Măsurile menționate mai sus au apărut, cum spuneam, în Monitorul Oficial, sâmbătă. Ele sunt conținute în Ordinul comun al Ministerului Economiei și al Ministerului Sănătății nr. 1731/832/2020 și se aplică de la data publicării.
Măsuri ce îl vizează pe angajat
În primul rând, angajații trebuie să poarte mască la serviciu, iar aceasta trebuie să acopere atât gura, cât și nasul.
În al doilea rând, angajații care prezintă următoarele simptome de infecții respiratorii trebuie să se autoizoleze la domiciliu și să își contacteze medicul de familie:
- tuse;
- strănut;
- rinoree;
- febră;
- stare generală alterată.
De asemenea, trebuie să se izoleze la domiciliu cei care au venit în contact cu un caz suspect sau confirmat de coronavirus.
În final, este reamintită și spălarea pe mâini, ca măsură de igienă, precum și evitarea atingerii feței cu mâinile neigienizate.
Măsuri ce îl vizează pe angajator
Angajatorul, cum spuneam, are anumite obligații atât în privința organizării timpului de muncă și a organizării spațiului de muncă, cât și în privința altor chestiuni ce privesc igiena la locul de desfășurare a activității.
Referitor la timpul de muncă, angajatorii trebuie să organizeze programul de lucru decalat, astfel încât să fie evitate aglomerările la intrarea/ieșirea din incintă și pentru a limita numărul de angajați prezenți, în același timp, în aceeași incintă.
În ceea ce privește spațiul de muncă, angajatorii trebuie să:
- asigure spațiul de lucru astfel încât să existe o distanță între salariați care lucrează la birouri orientate față-spate și spate-spate de cel puțin 1,5 m;
- în ceea ce privește birourile față-față, acestea vor fi separate prin paravane, care vor fi dezinfectate zilnic cu soluții pe bază de acool.
După aceea, angajatorii trebuie să mai ia o serie de măsuri:
- să nu le permită angajaților care prezintă simptome de infecții respiratorii (tuse, strănut, rinoree, febră, stare generală alterată) să vină la locul de muncă;
- să asigure termometrizarea zilnică a salariaților și să îi trimită acasă pe cei cu temperatură peste 37,3oC;
- suprafețele de lucru trebuie să fie dezinfectate atât la momentul începerii zilei de lucru, cât și din patru în patru ore;
- pauzele de masă trebuie să fie organizate eșalonat, astfel încât să fie respectată o distanță de cel puțin 2 m;
- încăperile trebuie aerisite periodic;
- dacă încăperile sunt climatizate prin recirculația aerului, este necesară nebulizarea o dată pe săptămână (de preferat, la sfârșit de săptămână) și dezinfectarea instalației de climatizare.
Din 15 mai, România a ieșit din starea de urgență și a intrat în stare de alertă. Cadrul legal principal care reglementeză măsurile aplicabile în timpul stării de alertă este Legea nr. 55/2020, care a intrat în vigoare de luni, precum și acte normative de tipul ordinelor cum e cel de mai sus, care stabilesc măsuri specifice de igienă pentru diverse activități.
Comentarii articol (1)