Aceste cinci etape au fost identificate de redacția noastră în baza Legii nr. 163/2018, care a introdus în legislație posibilitatea împărțirii trimestriale a dividendelor, și în baza Ordinului Ministerului Finanțelor nr. 3.067/2018, care conține regulile pentru întocmirea situațiilor financiare interimare.
1. Inventarierea patrimoniului. Pentru a putea decide împărțirea trimestrială a profitului sub formă de dividende, firmele trebuie să se ocupe, înainte de orice, de o inventariere a activelor, datoriilor și capitalurilor proprii. Adică o inventariere a patrimoniului, ale cărei reguli le găsești aici.
2. Întocmirea bilanțurilor interimare. În baza inventarierii patrimoniului, companiile pot să întocmească situațiile financiare interimare. Concret, profitul unei firme poate fi împărțit trimestrial numai în baza acestor bilanțuri, deoarece ele arată dacă există cu adevărat bani de împărțit. Despre cum se întocmesc situațiile financiare interimare ai mai multe detalii aici.
3. Decizia adunării generale a asociaților/acționarilor. Având bilanțurile interimare, acestea se aprobă în cadrul adunării generale a asociaților/acționarilor. Practic, aici se decide dacă se împart dividende din profitul firmei, cât anume se împarte din profit și termenul exact al plății dividendelor interimare. Dacă o firmă a reportat pierderi în anii anteriori, acestea trebuie acoperite înainte de a putea împărți dividende interimare. Iar dacă pierderile depășesc profitul, în mod evident, nu se pot împărți dividende.
4. Raportarea bilanțurilor interimare. Dacă primele trei etape ale procedurii sunt interne, a patra vizează o obligație de raportare către unitățile Ministerului Finanțelor. Astfel, situațiile financiare interimare trebuie transmise la autorități în 30 de zile de la aprobarea lor în cadrul adunării generale a asociaților/acționarilor.
5. Plata efectivă a dividendelor interimare și a impozitului. În fine, banii împărțiți din profitul companiei trebuie achitați efectiv până la termenul stabilit de adunarea generală. Totodată, firmele trebuie să achite și impozitul aferent acestui tip de venit, în cotă de 5%.
Acest articol face parte dintr-o campanie de informare despre banii companiei tale și cum poți dispune de ei legal, pe care o vom derula pe parcursul următoarelor luni. Toate articolele din seria CASH-OUT: CUM SCOȚI BANI DIN FIRMĂ publicate până acum sunt disponibile aici.