Un alt subiect atins a fost si cel legat de modificările aduse Ordinului 103 (inclusiv transpunerea ECJ cu scutirea transportului legat direct de export-import) și impactul remediilor rapide.
Invitații webinarului au fost Mitel Spătaru - Tax Partner, Elena Gogoneață - Tax Manager, Cristiana Oprea - Tax Manager în cadrul FiNEXPERT. Moderator: Roxana Neagu.
Timecode: 00:00:00
Provocări fiscale în prag de toamnă
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:00:19] Începem să spunem bună dimineața.O să mai așteptăm câteva momente până se logează toată lumea. O să începem acum cu o scurtă introducere tocmai ca să mai tragem un pic de timp și să le permitem tuturor celor care și-au anunțat prezența astăzi să participe la webinar. Pot să zic bună dimineața și în mod oficial numele meu este Roxana Neagu și sunt director editorial la avocatnet.ro.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:00:53] Îmi revine din nou plăcerea să fiu gazda dumneavoastră în această dimineață și maestru de ceremonii la acest eveniment organizat de avocatnet.ro special pentru abonații noștri premium. Astăzi ne am propus să trecem prin mai multe chestiuni la zi în încercarea de a lămuri diferite aspecte fiscale la care ar trebui să fim atenți în perioada următoare așa cum probabil ați văzut și știți legislația mai ales în zona de fiscalitate care este într-o continuă schimbare și o efervescență fantastică iar măsurile unele dintre ele în vigoare și altele care urmează să se aplice în viitorul apropiat vor avea un impact major pentru mediul de afaceri.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:01:34] Ca de fiecare dată încercăm să venim în sprijinul vostru cu informații corecte și validate de experți astfel încât să vă puteți orienta ceva mai ușor prin tot peisajul legislativ destul de incoerent. Îmi vine să zic că e un haos legislativ dar nu o să zic asta mai mult decât atât. Pe lângă efervescența asta de măsuri, în curând Fiscul se va întoarce și la practicile uzuale, astfel că vor reîncepe controalele inspecțiile se vor relua opririle. Practic o parte dintre măsurile care fuseseră luate în perioada anterioară menite să ușureze un pic viața companiilor se vor elimina și va trebui să fim atenți și la ce impact va avea asta asupra companiilor noastre.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:02:24] Eu am alături de mine astăzi pe specialiștii FiNEXPERT care ne vor ajuta să navigăm un pic prin toate chestiunile astea și să ne orientăm un pic mai ușor. Este vorba despre Mitel Spătaru. El este partenerul coordonator al departamentului de taxe și corporate în cadrul FiNEXPERT are o experiență de 10 ani în domeniul financiar contabil și de peste 10 ani în expertiză fiscală. Alături de noi astăzi mai este și Elena Gogoneață tax manager la FiNEXPERT și ea cu zece ani de experiență în domeniul consultanței fiscale și încă un tax manager, Cristiana Oprea, care face și ea parte din echipa FiNEXPERT de 12 ani și este tax manager încă din februarie 2016.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:03:18] Echipa FiNEXPERT a asistat numeroase companii cu capital privat românești sau internaționale să identifice și să gestioneze cu succes probleme fiscale a coordonat numeroase proiecte de la revizii și audituri fiscale la asistență în tranzacții și controale fiscale astfel că informațiile pe care le vor oferi astăzi vor avea și o componentă practică foarte pronunțată. Bună dimineața, domnule, doamnelor. Mă bucur să fiți astăzi alături de noi și ca ați răspuns pozitiv invitației noastre. O să trec pe scurt prin tematică pentru că văd că mai sunt încă oameni care se loghează și atunci aș vrea să le permit și lor accesul și să nu piardă nimic din ce au experții în actul de astăzi să ne povestească.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:04:06] Pe scurt o să vorbim astăzi despre dileme fiscale în materia vânzării și cumpărării terenurilor agricole. Vom face o retrospectivă a bonificațiilor în zona impozitului pe profit și impozitului pentru microîntreprinderi. Vom vedea un pic care sunt lucrurile importante de știut în zona bonificațiile pentru menținerea sau creșterea capitalurilor. Vom aborda inclusiv acel proiect de ordonanță de urgență care este așa încă o idee pe care o tot vehiculează Ministerul de Finanțe în ultima vreme despre eșalonările mai simplificate pentru plata taxelor și impozitelor în cadrul companiilor afectate de criză Covid. Vom vedea un pic apropo de măsurile astea care se vor elimina, ce vă povesteam mai la început cu termenele de plată și rambursările de TVA. Măsurile de care am beneficiat până acum dar nu o să mai beneficiem curând și vom trece inclusiv prin legislația care urmează să se modifice proiectul de modificare a normelor metodologice ale Codului Fiscal și a celor din 103 / 2016.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:05:29] Cred că putem începe, o să mai fac câteva precizări logistice înainte de asta. Ca de fiecare dată o să rog toți participanții să vină cu microfoanele și camerele oprite ca să ne auzim și să ne înțelegem mai ușor pentru cei dintre dumneavoastră care nu ați mai participat la un webinar organizat de avocatnet.ro. Vă spun că evenimentul este înregistrat deci să puteți urmări și ulterior evenimentul în contul dumneavoastră de abonat Premium.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:06:08] De asemenea, veți primi un email cu prezentarea pe care speakerii au susținut-o astăzi precum și cu datele lor de contact în cazul în care veți avea nevoie să vă ajute în proiectele voastre. Cred că ar mai fi de zis că puteți să puneți întrebări, eu o să monitorizez chat-ul, aveți în aplicație undeva în partea de jos. Cel puțin așa este la mine, un buton de chat, acolo ne puteți scrie și eu voi monitoriza întrebările și voi încerca să le aduc în atenția speakerilor astfel încât să primiți clarificări. Luați vă rog în calcul că nu putem răspunde la chestiuni foarte specifice care implică analiză de date sau de documente, așa că vă rog să aveți în vedere si asta atunci când formulați întrebările și din experiența webinariilor trecute ca să vă putem oferi răspunsuri precise e nevoie să înțelegem foarte bine întrebarea și aș avea rugămintea să o formuleți cât mai precis cam asta din partea mea, o să las această scenă virtuală speakerilor noștri de astăzi și voi rămâne așa în background să vă susțin cu ce va mai fi nevoie.
Mitel Spătaru - Tax Partner - FiNEXPERT [00:07:19] Bună dimineața tuturor îmi revine mie sarcina să sparg gheața în ceea ce privește prezentarea noastră de astăzi mă bucur că v-ați alăturat în număr așa de mare. Eu încep să aduc în discuție un subiect poate mai puțin cunoscut la acest moment, respectiv o modificare legislativă care vine pe fondul din nefericire a unei competiții aș putea să o numesc eu între zona de guvernare și zona de legiferare.
Mitel Spătaru - Tax Partner - FiNEXPERT [00:07:52] Competiția oarecum politică, respectiv acest act normativ a fost emanația Legislativului în Senat și după aceea Camera Deputaților care nu a fost pusă în discuție publică anterior promulgării. Pe de altă parte Guvernul știți foarte bine a venit cu o serie de ordonanțe care să ne ajute într-o oarecare măsură să trecem prin această poveste neplăcută generată de criza sanitară. Și în acest context avem o lege care se referă la introducerea unor restricții în ceea ce privește zona de vânzare cumpărare a terenurilor agricole extravilane. Până aici nimic spectaculos, legea, înțelegem că eram în proiect de ceva vreme. Numai că în acest act normativ au fost introduse și câteva aspecte fiscale care considerăm noi că au fost introduse ușor neplăcut și abrupt și ne creează o groază de probleme în sensul în care prezentarea mea nu o să vă clarifice mare lucru ci dimpotrivă să vină cu mai multe întrebări decât răspunsuri.
Mitel Spătaru - Tax Partner - FiNEXPERT [00:08:53] Ce știm în acest moment? Știm că terenurile agricole se pot extravilane se pot înstrăina fie prin vânzare directă, fie prin înstrăinarea directă sau indirectă a pachetului de control a unei companii care deține terenuri agricole. O să vedem noi și în ce proporție anterior împlinirii a 8 ani de la cumpărare. Practic aceste prevederi sunt aplicabile doar dacă vânzarea are loc anterior împlinirii a 8 ani de la cumpărarea inițială a terenului sau de la achiziția inițială a pachetului de control într-o companie.
Mitel Spătaru - Tax Partner - FiNEXPERT [00:09:29] Ce plătim în această situație? La vânzarea directă, ei spun că trebuie să plătim un impozit de 80% aplicat la diferența dintre prețul de vânzare și prețul de cumpărare în baza grilei notarilor de la respectiv din respectiva perioadă. Practic se va face o diferență între grila notarială existentă la momentul achiziției și grila notarială la momentul vânzării efectiv. Lucrurile încep să se complice când vorbim de cedarea pachetului de control. Pentru că așa cum vă spuneam pe lângă condiția de vânzare anterioară a celor opt ani de la achiziție mai avem și o condiție care este legată de deținerea în proprietate de terenuri agricole extravilane care reprezintă mai mult de 25% din total active. Și în acest caz din nou vom avea un impozit de 80% din diferența de valoare a terenurilor respective calculată pe baza grilei notariale din nou între momentul dobândirii terenului respectiv momentul străinii pachetului de control. Și aici începe problematica pentru că avem o ingerința dacă vreți cu legea fiscală respectiv cum evităm dubla impunere legată de acest impozit sau taxă. Nu e foarte clar pe care îl plătim la notar impozit care practic se aplică pe tranzacția comercială care va fi reflectată evident în contabilitatea și fiscalitatea companiei și legiuitorul vine și spune că impozitul pe profit privind diferența de valoare a acțiunilor sau părților sociale vândute se va aplica la o bază redusă proporțional cu procentul ponderii terenurilor agricole în activele fixe.
