Acciza la motorina a crescut din 1 aprilie 2014 cu 7 eurocenti/litru, insa din 4 aprilie aceasta a fost redusa cu 4 eurocenti/litru, prin OUG nr. 14/2014, pentru a preintampina posibilele efecte negative ale cresterii nivelului de accize.
In actul normativ se mentioneaza ca reducerea accizei cu 4 eurocenti/litru se va realiza prin restituirea sumelor reprezentand diferenta dintre nivelul standard de accize si nivelul de accize diferentiat, catre operatorii economici licentiati in Uniunea Europeana.
Pentru a realiza acest lucru , Ministerul Finantelor a aprobat prin HG nr. 537/2014, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 512 din 9 iulie 2014, conditiile, procedura si termenele de restituire ca ajutor de stat a sumelor reprezentand diferenta dintre nivelul standard al accizelor si nivelul accizelor diferentiat pentru motorina utilizata drept combustibil pentru motor.
Concret, prin acest document, care a intrat in vigoare pe 15 iulie 2014, a fost instituita o schema de ajutor de stat pentru restituirea unei parti din acciza suplimentara de 7 eurocenti, care va fi administrata de Autoritatea Rutiera Romana.
Desi procedura de restituire este in vigoare din 15 iulie 2014, Ministerul Finantelor a lansat vineri in dezbatere publica pe pagina sa de internet un proiect de ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea OUG nr. 14/2014.
Potrivit notei de fundamentare a proiectului, dispozitiile propuse de Finante sunt necesare pentru crearea cadrului legal care sa permita punerea efectiva in aplicare a schemei de ajutor de stat, prin delimitarea clara a responsabilitatilor pentru fiecare entitate implicata in gestionarea acestei scheme. Astfel, este necesara stabilirea pe de o parte a entitatii responsabile cu aprobarea fazei de lichidare a cheltuielilor, respectiv Autoritatea Rutiera Romana, iar pe de alta parte desemnarea ordonatorului principal de credite care indeplineste atributiile si raspunderile privind aprobarea angamentelor legale si bugetare, ordonantarii si platii cheltuielilor din fonduri publice, respectiv ministrul finantelor publice sau alta persoana imputernicita in acest sens.
Concret, proiectul de ordonanta de urgenta stabileste ca Autoritatea Rutiera Romana se desemneaza ca administrator al schemei de ajutor de stat, iar in aceasta calitate emite decizii de aprobare a cererilor de restituire de accize si raspunde de realitatea, corectitudinea si legalitea datelor inscrise in acestea.
De asemenea, deciziile de aprobare a cererilor de restituire reprezinta documente justificative aferente fazei de lichidare a cheltuielilor si se avizeaza pentru "bun de plata" de catre conducatorul Autoritatii Rutiere Romane sau de alta persoana careia acesta ii deleaga atributiile de ordonator de credite, in conditiile legii.
Pe baza deciziilor de restituire aprobate, ministrul Finantelor sau alta persoana careia acesta ii deleaga atributiile de ordonator principal de credite aproba ordonantarea de plata care sta la baza efectuarii platilor din bugetul MFP - Actiuni generale, se arata in proiectul de act normativ.
Deciziile de restituire aprobate, care depasesc creditele bugetare aprobate anual in bugetul MFP pentru finantarea schemei de ajutor de stat pentru restituirea accizelor, inclusiv cele pentru care nu se poate efectua plata ca urmare a completarii unor informatii eronate, se restituie Autoritatii Rutiere Romane.
Neadoptarea in regim de urgenta a acestor prevederi ar conduce la intarzieri la plata ajutorului de stat pentru cererile de restituire care au fost depuse in temen legal la administratorul schemei, se arata in nota de fundamentare a proiectului de act normativ.
AvocatNet.ro a scris pe larg AICI despre procedura de restituire a unei parti din acciza suplimentara la motorina.
Atentie! Prevederile propuse de MFP nu se aplica momentan, ci se afla in stadiul de proiect de ordonanta de urgenta, disponibil AICI.