Conform ghidului de finantare, in cadrul programului Rabla poate participa orice persoana fizica domiciliata sau rezidenta in Romania, care detine calitatea de proprietar, are indeplinite obligatiile de plata a taxelor, impozitelor si contributiilor catre bugetul local si intentioneaza sa dobandeasca tichetul valoric si documentele aferente in scopul achizitionarii unui autovehicul nou prin program.
De asemenea, sunt eligibili si operatorii economici fara personalitate juridica, cu sediul profesional in Romania, adica persoana fizica autorizata, intreprinderea individuala si intreprinderea familiala, precum si urmatoarele persoane juridice:
- unitatea administrativ-teritoriala;
- unitatea sau institutia de invatamant, de stat sau privata;
- institutia publica, inclusiv institutul de cercetare-dezvoltare infiintat ca institutie publica;
- organizatia neguvernamentala;
- unitatea apartinand unui cult religios recunoscut in Romania;
- operatorul economic, inclusiv institutul de cercetare-dezvoltare care isi desfasoara activitatea in regim economic;
- societati profesionale cu raspundere limitata, infiintate potrivit prevederilor Legii nr. 51/1995 privind organizarea si exercitarea profesiei de avocat, cu modificarile si completarile ulterioare;
- unitatile medico-sanitare infiintate potrivit prevederilor Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare;
De-acum, insa, vor fi eligibile in cadrul programului si organizatiile profesionale care sunt organizate si isi desfasoara activitatea in una din formele de exercitare a profesiei liberale.
Modificarea este cuprinsa in Ordinul Ministerului Mediului nr. 1410/2014, publicat in Monitorul Oficial nr. 609, din 14 august 2014 si intrat in vigoare la data publicarii.
Potrivit acestui act normativ, organizatiile profesionale care sunt organizate si isi desfasoara activitatea in una din formele de exercitare a profesiei liberale pot achizitiona o masina prin programul Rabla daca detin calitatea de proprietar, actioneaza in nume propriu si au sediul profesional in Romania/desfasoara activitati pe teritoriul Romaniei.
In plus, pe langa aceste conditii de baza de mai sus, organizatia profesionala trebuie sa intruneasca si urmatoarele criterii:
- sa aiba indeplinite obligatiile de plata a taxelor, impozitelor, amenzilor si contributiilor catre bugetul de stat, bugetele locale, bugetul Fondului pentru mediu, conform prevederilor legale in vigoare;
- reprezentantul legal nu este inregistrat cu fapte pedepsite de legislatia penala;
- nu se afla in stare de insolventa sau faliment, nu se afla in procedura de executare silita, reorganizare judiciara, dizolvare, lichidare, desfiintare, inchidere, inclusiv inchidere operationala, nu se afla sub administrare speciala, nu are suspendate ori restrictionate activitatile, nu se afla intr-o alta situatie similara legal reglementata. Nu face obiectul unei proceduri legale in justitie pentru situatiile mai sus mentionate si nici pentru orice alta situatie similara;
- nu sponsorizeaza activitati cu efect negativ asupra mediului si nu este inregistrata cu fapte sanctionate de legislatia financiara, vamala si nici cu fapte care privesc disciplina financiara, potrivit declaratiei din cererea de finantare;
- nu a fost si nu este subiectul unei proceduri de recuperare a unui ajutor de stat declarat ca fiind ilegal si incompatibil cu piata comuna, ca urmare a unei decizii a Consiliului Concurentei sau a Comisiei Europene, ori, in cazul in care a facut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executata si creanta a fost recuperata integral;
- ajutorul de minimis solicitat sub forma primei de casare nu urmeaza a fi folosit pentru desfasurarea de activitati in unul dintre sectoarele prevazute in cuprinsul art. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013;
- valoarea totala a ajutoarelor de minimis de care a beneficiat pe o perioada de 3 ani consecutivi (2 ani fiscali precedenti si anul fiscal in cursul caruia depune dosar de acceptare in program), cumulata cu valoarea alocarii financiare acordate in baza schemei de minimis, nu depaseste echivalentul in lei, la data depunerii dosarului de acceptare, a 200.000 euro (sau 100.000 euro, daca activeaza in sectorul transporturilor rutiere);
- nu a obtinut si nu este pe cale sa obtina finantare prin proiecte ori programe finantate din alte fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare, pentru achizitionarea aceluiasi/acelorasi autovehicul/autovehicule care urmeaza a fi achizitionat/achizitionate prin program, potrivit declaratiei din cererea de finantare;
- nu se incadreaza in situatiile prevazute in cuprinsul cap. 2 sectiunea 2.1 din Comunicarea Comisiei - Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor in dificultate, conform declaratiei pe propria raspundere.
