Articol scris de Marianne Esther Meier, expert fiscal certificat / expert certificat în contabilitate și control, Ecovis, Lucerna, Elveția
Pentru a aduce practicile fiscale ale țării în concordanță cu standardele internaționale, guvernul elvețian a propus o schimbare a regimurilor sale de impozitare corporativă, care să asigure atractivitatea continuă a Elveției pentru corporațiile multinaționale. Noul pachet de impozitare, denumit "Reforma impozitului pe profit III (CTR III)", conținea nu numai prevederi pentru eliminarea unor excepții fiscale speciale, ci și o serie de măsuri de scutire de impozite (și anume o casetă de brevete, o deducere superioară pentru C & D și deducerea dobânzii speculative). Cu toate acestea, la 12 februarie 2017, alegătorii elvețieni au respins decisiv CTR III, 59,1% din populație votând împotriva propunerii guvernului.
În urma respingerii CTR III, Consiliul Federal a însărcinat un comitet director, reprezentând atât cantoanele, cât și Federația Elvețiană și prezidat de Ueli Maurer, Consilier Federal, să elaboreze o propunere de modificare a impozitului pe profit (TP 17). După consultarea partidelor politice, a comunității de afaceri și a reprezentanților orașelor și comunelor, comitetul director federal a emis recomandarea privind un nou pachet privind reforma impozitului pe profit la Consiliul federal elvețian la 1 iunie 2017.
Încă o dată, scutirea fiscală în domeniile inovării (și anume patentele), cercetarea și dezvoltarea (R & D) reprezintă piatra de temelie a acestei propuneri.
Având o forță de muncă calificată, parteneriate universitare și industriale dovedite și un sistem juridic stabil, multe întreprinderi multinaționale au recunoscut de multă vreme avantajul înființării de operațiuni în Elveția. Pentru a consolida și a lărgi în continuare atractivitatea țării pentru companiile de cercetare și dezvoltare, TP17 ar asigura o soluție de brevet de invenție la nivel cantonal. În cadrul acestui nou regim, veniturile obținute din licențe și brevetele generate în cea mai mare parte în Elveția ar fi eligibile pentru un tratament fiscal preferențial. În plus, TP 17 ar prevedea, de asemenea, o deducere opțională pentru costurile de cercetare și dezvoltare, permițând, în același timp, o deducere de până la 50% pentru costurile cu personalul R & D suportate în Elveția drept cheltuială personală. Cu toate acestea, comitetul director a subliniat faptul că deducerea ar trebui să se limiteze la cheltuielile de personal.
În funcție de circumstanțele exacte, aceasta ar putea duce la o scutire fiscală potențială, la nivel cantonal, de până la 70%. Pachetul propus privind reforma fiscală va influența, de asemenea, scăderea efectivă a sarcinii economice duble pentru dividendele eligibile în ceea ce privește impozitele federale directe și impozitele cantonale și comunale. În cadrul reformei fiscale propuse, impozitarea dividendelor private ar crește la cel puțin 70% la nivel federal, cantonal și comunitar. TP 17 nu ar prevedea o deducere a dobânzii fictive.
Cantoanele vor continua să aibă un grad înalt de libertate de a-și adapta impozitul pe veniturile corporative și impozitul pe capital la nevoile lor economice și fiscale specifice. Experții Ecovis au remarcat că, de exemplu, cantoanele cu multe companii speciale de stat cu statut de impozit redus, cum ar fi Zug, au anunțat planurile de a-și micșora rata de impozitare a câștigurilor corporative.
Consiliul Federal a aprobat parametrii de bază ai TP 17 la 9 iunie 2017 și a solicitat Departamentului Federal Elvețian de Finanțe să pregătească un prim proiect de lege pentru consultarea publică până în septembrie 2017. Parlamentul elvețian urmează să dezbată noul proiect de lege în primăvara anului 2018. În acel moment, Consiliul Federal va decide, de asemenea, cum să implementeze treptat reformele fiscale propuse.
Este acesta sfârșitul formelor de afaceri cu privilegii speciale?
Ceea ce se numește "societăți cu nivel scăzut de impozitare" în Elveția nu este un tip specific de companie; numele face referire la un statut fiscal special aplicabil oricăreia dintre formele societății disponibile în temeiul dreptului comercial. Entitățile care până în prezent au beneficiat de privilegii fiscale care urmează să fie eliminate treptat în cadrul celei de-a treia versiuni a reformei fiscale propuse (CTR III) includ entitățile numite principal, domiciliu și holding, precum și companii mixte.