Pe avocatnet.ro găsești mii de consultanți, din diferite domenii, pe care îi poți contacta direct.
Află cum!
Pe avocatnet.ro se fac lunar mii de cereri de consultanță către consultanții înscriși.
Află detalii!
Vrei să afle și alții câte lucruri știi în domeniul tău de activitate?
Răspunde la întrebăriPentru ca tocmai se fac 15 ani de AvocatNet.ro, m-am gandit sa pun pe hartie, intr-un sir de 5 materiale, cateva dintre punctele importante pe care le-am invatat in tot acest drum.
Articolul continuă mai jos
De ce sa citesti ce scriu? In primul rand, pentru ca vei vedea ce inseamna sa construiesti o marca importanta pornind de la 0. Apoi, pentru ca drumul cuiva care a reusit sa depaseasca multe obstacole s-ar putea dovedi o experienta de ale carei concluzii si borne kilometrice te-ai putea folosi la un moment dat in viata.
Am petrecut prima parte a vietii mele profesionale ca avocat. Sunt uimit ca si acum, dupa aproape 8 ani de cand nu mai fac avocatura, multi oameni ma recunosc inca doar dupa aceasta calitate: de avocat specializat in mediul online.
In realitate, daca e sa-mi definesc astazi cariera in vreun fel, atunci probabil ca sunt un antreprenor cu experienta mare in managementul comunitatilor online (probabil ca in Romania exista o mana de oameni care pot spune ca au construit si administreaza o comunitate de milioane de utilizatori, functionala de peste 10 ani), ca sunt un publisher obisnuit sa gandesc continutul online in termenii distributiei “in masa”, fara a cadea in pacatul tabloidului, ca sunt un manager care si-a luat multe lovituri de la peretii din jur si a descoperit, uneori, ca poate face lucruri cu mult peste imaginatia sa. Si, mai mult decat orice, anii din urma mi-au aratat ca sunt un luptator. Altfel nu prea poti face antreprenoriat in Romania, fara sa-ti indesi in buzunar bani circulati prin filoane ale unor companii fantoma.
In vreme ce pastrezi in minte toate cele de mai sus, hai sa dam timpul inapoi cu 15 ani si sa ne imaginam putin Romania acelor vremuri. Adrian Nastase incepea cariera sa de premier, Euro era cotat la 20 – 21.000 de lei, indicele de inflatie era 45,7%. Si da, era al dracului de greu sa-ti cumperi un domeniu .ro daca n-aveai fax. N-am inteles niciodata de ce.
Lansarea unui site pentru avocati
Inceputurile AvocatNet.ro au fost marcate de entuziasm. Ca toate inceputurile, de altfel. In primii doi ani, am invadat o cafenea internet si am incercat sa postez cate un articol in fiecare zi. Era complicat rau, asa ca prin 2002 m-a bucurat ideea ca pot scrie de acasa.
Lucrul asta m-a ajutat sa-mi pun pe hartie si primul proiect de continut generat de experienta AvocatNet.ro: cartea Webmarketing in Romania, publicata de Teora in 2003, a fost prima carte de gen din Romania. Aparitia cartii mi-a dat incredere in mine cat 10 facultati puse laolalta.
Continutul siteului, in primii ani, era marcat inca de patina omului care nu intelege foarte bine despre ce scrie. Nu ma desprindeam de stilul cartilor de drept, speriat ca o sa fuga publicul interesat. Asa ca printre cititori se gaseau in special profesionistii, care intelegeau limba si nu se suparau sa citeasca articole alambicate. Iata aici layout-ul siteului, la aproape doi ani de la momentul lansarii.
Apoi a venit vremea mutarilor din Google. Au inceput actualizarile dese. A scazut, incet-incet, impactul Open Directory (locul din care Google prelua, pe atunci, descrierea unui site) s-a micsorat, oamenii au inceput sa se conecteze la internet intr-un ritm din ce in ce mai alert, asa ca am inceput sa avem suprize.
Surpriza 1. De ce nu scrieti si pentru contabili? Dar pentru traducatori?
AvocatNet.ro si-a imbunatatit continutul la cererea cititorilor sai. Marile idei au venit de la ei. De fapt, am inceput sa umplem o piata in care nu exista aproape nimeni la acel moment. Sa explici legislatia profesionistilor era o afacere banoasa, se publicau carti si reviste si nimeni nu-si punea problema sa publice astfel de materiale gratuit.
Apoi a venit nevoia comunicarii dintre oamenii care accesau siteul. Asa ca am instalat, pentru prima data, un Forum. Si oamenii au inceput sa discute. Dar lucrurile mergeau nici extraordinar nici prost, fara sa excelam si fara sa devenim in vreun fel nemaipomeniti in ce faceam.
Surpriza 2. Articole publicate zilnic
Am inceput sa avem o redactie in-house prin anul 2006. Si de atunci am continuat sa ne producem singuri continutul pe care il publicam pe site. Odata cu redactia, a venit si urmarirea constanta a noutatilor legislative, intr-un flux continuu de stiri si analize.
Incet-incet, profesionistii ne foloseau ca pe un supliment al Monitorului Oficial, publicatia in care apar legile in Romania. Si a inceput sa mearga vestea cum ca in Avocatnet.ro afli ce se modifica in legislatie si nu mai trebuie sa rasfoiesti singur Monitorul, sa afli ce si cum.
