„Eliminarea rolurilor contabile bazate pe operarea manuală oferă oportunitatea schimbării cu alte roluri mai mari cu valoare adăugată. Aceste roluri pot fi în domeniile de «creștere», care dezvoltă domeniile actuale de importanță, domeniile de «germinare» care devin esențiale și în domeniile de «conservare», care implică roluri de temelie, care rămân fundamentale pentru calitatea de a fi profesionist contabil”, scrie în documentul IFAC.
Concret, sursa citată a identificat șapte roluri-cheie pentru profesioniștii financiari și contabili, care să-i ajute pe aceștia să rămână relevanți și să își îmbunătățească contribuția pe care o au în companii și nu numai.
O parte dintre roluri vizează mai degrabă persoanele care au funcții de conducere, cum sunt CFO-ul sau controlorul, iar celelalte vizează contabilii care lucrează pe aspecte comerciale, operaționale sau de auditare. Însă trebuie subliniat că aceste roluri identificate de IFAC nu se exclud unele pe altele, ceea ce înseamnă că, în companiile mici, o persoană poate îndeplini mai multe roluri în același timp.
COPILOT. În documentul pus la dispoziție de IFAC scrie că acest rol este pentru o persoană care să conducă în mod strategic, să ușureze schimbarea și să influențeze oamenii și deciziile de afaceri importante. Practic, acest rol se potrivește unui CFO sau unui șef adjunct de departament financiar. Printre altele, copilotul trebuie să alinieze strategia financiară și de afaceri spre dezvoltarea companiei și să elaboreze o viziune generală, o direcție și un cadru strategic.
NAVIGATOR. Rolul este pentru orientarea firmei către crearea valorii și a profitabilității, care să fie susținute prin perspective relevante și acționabile pentru a se putea lua decizii. Persoana care are acest rol ar trebui să se concentreze pe identificarea tendințelor și incertitudinilor, a oportunităților și a riscurilor, dar și a compromisurilor și a implicațiilor. Însă navigatorul ar mai trebui și să ofere perspective oportune despre tendințele pieței, clienții, produsele, furnizorii, resursele importante, dependențele și performanța financiară.
APĂRĂTOR AL MĂRCII. „Protejează o organizație și reputația acesteia prin administrarea imobilizărilor corporale și necorporale și a performanței financiare și nefinanciare”, este descrierea oferită de IFAC pentru acest rol, ce implică protejarea reputației prin guvernanță și control eficiente. Mai precis, vorbim, de exemplu, de asigurarea faptului că deciziile sunt bazate pe criterii financiare și de sustenabilitate corecte, dar și de asigurarea faptului că firma are oamenii și procesele potrivite pentru conformare.
NARATOR. Cei de la IFAC spun că rolul de narator este esențial pentru persoanele din conducerea financiară superioară, dar și pentru celelalte persoane care susțin deciziile sau care lucrează în domenii specializate: „Lămurește părțile interesate interne și externe cu privire la povestea organizației, cum creează aceasta valoare în timp și oportunitățile și provocările cu care se confruntă”.
CEL CARE FACILITEAZĂ DIGITALIZAREA. Concret, dacă o firmă vrea să rămână relevantă în mediul digital curent, aceasta trebuie să se digitalizeze, inclusiv când vine vorba de modelele de operare. Rolul acesta este pentru facilitarea tranziției către o firmă cognitivă și bazată pe date, care folosește digitalizarea (inclusiv automatizarea), inteligența artificială și datele pentru a orienta deciziile și dezvoltarea.
EXPERT ÎN CONTROL ȘI PROCESE. „Asigură procese și fluxuri de lucru eficiente de la un capăt la altul în cadrul departamentului financiar și în întreaga organizație”, descrie IFAC acest rol. Concret, procesele trebuie reconfigurate cu fluxurile de lucru corespunzătoare pentru a aduce eficiență și plusvaloare pentru clienți.
PROFESIONIST. Referitor la acest rol, în documentul citat scrie că „a fi un profesionist de încredere impune prețuirea principiilor etice fundamentale ale profesiei contabile, pentru asigurarea unor practici responsabile în afaceri și construirea unei încrederi mai mari în organizație”. Astfel, persoana din acest rol trebuie să se asigure că firma își prețuiește valorile și facilitează conducerea etică atunci când se iau decizii, indiferent la ce nivel. Totodată, profesionistul trebuie să se asigure că sistemele și procesele adecvate sunt implementate la firmă, pentru ca aceasta să fie ferită de fraude, corupție și amenzi.
Informații mai multe pot fi găsite în documentul IFAC de aici.
Comentarii articol (0)