Articol scris de Cătălina Mocanu, director economic la CIEL România.
Dar ordinul cu actualizarea declarației 112 a venit și cu șocul împărțirii calculului pentru luna iulie 2019 în două perioade:
- 1 - 21 iulie, cu regulile ei, conform OUG 114/2018;
- 22 - 31 iulie, conform modificărilor aduse prin OUG 43/2019.
Și nu numai că se împarte calculul în două perioade, dar avem de făcut ajustări de salariu brut pentru luna iulie, devenind toți mici matematicieni.
Astfel, ajustarea plafoanelor veniturilor, în funcție de care se acordă facilitațile fiscale, precum și ajustarea venitului brut realizat în fiecare din cele două perioade se realizează astfel (atenție: vorbim de ajustare numai pentru luna iulie 2019):
– Pentru perioada 01.07.2019 - 21.07.2019, pentru încadrarea în condițiile stabilite prin OUG 114/2018 (veniturile brute lunare din salarii și asimilate salariilor să fie cuprinse între 3.000 și 30.000 lei lunar inclusiv), aceste plafoane se ajustează prin raportare la numărul de zile lucrătoare aferente perioadei (15 zile), respectiv veniturile brute lunare să fie cuprinse între 1.957 (3.000 lei x 15/23) și 19.565 lei (30.000 lei x 15/23) lunar inclusiv
Venitul brut realizat ajustat = venitul brut realizat în luna iulie 2019 x 15/23
– Pentru perioada 22.07.2019 - 31.07.2019, pentru încadrarea în condițiile stabilite prin OUG 43/2019 (veniturile brute lunare din salarii și asimilate salariilor să fie de până la 30.000 lei), acest plafon se ajustează prin raportare la numărul de zile lucrătoare aferente perioadei (opt zile), respectiv scutirea să se aplice pentru sumele din venitul brut lunar de până la 10.435 lei (30.000 lei x 8/23)
Venitul brut realizat ajustat = venitul brut realizat în luna iulie 2019 x 8/23
Veniturile asimilate salariilor din prime, bonusuri și altele, plătite în cursul lunii iulie 2019, care nu pot fi alocate pe zile, se împart proporțional la zilele lucrate aferente perioadei.
În data de 26 august 2019, s-a publicat un proiect actualizat de modificare a aceleiași declarații 112, diferența majoră față de proiectul inițial din 21 august 2019 fiind introducerea la art. 7 a lămuririlor despre cine și pe ce formular va depune declarația, astfel:
1) Angajatorii care îndeplinesc condițiile conform OUG 114/2018 și conform OUG 43/2019 depun D112 în termen pentru acei salariați care îndeplinesc condițiile de mai jos:
- salariul brut de încadrare prevăzut în contractul individual de muncă este de cel puțin 3.000 lei lunar pentru un program de lucru în medie de 167,333 ore pe lună, reprezentând 17,928 lei/oră;
- venitul lunar brut realizat în baza contractului individual de muncă este cuprins între 3.000 - 30.000 lei inclusiv;
- desfășoară activitate în baza unui contract individual de muncă.
2) Angajatorii care NU îndeplinesc condițiile nici pe OUG 114/2018 și nici pe OUG 43/2019 depun D112, pentru TOȚI angajații, în termen. Formularul pe care urma să se facă depunerea era cel existent pe site-ul Fiscului, cu data de 21.06.2019, care se valida fără probleme pentru situațiile de mai sus.
Pentru restul angajatorilor și angajaților, care până la 21 iulie 2019 beneficiau de un regim fiscal, iar după 22 iulie 2019 de altul sau cărora li se acordă facilitățile după alte reguli (cele din OUG 43/2019), se dă o derogare de la data depunerii declarației 112, conform art. 78 din Codul de procedură fiscală. Astfel, pentru acești angajați, obligativitatea depunerii intervine dupa 60 de zile de la publicarea noii versiuni electronice a declarației 112 pe site-ul Fiscului.
„Art. 78. – Cazul de forță majoră și cazul fortuit:
(1) Termenele prevăzute de lege pentru îndeplinirea obligațiilor fiscale, după caz, nu încep să curgă sau se suspendă în situația în care îndeplinirea acestor obligații a fost împiedicată de ivirea unui caz de forță majoră sau a unui caz fortuit.
