Pacientii ar putea oferi feedback despre serviciile medicale de care beneficiaza, daca un proiect al Ministerului Sanatatii va fi aprobat in acest sens. Pana atunci, care este feedback-ul vostru despre respectarea drepturilor pacientilor?
Articolul continuă mai jos
Ministerul Sanatatii vrea ca spitalele sa primeasca feedback de la pacienti, astfel incat sa poata imbunatati serviciile oferite acestora. La prima vedere, masura reprezinta un pas inainte catre o comunicare mai buna intre pacient si medic. In esenta, cum vor putea fi solutionate problemele sesizate de pacienti, daca propunerile ministerului nu contin masuri concrete de sanctionare a neregulilor?
Pana cand proiectul de act normativ initiat de Ministerul Sanatatii va fi implementat si va functiona, putem sa oferim feedback asupra drepturilor pe care le avem ca pacienti.
Legea nr. 46/2003 prevede ca pacientii au dreptul la ingrijiri medicale de cea mai inalta calitate de care societatea dispune, in conformitate cu resursele umane, financiare si materiale.
Mai mult decat atat, pacientul are dreptul de a fi respectat ca persoana umana, fara nici o discriminare.
Actul normativ citat mai prevede ca:
Pacientul are dreptul de a fi informat cu privire la serviciile medicale disponibile, precum si la modul de a le utiliza.
Pacientul are dreptul de a fi informat asupra identitatii si statutului profesional al furnizorilor de servicii de sanatate.
Pacientul internat are dreptul de a fi informat asupra regulilor si obiceiurilor pe care trebuie sa le respecte pe durata spitalizarii.
Pacientul are dreptul de a fi informat asupra starii sale de sanatate, a interventiilor medicale propuse, a riscurilor potentiale ale fiecarei proceduri, a alternativelor existente la procedurile propuse, inclusiv asupra neefectuarii tratamentului si nerespectarii recomandarilor medicale, precum si cu privire la date despre diagnostic si prognostic.
Informatiile se aduc la cunostinta pacientului intr-un limbaj respectuos, clar, cu minimalizarea terminologiei de specialitate.
Pacientul are dreptul de a cere si de a obtine o alta opinie medicala.
Pacientul are dreptul sa solicite si sa primeasca, la externare, un rezumat scris al investigatiilor, diagnosticului, tratamentului si ingrijirilor acordate pe perioada spitalizarii.
Informatiile cu caracter confidential pot fi furnizate numai in cazul in care pacientul isi da consimtamantul explicit sau daca legea o cere in mod expres.
Pacientul are dreptul la ingrijiri terminale pentru a putea muri in demnitate.
Personalul medical sau nemedical din unitatile sanitare nu are dreptul sa supuna pacientul nici unei forme de presiune pentru a-l determina pe acesta sa il recompenseze altfel decat prevad reglementarile de plata legale din cadrul unitatii respective.
Pacientul poate oferi angajatilor sau unitatii unde a fost ingrijit plati suplimentare sau donatii, cu respectarea legii.
Pacientul are dreptul la ingrijiri medicale continue pana la ameliorarea starii sale de sanatate sau pana la vindecare.
Care este feedback-ul vostru despre respectarea acestor drepturi?
Comentarii articol (10)