In ceea ce priveste dosarul de acceptare in cadrul programului, ordinul citat stabileste ca acesta trebuie sa cuprinda urmatoarele documente:
- cererea de finantare, in original, semnata si stampilata de catre reprezentantul legal sau de catre imputernicitul acestuia;
- imputernicire, in original, pentru cazul in care cererea de finantare este semnata de catre o persoana imputernicita; poate fi depusa imputernicirea notariala sau orice document administrativ emis de catre reprezentantul legal in acest sens, cu respectarea prevederilor legale;
- actul de identitate al reprezentantului legal, in copie certificata «conform cu originalul»;
- dupa caz, actul de identitate al persoanei imputernicite, in copie certificata «conform cu originalul»;
- certificatul de inregistrare fiscala, in copie certificata «conform cu originalul»;
- certificatul de cazier fiscal, eliberat de catre organul teritorial de specialitate al Ministerului Finantelor Publice, in termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare, in original sau in copie legalizata;
- certificatul de atestare fiscala privind obligatiile de plata catre bugetul de stat, emis de catre organul teritorial de specialitate al Ministerului Finantelor Publice, in termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare, in original sau in copie legalizata;
- certificatul de atestare fiscala privind impozitele si taxele locale si alte venituri ale bugetului local, emis de catre autoritatea publica locala in a carei raza teritoriala isi are sediul solicitantul, in termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare, in original sau in copie legalizata;
- certificatul de atestare fiscala privind impozitele si taxele locale si alte venituri ale bugetului local, emis de catre autoritatea publica locala in a carei raza teritoriala este inregistrat fiscal autovehiculul uzat, in termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare, in original sau in copie legalizata (pentru cazurile in care autovehiculul uzat nu este inregistrat la sediul profesional al proprietarului);
- certificatul de atestare privind obligatiile la Fondul pentru mediu, eliberat de catre Autoritate, in termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare, in original sau in copie legalizata;
- certificatul de inmatriculare a autovehiculului uzat in copie certificata «conform cu originalul»;
- cartea de identitate a autovehiculului uzat, in copie certificata «conform cu originalul»;
- actul doveditor eliberat de catre serviciul public comunitar regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor competent teritorial, in original, pentru cazul in care din certificatul de inmatriculare sau cartea de identitate a autovehiculului uzat nu rezulta anul fabricatiei, anul primei inmatriculari in Romania si/sau categoria autovehiculului uzat;
- actul administrativ (hotararea/ordinul/decizia/dispozitia etc., dupa caz) prin care a fost inregistrata modalitatea de exercitare a profesiei, conform dispozitiilor legale speciale, in copie certificata «conform cu originalul»;
- adeverinta eliberata de catre organul competent, care atesta dreptul de a exercita profesia liberala, nu mai veche de 10 zile de la data depunerii dosarului de acceptare, in original;
- certificatul de cazier judiciar al reprezentantului legal, eliberat de catre organul teritorial de specialitate al Ministerului Afacerilor Interne, in termen de valabilitate la data depunerii dosarului de acceptare, in original sau in copie legalizata;
- declaratia privind ajutoarele de minimis primite in ultimii 3 ani, respectiv 2 ani fiscali precedenti si anul fiscal in cursul caruia proprietarul se inscrie in program, inclusiv cele exceptate de la obligatia notificarii, semnata si stampilata de catre reprezentantul legal, in original;
- declaratia pe propria raspundere a reprezentantului legal privind activitatea pentru care va utiliza autovehiculele noi achizitionate in cadrul programului, in original;
- declaratia pe propria raspundere a reprezentantului legal privind situatia economico-financiara in sensul prevederilor cuprinse in cadrul cap. 2 sectiunea 2.1 din Comunicarea Comisiei - Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor in dificultate;
- in situatia in care de la data emiterii certificatului de inmatriculare si/sau cartii de identitate a autovehiculului uzat au survenit modificari in ceea ce priveste forma juridica de organizare sau anumite atribute de identificare a proprietarului (denumirea, adresa sediului), acestea nefiind evidentiate in documentele autovehiculului uzat, se va/vor depune, in copie certificata/copii certificate «conform cu originalul», documentul emis/documentele emise potrivit prevederilor legale si din cuprinsul caruia/carora sa rezulte modificarile efectuate;
- declaratia pe propria raspundere a reprezentantului legal privind participarea la program, in original; declaratia trebuie sa cuprinda acordul cu privire la casarea autovehiculului uzat si achizitionarea autovehiculului nou, datele de identificare a autovehiculului uzat, precum si modalitatea de asigurare si sustinere a diferentei pana la acoperirea integrala a pretului de achizitionare a autovehiculului nou
Proprietarul poate solicita prin cererea de finantare cel mult echivalentul in lei al sumei de 200.000 euro (sau 100.000 euro, daca activeaza in domeniul transporturilor rutiere) la momentul depunerii dosarului de acceptare, in caz contrar solicitarea fiind nula, dupa cum se mentioneaza in actul normativ intrat deja in vigoare.
---
Amintim ca programul Rabla pentru persoane juridice a inceput in 30 aprilie. In aceasta perioada, se desfasoara si Rabla pentru persoane fizice. Vezi aici ce pasi trebuie sa urmeze persoanele fizice pentru a-si casa masina veche.
Comentarii articol (1)