Mitel Spătaru - Tax Partner - FiNEXPERT [00:11:15] Atenție la sintagmă de data asta nu mai vorbește de ponderea terenurilor în total active, ci vorbește de ponderea terenurilor în activele fixe. Cui nu se aplică? Legiuitorul ne spune că nu se aplică în cazul reorganizării sau realocării de bunuri din cadrul aceluiași grup de societăți vorbim de fuziuni divizări transfer de business posibil și lichidare și așa mai departe. Nici aici nu este foarte clar. Pentru că referința legată de reorganizare nu face trimitere directă la ordinul privind reorganizări în cadrul companiilor lucru care cred că ar fi util de clarificat în perioada următoare. Și în acest caz ne întoarcem la incidența fiscală, respectiv la modul în care se acordă să spunem cu ghilimele de rigoare acest credit fiscal la o bază redusă proporțional. Și de aici din păcate ajungem la ce nu știm respectiv nu este definit pachetul de control. Chiar dacă noi ne-am gândi că prin pachetul de control se înțelege achiziția titlurilor de participare într-un procent majoritar totuși controlul în sine ca și concept este mult mai larg. Vorbim și de drepturi de vot vorbim și de control economic și așa mai departe. Nu se definește ce înțelegem până înstrăinare indirectă. Putem presupune din nou cu referire strict la legislația fiscală. Aici nu vorbim de o lege fiscală vorbim de o lege care e dată în altă materie.
Mitel Spătaru - Tax Partner - FiNEXPERT [00:12:37] Ce se întâmplă cu impozitul pe micro? Pentru că legea permite să ajusteze impozitul doar în cazul impozitului pe profit. Dar dacă cea care străin bază pachetul de control este o microîntreprindere care are terenuri cu o valoare mai mare de 25% total active. Ce facem cu impozitul pe micro pentru că vânzarea, venitul din vânzarea terenurilor intră în baza de calcul a veniturilor pe microîntreprinderi. Din nou mecanismul concret de calcul adică ar trebui să avem și o modificare în legislația fiscală deci am spus că această lege a fost dată intempestiv și fără o consultare publică prealabilă cu mediul de afaceri, respectiv cu breasla noastră consultanților ca să vedem cum corelăm prevederile legislative cu prevederi existente în Codul Fiscal. Vorbim de exemplu de faptul că în Codul Fiscal vânzarea sau gestionarea de titluri de participare dacă îndeplinim anumite condiții respectiv o deținere de minim 10% pe o perioadă de minim un an, sunt considerate venituri neimpozabile. Deci în acest caz, veniturile sunt neimpozabile scăderea din gestiune a acțiunilor deținute va fi considerată o cheltuială nedeductibilă aferentă unui venit neimpozabil prin urmare efectul FISC. În acest caz nu avem sau nu ar trebui efectul fiscal este neutral. Și atunci unde mai vorbim de ajustarea impozitului pe profit pentru că atenție, legiuitorul când vorbește de evitarea dublei impuneri se referă strict la impozitul pe profit generat de tranzacția în sine singulară punctuală, nu la impozitul pe profit calculat cumulat pe total societate și aici din nou sunt semne de întrebare cu privire la modul de incidență cu prevederile Codului Fiscal.
Mitel Spătaru - Tax Partner - FiNEXPERT [00:14:19] Ce facem cu tratatele de evitare a dublei impuneri unde din nou dacă cel care vinde este un nerezident care deține în România o societate română care deține terenuri în procent de terenuri agricole extravilane în procent mai mare de 25%, din nou trebuie să ne uităm și la tratate. După aceea nu este clară natura impozitului este un impozit direct, este o taxă, este un substitut al impozitului pe profit. Dacă ajunge în situația de exemplu în care nu ai impozit pe profit de plată și rămâi doar cu acest impozit de plată. Ce facem cu el, este cheltuială deductibilă, nedeductibilă, aș înclina să cred că e deductibilă, dar nu e clar ce se întâmplă din nou cu partea de înstrăinare a pachetului de control dacă avem un asociat acționar persoană fizică pentru că știm atunci când o persoană fizică gestionează părți sociale într-o companie da sau acțiuni este obligată să și declare câștigul prin declarația unică. Dacă acest pachet de control este la o companie care deține terenuri agricole și intrăm sub incidența legii.
Mitel Spătaru - Tax Partner - FiNEXPERT [00:15:19] Cum evităm dubla impunere la persoana fizică pentru că ea va trebui să plătească un impozit de 10% pe câștiguri de capital. Din nou nu avem nicio explicație în lege. Să sperăm că fie prin norme de aplicare, fie prin discuțiile ulterioare se va veni și cu ceva clarificări de data asta ar trebui să le vedem în legislația fiscală care să coreleze acest act normativ cu prevederile fiscale, altfel vom fi într-o situație neplăcută în care fie să ne trezim că plătim în cazul persoanelor fizice de două ori respectiv la notar impozitul de 80% și să am și eu un 10% impozitare pe câștigul de capital și așa aș avea o dublă impozitare economică la nivelul persoanei fizice sau în cazul unei companii prin mecanismul concret de calcul să am un dezavantaj sau să nu fie foarte clar în momentul când când raportezi și mai rău să am și un control fiscal care cumva să ne permită să spunem aplicarea acestui mecanism într-un mod rezonabil pentru mine ca și companie nu neapărat pentru ANAF.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:16:29] Scuză-mă că te întrerup există semnale că autoritățile sunt și ele măcar conștiente de aceste neclarități din legislație și că le iau în calcul.
Mitel Spătaru - Tax Partner - FiNEXPERT [00:16:41] Deocamdată, în ceea ce privește semnale din direcția Ministerului de Finanțe, respectiv ce ar însemna modificările viitoare de legislație fiscală nu avem niciun semnal. Ce s-a întâmplat? Noi prin diverse organizații la care suntem în parte, încercăm să adunăm neclaritățile pe acest act normativ să le înaintăm autorităților ci să ne așezăm la masă să vedem cum le clarificăm în perioada următoare având în vedere că acest act normativ va intra în vigoare începând cu 13 octombrie, respectiv orice companie care va vinde terenuri agricole după această dată sau va înstrăina pachetul de control direct sau indirect. Așa cum ne spune legea va trebui să se uite cu atenție și la această prevedere care după aceea va dori să coreleze cu capul de impozit pe profit de la finalul anului 2020. Să sperăm că vom reuși să încheiem un dialog într un timp cât de cât de scurt ca până la finalul anului să ne fie și clar ce facem cu această taxă/ impozit.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:17:39] Dar aveți în portofoliul vostru de clienți companii cu astfel de probleme?
Mitel Spătaru - Tax Partner - FiNEXPERT [00:17:46] Avem companii care au business-uri solide în agricultură și chiar companii care sunt în discuții să își vândă pachetul de control sunt fonduri de investiții și așa mai departe. Deocamdată le-am cerut să aștepte până când o să avem clarificări, am distrat un pic pe actul normativ și le-am cerut un pic de răbdare până când lucrurile se vor așeza ca să putem să le dăm o guidance clar ce vor face în situația în care se vor ajunge, în cazul nostru să discută mai mult de înstrăinarea pachetului de control decât de vânzare directă a terenurilor.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:18:21] Practic ar trebui așa ca o recomandare să înghețăm un pic tranzacțiile care au legătură cu zona legislativă neclară ca să vedem ce se întâmplă mai departe și încotro se fac sau nu verificările.
Mitel Spătaru - Tax Partner - FiNEXPERT [00:18:34] Exact și fără să fiu un specialist clar, în mod sigur sunt și neclarități juridice. Să nu uităm că ce am scos în evidență este doar incidența cu zona fiscală dar sunt și chestiuni juridice în actul normativ asupra cărora sigur avocații se vor specializa în special în zona asta de real estate se vor aplica foarte cu mare atenție pentru că nici acolo nu sunt lucrurile chiar în totalitate clare.
Mitel Spătaru - Tax Partner - FiNEXPERT [00:18:58] Oricum legea în sine s-a vrut a fi mai restrictivă decât era înainte, clar vor să limiteze anumite zone speculative în zona aceasta de vânzare terenuri agricole dar pare că are și un ușor iz să-i spunem populist și naționalist având în vedere cine a inițiat-o și cine a semnat-o dar noi nu facem politică suntem apolitici dar așa apare și atunci cumva ar trebui să ne uităm cu atenție inclusiv la partea juridică că sunt și acolo niște restricții cum vinzi, cui vinzi drept de preempțiune despre sofisticat și mai departe că lucrurile nu sunt deloc simple nici pe această zonă și atunci clienții ar trebui să oprească puțin încheierea de contracte sau de promisiuni până când lucrurile nu sunt clare. Inclusiv procedural sunt niște aspecte de luat în calcul trebuie să mergi cu un dosar la autoritatea locală să arăți că dreptul de preempțiune nu a fost exprimat de cei care sunt 4 sau 5 grade de pe care trebuie să le analizez și abia după aceea poți să vinzi cumva pe piața liberă.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:20:02] Da, practic am observat cel puțin în ultima vreme că Parlamentul a tot venit cu tot felul de reglementări din aceeași direcție. Vedem ce se întâmplă pentru că nu pare că din Parlament se înaintează și impactul fiscal contabil sau cum se pupă reglementările cu legislația deja existentă.