(2) Obligațiile fiscale se consideră a fi îndeplinite în termen, fără perceperea de dobânzi, penalități de întârziere sau majorări de întârziere, după caz, ori aplicarea de sancțiuni prevăzute de lege, dacă acestea se execută în termen de 60 de zile de la încetarea evenimentelor prevăzute la alin. (1).„
O altă modificare introdusă în proiectul din 26 august 2019, care s-a păstrat ca atare și în Ordinul comun 3.063/1.376/1.430/2019, publicat in Monitorul Oficial nr. 794 din 2019, face referire la secțiunile A1.1, A1.2, B1.1 și B.1.2, noutăți în structura lui D112, secțiuni introduse strict pentru luna iulie și care ar deveni obligatoriu de completat de către angajatori, dar doar pentru uz intern și pentru a fi puse la dispoziția organelor de control. Ele nu vor fi parte integrantă din D112 de pe site-ul ANAF, deși… ele apar în proiectul de modificare a D112. Putem doar să presupunem că s-a ales varianta aceasta pentru a nu complica și mai mult declarația în sine și validările, numai pentru o lună, iulie 2019.
Veștile bune cu care au venit proiectele și care apar și în Ordinul comun 3.063/1.376/1.430/2019, aplicabile de la data de 22 iulie 2019, sunt:
- beneficiază de facilități și cei cu contract de muncă de opt ore care în timpul lunii au un venit brut sub 3.000 lei, din cauza unui concediu medical sau a faptului că au plecat, s-au angajat în timpul lunii;
- beneficiază de facilități și cei cu contract de muncă parțial, dacă salariul tarifar orar va fi cel puțin egal cu 17,928 lei;
- pentru salariații cu un venit brut de peste 30.000 lei: se acordă facilitățile până la suma de 30.000 lei, doar pentru partea care depășeste plafonul de 30.000 lei nu se acordă facilitățile fiscale;
- beneficiază de facilități și persoanele fizice detașate pe teritoriul României, dacă entitatea la care sunt detașați desfășoară activități în domeniul construcțiilor și îndeplinește condițiile cumulative prevăzute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal și dacă aceasta efectuează plata drepturilor salariale pe perioada detașării. Facilitățile fiscale nu se acordă persoanelor fizice care sunt detașate în afara României.
Atenție însă la îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 60 pct.5 lit. c), modificate prin OUG 43/2019:
– în cazul contractelor individuale de muncă cu normă întreagă, veniturile brute lunare din salarii și asimilate salariilor sunt calculate la un salariu brut de încadrare pentru opt ore de muncă/zi de minimum 3.000 lei lunar, respectiv salariul minim brut pe țară de 3.000 lei lunar este stabilit pentru un program de lucru în medie de 167,333 ore pe lună, reprezentând în medie 17,928 lei/oră.
Pentru salariații care au încheiate cu angajatorii contracte de muncă cu timp parțial, facilitățile fiscale se acordă numai dacă este îndeplinită condiția ca salariul tarifar orar să fie cel puțin egal cu 17,928 lei.
– în cazul altor raporturi juridice generatoare de venituri din salarii și asimilate salariilor, decât contractele individuale de muncă, respectiv contract de administrare, de mandat și altele, pentru care venitul brut lunar nu este calculat la un salariu brut de încadrare pentru opt ore de muncă/zi de minimum 3.000 lei lunar, facilitățile fiscale se acordă numai dacă este îndeplinită condiția ca venitul brut lunar realizat să fie cel puțin egal cu 3.000 lei.
– în cazul contractelor de internship și de ucenicie, facilitățile fiscale se acordă numai dacă este îndeplinită condiția ca salariul tarifar orar să fie cel puțin egal cu 17,928 lei.
Pentru veniturile lunare din salarii și asimilate salariului, realizate în baza unui contract individual de muncă, mai mici de 3.000 lei/lună, facilitățile fiscale se acordă dacă este îndeplinită condiția ca salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată stabilit în bani, fără a include indemnizațiile, sporurile și alte adaosuri, să fie în sumă de 3.000 lei lunar, pentru un program de lucru în medie de 167,333 ore pe lună, reprezentând în medie 17,928 lei/oră.
