__________
ACTUALIZARE (30.07.2019): Proiectul a devenit între timp Legea 154/2019 și a modificat regulile medierii.
__________
Proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 192/2006 privind medierea și organizarea profesiei de mediator a trecut prin Parlament de două ori. Mai precis, prima oară a trecut în 2018, iar astăzi a trecut a doua oară de votul decisiv al Camerei Deputaților, astfel că actul va fi trimis iar la promulgarea prin decret prezidențial.
Documentul conține unele modificări care erau necesare la regimul legal al medierii încă din anul 2014, după ce, în urma unei decizii CCR, ședința obligatorie de informare privind medierea a fost declarată neconstituțională.
Practic, din vara anului 2014, ședința de mediere nu mai este obligatorie pentru a putea declanșa un proces. Însă parlamentarii vor să reglementeze concret ideea că ședința de informare privind medierea este opțională, fiind obligați de decizia CCR.
„Dacă legea nu prevede altfel, părțile, persoane fizice sau juridice, își pot soluționa conflictele de orice natură prin procedura medierii, chiar și după declanșarea unui proces în fața instanței de judecată”, scrie în propunerea legislativă adoptată azi.
Înainte de decizia CCR din 2014, Legea medierii dispunea că părțile „sunt obligate să participe la ședința de informare privind avantajele medierii, inclusiv, dacă este cazul, după declanșarea unui proces în fața instanțelor competente, în vederea soluționării pe această cale a conflictelor în materie civilă, de familie, precum și în alte materii, în condițiile prevăzute de lege”.
În plus, cererile de chemare în judecată erau respinse ca inadmisibile dacă reclamanții nu participau la ședința obligatorie de informare privind medierea. Conform CCR, ședința obligatorie reprezenta o îngrădire a exercitării accesului liber la justiție, motiv pentru care a și fost declarată neconstituțională.
După ședință se va elibera un act doveditor
Prevederile adoptate prin acest proiect conțin referiri și la dovedirea participării la ședința opțională de mediere. Astfel, dovada încercării procedurii de mediere se va face:
- printr-un certificat de informare eliberat de mediatorul care a realizat informarea, dacă părțile au parcurs doar ședința de informare; sau
- prin procesul-verbal de închidere a procedurii de mediere.
„În cazul în care una dintre părți refuză în scris participarea la mediere, nu răspunde invitației (...) ori nu se prezintă la data fixată pentru mediere, se întocmește un proces-verbal, care se depune la dosarul instanței și nu constituie dovadă a încercării de mediere (...)”, se arată în propunerea de act normativ.
Prin excepție, încercarea procedurii de mediere, de către reclamant, va putea fi făcută prin depunerea la dosarul cauzei a procesului-verbal (întocmit de mediator) de neprezentare a uneia dintre părți. Totuși, această regulă va fi valabilă numai dacă se probează primirea invitației la mediere de către cel pârât.
„Ședinţa de informare cu privire la avantajele medierii este etapa prealabilă încheierii contractului de mediere, cuprinsă în procedura medierii, prin care mediatorul, folosind tehnici de comunicare specifice profesiei, în condiții de neutralitate, imparțialitate și confidențialitate, analizează conflictul și prezintă părților avantajele apelării la procedura medierii pentru conflictul lor concret, le dă toate informațiile necesare în scopul de a ajuta și determina părțile, ca în deplin acord și cunoștință de cauză, să accepte rezolvarea neînțelegerilor dintre ele prin mediere”, este explicat în proiectul de lege.
Certificatul de informare va fi eliberat gratuit de mediator după ședința de informare privind medierea, dacă părțile decid că nu vor să semneze un contract de mediere.
Pe deasupra, documentul mai prevede că, odată ce acordul de mediere este verificat și atestat de către avocații părților, de către notar sau de către un avocat sau notar ales de mediator, acesta va deveni titlu executoriu. În prezent, Legea medierii nu conține o asemenea prevedere.
Atenție! Proiectul de lege nu se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, acesta trebuie promulgat prin decret prezidențial și publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (5)