„În primul rând, pornim de la modul în care facem controlul contribuabilului. Mie mi se pare că, în momentul ăsta, avem un mod de control al contribuabilului care nu este tocmai eficient. (...) Dacă facem lucrurile de o asemenea manieră, blocăm sistemul de justiție”, a subliniat miercuri Cristian Băcanu, secretar de stat la MJ, la o conferință organizată de CursDeGuvernare.
Acesta a spus că sistemul de justiție se confruntă și așa cu probleme de personal. Iar inspectorii Fiscului nu sunt deloc de ajutor atunci când întocmesc dosare pline de informații irelevante.
„Realitatea este că sistemul de justiție, în acest moment, are un deficit de procurori, are un deficit de judecători, are probleme și cu grefierii. Și mai e și o problemă cu modul în care uneori interacționează procurorul cu ofițerul de poliție judiciară. Și ne trezim cu câte 40 de volume într-un dosar din care poate două-trei volume sunt relevante. Și, atunci, eu zic că avem o problemă cu modul în care facem controlul, în primul rând”, a completat secretarul de stat din MJ.
Așadar, ce ar trebui făcut? Există o nevoie stringentă ca inspectorii ANAF să fie pregătiți mult mai bine decât în momentul de față. Concret, aceștia ar trebui să fie capabili să înțeleagă un business atunci când se duc în control, altfel sesizările lor penale riscă să nu ducă la condamnări.
„Facem controale și, din păcate, de foarte multe ori nedreptățim antreprenorii. Era o statistică acum câțiva ani, că 80-90% din măsurile asigurătorii erau desființate de instanțele de judecată. Majoritatea acelor procese-verbale de control ajungeau la organele de urmărire penală. Pentru că ANAF spunea «Dom le, eu am găsit aici o problemă de ordin penal. Mergem cu o sesizare în fața Parchetului.» Parchetul primea acele sesizări, care de foarte multe ori se casau sau stăteau cu anii în dulapurile polițiștilor. În instanță, măsurile respective nu erau menținute de către judecători și iată cât de eficienți suntem!
O altă soluție pe care noi o gândim -- dar nu o implementăm noi, că nu ține de noi -- este aceea ca toți cei care realizează controlul fiscal să fie mai buni profesioniști. Cu alte cuvinte, ar fi bine ca un organ de inspecție fiscală sau de control să înțeleagă cum funcționează businessul. Pentru că aici mi se pare că avem o problemă. De foarte multe ori, organul de inspecție fiscală nu înțelege cum merge businessul, trage niște concluzii și sesizează organul de urmărire penală, se creează un dosar penal și irosim resursele”, a explicat Cristian Băcanu.
Dincolo de pregătirea personalului de control care transmite sesizări penale Parchetelor, există și nevoia specializării procurorilor. Concret, procurorii trebuie să fie pregătiți special pentru a se putea ocupa adecvat de dosarele de evaziune fiscală.
„Mai avem o problemă. Noi credem că o soluție ar fi să avem niște Parchete financiare, Parchete specializate. Pentru că, la drept vorbind, foarte multe cauze ajung la un procuror care n-are specializare în zona financiară, în zona evaziunii fiscale. Și acel procuror spune «Mă, eu nu mă pricep. Să vină un expert să-mi spună ce să fac, că eu chiar nu mă pricep.» (...) Altfel, nu vom putea niciodată să combatem în mod real evaziunea fiscală. Ne trebuie procurori specializați pe așa ceva”, a punctat specialistul.
În fine, autoritățile ar trebui să găsească resursele necesare pentru a eficientiza activitatea Agenției Naționale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI). Aceasta se ocupă, practic, de preluarea bunurilor indisponibilizate pentru a le valorifica și a recupera din pierderile cauzate statului de infractori.
„O altă chestiune pe care aș vrea să v-o mai spun este că am avut o problemă și în zona recuperărilor. La nivelul Ministerului Justiției, există o instituție numită ANABI. (...) Atunci când mergem pe un dosar de executare silită, identificăm anumite bunuri. Acele bunuri, de multe ori, trebuie ridicate și depozitate undeva, ca să poată fi valorificate în mod eficient. (...)
ANABI a găsit o soluție - a cerut două baze militare dezafectate, dar, din păcate, nu le-a primit și n-a primit nici bani ca să le modernizeze. Și atunci procesul de valorificare a fost și el blocat. S-a ajuns la o practică în care «se punea sechestru pe lacăt» - veneau, sigilau un depozit, ca să blocheze bunurile dinăuntru, și după cinci ani se întorcea cineva să vadă dacă ele pot fi luate și ce-i cu ele. Așa nu funcționează recuperarea, executarea silită nu merge așa”, a adăugat Cristian Băcanu.
În concluzie, specialistul a zis că, dacă autoritățile de la noi vor să combată în mod real evaziunea fiscală, atunci ar trebui să se axeze cel puțin pe rezolvarea problemelor enumerate mai sus. Altfel, activitatea evazioniștilor va continua să aducă mari pierderi statului, afectând în același timp activitatea contribuabililor corecți.
Comentarii articol (1)