Printr-un proiect de act normativ publicat vineri în dezbatere publică, ANAF propune actualizarea procedurii privind reactivarea contribuabililor declarați inactivi, precum și a formularelor utilizate în acest scop, astfel încât noile reglementări să reflecte cele mai recente modificări apărute în legislația din domeniu.
În prezent, Codul de procedură fiscală stabilește șapte situații în care o firmă poate fi declarată inactivă din punct de vedere fiscal, astfel:
- nu îşi îndeplineşte, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligaţie declarativă prevăzută de lege;
- se sustrage controalelor efectuate de organul fiscal central prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
- organul fiscal central constată că nu funcţionează la domiciliul fiscal declarat;
- inactivitatea temporară înscrisă la registrul comerţului;
- durata de funcţionare a societăţii este expirată;
- societatea nu mai are organe statutare;
- durata deţinerii spaţiului cu destinaţia de sediu social este expirată (această durată poate fi determinată de perioada de valabilitate înscrisă în contractul de închiriere sau în contractul de comodat depus la Oficiul Registrului Comerțului).
În același timp, un contribuabil inactiv se poate reactiva dacă îndeplinește cumulativ mai multe condiții:
- îşi îndeplinește toate obligaţiile declarative prevăzute de lege;
- nu înregistrează obligaţii fiscale restante.
Condițiilor referitoare la reactivarea contribuabililor le-au fost aduse modificări prin intermediul Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 84/2016, document publicat la finalul anului trecut în Monitorul Oficial.
Astfel, contribuabilul declarat inactiv ca urmare a sustragerii de la controalele efectuate de organul fiscal central și/sau constatării din partea acestuia din urmă că firma nu funcționa la domiciliul fiscal declarat se poate reactiva dacă îndeplinește condițiile de mai sus și dacă organul fiscal central care a propus reactivarea constată că acesta funcţionează la domiciliul fiscal declarat.
Iar cum în cadrul ANAF și în cadrul instituțiilor subordonate acesteia funcționează și alte structuri care au atribuții de constatare la fața locului și care în cadrul acțiunilor întreprinse de acestea potrivit competențelor pot constata situații când un contribuabil nu funcționează la domicilul fiscal declarat, este propusă includerea fluxurilor privind declararea contribuabililor inactivi, îndreptarea erorilor materiale şi reactivarea contribuabililor declaraţi inactivi de către organele cu atribuții de executare silită, precum și actualizarea procedurii privind reactivarea contribuabililor declarați inactivi, precum și a formularelor utilizate în acest scop.
În plus, este introdus și un nou formular, respectiv un aviz privind propunerea de declarare în inactivitate ca urmare a faptului că organul fiscal a constatat că respectivul contribuabil nu funcționează la domiciliul fiscal declarat.
Notă: În curând, firmele declarate inactive din anumite motive, și cărora le-a fost astfel anulat codul de TVA, vor fi reînregistrate din oficiu. Măsura este inclusă într-un proiect de lege aprobat de parlamentari și care se află acum pe masa președintelui pentru promulgare. Detalii sunt aici.
Atenție! Proiectul de act normativ nu se aplică la acest moment. Pentru a intra în vigoare, acesta are nevoie de publicarea în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (0)