Ca regulă, conform Ordonanței Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, în cazierul fiscal sunt incluse faptele sancționate de legile fiscale, contabile, vamale și de cele care privesc disciplina financiară și care au fost comise de către contribuabili.
Aceeași ordonanță prevede că întocmirea cazierului fiscal și evidențierea faptelor precum cele de mai sus au scopul de a preveni și combate evaziunea fiscală. În același timp, cazierul fiscal reprezintă un mijloc prin care se poate ajunge la eficientizarea procesului de administrare a impozitelor, taxelor și contribuțiilor, precum și a altor obligații fiscale, în sarcina contribuabililor.
Faptele ce pot fi înscrise în cazierul fiscal pot fi consultate aici.
Ce apare în cazierul fiscal
Vor fi înscrise în cazierul fiscal al persoanelor fizice, juridice și al entităților fără personalitate juridică informații privind faptele sancționate contravențional sau penal de legile fiscale, contabile, vamale, precum și cele care privesc disciplina financiară.
De exemplu, vor fi înscrise în cazierul fiscal fapte care constituie infracțiuni în domeniul fiscal. Pot fi regăsite astfel de infracțiuni în acte normative precum Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, Legea societăților nr. 31/1990 sau în Codul fiscal. De asemenea, vor fi înscrise, în cazierul fiscal, fapte care constituie contravenții.
Mai mult, vor fi înscrise și alte informații în cazierul fiscal. De exemplu, cele provenite din documentele întocmite pentru atragerea răspunderii solidare,patrimoniale sau cele referitoare la inactivitatea fiscală, astfel:
- atragerea răspunderii solidare cu debitorul, stabilită prin decizie a organului fiscal competent, emisă în condițiile Codului de procedură fiscală, rămasă definitivă prin neexercitarea căilor de atac prevăzute de lege sau prin hotărâre judecătorească definitivă, în situația în care decizia organului fiscal a fost atacată în justiție;
- atragerea răspunderii patrimoniale cu debitorul ajuns în stare de insolvență, pronunțată prin hotărâre judecătorească definitivă, pentru creanțele care fac parte din pasivul debitorului și sunt administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală;
- inactivitatea fiscală, declarată potrivit legii, cu excepția inactivității fiscale declarate ca urmare a înscrierii inactivității temporare la registrul comerțului, prevăzută în Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.
Cât timp sunt păstrate informațiile în cazierul fiscal
Având în vedere că informații precum săvârșirea unor infracțiuni pot apărea în cazierul fiscal, este normal pentru contribuabil să se întrebe cât timp vor fi păstrate aceste informații.
Conform Ordonanței Guvernului nr. 39/2015, se vor scoate din evidență informații, dacă cei vizați de ele se află în următoarele situații:
- faptele pe care le-au săvârșit nu mai sunt sancționate de lege;
- a intervenit amnistia, reabilitarea de drept sau judecătorească constatată prin hotărâre judecătorească;
- faptele sunt sancționate ca infracțiuni și nu au mai săvârșit fapte de această natură într-o perioadă de 5 ani de la data executării pedepsei;
- faptele sunt sancționate conform legii penale cu amendă sau avertisment și nu au mai săvârșit fapte de această natură într-o perioadă de 5 ani de la data înscrierii informațiilor în cazierul fiscal;
-
faptele sunt sancționate contravențional, cu excepția faptelor prevăzute la lit. f), într-o perioadă de o lună de la data înscrierii informațiilor în cazierul fiscal, cu condiția achitării cuantumului amenzilor contravenționale. În situația în care cuantumul amenzilor nu a fost achitat în această perioadă, scoaterea din evidență se realizează în termen de 3 zile lucrătoare de la data achitării amenzilor sau la data împlinirii
unui termen de 5 ani de la data înscrierii informațiilor în cazierul fiscal, în situația în care cuantumul amenzilor nu a fost achitat în acest termen; - faptele sunt sancționate contravențional pentru nerespectarea regimului produselor accizabile, într-o perioadă de un an de la data înscrierii informațiilor în cazierul fiscal, cu condiția achitării cuantumului amenzilor contravenționale. În situația în care cuantumul amenzilor nu a fost achitat în această perioadă, scoaterea din evidență se realizează în termen de 3 zile lucrătoare de la data achitării amenzilor sau la data împlinirii unui termen de 5 ani de la data înscrierii informațiilor în cazierul fiscal, în situația în care cuantumul amenzilor nu a fost achitat în acest termen;
