În ceea ce privește cotele de impozitare aplicate veniturilor microîntreprinderilor, acestea sunt influențate de existența sau nu a salariaților, după cum urmează:
- cotă de impozitare de 1% pentru microîntreprinderile care au cel puţin un salariat angajat în baza unui contract de muncă;
- cotă de impozitare de 3% pentru acele microîntreprinderi fără salariați.
Potrivit prevederilor legale în vigoare, prin salariat se înțelege acea persoană angajată cu contract individual de muncă cu normă întreagă. Totuşi, condiţia se consideră îndeplinită şi în cazul microîntreprinderilor care:
- au persoane angajate cu contract individual de muncă cu timp parţial dacă fracţiunile de normă prevăzute în acestea, însumate, reprezintă echivalentul unei norme întregi;
- au încheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, în cazul în care remuneraţia acestora este cel puţin la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată (1.450 lei în prezent).
Dacă numărul de salariați se modifică de-a lungul unui trimestru, cotele de impozitare se aplică în mod corespunzător, având în vedere numărul de salariați existent la sfârșitul ultimei luni a trimestrului respectiv. Astfel, pentru plata impozitului pe venit aferent trimestrului III al anului 2017 (care se face luna aceasta) se va ține cont de numărul de salariați de la 30 septembrie 2017.
Notă: Metodele prin care microîntreprinderile pot plăti impozit de 1% și în lipsa unui angajat cu normă întreagă sunt prezentate aici.
Pe lângă încadrarea în plafonul de 500.000 euro, o microîntreprindere este, la acest moment, acea persoană juridică ce a îndeplinit cumulativ, la 31 decembrie 2016, următoarele condiţii:
- a realizat venituri, altele decât cele din activităţi desfăşurate în domeniul bancar, în domeniile asigurărilor şi reasigurărilor, al pieţei de capital, în domeniile jocurilor de noroc sau activităţi de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor petroliere şi gazelor naturale;
- a realizat venituri, altele decât cele din consultanţă şi management, în proporţie de peste 80% din veniturile totale;
- capitalul social a fost deţinut de persoane, altele decât statul şi autorităţile locale;
- nu se afla în dizolvare cu lichidare, înregistrată în registrul comerţului sau la instanţele judecătoreşti.
Iată ce puteți afla din continuarea articolului:
- până când și cum trebuie microîntreprinderile să declare și să achite impozitul pe venit aferent celui de-al treilea trimestru din an;
- ce declarații fiscale trebuie să mai depună acestea în octombrie;
- care este declarația fiscală al cărei termen-limită de depunere este în penultima zi din lună;
- sancțiunile prevăzute de lege pentru nedepunerea declarațiilor.
Impozitul pe veniturile "micro" se achită până cel târziu azi
Potrivit Codului fiscal, calculul şi plata impozitului pe veniturile microîntreprinderilor se efectuează trimestrial, până la data de 25, inclusiv, a lunii următoare trimestrului pentru care se calculează impozitul. Concret, până la aceste date, microîntreprinderile au obligaţia de a depune formularul 100 - “Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul de stat”.
Prin urmare, astăzi este termenul-limită pentru plata impozitului pe veniturile microîntreprinderilor aferent trimestrului III din 2017 (perioada iulie-septembrie 2017), urmând ca următorul termen de declarare, aferent celui de-al patrulea și ultim trimestru din 2017 să fie 25 ianuarie 2018.
În ceea ce privește sancțiunile prevăzute pentru nedepunerea de către contribuabil/plătitor la termenele prevăzute de lege a declaraţiei 100, Codul de procedură fiscală stabilește amenzi cuprinse între 500 și 1.000 de lei în cazul microfirmelor.
Ce alte declarații fiscale se depun până diseară
Formularul 100 nu este singurul ce devine scadent azi, atunci când își au termenul și următoarele:
- Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit si evidenţa nominală a persoanelor asigurate, Formularul 112. Aceasta se depune pentru luna precedentă (septembrie) de către microîntreprinderile ce au calitatea de angajatori, precum și entitățile asimilate angajatorului.