Mitel Spătaru - Tax Partner - FiNEXPERT [00:20:21] Dar din păcate au fost acte normative care cumva au interferat deja cu ordonanțele date de Guvern și unele nu într-un sens foarte fericit. Parcă a fost o ușoară competiție între zonă legislativă și zona executivă.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:20:38] Am simțit și noi asta și am văzut foarte multe reglementări care s-au suprapus sau lucruri care veneau să se contrazică. Sperăm să se rezolve odată cu noul Parlament dacă mai avem altceva asupra căruia ar trebui să ne concentrăm atenția legat de reglementarea asta sau mergem mai departe.
Mitel Spătaru - Tax Partner - FiNEXPERT [00:20:59] Eu personal nu mai am dacă sunt întrebări cu mare drag putem răspunde fie în zona dedicată întrebărilor separat dar e clar că întrebări sunt multe poate mai multe decât am identificat eu în acest moment. Eu doar am vrut să vă aduc în atenție acest subiect care mie nu mi se pare ușor de gestionat. Mulțumesc frumos. Trecem mai departe la colega mea, Elena.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:21:26] Mulțumesc Mitel pentru introducere și pentru transferul tematicii. Bună dimineața vă spun și eu dacă subiectul în tematica colegului meu a fost una inedită, într-adevăr nu ne-am mai lovit de așa ceva până acum.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:21:41] Eu mi-am propus astăzi să trecem un pic prin facilitățile fiscale în materia impozitării directe de la începutul pandemiei și până în prezent să vedem unde au fost probleme pe parcursul acestei perioade raportându-ne la experiența noastră practică cu diverși clienți sau ce am mai auzit în piață ci să vedem cum le putem corecta acum că avem se pare că avem niște tuburi de corecție să vedem ce ne așteaptă pe viitor cu privire la bonificațiile pentru menținerea și creșterea capitalurilor proprii cu facilitate pe viitor, dar e bine să știm și să ne pregătim din timp pentru ea. Așa cum povestea și Roxana în proiectul de eșalonare pe 12 luni în variantă simplificată, informațiile vor fi sumare așa cum au fost ele prezentate de minister prin comunicat. Dar vom vedea ulterior cu ce vor mai veni și nu în ultimul rând, în zona de real estate niște stimulente pentru locatori și spun eu cu semnul întrebării pentru că în continuare sunt anumite întrebări care se ridică neclarități, dar vom vedea la momentul respectiv despre ce este vorba.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:22:54] În zona bonificațiile vor fi acordate începând cu debutul pandemiei, avem două ordonanțe de căpătâi aș spune, ordonanțe 33 și ordonanța 29. Ordonanța 33 este cea care știm cu toții a instituit prima bonificație în zona impozitelor directe impozit pe profit de fapt e micro impozit specific. Ulterior prin Legea 54 a intrat în vigoare în 18 mai, am avut o extindere a bonificațiile de la trimestru unu la trimestru doi și trimestrul trei pentru contribuabilii care aplicau anul fiscal cel calendaristic, dar ordonanța legea 54 a avut anumite probleme în zona contribuabililor care aveau un an fiscal modificat.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:23:45] De aceea în 25 iunie la publicarea Ordonanței 99 s-a încercat oarecum corectarea problemelor ce apăreau la aplicarea bonificațiilor pentru contribuabilii ce aplicau un an fiscal diferit. Totuși, problemele așa cum voi încerca astăzi să le povestesc, au rămas. Ca urmare a reacțiilor mediului de afaceri contribuabililor discuțiilor care au avut loc cu reprezentanții ANAF și Minister. A venit ordonanța 153 / 2020 care își propune să regleze toate problemele apărute încă de la începutul pandemiei în zona bonificațiilor până la momentul acesta și zicem noi că sunt binevenite pentru că aceste prevederi conțin niște corecții și vom vedea despre ce este vorba pe de o parte ne ajută să înțelegem cum închidem anul fiscal prin aplicarea bonificațiilor și cum cei cu anul fiscal modificat pot reveni pe trecut retrospectiv să-și corecteze situațiile pe care nu le a fost în favoarea acestora.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:24:59] Nu uităm de ordonanța 29 care din punctul meu de vedere, din punctul nostru de vedere a fost înțeleasă greșit interpretată eronat de către contribuabili și tocmai de aceea s-au născut o grămadă de probleme în practică la aplicarea bonificațiilor și nu mai degrabă la decăderea din drepturi și eligibilitatea asupra aplicării acestora, în sensul că prevederea specifica faptul că nu se calculează și nu se datorează dobânzi și penalități pentru plata cu întârziere a obligațiilor scadente începând cu 21 martie și 25 octombrie prelungit deci până la 25 octombrie.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:25:36] Contribuabilii au înțeles această prevedere ca o amânare la plată, ori în fapt ea nu a fost o amânare la plată scadențele ele nu au fost modificate au fost scadențele pe care le-am știut cu toții și le-am aplicat ani de-a rândul.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:25:51] Faptul că nu avem o facilitate fiscală potrivit căreia nu se aplică dobânzi și penalități de întârziere nu a însemnat o amânare la plată caz în care în problemele care au apărut în practică le-a aplicarea bonificațiilor la trimestrul întâi chiar și doi, la trei vom vedea că lucrurile stau mai bine tocmai din această interpretare eronată a ordonanței 29, în practică am ajuns la următoarele probleme și anume am avut contribuabilii chiar și clienți de ai noștri care au efectuat plata impozitului la 25 aprilie pentru trimestrul întâi al anului 2020 pentru a beneficia de bonificație în timp util, dar fără a-și plăti obligațiile fiscale rezultate la regularizare la 25 martie 2020.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:26:43] Practic acești contribuabili au indicat în documentele de plată că plata efectuată la 25 aprilie este cea pentru trimestrul întâi. Prevalându-se de prevederea din Codul de procedură fiscală potrivit căreia atunci când datorezi mai multe tipuri de obligații fiscale și indici în mod expres ce obligație fiscală, atunci plătești iar aceea va fi stinsă. În caz contrar se vor distribui potrivit regulilor Codului de Procedură Fiscală și distribuirii în codul unic.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:27:19] Prima eroare a fost în sensul că nu vorbim de mai multe tipuri de impozite. Impozitul pe profit e unul singur. Faptul că el era plătit a indicat că a plătit la timp unul al anului 2020. Evident s-au aplicat regulile de distribuție. Potrivit Codului de Procedură Fiscală iar acești contribuabili s-au trezit că sumele plătite cu dedicație pentru trimestrul întâi au fost alocate regularizării anuale și ca atare au pierdut bonificația.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:27:51] Alți contribuabili care nu și-au efectuat plata obligațiilor salariale aferente lunii lunii martie să spunem ce au indicat ca plată a obligațiilor la trimestrul întâi fiind impozitul pe profit al trimestrului întâi 2020 pentru a beneficia de bonificații.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:28:10] Evident având în vedere regulile de procedură fiscală în ceea ce privește ordinea în care se stinge datoriile și anume datorii fiscale și anume impozitele cu reținere la sursă, apoi alte obligații fiscale principale și finalmente dobânzile și penalitățile de întârziere. Atenție, în funcție de scadență și acești contribuabili s-au aflat în situația în care bonificația nu a mai fost acordată, au primit notificări probabil că și dumneavoastră v-ați confruntat cu așa ceva și au fost decăzuți din drepturi. Deci, cu alte cuvinte chiar dacă am avut o amânare la plată pe perioada aceasta până la 25 octombrie prelungită scadențele au rămas aceleași. Da iar sumele plătite au mers să stingă obligațiile fiscale care deși nu erau restante potrivit ordonanței 29 au stins obligațiile fiscale respective ducând astfel la pierderea bonificației.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:29:20] Mai departe, cum spuneam ordonanța 153 ordonanța de urgență 153 P 2020 publicată recent a venit să corecteze o sumedenie de probleme inclusiv cu precădere în problemele apărute la nivelul contribuabililor cu an fiscal modificat dar să și aducă clarificări cum închidem anul anul fiscal și cum reflectăm declarația 101.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:29:46] Toate aceste bonificații pe care le-am aplicat în decursul perioadei. Așadar știam încă din ordonanța 33 că bonificațiile vor fi reflectate în declarația 101 pentru anumiți contribuabili de exemplu cei care și-au încheiat anul fiscal, cu an fiscal modificat declarația 101 a fost depusă așa cum este pentru că nu am avut un formular, dar vom vedea acum cum putem rezolva aceste situatii.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:30:16] Ordonanța 153 ne spune că la definitivarea impozitului pe profit aferent anului 2020 bonificațiile acordate potrivit ordonanței 33 se vor scădea din valoarea impozitului pe profit anual după aplicarea practică a tuturor facilităților și drepturilor fiscale, deci în ultima etapă. Totuși, în cazul în care bonificațiile aplicate de-a lungul perioadei depășește valoarea impozitului anual suma aferentă bonificației care se va lua în calcul este la nivelul valorii impozitului. Așadar am simulat cu niște cifre în întreaga perioadă anul fiscal 2020 a caz în care în trimestrul întâi și trimestrul doi am avut practic un impozit profit impozabil în creștere ceea ce m-a condus la o bonificație în creștere de la un trimestru la altul o bonificație pe cash deci pe faptul că am plătit impozitul în termen. Ce s-ar întâmpla dacă de exemplu la trimestrul 3 am pierde deci cu alte cuvinte cumulat ajung într-un profit impozabil redus față de trimestrul doi. Practic nu mai plătesc nu mai beneficiez de bonificație în trimestrul trei pentru că am avut pierdere în trimestrul respectiv și mai departe ajung la trimestrul IV de exemplu tot cu pierdere.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:31:47] Ce îmi spune ordonanța 153? Îmi spune că bonificațiile aplicate în timpul de care am beneficiat în timpul anului ar trebui să le scad din impozitul pe profit anual, însă în situația în care impozitul pe profit anual nu ajunge, îndestulează bonificațiile aplicate, bonificația reflectată în declarație va fi cea la nivelul impozitului.
