitoiu anuntase in decembrie 2013 ca documentul ar fi urmat sa intre in dezbaterea Parlamentului in februarie.
Mai mult, tot la inceputul acestui an, Dan Manolescu mentionase ca in urma rescrierii partea legislativa va ramane in Codul Fiscal, iar ceea ce tine de proceduri va apartine doar Codului de Procedura. Oficialul a adaugat la acea data ca rescrierea Codului Fiscal si a Codului de Procedura nu isi propune sa inventeze roata, ci sa faca o "curatenie" si o re-corelare a prevederilor lui.
Republicarea Codului fiscal, amanata timp de noua ani
Codul fiscal, intrat in vigoare la finalul anului 2003, a suferit de-a lungul timpului foarte multe modificari, iar consultarea lui a devenit, odata cu trecerea anilor si a schimbarilor legislative din ce in ce mai dese, tot mai greoaie. Desi mediul de afaceri a cerut de nenumarate ori republicarea actului normativ, acest lucru s-a amanat, ceea ce a facut din legislatia fiscala un adevarat haos.
In ultimii zece ani, in majoritatea actelor normative care au modificat Codul fiscal se mentioneaza ca acesta va fi republicat si renumerotat.
Prima astfel de precizare s-a facut la un an dupa ce a fost publicat Codul fiscal, adica in 2004, in OUG nr. 138/2004, care prevedea la articolul IV:
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dupa aprobarea acesteia prin lege, dandu-se textelor o noua numerotare”.
Aceasta prevedere a fost reluata din 2004 in peste zece acte normative care au modificat in aceasta perioada Codul fiscal.
Atentie! Proiectele Noului Codul fiscal si Noului Codul de procedura fiscala raman deschise dezbaterilor, urmand ca in urmatoarele luni sa fie supuse unei ample consultari publice cu reprezentantii mediului de afaceri, ai structurilor asociative, partenerilor sociali, ai tuturor factorilor interesati, se mentioneaza in comunicatul MFP. Puteti consulta cele doua documente in fisierele atasate.
AvocatNet.ro analizeaza prevederile introduse de noile Coduri fiscale. Urmariti tag-ul Noile coduri fiscale rescrise ca sa aflati toate noutatile pe care le aduc cele doua coduri. Cititi AICI toate articolele publicate pana acum despre acest subiect.