Pe avocatnet.ro găsești mii de consultanți, din diferite domenii, pe care îi poți contacta direct.
Află cum!
Pe avocatnet.ro se fac lunar mii de cereri de consultanță către consultanții înscriși.
Află detalii!
Vrei să afle și alții câte lucruri știi în domeniul tău de activitate?
Răspunde la întrebăriDe când a fost publicat în 2015, noul Cod fiscal a conținut o regulă conform căreia actul poate fi modificat, în esență, prin lege și că noutățile pot fi aplicate după trecerea a cel puțin șase luni (regula exista oricum și înainte de această reînnoire a Codului fiscal). Vă întrebați ce s-a întâmplat, între timp, cu această regulă? E tot acolo, dar degeaba. E ca o fantomă caraghioasă care nu sperie pe nimeni.
Articolul continuă mai jos
„Prezentul cod se modifică și se completează prin lege, care intră în vigoare în termen de minimum 6 luni de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I”, acesta este, mai exact, dezideratul stabilit de autorități prin noul Cod fiscal, adică Legea nr. 227/2015.
Însă de la apariția noului Cod fiscal în Monitorul Oficial și până în prezent, aproape toate modificările introduse prin lege sau prin ordonanță au ocolit această regulă. Iar Guvernul, Puterea Executivă a țării, a modificat actul mai mult decât Parlamentul, Puterea Legislativă a țării.
Chiar dacă există, pentru ordonanțele Guvernului, și o excepție expresă de la regula cu cele șase luni, nici Parlamentul n-a fost mai breaz. În esență, peste 30 de legi și ordonanțe au modificat Codul fiscal din 2015 și până acum și un singur act a conținut prevederi care să se aplice după cel puțin șase luni - Legea nr. 61/2017.
În rest, indiferent că a fost vorba de ordonanțe de urgență, ordonanțe simple sau legi, acestea au ocolit regula celor șase luni și s-au aplicat, în mare, de la data apariției în Monitorul Oficial, în trei zile de la apariție sau în alte termene oricum mai mici de șase luni de la apariție.
În plus, majoritatea covârșitoare a modificărilor la actul normativ au fost operate de Guvern, nu de Parlament. Senatorii și deputații s-au rezumat la mici modificări punctuale și destul de rar au făcut modificări mai consistente. Chiar și acestea au fost în mare în legile prin care s-au aprobat ordonanțe, deci n-au fost schimbări inițiate efectiv în Parlament, ci mai degrabă ajustări, peticiri.
Cu siguranță că mulți se așteptau, când au văzut noul Cod fiscal, că poate sunt șanse să avem ceva stabilitate fiscală în acești ani. Dar aceste speranțe au fost spulberate chiar din 2015, pentru că Guvernul a început să modifice noul Cod fiscal înainte să intre în vigoare la 1 ianuarie 2016.
„Am vorbit de multe ori și repetăm încontinuu că ne dorim predictibilitate și stabilitate în domeniul fiscal, care este un domeniu cu un mare impact asupra economiei. Din păcate, repetăm și așteptăm să fim și auziți. Și cineva să ia în calcul, până la urmă, respectarea legilor, care este un principiu prevăzut, ca atare, în Constituție - că legile trebuie respectate. Ne așteptăm ca și Guvernul să respecte Codul fiscal [și] Legea transparenței decizionale”, a spus recent, la o conferință de presă, Dan Bădin, partener coordonator servicii fiscale și juridice la Deloitte România.
Până una-alta, rămânem cu visul.
Citește mai mult despre editorial
Comentarii articol (0)