Procedura privind recalcularea plăților anticipate cu titlu de impozit, aprobată prin Ordinul ANAF nr. 2365/2014, urmează să fie actualizată, potrivit unui proiect de ordin pe care Fiscul l-a lansat recent în dezbatere publică.
Potrivit referatului de aprobare al proiectui de act normativ al ANAF, sunt vizate atât actualizarea referințelor legislative, precum și actualizarea conținutului actelor procedurale emise în desfășurarea procedurii de recalculare. De asemenea, se dorește modificarea termenelor de depunere a declarației privind venitul estimat/norma de venit și introducerea recalculării plăților anticipate cu titlu de contribuții sociale obligatorii.
Totodată, vor fi stabilite plățile anticipate în cazul persoanelor fizice cu handicap grav sau accentuat care realizează venituri impozabile pe fracțiuni de an din activități independente, din activități agricole, din silvicultură și piscicultură.
Mai mult, potrivit referatului de aprobare al proiectului de ordin al Fiscului, în conținutul formularului 600 “Declarație privind îndeplinirea condițiilor de încadrare în categoria persoanelor asigurate obligatoriu în sistemul public de pensii” se propune clarificarea unor informații privind statutul de asigurat la sistemul public de pensii, necesare stabilirii contribuției de asigurări sociale, în cazul notarilor publici.
Concret, se vizează înlocuirea anexei nr. 1 la Ordinul ANAF nr. 3655/2015, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr, 938 din 18 decembrie 2015, cu o anexă cuprinsă în proiectul de ordin al Fiscului.
Noul Cod fiscal, intrat în vigoare la 1 ianuarie, prevede că în situația încetării sau suspendării temporare a activitatii, în cursul anului fiscal, precum și în situaţia rezilierii contractelor de cedare a folosinței bunurilor, contribuabilii pot solicita organului fiscal recalcularea plăţilor anticipate cu titlu de impozit, precum și a celor cu titlu de contribuții de asigurări sociale de sănătate.
De asemenea, în vederea recalculării plăţilor anticipate cu titlu de contribuții de asigurări sociale, persoanele fizice care în cursul anului își încetează activitatea și nu se mai încadrează în categoria persoanelor care au obligația plății contribuției de asigurări sociale, respectiv se încadrează în categoria persoanelor care au calitatea de pensionari sau în categoria persoanelor asigurate în sisteme proprii de asigurări sociale care nu au obligația asigurării în sistemul public de pensii, precum și persoanele care intră în suspendare temporară a activității potrivit legislației în materie, au obligația de a depune la organul fiscal competent formularul 220 “Declaraţia privind venitul estimat/norma de venit“.
Conform proiectului de ordin al Fiscului, procedura privind recalcularea plăților anticipate cu titlu de impozit și de contribuții de asigurări sociale de sănătate, stabilite prin decizie de impunere, se va aplica de organul fiscal, în următoarele situații:
- a) rezilierea, în cursul anului fiscal, a contractelor de închiriere, în cazul persoanelor care realizează venituri din cedarea folosinţei bunurilor, cu excepţia veniturilor din arendă. Pentru situaţiile în care intervin modificări ale clauzelor contractuale, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art.121 alin.(8) și alin.(9) din Codul fiscal, contribuabilii au obligația depunerii declarației privind veniturile realizate. În cazul rezilierii contractelor de închiriere pentru care chiria reprezintă echivalentul în lei al unei sume în valută, determinarea venitului anual se efectuează pe baza cursului de schimb al pieţei valutare, comunicat de Banca Naţională a României, din ziua precedentă celei în care se emite decizia de impunere, impozitul fiind final.
- b) încetarea activităţii în cursul anului fiscal sau suspendarea temporară a acesteia, în cazul persoanelor care realizează venituri din activităţi independente, din activităţi agricole impuse în sistem real, din silvicultură şi din piscicultură;
- c) corecţia normelor de venit ca urmare a încetării activităţii în cursul anului, a întreruperii temporare a acesteia, precum şi în situaţia dobândirii/pierderii calităţii de salariat;
- d) depăşirea numărului de 5 camere de închiriat în cursul anului fiscal de către persoanele care realizează venituri din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, având o capacitate de cazare cuprinsă între una şi 5 camere inclusiv, impuse pe baza normelor de venit;
- e) completarea obiectului de activitate, în cursul anului fiscal, cu una sau mai multe activităţi impuse pe baza normelor de venit de către contribuabilii care realizează venituri din activităţi independente impuse pe baza normelor de venit;
- f) completarea obiectului de activitate, în cursul anului fiscal, în cazul contribuabililor care realizează venituri din activităţi independente impuse pe baza normelor de venit, cu una sau mai multe activităţi care nu sunt incluse în Nomenclatorul activităţilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit.