Speaker [00:32:13] Acum vom vedea concret cum declarația 101 va fi efectiv draftată de către autorități să vedem exact și în instrucțiunile ei cum se va ocupa practic 101 cu declarațiile 100 depuse la trimestru. Apoi cum spuneam pentru contribuabilii cu un an fiscal modificat aceștia au suferit de-a lungul, inițial la apariția ordonanței 33. S-a creat o adevărată nemulțumire. Pe bună dreptate pentru că spre deosebire de contribuabili cu an fiscal standard calendaristic ei nu beneficiau de trei bonificații consecutive situație în care în ordonanța 153 vine acum și îi îndreptățește pe acești contribuabili în sensul în care se specifică faptul că pentru ei suma rezultată la regularizarea impozitului pe profit anual va fi considerată suma rezultat aferent ultimului trimestru și vor beneficia de o bonificație dacă aceasta este plătită între 26 decembrie și 25 februarie 2021.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:33:32] Așadar avem o extindere pentru contribuabilii cu an fiscal modificat o extindere a aplicabilității bonificațiilor. Tocmai pentru a le crea și acestora un tratament fiscal echitabil față de ceilalți contribuabili cu an fiscal standard (calendaristic). Au curs râuri de cerneală ca să mi explic așa pe subiectul acestor contribuabili și a modului în care ei au fost nedreptățiți. Deci consider că e de bun augur prevederea din ordonanța 153 care îi ajută la această etapă. Foarte interesant tot așa. O altă nemulțumire care a apărut și a fost semnalată către autorități și au promis că vor lua măsuri și se pare că au și făcut-o, se referă la aplicarea sau eligibilitatea pentru bonificații pentru contribuabilii care aveau sume de recuperat de impozit pe profit din anii fiscali anteriori.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:34:34] Așadar, contribuabilii care la 25 martie 2020 aveau sume de recuperat la impozitul pe profit însă pentru a aplica bonificația la trimestrul II 2020 acești contribuabili trebuia să scoată din buzunar o sumă suplimentară în baza unui comunicat emis de Ministerul de Finanțe deci nicidecum o prevedere legală. Într-adevăr înțeleg că în practică au fost inițiate numeroase litigii pe acest subiect în sensul în care nu e normal să am sume de recuperat și totuși să fiu nevoit să scot bani din buzunar pentru a beneficia de bonificație. Bun, deci ordonanța 153 vine și ea în mod inedit se întoarce retroactiv asupra impozitelor de la plătit de la trimestrul unu și trimestrul doi în care nu am beneficiat de bonificație pentru că nu am făcut plata efectivă ci am compensat-o cu impozitul plătit de recuperat din anii anteriori. Se întoarce și practic ne spune că acești contribuabili vor fi eligibili chiar dacă au efectuat compensări. Se vor depune bineînțeles declarații rectificative, dar finalmente prevederea e de bun augur în situația asta au fost destul de mulți contribuabili chiar clienți de-ai noștri care deși au fost sfătuiți potrivit acestui comunicat al Ministerului de Finanțe să efectueze plata efectivă dacă vor să beneficieze de bonificații și să nu se folosească de sumele de recuperat din perioadele fiscale anterioare. Totuși am și o întrebare pe subiectul acesta nu știu dacă o luăm la sfârșit sau o luăm acum.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:36:37] Zic că suntem suntem mult mai bine acum. Cu această prevedere și în ceea ce am recomandat clienților noștri este să-și verifice fișele și să vadă exact dacă și-au rezolvat problema cu bonificațiile deci pentru cei care au efectuat compensări în perioada respectivă și nu au făcut plata. De văzut dacă s-au reglat și bonificațiile au fost corect reflectate pentru că acești contribuabili care au efectuat compensări au primit diverse notificări de la ANAF potrivit cărora sunt căzuți din drepturi. Așadar, atenție pe perioadele anterioare de văzut în ce măsură mai putem beneficia acum de bonificațiile din trimestrele respective.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:37:34] Elena, avem o întrebare care mi se pare interesantă și spune așa, ne roagă să clarificăm dacă poate fi aplicată bonificația de 10% pentru trimestrul trei în condițiile în care o parte din acest impozit este acoperit de impozitul plătit în plus pentru 2019 și doar pentru diferență se va face plata efectivă în 25 octombrie.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:37:56] Da deci asta ne spune prevederea ordonanța 153 cu certitudine la trimestrul trei pot să fac chestia asta, ba mai mult și pentru trimestrele unu și doi. Deci corectează toate situațiile pentru că într-adevăr la momentul la care a fost conferință de presă cu oficialii ANAF, doamna Călugăreanu, dânsa a spus că va analiza și vor încerca să corecteze toate aceste situații și iată că ele au fost corectate prin Ordonanța 153. Deci răspunsul este da, chiar dacă am o parte și de recuperat. Practic ordonanța ne spune că integral pot beneficia dacă eu nu am plătit nimic pentru că aveam sume de recuperat ce acopereau obligația fiscală de la trimestru unu 2020, sunt eligibile pentru politica cu atât mai mult în cazul în care doar o parte. Nu văd o problemă numai că trebuie luate măsuri dacă nu se întâmplă nimic în fișă trebuie efectiv mers cu prevederea, explicat am avut o discuție cu inspectorul. Pentru că ce m-a surprins foarte mult în perioada asta în discuțiile pe care le-am avut cu diverși clienți a fost tratamentul inechitabil de la o administrație la alta. Unii clienți mi-au povestit că au discutat amiabil cu inspectorii și le-au modificat manualul și alții care s-au prevalat de faptul că astea sunt regulile codului de procedură fiscală. Noi distingem cum spune Codul de Procedură Fiscală și atunci nu e corect. Acum totul vine și ordonanța 153 și clarifică totul.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:39:36] Până la finalul acestei luni cumva să ne facem toate calculele să ne ridicăm fișele să vedem exact ce am plătit cum am plătit dacă ni s-a dat sau nu și să facem corecțiile necesare.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:39:45] Eu recomand o analiză pe fiecare trimestru retrospectiv, cu prevederea în mână să vedem exact în ce caz ne încadrăm și ce mai putem beneficia că repet ordonanța 153 are lucruri bune însă din nou e scrisă un pic haotic din punct de vedere al wording-ului e haotică dar cu legislația mâna, cu o discuție cu inspectorul cu fișa în mână, eu cred că se pot corecta niște situații.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:40:17] Probabil că ordonanța 153 sau mai precis întoarcerea cu efect retroactiv la trimestrul 1 și trimestrul doi pentru acordarea bonificației cred că a avut un impact și în litigiile care au fost inițiate de casele de avocatură pe acest subiect am auzit destule de la colegi de ai noștri și atunci probabil că sub un verdict favorabil contribuabilului au decis să corecteze.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:41:04] Erau niște neclarități, era un tratament discriminatoriu fără nicio logică acolo și probabil că au venit acum să preîntâmpine viitoare procese pentru că ai toate șansele să câștigi astfel de spețe în instanță. Nu mai sunt alte neclarități la momentul ăsta e o utilizatoare, o salut pe Mirela pe care o văd destul de frecvent.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:41:36] Avem și materialul Camerei Consultanților Fiscali cu răspunsuri de la Administrație, mulțumim Mirela, într-adevăr și în alte webinarii l-am pus pe tapet acum doar am sintetizat într-adevăr plătesc dar nu putem merge la Cod de Procedură Fiscală care nici nu clarifică ce înseamnă termenul plătesc și stingerea. Cu alte cuvinte stingerea obligatii fiscale. Și tocmai asta concluzionând exact ce ziceam, Roxana, mai devreme succesul contribuabililor cred probabil că i-a speriat și am ajuns la această prevedere favorabilă. Sugestia este să revenim asupra trimestrelor anterioare și să vedem ce putem face cu nedreptățiții.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:42:29] Inclusiv cum povesteam de contribuabilii care nu au efectuat plata obligațiilor fiscale salariale pe principiul amânării la unii au funcționat și la alții n-a funcționat deci pentru alții sumele s au dus să stingă obligațiile salariale. Care la alții a funcționat să meargă pe obligația de la trimestrul unu impozit pe profit pentru a beneficia de bonificații.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:43:04] Trebuie semnalate și la nivelul ANAF aceste e-mail-uri având aceeași administrație.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:43:10] Și asta este foarte ciudat că deși se semnalează din practică de ani de zile diferite de abordare nu este o modalitate prin care practicile dar din experiența voastră, cumva, să zicem că ai întâlni un inspector extrem de reticent, cumva ordonanța asta permite o clarificare atât de mare încât inspectorul respectiv să nu mai aibă ce să comenteze.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:43:42] În momentul acesta prevedere este clară, e fără dubii. Bineînțeles în funcție de situația practică a clientului pot interveni alte chichițe și alte discuții ca peste tot dar nu o prevedere clară.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:44:04] Bun, vom merge mai departe să vedem ce ne-ați mai pregătit astăzi.