Articol scris de Luminița Gheorghe (associate) sub îndrumarea Ilenei Glodeanu (partner).
Începând din data de 9 ianuarie se aplică prevederile Regulamentului nr. 524/2013 privind soluţionarea online a litigiilor în materie de consum. Aceste prevederi obligă toți comercianții din Uniunea Europeană care încheie contracte de vânzare sau de prestare servicii online să furnizeze pe paginile lor de internet un link electronic către platforma SOL.
Platforma SOL este concepută ca un instrument online dezvoltat de Comisia Europeană și funcționează ca un punct de intrare unic pentru consumatorii și comercianții care doresc o soluționare pe cale extrajudiciară a litigiilor rezultate din tranzacțiile online. Link-ul trebuie să fie ușor accesibil pentru consumatori și comercianții trebuie, de asemenea, să precizeze adresele lor de e-mail.
Linkul respectiv, care poate fi accesat aici, a devenit disponibil începând cu data de 15 februarie.
Nerespectarea acestei obligații se sancționează de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) cu aplicarea unei amenzi între 2.000 şi 5.000 de lei. Considerăm deci, în prezent, că începând cu data de 15 februarie comercianții români pot, din punct de vedere tehnic, să respecte această obligație legală și, prin urmare, strict cu privire la această obligație, pot să fie amendați în cazul în care nu furnizează pe paginile lor web link-ul electronic către platforma SOL.
În plus față de obligația de mai sus, care se adresează tuturor agenților economici, există, tot de la 9 ianuarie, o obligație suplimentară. Aceasta este aplicabilă doar acelor comercianți care s-au angajat sau care sunt obligați să recurgă la una sau mai multe entități SAL (soluţionare alternativă a litigiilor - n. red.) pentru a soluționa litigiile cu consumatorii. Astfel, acești comercianți trebuie să informeze consumatorii despre existența platformei SOL, dar și despre posibilitatea consumatorilor de a recurge la această platformă pentru a-și soluționa litigiile. În acest sens, comercianții respectivi furnizează un link electronic către platforma SOL pe site-ul lor internet, iar dacă oferta este prezentată pe e-mail, în e-mail-ul respectiv.
Din nou, nerespectarea celor de mai sus este sancționabilă de către ANPC cu aplicarea unei amenzi între 2.000 şi 5.000 de lei.
Însă trebuie precizat că platforma integrată SOL menţionează, în prezent, expres pentru România, că țara noastră nu dispune deocamdată de entități SAL (adică cele care vor ajuta la rezolvarea litigiilor între comercianți și consumatori în afara instanțelor de judecată).
Prin urmare, chiar în cazul în care un comerciant român ar dori, în prezent, să aplice procedurile SAL în relațiile sale comerciale cu consumatorii, acesta va trebui să mai aștepte o perioadă, până când cel puțin o entitate SAL va exista în România. ANPC nu a putut fi contactată pentru detalii cu privire la acest aspect. Se poate considera deci, în prezent, că ANPC nu poate încă aplica amenzi cu privire la nerespectarea obligației legale secunde pentru comercianții români.
Nota redacţiei: Posibilitatea ca reclamaţiile consumatorilor să fie soluţionate de entităţile SAL a fost introdusă în septembrie 2015 prin OG nr. 38/2015. Normele secundare cu privire la aceste prevederi noi au fost lansate în dezbatere publică, de către ANPC, în octombrie 2015, însă încă n-au fost adoptate de Guvern.