- g) încadrarea, în cursul anului fiscal de impunere, în gradul de handicap grav sau accentuat a persoanelor fizice care realizează venituri din activități independente, din activități agricole, din silvicultură și din piscicultură. Pentru această situație nu se efectuează recalcularea plăților anticipate cu titlu de contribuții de asigurări sociale de sănătate.
Totodată, proiectul de act normativ stabilește că procedura privind recalcularea plăţilor anticipate cu titlu de contribuții de asigurări sociale, stabilite prin decizie de impunere, se va aplica în două situaţii, după cum urmează:
- a) încetarea activității în cursul anului fiscal sau suspendarea temporară a acesteia, în cazul persoanelor care realizează venituri din activități independente și determină venitul net anual în sistem real și/sau pe baza normelor de venit;
- b) persoanele fizice nu se mai încadrează în categoria persoanelor care au obligația plății contribuției, respectiv acestea intră în categoria celor care au calitatea de pensionari sau în categoria persoanelor asigurate în sisteme proprii de asigurări sociale, care nu au obligația asigurării în sistemul public de pensii.
Recalcularea plăţilor anticipate va fi efectuată, ca și în prezent, de compartimentul cu atribuţii privind gestionarea declaraţiilor fiscale persoane fizice din cadrul organului fiscal competent, la solicitarea contribuabilului, cu o singură excepție. În situația în care un contribuabil va fi încadrat, în cursul anului fiscal de impunere, în gradul de handicap grav sau accentuat a persoanelor fizice și care va realiza venituri din activități independente, din activități agricole, din silvicultură și din piscicultură, recalcularea plăților anticipate se va efectua din inițiativa organului fiscal, pe baza informațiilor deținute de acesta.
Contribuabilii care vor obține venituri din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, având o capacitate de cazare în scop turistic cuprinsă între una şi 5 camere inclusiv, iar in cursul anului vor depăși numărul de 5 camere de închiriat, vor avea obligația să notifice organului fiscal, prin depunerea formularului 220 ”Declaraţia privind venitul estimat/norma de venit”.
Ca și în prezent, solicitarea privind recalcularea plăţilor anticipate cu titlu de impozit, contribuții de asigurări sociale de sănătate și contribuții de asigurări sociale se va face de către contribuabil sau de către împuternicitul acestuia pe baza formularului 220 ”Declaraţia privind venitul estimat/norma de venit”.
Contribuabilii care se vor afla într-una dintre situațiile menționate în partea de început a articolului vor putea solicita recalcularea plăților anticipate cu titlu de impozit, contribuții de asigurări sociale de sănătate și contribuții de asigurări sociale pe baza Declarației privind venitul estimat/norma de venit (formular 220), în care se va bifa căsuța „Recalcularea plăților anticipate” și căsuța „Cu titlu de impozit” și/sau căsuța „Cu titlu de contribuții sociale”, după caz. De asemenea, acest formular va fi însoțit de următoarele documente justificative din care să rezulte situația contribuabilului, cuprinse în proiectul de ordin al Fiscului:
- în cazul recalculării plăților anticipate cu titlu de impozit și cu titlu de contribuții de asigurări sociale de sănătate: documente din care să rezulte rezilierea contractelor de închiriere (acordul de reziliere a contractului încheiat între părţi, declaraţia pe propria răspundere, etc), documente care atestă încetarea activităţii şi/sau suspendarea temporară a activităţii, potrivit legislaţiei în materie, documente care atestă întreruperea temporară a activităţii sau alte documente care atestă situaţia contribuabilului şi care justifică solicitarea privind recalcularea plăţilor anticipate.
- în cazul recalculării plăților anticipate cu titlu de contribuții de asigurări sociale, documente care atestă încetarea activităţii şi/sau suspendarea temporară a activităţii, potrivit legislaţiei în materie, adeverință eliberată de instituția în a cărei evidență contribuabilul figurează că are calitatea de asigurat, sau orice alt document care atestă calitatea de persoană asigurată în sisteme proprii de asigurări sociale, care nu au obligația asigurării în sistemul public de pensii, respectiv decizia de pensionare - în cazul persoanelor care au calitatea de pensionar.
Declarația 220 împreună cu documentele justificative vor fi depuse, în format hârtie, la registratura organului fiscal sau se vor comunica prin poștă cu confirmare de primire. În plus, formularul se va putea transmite și prin mijloace electronice de transmitere la distanță. În proiectul de ordin al Fiscului se menționează că data depunerii formularului 220 va fi data înregistrării acestuia la organul fiscal sau data depunerii la poştă. În cazul depunerii formularului 220 prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, data depunerii este data înregistrării acestuia pe pagina de internet a organului fiscal, astfel cum rezultă din mesajul electronic de confirmare transmis ca urmare a primirii declaraţiei.