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:44:09] Din nou avem un alt set de bonificații fără norme, ce avem e în ordonanța 153 dar trecem un pic prin ele pentru că sunt importante și sunt pe viitor. Avem timp să ne să ne pregătim să punem toate întrebările către mine către minister să vedem ce poate apărea și nu știu ce piedici pot apărea în aplicarea lor sau sigur orice lege nu trebuie să aibă ordonanțe nu trebuie să aibă o grămadă de probleme adiacente. Bun deci vorbim de un set de bonificații la prima bonificație reducere de doi la sută a aplicat asupra impozitului pe profit micro specific dar de toate la toată seria de impozite directe.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:44:57] În cazul în care am capitalul propriu contabil atenție așa cum este el în situațiile financiare pozitiv și subliniez asta capital propriu contabil pentru că vom vedea că pentru celelalte bonificații legiuitorul vine și introduce conceptul de capital propriu ajustat și bineînțeles concomitent trebuie să îndeplinesc și eu limitarea din Legea societăților comerciale la capitalul propriu minimum jumătate din capitalul social. Deci dacă îndeplinesc aceste două condiții am începând cu anul doi calcul impozitul pe profit al anului 2021 am o reducere de 2% din impozitul plătit. Dacă îndeplinesc condiția de la litera A și anume capitalul propriu contabil este pozitiv și îndeplinesc și regula din Legea societăților comerciale și am măcar cu o creștere anuală a capitalului propriu ajustat față de anul precedent mai am o serie de bonificații în funcție de grila la care mă situez.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:46:04] Și aici capitalul propriu ajustat atenție nu este orice capital propriu e capitalul social, primele rezervele legale și doar sunt după un an rezultatului reportat deci cu alte cuvinte acest capital ajustat e un capital mai restrâns. Cu alte cuvinte de exemplu nu avem rezervele din reevaluare. Vorbim de finanțarea practica a societății.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:46:34] Apoi începând cu anul 2022 dacă îndeplinesc condițiile de la litera A adică am capitalul propriu pozitiv și am o creștere a capitalului propriu ajustat care evident creșterea este matematic operațiune clar de creștere de la un an la altul aici am de la anul 2020 an de referință. Deci cu alte cuvinte capitalul propriu ajustat al anului 2020 față de capital propriu ajustat al anului 2022 față de 2020 se situează în limitele prevăzute în cea de-a doua grile de care povesteam mai am o bonificație de 3%.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:47:12] Deși inițial Ordonanța e din nou neclară nu neapărat nu înțelegem dacă toate trei se aplică cumulativ. Există un alineat care ne spune că în cazul în care se aplică două sau trei din cele trei bonificații ele se cumulează caz în care înțelegem că de fapt ele pot fi toate trei cumulate. Așadar dacă urmăresc toți pașii și văd unde mă încadrez pot chiar să beneficiez de cele trei. Avem și reguli pentru operațiunile de reorganizare. Nu intru în detalii pentru că evident sunt niște reguli intuitive până la urmă dacă am o operațiune de fuziune însumesc capitalurile proprii ajustate, dacă am operațiuni de divizare practic iau în calcul capitalul propriu ajustat proporțional cu valoarea activelor transferate.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:48:12] Când se aplică? La regularizarea anuală pentru plătitorii de impozit pe profit pentru microîntreprindere, reducerea se aplică pentru întregul an fiscal însă valoarea reducerii se scade din impozitul aferent trimestrului IV iar dacă impozitul aferent trimestrului patru este mai mic decât valoarea bonificației atunci diferența se va scădea din impozitul aferent trimestrelor anterioare. E interesant de văzut când vor apărea normele cum va fi LIFO, FIFO, cum mă întorc cum corectez. Apoi microîntreprinderi care devin plătitoare de impozit pe profit. Reducerea se aplică suma celor două tipuri de impozite datorate în cursul anului iar valoarea reducerii se scade practic din ultimul impozit pe care îl am de plată impozitul pe profit ci numai măsura în care nu mă încadrez, revin la asupra impozitului micro prin depunere de declarații rectificative. Pentru impozitul specific din HORECA, reducerea se aplică întregului an fiscal însă valoarea va fi reflectat asupra impozitului aferent trimestrului doi. Astea sunt practic niște reguli pe care probabil ați citit cu toții. Noi informații inside nu avem e ceva nou și evident pe perioada 2021 2025 atunci ne așteptăm că până atunci o să avem clarificări.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:49:42] Ce ne atrăsese nouă atenția redacției cel puțin la cum e ordonanța că practic se modifică din 2021 s-a modificat temporar termenul de plată pentru toți contribuabilii pentru impozite indiferent dacă aplică sau nu această facilitate si mi se pare important. E o chestiune pe care noi o vom urmări când apar normele.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:50:10] La cum e formulată pare că la fel e formulată realmente într-adevăr ne spune că pentru contribuabilii plătitori de impozit pe profit nu neapărat pentru cei care aplică bonificația sau nu sau care sunt interesați prin derogare de la articolul 41 într-adevăr termenele sunt practic extinse într-adevăr extinse.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:50:33] Așa cum sunt doar temporare devin general valabile pentru toată perioada dar unde într-adevăr vedem normele să nu cumva să apară nu ar trebui normele să adauge la lege ci doar să aducă clarificări. Vedem, la momentul respectiv într-adevăr o să avem o decalare cu trei luni pentru depunerea și plata impozitului pentru că așteptăm situațiile financiare depunerea lor mai ales în perioada când am avut situații financiare decalare, nu știm cum se va decala, dar poate terminăm și cu pandemia până atunci și revenim la termenele noastre consacrate pentru situații financiare și atunci vor fi trei luni vom avea timp să avem situațiile financiare depuse și să vedem că practic situațiile financiare noi ne dau indicatorii aceia de capital propriu.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:51:25] O impresie personală mi se pare că departamentele financiar contabile sunt sub asediu.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:51:30] Vor fi într-adevăr pentru că am văzut clienți care și acum mai depuneau situații financiare destul de târziu și atunci oarecum presiunea va fi pe ei. Deci profit fiscaliștii vor veni peste ei nu numai să-i preseze cu nerespectarea legislației și toate problemele pe care le întâlnim ci să își depună situațiile financiare în termen.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:51:56] Mi se pare oricum că e o nevoie foarte mare să se informeze oamenii adică specialiștii din departamentele astea pentru că legislația este ați văzut de la începutul acestui webinar și până acum tot vorbim despre neclarități sau lucruri care sunt corectate în niște luni după ce au fost intrate în vigoare și atunci e nevoie să fiți în permanent contact cu legislația și o citiți foarte bine.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:52:18] Da așa este. Și e practic un efort comun financial, accounting toate sunt practic împreună trebuie fac un tot. Ba mai mult așa cum vedem aici e o altă facilitate pentru că timpul se scurge. O altă facilitate este proiectul cum am menționat și proiectul de eșalonare indicat pe 12 luni. Avem un comunicat publicat pe site-ul Ministerului de Finanțe deja clienții sunt foarte interesați ne solicită detalii vizează obligațiile acumulate la data de 16 martie dar sub condiția să nu fi înregistrat obligații fiscale restante dinainte de perioada stării de urgență. Deci din nou ajungem la problema aceasta. Eșalonarea se acordă în cel mult cinci zile fără garanții. E un lucru bun de eșalonarea standard potrivit codului de procedură. Și vor trebui să își achite practic toate obligațiile la zi după primirea eșalonării.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:53:26] Foarte interesant este că venim cu cererea, cu o propunere proprie de grafic de eșalonare și nu uităm de 15 decembrie, termenul, nu uităm de asemenea nici de ordonanța 69 cu termen de 15 decembrie moment în care avem de fapt se scurge clepsidra tot se scurge. Noi am încurajat contribuabilii care am și obținut amnistii fiscale Ordonanța 69. E momentul acum de a curăța fișele pe plătitor de analiza în ce caz ne încadrăm dacă ne încadrăm ci de a depune notificare respectiv cererea să prindem termenul și să ne curățăm practic fișele pe plătitor. Recomand cu căldură pentru că nu se știe când ne vom mai lovi de astfel de facilități fiscale. Nu uităm nici de termenul de 15 decembrie pentru amnistie pe ordonanța 69 foarte important. Stimulente fiscale pentru locatori și aici zona real estate o pusesem eu cu semnul întrebării pentru că de fapt ea s-a vrut a fi o facilitate dar a născut o grămadă de probleme astfel cum le-a semnalat și Camera Consultanților Fiscali dacă ați observat ați urmărit pagina lor.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:54:43] Dacă pentru persoanele fizice despre ce e vorba nu avem o diminuare a bazei impozabile cu un anumit procent. Dacă am redus chiria către chiriași noștri pe perioada stării de urgență dar nu mai mult de 31 decembrie 2020 am redus-o cu un anumit procent. La persoanele fizice dacă chiria a fost redusă cu 30%. Nu mai intră în baza impozabilă pentru plătitori de impozit micro la fel, dacă am redus chiria cu cel puțin 20% atunci venitul impozabil la calcul față de nivelul lunii februarie atenție. Deci mă compar cu luna februarie 2020 eu văd moment dacă am redus chiria cu un procent de minim 20% și atunci baza impozabilă ar trebui redusă cu 20%. Deci veniturile impozabile 80% din nivelul lor.