Pe avocatnet.ro găsești mii de consultanți, din diferite domenii, pe care îi poți contacta direct.
Află cum!
Pe avocatnet.ro se fac lunar mii de cereri de consultanță către consultanții înscriși.
Află detalii!
Vrei să afle și alții câte lucruri știi în domeniul tău de activitate?
Răspunde la întrebăriLa fel cum s-a intamplat intr-o scurta perioada cuprinsa intre anii 2007 si 2008, angajatii firmelor care folosesc case de marcat trebuie sa-si declare din nou banii personali cand vin la munca. Masura ar trebui sa ajute operatorii economici, dar pare mai degraba ca va incurca lucrurile.
Articolul continuă mai jos
Guvernul a introdus din nou obligatia firmelor care folosesc case de marcat de a inregistra banii personali ai angajatilor la inceputul programului.
Autoritatile au mai facut acest lucru si intr-o scurta perioada cuprinsa intre anii 2007 si 2008 (atunci si sefii trebuiau sa-si declare banii, nu doar subordonatii acestora). In 2008, abrogarea dispozitiei a fost motivata prin incalcarea unui articol din Constitutie care prevede ca restrangerea exercitiului unor drepturi/libertati se impune doar in anumite cazuri serioase. Practic, obligatia de a inregistra banii personali ai salariatilor a fost considerata exagerata.
La prima vedere, noile dispozitii par mai mult sa incurce decat sa ajute firmele, pentru ca, in practica, sigur vor aparea numeroase situatii in care registrul de bani personali va fi mai mult o pierdere de timp.
Firmele care cauta sa faca smecherii oricum vor face smecherii pentru ca, in caz de control, lucrurile sa fie in ordine. Ce-i va impiedica pe oameni sa ascunda banii in plus? Sau sa cheltuie din banii personali declarati initial si apoi sa-i completeze cu sume nefiscalizate? In definitiv, nu chiar toti clientii stau sa astepte la fiecare tranzactie primirea bonurilor.
Sunt convins ca o mare parte a firmelor care folosesc case de marcat vor face, totusi, eforturi pentru a fiscaliza orice suma si pentru a tine evidenta banilor personali ai salariatilor. Dar ce se va intampla daca, de exemplu, dupa inregistrarea banilor, un salariat va primi o suma de bani consistenta pe care o imprumutase unei cunostinte si apoi inspectorii vor veni in control? Presupun ca banii aceia nu vor putea fi justificati si atat angajatul, cat si firma vor avea de suferit (confiscare, amenda), chiar daca totul este, de fapt, in regula din punct de vedere legal.
In alta ordine de idei, actul normativ care stabileste cum arata, cum se intocmeste si cum se inregistreaza registrul de bani personali la organele fiscale contine prevederi destul de vagi. Cum ar trebui firmele sa notifice organele fiscale cu privire la constituirea registrului: verbal sau in scris? La telefon, prin SMS, prin e-mail, prin posta sau prin… Facebook Messenger? In ordin nu scrie nimic legat de acest aspect.
Exagerez, desigur. Dar se vede ca este o masura care n-a fost gandita luandu-se in considerare toate efectele pe care le va produce. Daca tot vrem sa facem o treaba buna, macar sa o facem ca lumea. Sa gandim lucrurile bine, sa facem analize adecvate si sa vedem, inainte de toate, daca o anumita masura chiar va aduce avantaje reale sau nu.
Citește mai mult despre editorial
Comentarii articol (47)