Formularul 220 va trebui să fie depus, potrivit proiectului de ordin al Fiscului, la următoarele termene:
- în termen de 5 zile de la data rezilierii contractului de închiriere sau de la data apariţiei uneia din situaţiile pentru care se poate solicita corecţia venitului net stabilit pe baza normelor de venit;
- în termen de 30 zile de la data încetării activităţii sau suspendării temporare a acesteia, în cazul persoanelor care realizează venituri din activităţi independente, din activităţi agricole, impuse în sistem real, din silvicultură şi/sau din piscicultură (menționăm că, în prezent, declarația trebuie depusă în termen de 15 zile, în acest caz);
- în termen de 30 zile de la data depăşirii, în cursul anului fiscal , a numărului de 5 camere de închiriat, în cazul contribuabililor care realizează venituri din închirierea camerelor situate în locuinţe proprietate personală, având o capacitate de cazare în scop turistic cuprinsă între una şi 5 camere inclusiv (menționăm că, în prezent, declarația trebuie depusă în termen de 15 zile, în acest caz);
- în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei de pensionare sau a adeverinței eliberate de instituția în a cărei evidență contribuabilul figurează că are calitatea de asigurat, sau a oricărui alt document care atestă calitatea de persoană asigurată în sisteme proprii de asigurări sociale, care nu au obligația asigurării în sistemul public de pensii (menționăm că această situație nu este prevăzută în actuala procedură);
- în termen de 30 zile de la completarea obiectului de activitate cu activităţi noi (menționăm că, în prezent, declarația trebuie depusă în termen de 15 zile, în acest caz);
În situația în care contribuabilii vor depune declarația după expirarea acestor termene, organul fiscal va recalcula plățile anticipate de la data depunerii formularului. Dacă însă formularul va fi depus la termen, atunci solicitarea contribuabililor va fi soluționată, ca în prezent, în termen de 15 zile de la data primirii acesteia, se arată în proiectul de ordin al ANAF.
Dacă documentația depusă nu va fi suficientă pentru soluționarea cererii, organul fiscal va notifica contribuabilul pentru prezentarea documentelor necesare, noul termen de soluționare a cererii prelungindu-se cu perioada cuprinsă între data notificării contribuabilului și data prezentării documentelor suplimentare solicitate.
În situația în care documentele depuse vor trece de verificările organului fiscal, atunc acesta va întocmi un referat privind recalcularea plăților anticipate cu titlu de impozit/contribuții de asigurări sociale de sănătate/contribuții de asigurări sociale (puteți consulta modelul în fișierul atașat). Referatul se va întocmi într-un singur exemplar, se va aviza de șeful compartimentului cu atribuții în gestionarea declarațiilor fiscale persoane fizice și va fi aprobat de către conducătorul unității fiscale, se precizează în proiectul de ordin al Fiscului.
Fiscul va stabili baza impozabilă în funcție de anumite criterii
Potrivit proiectului de act normativ lansat în dezbatere publică de Fisc, organul fiscal va stabili baza impozabilă pentru recalcularea plăților anticipate cu titlu de impozit și cu titlu de contribuții de asigurări sociale în funcție de situația în care se va afla contribuabilul care solicită acest lucru.
Astfel, în situația contribuabililor care vor rezilia în cursul anului fiscal contractele de închiriere, baza impozabilă se va stabili pe baza chiriei prevăzute în contractul privind cedarea folosinței bunurilor, încheiat între părți.
Pentru contribuabilii care își vor înceta activitatea în cursul anului fiscal sau își vor suspenda temporar activitatea, baza impozabilă se va stabili în funcție de venitul net estimat prin declarația privind venitul estimat/norma de venit (formular 220).
În cazul corecției normelor de venit ca urmare a încetării activității în cursul anului, a întreruperii temporare a acesteia, baza impozabilă va fi calculată conform normei de venit de la locul desfășurării activității.
Important! Pentru întreruperile temporare de activitate în cursul anului, datorate unor accidente, spitalizări şi altor cauze obiective, inclusiv cele de forţă majoră, dovedite cu documente justificative, în cazul persoanelor fizice care desfăşoară activităţi independente pentru care venitul net se va determina pe baza normelor de venit, normele de venit se vor reduce proporţional cu perioada nelucrată.
În situația contribuabililor care vor depăși numărul de 5 camere de închiriat în cursul anului fiscal, baza impozabilă se va stabili în felul următor:
- pentru perioada din anul fiscal în care venitul a fost determinat pe baza normei de venit, organul fiscal va recalcula norma de venit şi plăţile stabilite în contul impozitului anual datorat; Venitul net, determinat pe bază de norme anuale de venit, se reduce proporţional cu perioada rămasă până la sfârşitul anului fiscal;
- pentru perioada rămasă din anul fiscal, organul fiscal stabileşte plăţile anticipate pe baza venitului net estimat, declarat prin declaraţia privind venitul estimat/norma de venit.