- au fost stinse creanțele administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală datorate ca urmare a atragerii răspunderii solidare sau a răspunderii patrimoniale. Data scoaterii din evidență este data stingerii creanțelor, însă nu mai devreme de o lună de la data înscrierii informațiilor în cazierul fiscal. În situația în care creanțele administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală nu au fost stinse în această perioadă, scoaterea din evidență se realizează la data stingerii acestora sau la data împlinirii unui termen de 5 ani de la data înscrierii informațiilor în cazierul fiscal, în situația în care creanțele nu au fost stinse în acest termen;
- contribuabilul declarat inactiv a fost reactivat. Data scoaterii din evidență este data reactivării contribuabilului, în situația în care acesta a fost declarat inactiv pentru neîndeplinirea obligațiilor declarative prevăzute de lege, sau data împlinirii unui termen de 3 luni de la data reactivării contribuabilului, în situația în care acesta a fost declarat inactiv pentru celelalte cazuri prevăzute de lege. Aceste prevederi sunt aplicabile și reprezentanților legali, respectiv reprezentanților desemnați;
- persoana nu mai deține calitatea de reprezentant legal sau reprezentant desemnat al contribuabilului aflat în stare de inactivitate. În această situație, inactivitatea fiscală se scoate din cazierul fiscal al persoanei la data împlinirii unui termen de un an de la data înscrierii mențiunii privind schimbarea reprezentantului legal în registrul comerțului sau în evidențele autorităților și instituțiilor publice la care sunt înregistrate celelalte persoane juridice și entități fără personalitate juridică care nu se înregistrează la registrul comerțului sau de la data expirării mandatului, în situația în care acesta este limitat în timp și nu a fost reînnoit;
- decesul, respectiv radierea contribuabilului. Inactivitatea fiscală a persoanei juridice sau a entității fără personalitate juridică înscrisă anterior radierii acestora în cazierul fiscal al reprezentanților legali sau al reprezentanților desemnați se scoate din evidență la data împlinirii unui termen de un an de la data radierii contribuabilului reprezentat. În situația înscrierii inactivității fiscale ulterior radierii persoanei juridice sau a entității fără personalitate juridică în cazierul fiscal al reprezentanților legali sau al reprezentanților desemnați, aceasta se scoate din evidență la data împlinirii unui termen de un an de la data înscrierii.
La ce altceva e important cazierul fiscal
Spuneam, mai sus, că rolul principal al cazierului fiscal este informativ. Însă, care sunt cazurile concrete în care prezentarea cazierului fiscal este obligatorie?
Acestea sunt prevăzute în Ordonanța nr. 39/2015:
- la înființarea societăților, a societăților cooperative, a cooperativelor agricole și a entităților fără personalitate juridică, de către asociați, acționari, membri și reprezentanții legali sau desemnați;
- la solicitarea înscrierii asociațiilor și fundațiilor în Registrul asociațiilor și fundațiilor de către asociații sau membrii fondatori ai acestora, după caz, de către aceștia;
- la autorizarea exercitării unei activități independente de către solicitanți;
- la cesiunea ori înstrăinarea sub orice formă a părților sociale sau a acțiunilor, de către noii asociați, acționari sau membri;
- la numirea de noi reprezentanți legali, precum și la cooptarea de noi asociați, acționari sau membri cu prilejul efectuării majorării de capital social de către noii reprezentanți legali, asociați, acționari sau membri;
- la numirea de noi reprezentanți legali, precum și în cazul cooptării unor noi membri în asociații și fundații, atunci când aceștia dobândesc și calitatea de reprezentanți legali ai persoanei juridice deja înregistrate, de către aceștia;
- în alte cazuri prevăzute de lege.
Cum poate fi obținut cazierul fiscal
În final, trebuie prezentată modalitatea de obținere a cazierului fiscal.
În cazul persoanelor fizice, acestea pot obține cazierul fiscal prin cerere depusă la orice organ fiscal competent în eliberarea certificatului de cazier fiscal, personal, de reprezentantul legal sau prin împuternicitul acestuia în baza actului de împuternicire conform prevederilor Codului de procedură fiscală, indiferent de domiciliul fiscal al contribuabilului.
În cazul persoanelor juridice sau a entităților fără personalitate juridică, acestea depun cererea la orice organ fiscal competent în eliberarea certificatului de cazier, prin reprezentantul legal sau prin reprezentant pe bază de mandat întocmit conform legii. În cazul depunerii cererii de către reprezentantul legal al persoanelor juridice, acesta are obligația de a prezenta documente care să ateste calitatea de reprezentant legal.