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:55:39] Pentru micro pentru persoane fizice lucrurile sunt clare pentru plătitori de impozit pe profit din nou o întreagă dezbatere ceea ce a făcut să curgă vreo 12 pagini de cerneală la Camera Consultanților Fiscali problemele semnalate de către contribuabili pe bună dreptate pentru că și răspunsul venit a fost într-adevăr halucinant.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:56:04] Răspunsul primit în sensul în care, da, aveți dreptate asta putea fi o facilitate dar are o grămadă de probleme pe care trebuie semnalate și reparate în sensul în care la impozit pe profit avem venituri neimpozabile de 20% iar celelalte 80% impozabile dar nu s-a luat în considerare faptul că potrivit legislației așa cum este ea scrisă aceste venituri neimpozabile generează cheltuieli nedeductibile aferente veniturilor neimpozabile și atunci nu știu dacă e o facilitate de fapt nu mai este așa cum s-a și confirmat de către autorități. Întrebarea a rămas practic fără răspuns doar practic s-au confirmat temerile și îngrijorările ridicate de Camera Consultanților Fiscali. Ba mai mult mai sunt și altele dacă e obligatorie aplicarea acestei facilități sau până la urmă o facilitate nu e obligatorie dar e ca și cum în perioada respectivă contribuabilii trebuie să-și aplice venituri 80% venituri impozabile din nivelul veniturilor din chiriile respective. Din nou nu se știe dacă facilitatea este aplicabilă de la începutul stării pandemiei sau și dacă e nevoie așadar de depunere de declarații rectificative.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:57:26] Așadar recomandarea e ca persoanele sau contribuabilii care activează în domeniul real estate le-aș recomanda să facă o adresă scrisă către Ministerul de Finanțe pe nume propriu, măcar să se demonstreze buna credință că au încercat să obțină clarificări pentru că se pare că nu e nimic clar nici în zona aceasta mai ales că aici e foarte puternic durerea este obligatoriu sau nu e obligatoriu că dacă nu e obligatoriu merg mai departe cum mă știam eu.
Elena Gogoneață - Tax Manager - FiNEXPERT [00:58:06] Ok inteleg când Mirela a scris către Camera Deputaților, foarte bine, am văzut dar nu avem răspuns încă de la Senat și nu știu când pentru că suntem deja în octombrie. Până la 3 decembrie aplicabilă, dar să zicem că în timp util totul se corectează până la urmă, vom vedea. Sunt alegeri sunt alte priorități. Mulțumesc mult asta a fost prezentarea mea, mulțumesc și Mirelei pentru intervenții foarte utile și dacă sunt întrebări le aștept cu mare drag. Acum îi dau legătura colegei mele în zona de TVA și sunt convinsă că și acolo sunt o grămadă de dileme, mulțumesc frumos.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:58:59] Și noi îți mulțumim Elena, Cristiana este rândul tău.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [00:59:02] Bună ziua vă salut și eu cine și mulțumesc publicului pentru răbdare știu că în format electronic este un pic mai greu de urmărit mai ales că subiectele nu sunt cele mai plăcute așa pe scurt ce vreau să vă povestesc astăzi.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [00:59:26] Prima secțiune o să trec foarte repede în revistă ce facilități specifice perioadei COVID mai avem încă în vigoare și în a doua parte m-aș concentra mai mult pe modificările care au fost deja aduse ordinului 103 / 2016 care a avut un impact destul de mare asupra justificării transportului pentru livrări intracomunitare și un impact la fel de mare și în zona de exporturi în special unde avem exporturi în lanț și pe final câteva cuvinte despre proiectul de modificare a normelor metodologice care nu aduce modificări majore.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:00:07] Oricum rămâne de văzut și cum va fi publicat. Momentan este în discuție pe site-ul Ministerului de Finanțe. În ce privește legislația specifică COVID avem la fel ca și celelalte taxe și TVA-ul se poate din perioada stării de urgență și până acum se poate plăti până pe 25 octombrie inclusiv fără a fi considerat restant și fără a se aplica dobânzi și penalități de întârziere și la fel, o altă modificare, o altă facilitate importantă a fost posibilitatea obținerii rambursării de TVA cu control ulterior care se va efectua sau nu se va efectua în baza analizei de risc pe care o vor face organele fiscale. Desigur aici sunt câteva condiții unde nu se aplică această măsură ci vizează în special conduita contribuabilului să nu fi avut cazier fiscal să nu fie în reorganizare faliment sau să nu fie cu un istoric foarte scurt, de exemplu cererile de rambursare în primul decont depus după înregistrarea în scopuri de TVA sau sumele care vin sunt așteptate la rambursare pe o perioadă mai mare de 12 luni. Presupun că sunteți destul de familiari cu ele, dar le menționez că încă mai avem un pic până la expirarea termenului și cine știe poate pe cineva mai ajut.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:01:42] În continuare, principalele modificări aduse ordinului 103 / 2016. El vine cumva ca urmare a implementării măsurilor rapide din legislația europeană și anume Directiva 1910 / 2008 și regulamentul 1912 / 2018. Una dintre acele măsuri rapide se referă la sancționarea cu aplicabilitatea scutirii de TVA pentru livrările intracomunitare de bunuri dacă acestea nu au fost declarate sau au fost declarate incorect în miez. La început nu am știut exact. măsura părea destul de drastică față de ce eram obișnuiți cu o simplă amendă acum sumele puteau să fie foarte mari având în vedere că este vorba de scutirea pentru livrarea intracomunitară. Din fericire avem aceste clarificări prin articolul 103 care ne spune că se referă în special deci declarația 390 se poate corecta până la finalul controlului fiscal la fel cum este de exemplu valabil și pentru facturi care nu au toate elementele se pot corecta în timpul controlului fiscal și se referă la greșeli de genul, a fost inclusă în altă perioadă decât cea la care am avut eligibilitatea TVA sau s-a greșit ceva la valoarea operațiunii sau tipul, s-a pus altă literă poate denumirea clientului, lucruri de genul acesta sunt considerate pardonabile ca să zic așa dacă sunt corectate în timp util. O altă măsură de bun augur este extinderea timpului în care puteam să obținem documentele pentru a justifica transportul și implicit scutirile de TVA pentru livrări intracomunitare și pentru exporturi de la 90 de zile la 150 de zile de la data faptului generator.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:03:47] Iar următoarele trei modificări o le iau un pic mai în detaliu pentru că sunt mai complexe și mă refer la justificarea transportului pentru livrări intracomunitare. Apoi clarificarea modului de aplicare a scutirii de TVA pentru exporturile efectuate de persoane nestabilite în UE. Aceste modificări au impact și asupra celor stabiliți în România sau UE implicit și la final am luat două dintre deciziile Curții Europene de Justiție care au fost implementate transpuse în ordinul 103 și au un potențial impact asupra unor anumite tipuri de activități.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:04:27] Documentarea transportului pentru livrări intracomunitare. Ce avem ca bază legislativă avem un regulament regulamentul 1912 care ca tehnică legislativă este aplicabil direct nu are nevoie de transpunere în legislație locală. El este aplicabil de la 1 ianuarie 2020. Acest lucru a fost confirmat ca să zic legislație, dar e mult spus legislație română prin comunicatul Ministerului de Finanțe. Acolo este singurul loc unde s-a confirmat faptul că regulamentul este aplicabil implicit de la 1 ianuarie 2020. Totuși autoritățile au transpus și acest regulament în cadrul Ordinului 103 care este în vigoare de la 17 iulie 2020. Datorită acestei publicări cu o oarecare întârziere a modificărilor la ordinul 103 o să avem în anul 2020 două perioade cu modalități distincte similare dar totuși cu mici diferențe de justificare a transportului pentru livrări intracomunitare până la 17 iulie 2007 aveam deci regulamentul plus comunicatul care ne spunea că persoanele care nu se încadrează pe prezumțiile regulamentului se vor duce și pot justifica transportul conform ordinului 103. Iar ulterior modificării avem în principiu ordinul 103 în care cum ziceam s-au transpus și în Regulamentul și comunicatul și sunt toate la un loc.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:06:03] La ce se referă la aceste prezumții? De obicei eram obișnuiți cu legislație un pic mai bine structurată din partea Uniunii Europene de data asta nu îmi dau seama exact ce s-a întâmplat, dar regulamentul este destul de lacunar chiar și Comisia a simțit nevoia să vină cu linii directoare pentru a clarifica acest regulament, ele nu sunt un text de lege oficial cu aplicabilitate, însă am văzut că mare parte din ele au fost și sunt luate în considerare și de Ministerul de Finanțe și transpuse. Ne uităm la ele ca și cum ar fi literă de lege. El în sine regulamentul e destul de strict. Când a apărut prima dată și am început să discutăm în grupurile tax force-urile de lucru pe legislație TVA ne puneam întrebări ok, dar asta înseamnă că nimeni nu o să mai poată să facă transportul intracomunitar cu mijloace proprii? Dacă e să ne raportăm la regulament sau ce facem cu mașinile pe care le putem transporta pe roți sau similar nave sau aeronave nave sau ce fac cei care nu sunt independenți de transportator dacă se organizează un grup cu partea de transport vor fi nevoiți să renunțe la flota din grup și să se orienteze către independenți. Erau întrebările de început. Acestea au fost clarificate prin acest comunicat al Ministerului Finanțelor Publice care spun tocmai, dacă nu ne încadrăm pe aceste prezumții ale regulamentului ne ducem la ordinul 103.