Condițiile actualizate pentru facilitățile fiscale
Să amintim la final și de modificările aduse de OUG 43/2019 articolului 60 lit. a) și b) din Codul fiscal și care se referă la condițiile care trebuie îndeplinite de angajator pentru a acorda facilitățile (domeniul de activitate și cod CAEN, cifra de afaceri):
-
angajatorii desfășoară activități în sectorul construcții care cuprind:
- (i) activitatea de construcții definită la codul CAEN 41.42.43 – secțiunea F – Construcții
-
(ii) domeniile de producere a materialelor de construcții, definite de următoarele coduri CAEN:
- 2312 – Prelucrarea și fasonarea sticlei plate
- 2331 – Fabricarea plăcilor și dalelor din ceramică
- 2332 – Fabricarea cărămizilor, țiglelor și altor produse pentru construcții din argilă arsă
- 2361 – Fabricarea produselor din beton pentru construcții
- 2362 – Fabricarea produselor din ipsos pentru construcții
- 2363 – Fabricarea betonului
- 2364 – Fabricarea mortarului
- 2369 – Fabricarea altor articole din beton, ciment și ipsos
- 2370 – Tăierea, fasonarea și finisarea pietrei
- 2223 – Fabricarea articolelor din material plastic pentru construcții
- 1623 – Fabricarea altor elemente de dulgherie și tâmplărie pentru construcții
- 2512 – Fabricarea de uși și ferestre din metal
- 2511 – Fabricarea de construcții metalice și părți componente ale structurilor metalice
- 0811 – Extracția pietrei ornamentale și a pietrei pentru construcții, extracția pietrei calcaroase, ghipsului, cretei și a ardeziei
- 0812 – Extracția pietrișului și nisipului
- 2351 – Fabricarea cimentului
- 2352 – Fabricarea varului și ipsosului
- 2399 – Fabricarea altor produse din minerale nemetalice n.c.a.
- (iii) 711 – Activități de arhitectură, inginerie și servicii de consultanță tehnică
- angajatorii realizează cifră de afaceri din activitățile menționate la pct. 1 și alte activități specifice domeniului construcții în limita a cel putin 80% din cifra de afaceri totală.
Pentru societățile comerciale nou-înființate, respectiv înregistrate la Registrul Comerțului începând cu luna ianuarie a anului 2019, cifra de afaceri se calculează cumulat de la începutul anului, inclusiv luna în care se aplică scutirea.
Pentru societățile comerciale existente la data de 1 ianuarie a fiecărui an, se consideră ca bază de calcul cifra de afaceri realizată cumulat pe anul fiscal anterior.
- pentru societățile comerciale existente la data de 1 ianuarie a fiecărui an, care au avut o cifră de afaceri din activitățile mentionate mai sus, realizată cumulat pe anul fiscal anterior de peste 80% inclusiv, facilitățile fiscale se vor acorda pe toată durata anului în curs.
Altfel spus, dacă la finalul anului 2018 ați avut o cifra de afaceri de peste 80% din activitățile din domeniul construcțiilor, veți acorda facilitățile pentru tot restul anului 2019, începând cu data de 22 iulie 2019.
- pentru societățile comerciale existente la data de 1 ianuarie a fiecărui an, care nu realizează această limită minimă a cifrei de afaceri, se va aplica principiul societăților comerciale nou-înființate.
Dacă în anul 2018 nu ați avut 80% din cifra de afaceri totală realizată din activitățile menționate mai sus, atunci veti verifica lunar (ca și până acum) dacă puteți sau nu să acordați facilitățile.
Această cifră de afaceri se realizează pe bază de contract sau comandă și acoperă manopera, materiale, utilaje, transport, echipamente, dotări, precum și alte activități auxiliare necesare activităților menționate la lit. a).
Cifra de afaceri va cuprinde inclusiv producția realizată și nefacturată
Ulterior apariției OUG 43/2019, Comisia Națională de Strategie și Prognoză a publicat Ordinul 239/2019 pentru aprobarea metodologiei privind mecanismul de calcul al cifrei de afaceri prevăzută la art. 60 pct. 5 lit. b) din Codul fiscal.
Art. 3 – In vederea determinarii procentului de 80% din cifra de afaceri totala, indicatorii ”Cifra de afaceri totala” si ”Cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii” se calculeaza dupa cum urmeaza:
(1) ”Cifra de afaceri totala” realizata cumulat de la inceputul anului, inclusiv din luna de raportare, se completeaza cu suma veniturilor cumulate de la inceputul anului pana la sfarsitul lunii de raportare, realizate din vanzarea de produse si prestarea de servicii, evidentiate potrivit Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, dupa caz, Ordinului ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, cu modificarile si completarile ulterioare, la care:
1. se adauga, cumulat de la inceputul anului pana la luna de raportare inclusiv, sumele reprezentand:
a) veniturile din subventiile de exploatare aferente cifrei de afaceri nete, inregistrate in contabilitate pe parcursul fiecarei luni de raportare
b) soldurile lunare creditoare inainte de transferul in contul de profit si pierdere ale veniturilor aferente costurilor stocurilor de produse si servicii in curs de executie, evidentiate in contabilitate la sfarsitul lunilor de raportare in care se inregistreaza sold creditor
c) veniturile din productia de imobilizari corporale si productia de investitii imobiliare, inregistrate in contabilitate pe parcursul fiecarei luni de raportare
2. se scad, cumulat de la inceputul anului pana la luna de raportare inclusiv, sumele reprezentand soldurile lunare debitoare inainte de transferul in contul de profit si pierdere ale veniturilor aferente costurilor stocurilor de produse si servicii in curs de executie, evidentiate in contabilitate la sfarsitul lunilor de raportare in care se inregistreaza sold debitor.
