Procedura concretă este inclusă în Ordinul ANOFM nr. 728/2019, care a fost emis în baza capitolului II al Ordonanței Amnistiei. Aceasta face referire la datoriile gestionate de agențiile teritoriale pentru ocuparea forței de muncă și centrele regionale de formare profesională a adulților.
Concret, contribuabilii pot cere fie anularea obligațiilor de plată accesorii, fie amânarea la plată obligațiilor de plată accesorii pentru care se vrea anularea ulterioară. Accesoriile respective sunt dobânzile sau majorările de întârziere, penalitățile de întârziere și orice alte obligații de plată accesorii aferente:
- obligațiilor bugetare principale restante la 31 decembrie 2018 inclusiv;
- obligațiilor bugetare principale cu termene de plată până la 31 decembrie 2018 inclusiv și stinse până la această dată;
- obligațiilor bugetare principale scadente până la data de 31 decembrie 2018 inclusiv și cuprinse în decizii de imputare emise ca urmare a unui control aflat în derulare la data de 8 august 2019.
Anularea accesoriilor
Anularea acestor datorii se poate cere, dacă sunt îndeplinite condițiile legale pentru acordarea facilității fiscale, până pe 16 decembrie 2019, prin depunerea unei solicitări scrise. Cererea se depune fie la registratura entităților subordonate ale ANOFM, fie prin poștă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire.
Solicitarea de anulare a accesoriilor trebuie să cuprindă, în mare, datele de identificare ale datornicului, obiectul cererii, data și semnătura datornicului, reprezentantului legal, reprezentantului fiscal sau a împuternicitului.
După ce trec cel mult cinci zile lucrătoare de la înregistrarea cererii de anulare a accesoriilor, autoritățile vor analiza îndeplinirea condițiilor pentru a beneficia de facilitatea fiscală. Totodată, se emite o decizie de anulare a datoriilor accesorii sau o decizie de respingere a cererii.
Amânarea plății accesoriilor
Cealaltă opțiune pe care o au datornicii este pentru a amâna plata datoriilor accesorii pentru a putea beneficia ulterior de anularea lor. Conform ordinului ANOFM, datornicii trebuie să anunțe că vor să beneficieze de anularea accesoriilor prin depunerea unei notificări.
Notificarea se depune fie la registratura unităților teritoriale ale ANOFM, fie prin poștă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire. Aceasta trebuie să includă datele de identificare a datornicului, obiectul notificării, data și semnătura debitorului, reprezentantului legal, reprezentantului fiscal sau a împuternicitului. Apoi, în urma unei analize, autoritățile decid amânarea plății sau resping notificarea.
Practic, notificarea trebuie depusă cât mai repede posibil, pentru ca datornicii să depună apoi, până pe 16 decembrie 2019, și cererea de anulare a accesoriilor. În caz contrar, amânarea la plată va fi anulată și va începe sau se va relua executarea silită pentru acele accesorii. Ideea este că notificarea nu-i obligatorie, dar ea se poate depune pentru a stopa executarea silită.