1. Cum a crescut povara fiscală pentru PFA
Persoanele care obțin venituri din activităţi independente (inclusiv PFA) datorează, conform legislaţiei, impozit de 16% din venitul net determinat în sistem real, în cazul PFA care stabilesc venitul net anual utilizându-se datele din contabilitatea în partidă simplă sau un impozit de 16% din norma de venit, în cazul PFA impuse pe bază de normă de venit.
Totodată, acestea suportă CASS în cotă de 5,5% din venitul net obţinut. Din 2016, odată cu intrarea în vigoare a noului Cod fiscal, persoanele organizate ca PFA datorează, în mod obligatoriu, şi CAS, de 10,5% sau de 26,3%, conform opţiunii, aplicabilă asupra venitului net obţinut, şi nu la o bază de calcul aleasă de contribuabil, aşa cum s-a întâmplat până la finalul anului 2015.
Totuși, acest venit nu poate fi mai mic de 35% din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, dar nici mai mare decât echivalentul a de cinci ori câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat (în 2016, salariul mediu brut este stabilit la valoarea de 2.681 de lei).
Aşadar, obligaţiile fiscale pentru PFA-uri au crescut considerabil în 2016, în condiţiile în care aceste persoane datorează obligatoriu cota individuală CAS de 10,5%, chiar dacă sunt şi salariate. Din acest motiv, multe PFA-uri au ales să renunţe la această formă de organizare şi să se reorienteze spre o alta, mai avantajoasă din punct de vedere fiscal.
Notă: O analiză a taxelor datorate în 2016 de o PFA găsiţi aici, în timp ce de aici puteți afla cât datorează o astfel de persoană pentru contribuţiile obligatorii şi cele opţionale.
2. Modificări la depunerea formularului 600
Din 2016, odată cu modificarea modului de calcul al CAS-ului pentru persoanele fizice care realizează venituri din activități independente, a fost necesară actualizarea formularului 600, folosit pentru a raporta la Fisc veniturile care reprezintă baza de calcul a contribuțiilor datorate la pensii.
După cum am precizat şi anterior, PFA nu au mai avut posibilitatea de a alege baza de calcul asupra căreia să se aplice cota CAS, aceasta fiind calculată pe baza venitului net efectiv realizat. Prin intermediul celei de-a treia secţiuni din declaraţia amintită, aprobată prin Ordinul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) nr. 3.655/2015, PFA au putut să opteze pentru plata cotei individuale CAS de 10,5%, cea care nu asigură un stagiu complet de cotizare pentru pensie, sau pentru plata cotei integrale de 26,3%, opțiune care odată exercitată nu a mai putut fi anulată în cursul lui 2016.
Declarația 600 se depune, pe suport hârtie, direct la registratura organului fiscal sau la oficiul poștal, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, până cel târziu la 31 ianuarie a anului pentru care se stabilesc plăți anticipate. Excepţie fac acei contribuabili ce încep o activitate în cursul anului fiscal şi care depun declarația în termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.
Codul fiscal enumeră şi persoanele exceptate de la obligația asigurării în sistemul public de pensii şi, implicit, a depunerii formularului 600. Este vorba, mai precis, despre pensionarii și persoanele asigurate în sisteme proprii de asigurări sociale (cazul avocaţilor) sau contribuabilii al căror venit net anual, respectiv valoarea anuală a normei de venit, după caz, raportat la cele 12 luni ale anului, este sub 35% din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.
Notă: Detalii suplimentare despre completarea declaraţiei 600 sunt aici.
3. În unele situaţii, normele de venit pentru activităţile agricole pot fi reduse
Potrivit Ordinul ANAF nr. 1.863/2016, în vigoare din 24 iunie 2016, persoanele fizice ce desfăşoară activităţi agricole pentru care venitul anual se stabileşte pe baza de norme de venit pot beneficia de reducerea acestora proporţional cu pierderile înregistrate ca urmare a unor dezastre naturale.
Concret, fenomenele meteorologice nefavorabile la care face referire actul normativ sunt, printre altele, îngheţul, grindina, poleiul, ploaia abundentă, seceta şi inundaţiile.
Pentru a putea beneficia de reducerea normei de venit, proporţional cu pierderea înregistrată, persoanele fizice autorizate care determină venitul net pe bază de norme de venit trebuie să înregistreze o pierdere care să afecteze cel puţin 30% din suprafeţele destinate producţiei agricole vegetale sau din animalele deţinute. În plus, este necesar ca acei contribuabili vizaţi să fi depus formularul 221 “Declaraţie privind veniturile din activităţi agricole impuse pe bază de norme de venit”.
Notă: Mai multe informaţii despre modalitatea în care sunt constatate pagubele şi cum se procedează la reducerea normei pe venit sunt în acest material.
