Executivul a introdus o nouă modalitate prin care să comunice actele administrativ-fiscale către firme și persoanele fizice, aceasta fiind una dintre modificările incluse în Ordonanța Guvernului nr. 30/2017. Actul normativ menționat a modificat duminică prevederile Codului de procedură fiscală.
Mai precis, actele administrativ-fiscale tipărite pot fi comunicate chiar de angajații proprii ai Fiscului, în cazuri mai deosebite. Acest lucru se face prin remiterea sub semnătură la domiciliul fiscal al companiei ori împuternicitului/curatorului acesteia.
„Prin excepție (...), organul fiscal competent poate decide comunicarea actului administrativ fiscal emis pe suport hârtie, prin remiterea, sub semnătură, la domiciliul fiscal al contribuabilului/plătitorului ori împuternicitului sau curatorului acestuia, prin angajații poprii ai organului fiscal”, scrie în ordonanța Guvernului, cu precizarea că, în caz de refuz sau dacă nu este găsit nimeni la adresa de comunicare, se afișează pe ușă o înștiințare.
Practic, în cazul refuzului, se consideră că, la data afișării înștiințării, comunicarea actului administrativ-fiscal a fost făcută. Iar dacă nu este găsit nimeni la domiciliul fiscal, contribuabilul poate să se prezinte la Fisc, în maximum 15 zile de la afișare, pentru comunicarea documentului. Neprezentarea în acest termen la Fisc înseamnă că autoritățile consideră actul comunicat la expirarea celor 15 zile.
Referitor la înștiințarea pe care firmele o pot găsi pe ușa domiciliului fiscal, aceasta cuprinde următoarele informații:
- denumirea organului fiscal emitent;
- numele și prenumele celui care a făcut afișarea și funcția acestuia;
- numele, prenumele și domiciliul fiscal al celui înștiințat;
- denumirea, numărul și data emiterii actului administrativ-fiscal în legătură cu care se face înștiințarea;
- anul, luna, ziua și ora când afișarea a fost făcută;
- mențiuni cu privire la data la care se consideră comunicat actul administrativ-fiscal (la data afișării după refuz sau după 15 zile de la afișare, în funcție de situație);
- semnătura celui care a afișat înștiințarea.
În plus, OG nr. 30/2017 mai prevede că „actul administrativ fiscal emis pe suport hârtie poate fi comunicat și prin remiterea, sub semnătură, la sediul organului fiscal emitent ori de câte ori contribuabilul/plătitorul sau împuternicitul ori curatorul acestora se prezintă la sediul organului fiscal și solicită acest lucru”.
Așadar, de-acum, comunicarea actelor administrativ-fiscale tipărite se face ori prin poștă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, ori prin transmitere la domiciliul fiscal cu ajutorul angajaților Fiscului, ori prin predarea la cerere la unitățile Fiscului. Referitor la comunicarea actelor administrativ-fiscale în format electronic, aceasta se face online.
În situațiile în care se încearcă și nu se reușește comunicarea prin poștă, autoritățile apelează la varianta comunicării prin publicitate. Mai exact, este vorba de afișarea unui anunț în care se menționează emiterea actului administrativ-fiscal, fie la sediul unității emitente și pe site-ul Fiscului, fie la sediul unității emitente și pe site-ul primăriei.