Habar n-aveam, dar eram in pragul unui drum care acum incepea sa urce cu adevarat spre niste culmi la care nu visasem niciodata.
Supriza 3. Dau navala oamenii obisnuiti
Totul a inceput de la cateva incercari de articole care explicau, intr-un limbaj obisnuit, notiuni legislative omului care nu avea pregatire juridica ori economica. Cum ar veni, am inceput sa vorbim pe limba omului de pe strada.
Acela a fost momentul in care am inceput sa urcam, din ianuarie in ianuarie, un drum care pare extrem de frumos atunci cand il vezi intins pe cativa ani. Ne citeau deopotriva administratori de imm-uri, ingineri, doctori, pensionari, profesori, detinatori de pfa-uri. Chiar daca nu intrau zilnic pe site, toti acesti oameni dadeau de noi, din cand in cand, in navigarea lor pe internet.
Apoi, lucrurile s-au schimbat si mai mult, odata cu ideea lansarii unui upgrade la Forumul AvocatNet.ro.
Supriza 4. Note de excelenta
Doru are multe de-a face cu lansarea in cauza si trebuie sa-i dau credit pentru asta. In 2008, cred, a aparut pentru prima data pe site ideea de notare a performantei celor care se inscriau ca si consultanti. Cu cat scrierea lor era mai apreciata de ceilalti membri, cu atat primeau o nota mai mare.
Am creat astfel un ecosistem care a inceput sa existe de sine statator. Cu peste 100 de moderatori, cu mai multi admini si o groaza de oameni care voiau explicatii, reclamau ceva sau nu intelegeau ceva, Forumul AvocatNet.ro era pe cale sa devina monstrul care este astazi.
Putini oameni inteleg stresul pe care il cunoaste un administrator de Forum. Si mai putini fac fata unui astfel de job. Dar despre asta vom vorbi intr=un material separat, pentru ca am ajuns sa cred ca experienta de management al comunitatilor online nu e deloc cunoscuta in Romania si extrem de putin apreciata la valoarea pe care o are.
Supriza nr. 5. Devenim un cotidian accesat de majoritatea romanilor
Odata cu intrarea pe ulita “mainstream”, AvocatNet.ro a devenit un cotidian accesat de trei grupe clare de oameni: 50% din traficul nostru este format din Antreprenori si oameni cu implicare in IMM-uri, 30% din liber profesionisti (avocati, contabili, traducatori, PFA-uri diverse) iar restul de 20% e un grup eterogen de oameni (ingineri, profesori, medici etc).
Misiunea pe care ne-am asumat-o in ultima vreme este aceea de centru care explica legislatia tuturor romanilor. Am creat o comunitate care, prin milioanele sale de membri, poate raspunde rapid (in cateva minute, de multe ori), unei game largi de intrebari juridice, economice sau de afaceri.
Am inventat, intr-un fel, o piata care ne aduce astazi satisfactia recunoasterii de 1 din 2 romani conectati la internet. Am rezolvat sute de mii de probleme punctuale pentru oameni care pot spune cu mana pe inima ca AvocatNet.ro i-a ajutat in viata.
Concluzia. Cum e cu traficul?
Ca sa tinem textul de fata la o dimensiune acceptabila, concluzia la provocarea lansata de titlu e simpla. Daca vrei sa aduci trafic online proiectului tau, construieste un proiect interesant pentru public. Asculta nevoile cititorilor, clientilor sau abonatilor tai. Construieste facilitati pe care acestia si le doresc. Implica-i in proiectul tau online si ofera-le un ajutor real prin intermediul acestuia. Pare stupid, dar asta e secretul.
Altfel, poti cumpara trafic ori il poti produce prin titluri cretine, poti folosi google, facebook sau alte canale sa generezi trafic dar, la finalul zilei, daca vei intreba un cititor cu ce l-ai ajutat in ziua respectiva, s-ar putea sa ai surprize. Iar oamenii, daca nu se simt ajutati de un proiect, il parasesc cu siguranta dupa cateva luni. Nu de alta, dar intotdeauna sunt proiecte mai lucioase si mai destepte la generat trafic din nimic si, daca alergi sa fii in zona aceea o sa ai de alergat serios.
Cam astea sunt lucrurile pe care le-am invatat eu in drumul care a adus AvocatNet.ro de la 1.431 de vizitatori in 2001 la 1,79 milioane de vizitatori unici in ianuarie 2015.
Si, da, recunosc, am inceput sa aud vorbindu-se de lucrurile bune pe care le facem si in tramvai ori metrou (unde nu de putine ori vad oameni care acceseaza siteul de pe mobil) si in alte locuri. Totul a culminat cu Administratia Financiara care ne-a pus in fata, drept raspuns la o intrebare pe care le-o adresasem in calitate de contribuabili (fara referire la AvocatNet.ro), o pagina printata din… AvocatNet.ro.
De atunci, am decis ca vom lansa in curand un serviciu care sa explice noutatile legislative oamenilor din Administratiile Financiare. Nu e nicio gluma, oamenii de acolo chiar au nevoie. Pentru ca Statul, in marinimia lui, ii lasa in ceata de cele mai multe ori.
Data viitoare, vom vorbi despre constructia unei comunitati online si chinurile administrarii sale timp de peste 10 ani.
[va urma]
Citește mai mult despre avocatnet ro
Comentarii articol (22)