Pentru contribuabilii care își vor completa obiectul de activitate, în cursul anului fiscal, cu noi activități independente, venitul net pentru stabilirea plăților anticipate cu titlu de impozit se va determina prin însumarea nivelului normelor de venit corespunzătoare fiecărei activități.
Pe de altă parte, pentru contribuabilii care își vor completa obiectul de activitate, în cursul anului fiscal, cu noi activități independente care nu sunt incluse în Nomenclatorul acestor tipuri de activități, venitul net pentru stabilirea plăţilor anticipate cu titlu de impozit se determină prin însumarea fracţiunii din norma de venit aferentă perioadei de impunere pe bază de normă de venit cu venitul net estimat declarat de contribuabil.
Pentru contribuabilii încadrați, în cursul anului fiscal de impunere, în gradul de handicap grav sau accentuat, venitul net pentru stabilirea plăților anticipate cu titlu de impozit se va determina proporțional cu perioada impozabilă pentru care persoana fizică nu va beneficiaza de scutire (număr zile calendaristice). În cazul în care, persoana fizică va fi încadrată în gradul de handicap grav sau accentuat în cursul anului fiscal, organul fiscal care a emis decizia de impunere prin care au fost stabilite plăți anticipate cu titlu de impozit pe venit, va modifica decizia anterioară, acordând scutirea de impozit, potrivit legii, începând cu data de la care se produce evenimentul respectiv.
Cum va fi stabilită baza lunară de calcul, potrivit noii proceduri
În cazul contribuției de asigurări sociale de sănătate, baza lunară de calcul se va stabili prin raportarea bazei impozabile la numărul de luni de activitate sau de valabilitate a contractului privind cedarea folosinţei bunurilor, după caz.
În schimb, în cazul contribuției de asigurări sociale, baza lunară de calcul se stabilește astfel:
- 35% din câștigul salarial mediu brut în cazul contribuabililor care desfășoară activități independente impuse în sistem real, sau care trec de la determinarea venitului net anual pe baza normelor anuale de venit la impozitarea în sistem real;
- în cazul contribuabililor care realizează venituri din activități independente și care determină venitul net anual pe baza normelor anuale de venit, baza lunară de calcul o reprezintă valoarea anuală a normei de venit raportată la numărul lunilor de activitate din cursul anului. În situația în care baza lunară de calcul rezultată este mai mică decât 35% din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, în vigoare în anul pentru care se stabilesc plățile anticipate, în decizia de impunere la rubrica baza lunară de calcul precum și contribuția aferentă lunii, se înscrie cifra zero. Baza lunară de calcul nu poate depăși echivalentul a de 5 ori câștigul salarial mediu brut.
Potrivit proiectului de ordin al Fiscului, Decizia de impunere privind plăţile anticipate cu titlu de impozit/contribuții de asigurări sociale de sănătate/contribuții de asigurări sociale se va comunica contribuabilului, iar în termen de 24 de ore de la comunicarea acesteia, compartimentul cu atribuţii privind gestionarea declaraţiilor fiscale persoane fizice va înregistra în evidenţa fiscală data comunicării și va transfera debitele către compartimentul cu atribuţii de evidenţă pe plătitori.
După comunicarea deciziei de impunere, compartimentul cu atribuţii privind gestionarea declaraţiilor fiscale persoane fizice va transmite compartimentului Registrul Contribuabililor informaţii privind persoanele fizice care şi-au încetat/suspendat temporar activitatea (date de identificare, data încetării activităţii, perioada de suspendare a activităţii).
În proiectul de ordin al ANAF se menționează că Decizia de impunere privind plăţile anticipate cu titlu de impozit/contribuții de asigurări sociale de sănătate/contribuții de asigurări sociale se arhivează de organul fiscal competent, la dosarul contribuabilului, după caz, împreună cu:
- declaraţia privind venitul estimat/norma de venit;
- documentele justificative care au stat la baza recalculării plăţilor anticipate;
- notificare privind prezentarea unor documente pentru recalcularea plăţilor anticipate;
- referatul privind recalcularea plăţilor anticipate cu titlu de impozit/contribuții de asigurări sociale de sănătate/contribuții de asigurări sociale.
Persoanele fizice a căror activitate a fost suspendată temporar vor depune la organul fiscal competent, în termen de 30 zile de la reînceperea activităţii, ”Declaraţia privind venitul estimat/norma de venit” (formular 220), completată corespunzător, în vederea stabilirii plăţilor anticipate. În prezent, acest document trebuie să fie depus în cel mult 15 zile de la începerea activității.