In Monitorul Oficial, Partea I, nr. 888 din 5 decembrie au fost publicate Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2014 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2014 si unele masuri bugetare si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/2014 pentru rectificarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2014. Aceste acte au fost lansate in dezbatere publica de catre Ministerul Finantelor (MFP) in 28 noiembrie si apoi au fost adoptate de Executiv in sedinta din 3 decembrie.
Aceasta este a treia rectificare bugetara din 2014, dupa cele facute in august si octombrie.
Potrivit unui comunicat de presa recent al MFP, rectificarea trebuie facuta "in vederea platii anticipate a transei aferente anului 2015 a drepturilor salariale castigate in instanta de personalul din sectorul bugetar, precum si pentru achitarea integrala a arieratelor unitatilor administrativ-teritoriale, pe fondul inregistrarii unui excedent bugetar de 0,29% din Produsul Intern Brut".
Din moment ce legile nu permiteau efectuarea a mai mult de doua rectificari pe an si nici efectuarea acestora dupa data de 30 noiembrie, Guvernul a adoptat si al treilea proiect de act normativ, vizand introducerea unor derogari in acest sens. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 73/2014 pentru aprobarea unor masuri derogatorii de la dispozitiile Legii nr. 500/2002 privind finantele publice si ale Legii responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 883 din 4 decembrie.
Ce ministere primesc bani in plus
Printre ministerele care primesc bani in plus in urma acestei noi rectificari bugetare se numara cele ale justitiei, agriculturii, transporturilor, educatiei sau culturii.
Mai exact, conform MFP, din bugetul de stat se aloca sume suplimentare pentru:
- Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor: +457 de milioane de lei;
- Ministerul Justitiei: +414,5 milioane de lei;
- Ministerul Public: +208,2 milioane de lei;
- Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale: +174,1 milioane de lei;
- Ministerul Transporturilor: +168,5 milioane de lei;
- Ministerul Educatiei Nationale: +140,6 milioane de lei;
- Ministerul Apararii Nationale: +73 de milioane de lei;
- Ministerul Afacerilor Interne: +35,4 milioane de lei;
- Ministerul Culturii: +9 milioane de lei.
"Majorarea contributiilor de asigurari sociale, determinata de plata hotararilor judecatoresti avand ca obiect drepturi salariale, va avea ca efect cresterea veniturilor din contributii a bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetului asigurarilor pentru somaj si a bugetului fondului national unic de asigurari sociale de sanatate", explica reprezentantii MFP.
Astfel, bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice se diminueaza cu 847,4 milioane de lei, iar bugetul Ministerului Sanatatii se diminueaza cu 252,2 milioane de lei. Totodata, o diminuare de buget de 667,4 milioane de lei se face si la Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice.
In acelasi timp, rectificarea include si:
- suplimentarea sumelor defalcate din TVA catre bugetele locale cu 2082,7 milioane de lei;
- suplimentarea sumelor defalcate din TVA pentru finantarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor si municipiului Bucuresti cu 1302,6 milioane de lei;
- suplimentarea sumelor defalcate din TVA pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, oraselor, municipiilor si judetelor cu 726,7 milioane de lei.
A treia rectificare bugetara, realizata prin derogare
Prevederile legale stabilesc ca rectificarile bugetare trebuie elaborate cel tarziu pana la data de 30 noiembrie, potrivit Legii 500/2002 privind finantele publice, iar acestea sunt limitate la cel mult doua pe an, conform Legii 69/2010 a responsabilitatii fiscal-bugetare.
Prin urmare, Guvernul a introdus doua derogari de la dispozitiile actuale pentru a permite elaborarea acestei noi rectificari bugetare pe 2014.
Motivul principal pentru care Executivul considera ca este necesara noua rectificare este "excedentul bugetar inregistrat la zece luni, ca urmare a cresterii incasarii veniturilor bugetului general consolidat fata de estimari".
In acelasi timp, sunt avute in vedere si:
- situatia favorabila din perspectiva incadrarii in plafonul soldului bugetului general consolidat aprobat pentru anul 2014;
- necesitatea corelarii planificarii bugetare cu executia bugetara pe primele zece luni ale anului;
- posibilitatea si necesitatea platii titlurilor executorii avand ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, dar si a altor cheltuieli.
Comentarii articol (2)