Articol scris de Geta Roman
Până la vârsta de 3 ani, cei mai mulți copii ar trebui să aibă deja experiența contactului social regulat, în medii precum creșă/grădiniță sau joaca în parcuri cu alți copii. Jocul cu alți copii cel puțin o dată pe săptămână furnizează oportunități copilului să exerseze și să își dezvolte interacțiunea socială, emoțională, ca și limbajul. Copiii învață să împartă, să coopereze, să negocieze atunci când interacționează cu copii apropiați de vârstă cu ei.
Medii diferite de la vârste mici
„Dacă vorbim despre a avea o viața socială satisfacătoare, cu siguranța este important să încurajăm copilul să interacționeze cu persoane din medii diferite începând de la vârste mici, să facă parte din diverse grupuri de sport sau de muzică (în funcție de alegerile proprii), să fie încurajat să petreacă timp cu prietenii, cu sau fără supravegherea părinților în funcție de vârsta”, recomandă psihologul Diana-Roxana Onuțu.
Primul pas pentru a-l ajuta să își dezvolte abilitățile sociale (se recomandă inclusiv în cazul copiilor cu tulburări din spectrul autist) este să îl duci într-o creșă/grădiniță. Primele dăți/săptămâni pot fi sfâșietoare pentru părinți. Dacă copilul plânge și se ține strâns de părinți când sunt lăsați la grădiniță, asigură-l de fiecare dată că te vei întoarce. Dacă este nevoie și de comun acord cu educatoarea la început stai pentru o perioadă de câteva zile cu el, într-un loc unde copilul te poate vedea. Evită să vorbești cu el, să îl gâdili sau să îl tii în brațe prea mult, sau să dai semne de nervozitate, pentru că riști să îi crești nivelul de anxietate.
Lasă copilul să ia inițiativa în abordarea altor copii. În cele din urmă, toți copiii se adaptează și se simt confortabil în grup. Însă reține că pentru unii poate dura mai mult. Nu te grăbi să consideri că este un eșec din partea ta, pur și simplu are nevoie de mai mult timp sa se adapteze.
Defectele ne fac unici!
Abilitățile sociale se învață prin practică repetată. Exersează cu copilul să împartă lucrurile, să facă cu rândul și să coopereze cu alții. „Să știe să se poarte adecvat în contexte diferite, să știe să împartă, să lege prietenii sunt abilități pe care copiii le pot învața de mici dacă sunt expuși la situații în care ei trebuie să interacționeze cu ceilalți sau în care își văd părinții purtându-se adecvat. Încrederea în sine, acceptarea defectelor ca pe ceva absolut normal care ne face unici îl vor ajuta pe cel mic să se simtă puternic și motivat. Încurajăm asta, transmițând copiilor că le apreciem efortul, lăudându-i pentru ceea ce ne place la ei (fie că sunt perfomanțele la muzică, sport, matematică sau faptul că își face ușor prieteni) și spunându-le că este normal uneori să mai și greșim”, completează psihologul Diana Roxana Onuțu.
Principii mai importante decât notele
Dacă vorbim despre reușita în profesie a unui copil, sunt câteva principii care pot valora mai mult decât notele. „În primul rând, să le transmitem copiilor că ceea ce știu este cel mai important, să le stimulăm curiozitatea prin activități variate în aer liber sau în casă, prin jocuri sau documentare, povești sau teatru”, mai recomandă psihologul și psihoterapeutul Diana Onuțu. Cu cât îl expunem la mai multe experiențe cu atât copilul va ști mai multe lucruri și asta îl pregătește pentru situațiile neprevăzute din viitor.
Comentarii articol (0)