Legea 20/2022, ce vizează modificarea Codului rutier, a apărut de curând în Monitorul Oficial. În esență, legea este menită să încurajeze participarea șoferilor la cursuri pentru prevenirea accidentelor rutiere. Mai exact, printre altele, documentul dă posibilitatea angajatorilor ce suportă cheltuielile legate de participarea salariaților la cursuri de conducere auto defensivă să le deducă din impozitul pe profit ori pe venit.
Totodată, potrivit documentului, de aceeași măsură, respectiv de deducerea cheltuielilor legate de participarea la cursuri de conducere defensivă, vor putea beneficia și persoanele fizice. Concret, în cazul în care cheltuielile vor fi suportate din surse proprii, șoferii vor putea deduce aceste cheltuieli din impozitul pe venit.
Mai mult, în cazul tinerilor cu vârsta între 18 și 26 de ani, care-și continuă studiile și care n-au un loc de muncă, deducerea se va face din impozitul pe venitul realizat de către părinții acestora. De fapt, categoriile de șoferi ce pot deduce costurile legate de participarea la cursuri auto de conducere defensivă sunt detaliate în acest material.
După cum a subliniat, pentru redacția noastră, Andreea Florian, Tax Senior Manager al Țuca Zbârcea & Asociații Tax, "legea nu prevede detalii suplimentare, în sensul precizării dacă facilitatea este aplicabilă doar şoferilor profesionişti sau tuturor, dacă deducerea se referă doar la impozitul pe veniturile din salarii sau dacă, şoferul respectiv ar putea deduce costurile respective şi în cazul în care obţine alte categorii de venituri (cum ar fi, spre exemplu, venituri din activităţi independente). Dacă luăm în considerare expunerea de motive aferentă legii, scopul principal al măsurilor adoptate este acela al sporirii siguranţei rutiere şi scăderii numărului de decese cauzate de accidente rutiere, aşadar, din punctul meu de vedere, facilitatea nu ar trebui limitată doar la categoria şoferilor profesionişti, respectiv a veniturilor salariale, ci ar trebui să fie valabilă şi pentru restul categoriilor de şoferi, respectiv în cazul altor categorii de venituri".
În plus, potrivit Andreei Florian, când vine vorba despre deducerea din veniturile salariale, deşi Legea 20/2022 nu detaliază modalitatea de aplicare a facilitaţii, ţinând cont că impozitul pe venit aferent este calculat, reţinut şi plătit la bugetul de stat de către angajator, deducerea ar putea fi făcută doar prin intermediul acestuia, în baza documentelor disponibile (cum ar fi factura primită de la furnizorul cursurilor, chitanţa sau ordinul de plată, certificatul de absolvire al cursului și altele).
Pe de altă parte, dacă, de exemplu, şoferul respectiv prestează servicii în mod independent şi obţine venituri aferente (printre alții, şoferii de taxi, ridesharing, agenţii de vânzări etc.), deducerea ar putea fi făcută, în mod direct, de către persoana fizică, în scopul calculării impozitului pe venit datorat. În astfel de cazuri trebuie completată declaraţia unică.
"În acest caz, ar fi necesar ca şoferul să deţină documente justificative care să demonstreze prestarea efectivă (cum ar fi factura, ordinul de plată, certificat de absolvire al cursului, materiale de training etc.) şi că a fost în scopul desfăşurării activităţii economice. Iar în ceea ce priveşte momentul la care facilitatea fiscală poate fi aplicată, considerăm că, de principiu, deducerea se poate exercita la momentul la care şoferii încheie cursurile de conducere defensivă, în baza documentelor justificative disponibile", ne-a mai transmis specialista de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax.
Cu toate că Legea 20/2022 e deja în vigoare, măsurile stabilite de aceasta nu se aplică deocamdată, deoarece e nevoie și de apariția unor norme de aplicare. Aceastea ar trebui să fie emise de către Ministerul Transporturilor, potrivit legii, în termen de șase luni de la intrarea în vigoare a acesteia, respectiv până pe 22 iulie 2022.
Încurajarea participării șoferilor la cursuri de conducere defensivă e motivată, după cum se precizează în expunerea de motive ce a însoțit legea în faza de proiect, de numărul mare de accidente rutiere din țara noastră și de costurile mari implicate de acestea. De exemplu, potrivit statisticilor europene, România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește siguranța rutieră, în țara noastră înregistrându-se peste 1.800 de decese și 32.000 de răniți în 2018. În același timp, costul social anual al accidentelor rutiere este de 3,32 miliarde de euro.