„Proiectul va fi implementat, deci va fi efectiv funcțional, începând cu ianuarie 2021, numai pentru segmentul marilor contribuabili, într-o primă etapă”, a declarat miercuri Mirela Călugăreanu, președintele ANAF, la o conferință de fiscalitate organizată de PwC România.
În noiembrie 2019, șefa ANAF era încrezătoare că SAF-T va fi operațional la marile firme chiar pe finalul anului curent. În acea perioadă, redacția noastră era mai sceptică și estima că SAF-T va fi funcțional numai în sistem-pilot în cel mai bun caz.
Sistemul SAF-T va fi făcut în baza unei achiziții publice, pentru care deja s-au depus oferte. Conform președintelui Fiscului, acum sunt evaluate aceste oferte și urmează să se anunțe câștigătorul. Apoi, în martie 2020 se va încheia contractul pentru realizarea proiectului, după care vor urma consultări publice vizavi de cum va arăta SAF-T.
„Din fericire, suntem aproape de finalizarea evaluării ofertelor care au fost depuse și ne bucurăm să spunem că avem un număr consistent de oferte. Sperăm ca undeva în luna martie să încheiem contractul, după parcurgerea acestei etape de finalizare a evaluării ofertelor. Vor urma două luni de consultare cu reprezentanții mediului de afaceri, cu firmele specializate în programe informatice din zona financiar-contabilă. (...) Deci, vor fi două luni în care ne vom consulta vizavi de design-ul pe care acest sistem trebuie să-l aibă, după care ne rămân cinci luni pentru a construi efectiv proiectul”, a explicat Mirela Călugăreanu.
Referitor la extinderea obligativității folosirii SAF-T la firmele mijlocii și cele mici, un calendar de implementare urmează să fie stabilit în urma consultărilor publice anunțate de șefa ANAF:
„Sigur că vizăm extinderea și pe segmentul contribuabililor mijlocii, și pe segmentul contribuabililor mici, dar cu siguranță că aici e nevoie de pregătire și din punctul de vedere al Agenției, dar și al mediului de afaceri și al firmelor de contabilitate. În aceste două luni de consultare, vom avea posibilitatea să vedem care vor fi etapele următoare, după ce vom introduce SAF-T, în sistem pilot, pentru marii contribuabili.”
Specialiștii de la Deloitte România au atras atenția că sistemul-pilot pentru marii contribuabili va putea fi demarat abia după ce aceștia vor avea la dispoziție cel puțin șase luni de pregătire. Concret, odată ce Fiscul este gata cu sistemul, marii contribuabili ar trebui lăsați câteva luni pentru a-și adapta sistemele la SAF-T și pentru a-și instrui salariații.
Alex Milcev, partener la EY România, a apreciat la o conferință recentă că, după ce se va anunța un câștigător la licitație, până la punerea în funcțiune a SAF-T va trebui să așteptăm cel puțin un an, dacă nu chiar doi. Asta înseamnă că firmele medii și mici vor aștepta cel puțin până în anul 2021 pentru a se conecta la sistemul SAF-T.
SAF-T reprezintă un standard internațional pentru schimbul electronic de date contabile de la contribuabili la Fisc sau la auditori externi. Practic, autoritățile fiscale vor avea acces electronic direct la deconturile de TVA ale firmelor și la facturile lor și vor putea verifica în timp real dacă există probleme sau nu. Conform autorităților fiscale, SAF-T va duce și la eliminarea anumitor formulare, însă momentan nu există mai multe detalii în acest sens.