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:07:48] Un alt aspect important este că părțile independente în sensul regulamentului au fost definite în contextul relației de afiliere pe care o cunoaștem și anume deținere de minim 25 la sută directă sau indirectă. Și subliniez relația aceasta independentă nu este nevoie să fie observată între furnizori și cumpărători ci de exemplu ar trebui să fie observată între transportator, să fie independent față de furnizori dar și de cumpărător sau orice altă persoană care intervine pe lanț pentru că poate fi de exemplu o casă de expediții care angajează un transportator și deja avem două persoane implicate în transport.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:08:35] Ca să fie un pic mai practică. Apropo de ce spune regulamentul și ce spune ordinul 103 am sintetizat tipologiile de documente solicitate deci pe regulament dacă transportul este efectuat de furnizor aceste date trebuie să indice acest lucru și trebuie să avem cel puțin două documente de la categoria A. Ele trebuie să fie necontradictorii, nu este foarte clar ce înseamnă necontradictoriu dar din ce am văzut eu din piață uneori contribuabilii nu dau foarte mare atenție. De exemplu incoterms folosit și găsești unul în contract unul pe CMR, poate altul pe factură și așa mai departe. Deci atenție să avem aceleași elemente consecvente pe toate documentele pe care le întocmim pentru o tranzacție și emise de părți diferite și independente așa cum le-am făcut mai devreme. Dacă nu reușim să obținem două documente de categoria A emise de părți diferite și independente mai avem varianta de a combina un document de la categoria A și un document de la categoria B cu aceleași condiții emis de părți diferite și independente.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:09:56] Aici fiecare dintre contribuabili trebuie să își facă o analiză desigur și noi putem ajuta și am fost implicați alături de clienții noștri să analizăm lanțul logistic și să vedem care ar fi cea mai potrivită măsură de modalitate de a justifica transportul în funcție de ce se poate obține. Pentru că modificările acestea ne forțează cumva să comunicăm mai mult și mai bine cu partenerii noștri comerciali pentru că avem de obținut documente de la ei. Noi suntem furnizori trebuie să justificând scutirea dar depindem de partenerii noștri comerciali.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:10:33] Cristiana, sunt unele justificări mai bune decât altele sau ei contează doar cele pe care le putem obține și sunt la fel de au aceeași valoare cumva atât timp cât respectăm cele două tipuri de abordări.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:10:45] Nu, nu se face distincție ca valoare a documentului în sine atâta timp cât respectăm prevederile regulamentului dacă ne încadrăm pe prezumțiile regulamentului este ok.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:10:59] Bun, asta ca să fac deja o linie comparativă pentru cazurile unde furnizorul face transport. Nu sunt foarte multe situații unde ajungem să avem acele documente atât pe regulament, cât și pe ordinul 103 deci foarte mari diferențe nu sunt. În schimb, pentru situația în care clientul face transportul, ordinul 103 este de mai mare ajutor pentru că în final ajungem să prezentăm doar două documente față de trei cum trebuie să prezentăm conform Regulamentului pentru că avem o dată declarația scrisă din partea clientului, atenție termenul pe regulament este mult mai strict și anume 10 a lunii următoare transport efectuării transportului în schimb noi dacă ne raportăm la ordinul 103 avem derogare până la 150 de zile. Deci diferența este majoră și la fel pe lângă această declarație a clientului trebuie să avem două documente de categorie A ori nu de categorie B plus nu de categorie C rezultând în trei documente necesare.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:12:08] Acum, dacă în situația în care transportul e efectuat de client și nu îndeplinim prezumțiile Ordinului 103 fie facem transportul cu mijloace proprii, fie transportăm pe roți, fie nu putem. Știm că nu suntem independenți față de operatorii de lanț, fie am solicitat informații cu privire la relația de dependență sau independență și nu le-am primit că este un caz exceptat de la aplicarea regulamentului, ajungem pe ordinul 103 care până pe 17 iulie era așa cum îl știa toată lumea cu factura și documentul de transport.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:12:53] Acum pe ordinul modificat avem documentul de transport ca diferență, poate puțin sesizabilă dar importantă pentru anumite cazuri este că acum în ordinul 103 se prevede ce tip de document de transport trebuie să avem în funcție de cum efectuăm transportul și anume CMR pentru rutier scrisoare de trăsură, în funcție de tipologia mijlocului de transport. Plus încă unul, un document din lista pe care am evidențiat aici la litera B. În concluzie, avem un document de transport plus unul la alegere ce ne este mai ușor de obținut din această listă.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:13:44] Ce aș mai vrea să evidențiez așa ca diferență s-ar putea să fie ceva ce vine din traducere, dar mai trebuie clarificată și oricum prevederile atât ale ordinului, cât și ale Regulamentului încă sunt în dezbatere și în discuție și la nivelul Camerei Consultanților Fiscali dacă urmăriți site-ul o să vedeți că s-au mai depus scrisori și în legătură cu exportul și așteptăm clarificări este faptul că în ordinul 103 la chitanța emisă de depozitar se face referire la un depozitar în timp ce pe regulament se face referire la antrepozitar ori pentru cei familiarizați cu zona de accize, știm că pentru a fi autorizat ca antrepozitar trebuie să trecem prin niște niște proceduri destul de stricte și nu e atât de simplu. Deci pare cumva mai lax pe ordinul 3 și cu totul altă situație deci cineva care își depozitează bunurile acolo îmi confirmă că bunurile au sosit. Cum ziceam însă mai urmărim și să vedem dacă se clarifică, că a fost cu intenție sau a fost doar o problemă de traducere și transcriere.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:15:06] Tot pe acest subiect. Mai sunt aspecte care sunt relevante sau încă sunt de clarificat. De exemplu circulă în piață și a fost o opinie emisă chiar de un reprezentant al Ministerului Finanțelor Publice că acest regulament este un drept și nu o obligație. Tocmai din cauza prezumției că nu este general valabil. Sincer, până la noi, clarificări negru pe alb și scrise în lege noi am recomanda prudență și să facem tot posibilul dacă îndeplinim prezumțiile regulamentului să obținem documentele conform regulamentului și să nu considerăm că este doar o posibilitate care ne ar putea ajuta dacă e să ne încadrăm acolo și lucruri din 103. Rămâne de văzut cum ziceam și Camera Consultanților Fiscali a sesizat acest aspect și este pus pe tapet și așteptăm să vedem cum se va modifica.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:16:09] O altă întrebare pe care ne-am pus-o este, ok, nu îndeplinesc cerințele regulamentului dar cum fac să dovedesc acest lucru de exemplu că nu am primit informații privind relația de afiliere este suficient să dau un e-mail neapărat cu confirmare de primire ca să avem o dovadă că a ajuns la la recipient și pe urmă să spun că nu am primit răspunsul că nu am cum să dovedesc că n-am primit ceva. E mai greu. Nu avem reglementări în sensul ăsta dar pare de bun simț să putem demonstra cu corespondența. Pentru că sunt informații la care pur și simplu putem să nu avem acces de exemplu dacă transport este efectuat de cumpărător. Noi nu știm dacă și angajat angajat o casă de expediție dacă are și un transportator. Ce relații de afiliere sau ne afiliere are cu ei din postura furnizorului este destul de greu dacă nu am o relație de comunicare foarte, foarte bună.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:17:18] Alte cazuri unde ne-am gândit că mai pot fi din nou probleme de documentare de exemplu dacă avem livrări cu export și transportul îl face cumpărătorul cu mijloacele proprii. Și aici intervine nevoia de a-i cere cumpărătorului dovada că deține în proprietate sau în folosință respectivele mijloace de transport sau este oare suficientă o declarație din partea cumpărătorului, nu avem o reglementare, dar din punctul meu de vedere cea mai sigură variantă ar fi, da, să cerem dovada pe lângă poate pe lângă declarație să cerem și dovada deținerii mijloacelor de transport pentru că atunci când eu furnizor fac transportul cu mijloace proprii mie mi le cere autoritatea și atunci cumva în oglindă aș zice că și în cazul în care clientul face transportul cu mijloace proprii ar trebui să le avem.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:18:15] Și un alt aspect pe care aș vrea să-l menționez deja am auzit în practică că sunt probleme tot legat de transportul cu mijloace proprii de exemplu când îl face furnizorul. Neapărat să întocmiți și document de transport, deci nu este suficient să aveți dovada deținerii mijlocului propriu și să dea declarație că am făcut cu mașina mea întocmit ce mai mult tocmai din cauza modificării care a fost adusă la ordinul 103 unde acum se menționează tipologii de documente de transport. E cumva o muncă în plus la care trebuie să fim atenți.