Pe avocatnet.ro găsești mii de consultanți, din diferite domenii, pe care îi poți contacta direct.
Află cum!
Pe avocatnet.ro se fac lunar mii de cereri de consultanță către consultanții înscriși.
Află detalii!
Vrei să afle și alții câte lucruri știi în domeniul tău de activitate?
Răspunde la întrebăriMulți oameni au, de câteva ori pe parcursul vieții lor, o dilemă. N-ar fi mai bine să renunțe la slujba actuală și să se apuce de propria afacere? Nu e mai bine să fii liber(ă) în ceea ce faci, fără șefi, cercuri de interese și alte elemente birocratice? Să construiești lumea așa cum dorești tu?
Articolul continuă mai jos
Gândurile acestea rămân înfipte acolo, în mintea omului respectiv, o perioadă lungă de timp. Unii le dau curs, alții renunță, în ideea că, oricum, probabil n-ar fi reușit nimic, locul actual e mult mai sigur, iar familia merită susținută și nu pusă la încercare de aventuri impredictibile.
Am scris textele ce urmează nu doar pentru oamenii care dau curs chemării spre construcția propriei afaceri, ci și pentru cei care n-au făcut-o. Și unii și alții ar putea regăsi aici, înșirate ca niște firimituri din poveștile fraților Grimm, lucruri pe care le-au simțit pe propria piele și le-au conștientizat sau nu la acel moment, lucruri de care se pot bucura că n-au avut parte etc.
Să ai propria ta afacere poate fi lucrul cel mai minunat din lume. Dacă reziști ritmului. Și, mai mult decât atât, dacă respecți niște reguli minimaliste de raportare la afacere, la piață și clienții tăi. Despre ele vom vorbi mai jos.
Subiect prezentat de Alin Popescu, fondator avocatnet.ro, în cadrul Cursului online Inteligo: Deschizi o afacere? Probleme și soluții pe care ar trebui să le analizezi chiar de la început
Una dintre erorile fundamentale pe care le fac oamenii, atunci când pornesc o afacere, e legată de sensul afacerii în sine. Cu excepția cazului în care vorbim despre lucruri așezate deja (faci o afacere să facturezi un aranjament care funcționează deja), o afacere înseamnă, în primul rând, focalizarea pe o anumită problemă și oferirea unei soluții la problema în cauză. O afacere care produce mobilă pornește de la ideea că oamenii au nevoie să stea pe ceva, să doarmă pe ceva etc, o afacere care oferă servicii de curierat pornește de la ideea că oamenii și companiile încă își mai trimit scrisori și colete.
Apoi, e important ca, deși problema există, să fii în stare să oferi o soluție mai bună ca a altora la această problemă. Altfel, e în van toată aventura ta în afaceri. Simplist, deci, hai să urmăm firul logic al definirii unor elemente importante pe care trebuie să le construiești înainte de a construi o afacere de succes:
E o problemă reală, susținută de cifre, studii și date palpabile sau e o problemă pe care doar o presupui? Dacă ți se întâmplă ție ceva, nu înseamnă că toată lumea pățește același lucru. Spre exemplu, să spunem că ai identificat faptul că mulți copii din anturajul tău suferă din pricina fricilor (de monștri, de întuneric etc).
Mulți oameni cred că, dacă ceva se întâmplă lor și câtorva prieteni, e o probă suficientă a existenței unei probleme reale în piață. În realitate, afacerile se bazează pe grupe mari de cumpărători. Ca să continuăm cu exemplul de la punctul 1, poți identifica studii și cifre care să îți dezvăluie adevărata magnitudine a acestei probleme? E o problemă generală sau e afectată, mai degrabă, de cultură și alte elemente specifice fiecărui grup social?
Întotdeauna, cumpărătorul este un cumul de tipologii, nu o singură tipologie. Încearcă să pui pe hârtie fiecare astfel de cumpărător-tip în parte (specialiștii le-ar spune user persona).
Dacă există, ce te face pe tine să crezi că ești mai bun decât ei (prețul, calitatea, inovația etc)? Dacă nu există, nu cumva acest fapt, în sine, e un motiv pentru care n-ar fi bine să te apuci de afacerea în cauză (poate au încercat mulți alții, deja, dar e complicat de răzbit în piață)? În exemplul fricilor copiilor, răspunsul e, evident, Da! Există edituri / furnizori de servicii care își doresc să rezolve această problemă.
Ce te-ar face pe tine să fii mai bun decât ei? Răspunsul e, întotdeauna, mai puțin legat de calitatea produsului și mai mult legat de distribuția acestuia. Degeaba ai cele mai frumoase povești din lume, dacă nu reușești să le faci cunoscute decât familiei tale, prietenilor și unui număr de străini care însă crește într-un ritm foarte lent. În plus, gândește-te dacă problema pe care ai identificat-o tu poate fi rezolvată prin intermediul unui alt produs, existent deja pe piață? Dacă mâine Google lansează un serviciu similar, mai ai o piață (multe afaceri se văd înghițite de astfel de giganți care le studiază inițial, apoi le concurează țintit)?
Bariera de intrare este acel tip de investiție / cheltuială / sacrificiu pe care ar trebui să îl facă un furnizor dacă ar vrea să între pe piața în cauză (tehnologie, autorizații speciale, investiții financiare, o anumită specializare a oamenilor etc).
În exemplul fricilor copiilor, bariera de intrare va fi dată, în primul rând, de conținut (texte, ilustrații, animații, aplicații mobile sau ce îți imaginezi că ar fi soluția problemei), de distribuție (ex. câtă reclamă va trebui să faci soluțiilor tale pentru a ajunge la consumatori?) și de alte elemente specifice (ex. ai nevoie de autorizări speciale să dezvolți acea soluție?).
Odată ce îți dai seama ce problemă rezolvă produsul ori serviciul tău, problema reală e să articulezi cu adevărat ce înseamnă soluția oferită de tine. Mie unul, dacă nu reușește cineva să-mi explice în două - trei propoziții ce anume face produsul ori serviciul respectiv, îmi pierd concentrarea și interesul. Nu e nesimțire atitudinea, e doar un reflex pe care îl dobândim din ce în ce mai mult, în ultima vreme, odată cu asaltul de informație. În cadrul cursului online vom vorbi, deci, și despre construcția unei soluții reale, viabile, ușor de explicat cumpărătorului potențial.
Citește mai mult despre afaceri, curs afaceriLa inteligo.ro poți urma online cursuri de productivitate, afaceri, drept, vânzări și multe alte materii, în ritmul ales de tine.
Comentarii articol (2)