Modificările privind suspendarea permisului de conducere se regăsesc în Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență nr.95/2002 privind circulația pe drumurile publice. Proiectul de act normativ a fost înregistrat recent la Senat pentru dezbatere, iar pentru a se putea aplica, acesta are nevoie de aprobarea Parlamentului, a șefului statului și de publicarea în Monitorul Oficial.
Schimbările propuse în document vizează persoanele care au obțin permisul auto de mai puțin de un an, mai exact, suspendarea dreptului acestora de a conduce un autovehicul. Concret, potrivit propunerii legislative, șoferii începători vor putea pierde mai ușor dreptul de a conduce o mașină, și anume la cumularea a 12 puncte de penalizare, nu la cumularea a 15, așa cum este în prezent.
În momentul de față, legislația rutieră stabilește că suspendarea dreptului de a conduce o mașină este dispusă tuturor șoferilor, la cumularea a 15 puncte de penalizare, de către “șeful poliției rutiere din județul sau municipiul București care îl are în evidență pe titularul permisului de conducere”.
Așadar, în acest moment nu se ține cont de experiența fiecărui șofer în parte, dreptul de a conduce o mașină suspendându-se la cumularea a 15 puncte de penalizare, aceasta fiind singura condiție pentru suspendare.
În funcție de gravitatea contravenției, așa după cum stabilește Codul rutier, în prezent, șoferii pot primi două, trei, patru sau șase puncte de penalizare. Spre exemplu, șoferii primesc două puncte de penalizare pentru depășirea vitezei maxime cu 10-20 km/h, pentru nepurtarea centurii de siguranță sau pentru nerespectarea regulilor la întoarcerea mașinii, la mersul înapoi și altele, iar trei puncte de penalizare se aplică șoferilor care merg pe banda de urgență a autostrăzilor, care depășesc viteza maximă cu 21-30 de km/h, care nu folosesc corect proiectoarele de ceață, care nu se asigură că cei mici transportați în mașină poartă centura de siguranță (detalii, aici) și altele.
Pe de altă parte, patru sau șase puncte de penalizare se aplică pentru abateri mai grave de la legislația rutieră, șoferii primindu-le, printre altele, pentru depășirea vitezei maxime cu 31-40 sau 41-50 de km/h, pentru refuzul de a prezenta actele polițistului rutier sau pentru întoarcerea ori mersul cu spatele pe autostradă.
Atenţie! Prevederile proiectului legislativ NU se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, acesta trebuie să primească aprobarea Parlamentului, a șefului statului şi să fie publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (3)