4. Declaraţiile 392 şi 393 nu se mai depun până în 2019
Prin intermediul Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 84/2016, publicată pe 6 decembrie 2016 în Monitor, au fost aduse multiple modificări sistemului fiscal din România. Una dintre prevederile aplicabile chiar de la momentul publicării actului face referire la suspendarea obligației depunerii declarațiilor informative 392A și 392B până la 31 decembrie 2019.
Potrivit legislaţiei, formularele amintite trebuie completate și transmise Fiscului de către contribuabilii plătitori sau neplătitori de TVA cu o cifră de afaceri sub 220.000 de lei. Totodată, suspendarea depunerii timp de trei ani este valabilă și pentru declarația 393, ce trebuie depusă de către plătitorii de TVA care prestează servicii de transport internațional de persoane.
Astfel, în perioada decembrie 2016 - decembrie 2019, sarcinile administrative ale contribuabililor (inclusiv PFA) cu cifra de afaceri sub 220.000 de lei și ale celor care se ocupă cu transporturile internaționale de persoane se reduc, ţinând cont că există surse alternative credibile agreate de Comisia Europeană pentru a calcula baza TVA pentru resursele proprii ale bugetului Uniunii Europene.
Notă: Informaţii suplimentare despre suspendarea declaraţiilor 392 şi 393, preţ de câţiva ani, sunt aici.
5. În curând, PFA şi II vor avea limitări la activităţi şi numărul de salariaţi
Din 2017, PFA şi II vor avea limitări în ceea ce privește numărul de clase de activitate pentru care pot obține autorizare (cinci pentru PFA, zece pentru II), dar şi limitări la angajare (PFA vor putea avea cel mult trei angajaţi, iar II - maximum opt).
Noile dispoziţii sunt cuprinse în Legea nr. 182/2016, publicată pe 19 octombrie 2016 în Monitorul Oficial şi aplicabilă din 17 ianuarie 2017. Până atunci, entităţile care au un număr de angajaţi peste limita impusă trebuie să concedieze corespunzător anumite persoane pentru a respecta noile reguli.
În ceea ce priveşte PFA şi II ce au în obiectul de activitate în prezent mai mult de cinci, respectiv zece clase de activităţi (coduri CAEN), acestea vor fi obligate să îşi modifice obiectul de activitate, pentru încadrarea în noua limită impusă, până cel mai târziu în ianuarie 2019.
În acest sens, entităţile vizate (spre exemplu, aproximativ 65.000 de PFA-uri) vor trebuie să notifice Registrul Comerţului în perioada amintită, prin depunerea unei cereri prin care se va opta pentru eliminarea acelor coduri CAEN care depăşesc limitele amintite.
Notă: Cele mai importante dispoziţii ale Legii nr. 182/2016 sunt disponibile aici. Totodată, din acest articol aflaţi ce soluţii legale are o PFA pentru a se conforma limitărilor impuse la numărul de salariaţi, în timp ce aici sunt toate informaţiile despre modificarea obiectului de activitate pentru PFA-urile care au acum cel puţin cinci coduri CAEN.
6. Studenţii vor putea deschide gratuit PFA sau II
Prevederile potrivit cărora studenţii care vor să înfiinţeze o afacere proprie nu vor fi nevoiţi să plătească taxele pentru operaţiunile de înregistrare şi autorizare a unei PFA sau a unei II sunt cuprinse tot în Legea nr. 182/2016, despre care am amintit şi anterior, şi care va intra în vigoare în 17 ianuarie 2017.
Totodată, studenţii vor beneficia de consiliere gratuită din partea reprezentanţilor Registrului Comerţului, urmând a fi exceptaţi de la plata tarifelor pentru serviciile de asistenţă prestate de oficiile de pe lângă tribunale.
Totuşi, de facilităţile menţionate vor avea parte doar acei studenţi ce îndeplinesc cumulativ următoarele trei condiţii: urmează cursurile unei instituţii acreditate, se află cel puţin în anul doi de studiu şi au promovat, la data solicitării, toate cerințele programei de învățământ a senatului instituției şi nu au împlinit 30 de ani.
Notă: De aici puteţi afla mai multe despre subiect.
7. Din ianuarie, PFA vor putea deduce o nouă categorie de cheltuieli
Lista cheltuielilor deductibile pentru PFA va fi completată începând cu 1 ianuarie 2017, odată cu intrarea în vigoare a unor prevederi în acest sens, prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 84/2016.
Astfel, PFA vor putea deduce din 2017, atunci când îşi calculează venitul net, şi cheltuielile efectuate pentru organizarea și desfășurarea învățământului profesional și tehnic, în conformitate cu reglementările legale din domeniul educației naționale.
Până la finele anului 2016, Codul fiscal nu permitea deducerea unor asemenea cheltuieli, însă noile reguli duc la o implicare a persoanelor organizate ca PFA în procesul de formare profesională şi tehnică a elevilor.
Notă: Aflaţi de aici ce condiţii trebuie să îndeplinească cheltuielile pentru a putea fi deduse.