Propunerea legislativă adoptată azi de senatori va fi trimisă, pentru decizia finală, la Camera Deputaților.
Prin acest proiect, parlamentarii vor să încurajeze, alături de domeniul construcțiilor, și domeniul transporturilor, prin reducerea poverii fiscale a angajatorilor. De fapt, măsurile ce se regăsesc în document sunt similare celor ce se aplică, din 2019, celor din construcții, inclusiv termenul-limită de aplicare - 31 decembrie 2028.
Prima măsură ce apare în propunere este scutirea de impozitul pe veniturile salariale ale celor ce activează în domeniul transporturilor. Acest lucru va fi posibil doar dacă angajatorii activează în transporturi și realizează cel puțin 80 % din cifra de afaceri din astfel de activități.
De altfel, propunerea stabilește și ce activități de transport vor putea beneficia de facilități:
- activitatea de transport persoane, definită de următoarele coduri CAEN:
- 4931 Transporturi urbane, suburbane și metropolitane de călători;
- 4939 Alte transporturi terestre de călători;
- activitatea de transport marfă, definită de următorul cod CAEN:
- 4941 Transporturi rutiere de mărfuri.
De asemenea, scutirea se va aplica nu numai dacă se respectă condiția cifrei de afaceri de mai sus, ci și dacă veniturile lunare brute din salarii realizate de lucrători, în baza unui contract individual de muncă, sunt cuprinse între 3.000 și 30.000 de lei.
Apoi, o altă măsură se referă la reducerea, cu 3,75%, a contribuțiilor pentru pensii. Și în acest caz, reducerea se aplică pentru venituri lunare de cel mult 30.000 de lei.
Nici contribuția la sănătate (CASS) n-a fost uitată, propunerea legislativă stabilind că aceasta ar urma să fie complet eliminată atunci când vine vorba de domeniul transporturilor, dar, ca și în cazurile anterioare, doar dacă veniturile lunare sunt de maximum 30.000 de lei. În mod normal, CASS are o cotă de 10%. Totuși, chiar dacă nu se va mai plăti CASS, salariații vor fi asigurați automat în sistemul național de sănătate.
Totodată, propunerea stabilește că va exista și o reducere a contribuției asiguratorii pentru muncă (CAM) în transporturi. Mai exact, ea se va reduce „la nivelul cotei care se face venit la Fondul de garantare pentru plata creanțelor salariale constituit în baza Legii nr. 200/2006”. În prezent, cota aplicabilă pentru CAM este de 2,25%, însă doar 15% din aceasta se duce la fondul de garantare.
În fine, o ultimă măsură cuprinsă în propunerea legislativă vizează impunerea unui salariu minim în transporturi. Astfel, așa cum apare în document, salariul minim pentru șoferii profesioniști și vatmani ar urma să fie stabilit “în bani, fără a include sporuri și alte adaosuri, la suma de 3.000 lei lunar, pentru un program normal de lucru în medie de 167,333 ore pe lună, reprezentând 17,928 lei/oră”.
Atenție! Propunerea legislativă NU se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, aceasta trebuie să fie adoptată de Parlament, promulgată prin decret prezidențial și publicată în Monitorul Oficial.