(2) ”Cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii” se completeaza de societatile care desfasoara una sau mai multe activitati printre care se regasesc si codurile CAEN prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, cu cifra de afaceri realizata efectiv din activitatile desfasurate corespunzator codurilor CAEN prevazute la art. 60 pct. 5 lit. a), respectiv cu suma veniturilor cumulate de la inceputul anului pana la sfarsitul lunii de raportare, realizate din vanzarea de produse si prestarea de servicii, dupa deducerea, cumulat de la inceputul anului pana la sfarsitul lunii de raportare, a veniturilor realizate din redevente, locatii de gestiune si chirii, evidentiate potrivit Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, dupa caz, Ordinului ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, cu modificarile si completarile ulterioare, la care:
1. se adauga, cumulat de la inceputul anului pana la luna de raportare inclusiv, sumele reprezentand:
a) veniturile din subventiile de exploatare aferente cifrei de afaceri nete, inregistrate in contabilitate pe parcursul fiecarei luni de raportare
b) soldurile lunare creditoare inainte de transferul in contul de profit si pierdere ale veniturilor aferente costurilor stocurilor de produse si servicii in curs de executie, evidentiate in contabilitate la sfarsitul lunilor de raportare in care se inregistreaza sold creditor
c) veniturile din productia de imobilizari corporale si productia de investitii imobiliare, inregistrate in contabilitate pe parcursul fiecarei luni de raportare
2. se scad, cumulat de la inceputul anului pana la luna de raportare inclusiv, sumele reprezentand soldurile lunare debitoare inainte de transferul in contul de profit si pierdere ale veniturilor aferente costurilor stocurilor de produse si servicii in curs de executie, evidentiate in contabilitate la sfarsitul lunilor de raportare in care se inregistreaza sold debitor. (…)
Art. 5 – (1) La determinarea cifrei de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii conform art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, pentru stabilirea veniturilor din vanzarea de produse, se iau in calcul numai veniturile realizate din vanzarea produselor finite, semifabricatelor, produselor reziduale si a marfurilor, care sunt obtinute din productia proprie. Nu se iau in calcul veniturile din vanzarea de produse achizitionate in scopul revanzarii.
(2) Cifra de afaceri luata in calcul pentru aplicarea facilitatilor este cifra de afaceri realizata pe baza de contract sau comanda, din activitati circumscrise codurilor CAEN prevazute la lit.a) a art. 60 pct. 5 din Codul fiscal si acopera, in cazul contractelor de executie, manopera, materialele, utilajele, transportul, echipamentele, dotarile, precum si alte activitati auxiliare necesare. Cifra de afaceri va cuprinde inclusiv productia realizata si nefacturata.
(3) Cifra de afaceri luata in calcul pentru aplicarea facilitatilor se poate referi si la alte tipuri de contracte si activitati specifice destinate sectorului de constructii, precum contracte de servicii sau de furnizare.
(4) In activitati specifice domeniului constructii sunt incluse lucrari de intretinere curenta si/sau periodica a drumurilor, asa cum sunt definite in Normativul privind intretinerea si repararea drumurilor publice Ind AND 554- 2002.
(5) La determinarea „Cifrei de afaceri totala” si a „Cifrei de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii” se vor lua in calcul veniturile inregistrate in contabilitate cu respectarea reglementarilor contabile aplicabile.
În acest moment, nu ne mai rămâne decât să așteptăm publicarea pe site-ul ANAF a noii versiuni a declarației 112, să putem face rectificative (dacă este cazul) și, evident, versiunea va fi folosită din acel moment de toți contribuabilii care au obligația depunerii declarației.
Articolul a fost publicat inițial pe blogul CIEL România.