Responsabile de promovarea acestor masuri sunt Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei (MMSSF) si Agentia Nationala pentru Egalitatea de Sanse între Femei si Barbati (ANES).
De asemenea, cele doua institutii au sarcina de desfasura programe prin care sa încurajeze tatii sa se implice în cresterea si îngrijirea copiilor, inclusiv prin solicitarea de concedii paternale.
Guvernul a aprobat în sedinta de astazi Strategia nationala pentru egalitatea de sanse între femei si barbati pentru perioada 2006 - 2009 si Planul general de actiuni pentru implementarea acestei strategii. Strategia stabileste o serie de masuri în scopul eliminarii formelor de discriminare directa sau indirecta între femei si barbati, institutiile responsabile de aplicarea lor si calendarul de implementare.
"În prezent, în România este esential ca femeilor sa li se asigure în mod real egalitate de sanse privind accesul la educatie, la formare profesionala, în procesul de luare a deciziilor publice si politice, pe piata fortei de munca si a salarizarii", a afirmat Gheorghe Barbu, ministrul Muncii si Solidaritatii.
Agentia Nationala pentru Egalitatea de Sanse între Femei si Barbati (ANES) va aplica, în colaborare cu alte autoritati si institutii publice, cu confederatiile sindicale si cele patronale, precum si cu organizatiile neguvernamentale care deruleaza programe în domeniu, prevederile Strategiei si va îndeplini toate functiile de stimulare si coordonare a masurilor stabilite în aceasta.
Strategia promoveaza principiul egalitatii de sanse între femei si barbati, principiul nediscriminarii, principiul recunoasterii drepturilor persoanei si al demnitatii persoanei.
Un alt obiectiv al Strategiei este facilitarea insertiei pe piata muncii a femeilor aflate în situatie sau risc de marginalizare, prin integrarea lor în programele de protectie sociala a familiei. Sunt avute în vedere inclusiv femeile de etnie roma, cele în vârsta si fara educatie. În acest sens, ANES si MMSSF vor identifica anual oportunitati de angajare pentru femeile aflate în situatie de risc sau marginalizare si vor informa, împreuna cu ANOFM, asupra acestor oportunitati. "Actionam deja pentru a organiza bursa locurilor de munca pentru femei, pentru populatia de etnie roma. Principala problema este însa cea a formarii profesionale pentru femeile marginalizate, în vederea obtinerii unei calificari sau a schimbarii calificarii, dupa caz, pentru a le facilita accesul pe piata muncii", a declarat ministrul Gheorghe Barbu.
Strategia urmareste, totodata, îmbunatatirea cunoasterii situatiei femeilor si sprijinirea accesului egal cu barbatii pe piata muncii. În acest scop vor fi derulate programe de informare privind egalitatea în drepturi pe piata muncii, prin stimularea interesului pentru formarea profesionala continua pentru a facilita accesul în toate domeniile de activitate. Potrivit Planului general de actiuni, aceste campanii de informare se fac anual de catre autoritati.
O analiza a Eurostat, Biroul de Statistica al UE, arata ca în ultimii 11 ani s-a redus cu 7 procente diferenta dintre salariile angajatilor-femei de cele ale angajatilor-barbati, ajungând la 14% în 2004, fata de 21% în 1994.
Un alt obiectiv al Strategiei este sustinerea masurilor de prevenire si combatere a traficului de femei, a violentei de gen, precum si prevenirea hartuirii sexuale prin realizarea de programe de asistenta si protectie a victimelor, anihilarea retelelor de traficanti.
ANES, MAI si MEdC vor consolida permanent cooperarea cu institutiile si organizatiile care au activitate în domeniu si vor informa populatia asupra prevederilor legale privind hartuirea sexuala.
Documentul îsi propune, de asemenea, stimularea participarii echilibrate a femeilor si barbatilor la toate nivelurile procesului decizional, prin interventii la nivel legislativ, prin realizarea de campanii de sensibilizare si informare, de actiuni pozitive pentru femei si prin mobilizarea societatii civile.
"Strategia este un antidot la acel stereotip care exista în societatea româneasca, potrivit caruia locul femeii ar fi la cratita. Prin aceasta Strategie, Guvernul permite femeii sa promoveze si sa ocupe în societate locul pe ca îl doreste. Daca vrea sa aiba exclusiv o viata de familie, sa aiba o viata de familie. Daca vrea o cariera, poate sa o aiba. Daca vrea sa le faca pe amândoua, poate sa le faca pe amândoua. Poate inclusiv sa ocupe functii de decizie în stat" a afirmat Oana Marinescu, Purtatorul de Cuvânt al Guvernului.
Planul general de actiuni prevede introducerea în legile electorale a unor prevederi care sa faciliteze o mai mare participare a femeilor la luarea deciziei. Termenul de realizare a acestei prevederi este 2007 iar responsabili sunt Autoritatea Electorala Centrala, MAI si ANES.
Monitorizarea si evaluarea Planului General de Actiuni pentru implementarea Strategiei nationale pentru egalitatea de sanse între femei si barbati vor fi facute de ANES. Institutia va elabora, pâna la sfârsitul anului 2006, un set de indicatori cu caracter general si specific care vor fi utilizati pe perioada evaluarii pentru a masura gradul de atingere a obiectivelor de baza.
Fiecare autoritate sau institutie publica responsabila cu implementarea actiunilor cuprinse în Planul General de Actiuni va elabora si transmite în fiecare an, pâna la sfârsitul lunii octombrie, un raport privind stadiul îndeplinirii actiunilor, pe baza unui model de raport întocmit de ANES.
Pe baza termenelor prevazute pentru fiecare actiune în parte, precum si a indicatorilor de evaluare, ANES va face anual o evaluare a implementarii Strategiei, pe care o va comunica si celorlalte autoritati si institutii publice responsabile. De asemenea, ANES va face recomandari pentru îmbunatatirea procesului de implementare a Strategiei.
În septembrie 2009, ANES va întocmi o analiza referitoare la Evaluarea finala a îndeplinirii obiectivelor si actiunilor cuprinse în Planul General de Actiuni pentru implementarea Strategiei nationale pentru egalitatea de sanse între femei si barbati.
Resursele financiare necesare pentru realizarea acestor obiective se asigura cu fonduri de la bugetul de stat, venituri proprii, fonduri externe rambursabile si nerambursabile si din donatii si sponsorizari, potrivit legislatiei în vigoare.
Comentarii articol (0)