În plus, formularul 112 se depune pentru trimestrul precedent (al treilea din 2017) de către microîntreprinderile care, în anul anterior (2016 în cazul nostru), au avut un număr mediu de până la trei salariaţi. Prin intermediul acestei declarații se declară impozitele pe salarii și contribuțiile obligatorii, reținute conform legii.
De altfel, nereţinerea de către plătitorii obligaţiilor fiscale a impozitelor şi contribuțiilor cu reţinere la sursă, precum şi reţinerea şi nevărsarea acestora în totalitate constituie contravenţii şi se sancţionează în funcţie de cuantumul sumelor. Concret, amenzile prevăzute microîntreprinderilor sunt cuprinse între:
- 1.000 şi 1.500 de lei, pentru obligaţiile fiscale sustrase la plată care nu depăşesc valoarea de 50.000 de lei;
- 4.000 şi 6.000 de lei, în cazul sumelor sustrase de la plată mai mari de 50.000 de lei, dar care nu depăşesc 100.000 de lei;
- 6.000 şi 8.000 de lei dacă obligaţiile fiscale sustrase la plată sunt mai mari de 100.000 lei.
- Decontul de taxă pe valoarea adăugată (TVA), Formularul 300. Se depune lunar, trimestrial, semestrial sau anual de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316 din noul Cod fiscal. Formularul se completează electronic cu ajutorul programului ANAF.
Așadar, atât declaraţia unică pentru microîntreprinderile cu salariaţi, cât și decontul de TVA pentru plătitorii de taxă se depun în funcţie de vectorul fiscal.
Tot până azi, inclusiv, trebuie transmise la ANAF următoarele:
- Decontul special de taxă pe valoarea adăugată pentru luna precedentă, Formularul 301. Se completează de persoanele menționate în instrucțiunile de completare a formularului, pentru fiecare secțiune şi se întocmeşte în două exemplare, semnate şi ştampilate. Formularul se completează cu ajutorul programului de asistenţă pus la dispoziţie de MFP.
- Declarația privind sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adăugată, Formularul 307. Se depune de persoanele impozabile prevăzute la art. 280 alin. (6), art. 270 alin. (7), art.310 alin. (7), art.316 alin. (11) lit. a) - e) și g) din noul Cod fiscal. Declaraţia se depune la organul fiscal în a cărui evidenţă persoana impozabilă este înregistrată ca plătitor de impozite şi taxe, direct sau prin împuternicit, la registratură sau la poştă, prin scrisoare recomandată.
- Declarația recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare de bunuri pentru luna trecută, Formularul 390 VIES. Se depune lunar de contribuabilii înregistrați în scopuri de TVA.
Formularul 394 aferent lunii septembrie se depune până luni
Declaraţia informativă privind livrările/prestările și achizițiile efectuate pe teritoriul național aferente perioadei de raportare precedente - formularul 394, aferentă lunii septembrie, trebuie depusă la organele fiscale competente până cel târziu luni, penultima zi a lunii.
În noul format al formularului 394 trebuie cuprinse toate operaţiunile de livrări sau achiziţii de bunuri efectuate către, dar şi de la contribuabili, fie ei plătitori sau neplătitori de TVA (persoane fizice şi persoane juridice). Documentul trebuie transmis chiar dacă în luna septembrie nu au fost realizate operaţiuni de natura celor care fac obiectul declaraţiei. Obligaţia transmiterii formularului revine:
- persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România, conform art. 316 din Codul fiscal, obligate la plata taxei conform art. 307 alin. (1), (2), (6) și (7) din Codul fiscal, pentru operațiuni impozabile în România conform art. 268 alin.(1) din Codul fiscal;
- persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România, conform art. 316 din Codul fiscal, care realizează în România, de la persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România, achiziții de bunuri sau servicii taxabile.
Atenție! Sancțiunea aplicabilă firmelor mici pentru nedepunerea formularului 394 este amendă de la 2.000 la 3.500 de lei.
Comentarii articol (0)