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:18:58] Nu știu dacă sunt întrebări până la acest punct.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:19:04] Nu e nicio întrebare eu aveam o curiozitate dacă din practic dacă ați remarcat că inspectorii deja întreabă despre chestiunile astea cam cum se raportează la tot ce ai povestit și la noile reguli din domeniu.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:19:24] Da cum ziceam am întâlnit lucrul ăsta cu transport cu mijloace proprii. CMR, de exemplu nu e suficient. Nu avem foarte multă expunere, recunosc este ceva destul de nou de anul ăsta deși este în discuție de mai mult timp cu ele și regulamentul și directiva au fost publicate din 2018, în principiu acum autoritățile s-au concentrat mai mult pe zona de legislație COVID. Chiar și controalele au fost cumva făcute de la distanță și oricum acopereau perioade în care nu era în vigoare această bucată nouă de legislație. Urmează să vedem mai multe în practică, dar linia pe care o vedem de mulți ani incoace, eu mă aștept să fie foarte stricți deci cât se poate și noi trebuie să fim cu noi înșine și cu documentarea operațiunilor cât se poate de diligenți pentru că nu observ deloc o îmbunătățire a atitudinilor inspectorilor fiscali față de contribuabili. Probabil sunteți conștienți de faptul că în practică e destul de dificil.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:20:47] Probabil chestiunea asta sau problematica asta va fi în vizorul autorităților undeva de anul viitor cu atât mai mult cred că e așa, din ce observ ciclicitatea lucrurilor obicei se lasă câteva luni se înțelege un pic legislația și apoi se vine cu verificare și în teren.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:21:06] Da exact. Plus că anul ăsta avem și măsura de rambursare fără control anticipat. Deci din nou este o amânare a controlului și a practicii pe care putem să o vedem efectiv cum nu aplică. Legat de justificarea scutirii pentru exporturi, deci modificarea la ordinul 103 a venit în principiu ca o consecință a modificării legislației vamale avem o modificare modificarea definiției exportatorilor din perspectivă vamală încă din 2018 care limitează posibilitatea persoanelor net stabilite în Uniune de a avea calitatea de exportatori din perspectivă vamală. Și atunci aceștia aveau probleme și cu justificarea scutirii de TVA pentru exporturile pe care le făceau din Uniune prin intermediari care puteau avea calitatea de exportator vamal. Ordinul vine și reglementează faptul că dacă ei își vor trece datele de identificare și datele facturii la caseta 44. Atunci se va considera că pot aplica scutirea de TVA.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:22:20] Minister reprezentanții Ministerului de Finanțe au confirmat nuanța că scutirea de TVA se poate aplica chiar și în lipsa înregistrării în scopuri de TVA. Totuși dacă ne ducem la legislație dacă nu intrăm pe o excepție aceea de ocazional 1 pe an ca să putem să ne recuperăm TVA-ul de la eventualele achiziții din România sau din UE va trebui totuși să înregistrăm contribuabilul bine stabilit în România cel puțin direct pentru a și exercita dreptul de deducere. S-a reglementat că similar această casetă 404 va funcționa și pentru persoane impozabile stabilite în UE și rămâne de clarificat că din formularea legii pare că și persoanele stabilite în România nu știu dacă are neapărat foarte mult sens pentru că dacă, de exemplu am avea un export în lanț deci două ori transfer de drept de proprietate și un singur transport, putem aplica scutirea de TVA pe o singură una singură dintre cele două relații și trebuie să vedem care sunt condițiile să stabilim care dintre relații va fi exportul scutit.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:23:40] Iar concluzia care se desprinde din aceste modificări este că această casetă 44 primează în fața casetei. 2. Dacă este completată deci dacă avem de exemplu o livrare de la A stabilită în România la B stabilit în alt stat UE și B ulterior către C din afara Uniunii trebuie să stabilim cine va aplica scutirea pentru export A sau B. Dacă B este trecut în caseta 44 atunci el va fi cel care aplică scutirea pentru exporturi. Dacă nu trecem la o altă parte din lanț la caseta 44 și trecem doar elemente informative sau denumirea transportatorului de exemplu atunci rămâne valabilă caseta doi și persoana aceea va aplica scutirea de TVA.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:24:39] Au fost foarte multe discuții în grupurile de consultare cu Ministerul de Finanțe pe tema aceasta a justificării transportului pentru exporturi, ci și în rândul consultanților taberele erau împărțite unii susțineau că ar trebui să ne uităm strict la legislație de TVA cu legile cu principiile specifice de alocare a transportului și în funcție de unde am alocat transportul să avem și scutirea și ceilalți care spuneau nu, haideți să mergem totuși pe declarația vamală de export pentru că este un document arhi recunoscut de inspectorii fiscali și s-ar putea intrând pe legislația specifică de TVA să naștem monștri și atunci în final văd că s-a ajuns chiar și la nivelul Ministerului de Finanțe la concluzia de a merge totuși pe dv. Va fi un document esențial pentru justificarea scutirii de TVA și atenție mare deci cum îl completăm. Ce mai contează pe lângă cum completam, este și cine face transporturile.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:25:47] Deci atenție că prin definiția de TVA a exportului sunt bunurile transportate în afara comunității de către vânzător sau de către cumpărător sau de către un terț dar în contul lor. Deci mă întorc din nou la vânzări în lanț pentru a bloca exportul pe prima verigă transportul nu poate fi efectuat de ce, deci de clientul final trebuie să fie primul furnizor sau intermediarul. Exemplul pe care l-am dat mai devreme.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:26:23] O altă întrebare care s-a mai vehiculat este dacă trebuie să observăm și regulile specifice pentru livrări intracomunitare UE. În mod normal aș zice că nu, pentru că ele au fost emise specific pentru livrări intracomunitare la fel și deciziile Curții Europene de Justiție la care ne raportam până la aceste măsuri rapide care nu specifică cum să blocăm transportul la tranzacții în lanț în UE. Ele erau valabile tot pentru operațiuni UE.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:26:58] Totuși pentru a preveni și nu este foarte greu de asta și fac recomandarea asta nu este foarte împovărător pentru contribuabili, să puneți cap la cap atât în primul rând prevederile din ordinul 103 și să vă asigurați că le îndepliniți și după aceea să vă uitați și la reglementările UE intracomunitare și să vedeți dacă înainte de a începe schema logistică puteți să aranjați lucrurile în așa fel încât să le respectăm și pe acelea să nu fie absolut nicio problemă, dar primordial cum ziceam modul de întocmire a dv-ului și cine face transportul.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:27:41] Îti mulțumim Cristiana pentru toate clarificările. Mai aveai să ne spui ceva pe subiect?
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:27:46] Pe acest subiect nu, dar am în continuare un pic cele două cazuri de la Curtea Europeană de Justiție de care ziceam tot legate cumva de exporturi, de exemplu cazul LC si care prevede că scutirea de TVA se aplică doar la serviciile legate direct de export și definește ce înseamnă servicii legate direct de export și anume sunt esențiale pentru efectuarea exportului.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:28:15] Și ca noutate sunt furnizate direct exportatorilor sau destinatarului avem o problemă destul de mare pentru anumite tipologii de activitate în practică deși nu este o noutate. Acum abia a fost transpus această decizie la noi și a început să fie mai mult discutată dar ea este conform tehnicii legislative aplicabilă încă din 2017 când a fost pronunțată. Însă nici contribuabilii dar nici autoritățile nu au aplicat-o în practică. Contribuabilii aplicau scutirea pe tot lanțul deci de exemplu dacă avem o casă de expediții care a fost angajată de exportatori să efectueze transportul și el casa de expediții nu are flotă proprie și angajează un transportator contractează subcontractorii nu. Nu mai are relație directă cu exportatorul sau cu destinatarul bunului și în consecință ar trebui să factureze serviciile în taxare dacă conform regulii de stabilire a locului serviciului sunt loc în România dacă în schimb sunt cu loc nu în alt stat conform regulii business to business, atunci se aplică de imposibilitatea că nu este de fapt o scutire.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:29:37] Deci atenție mare pentru cei care au activitate de transport și care sunt contractează cum aranjați lanțul logistic și cum aplicați scutirea de TVA. Mai sunt întrebări și în legătură cu această decizie transpusă, de exemplu ce înseamnă furnizate? E suficient să fie relația de facturare și sunt voci care spun că da, e suficient relația de facturare direct cu exportatorul. Chiar dacă nu am o prezență, o prestare fizică ca să zic în relație cu exportatorii pentru o casă de expediții dacă nu are flotă proprie e clar că nu a prestat cu ea însăși serviciul respectiv. Menționăm că noi am întocmit o scrisoare pentru a solicita clarificări pe această temă de la Ministerul de Finanțe și urmează să vedem ce răspuns primim.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:30:38] O altă întrebare care s-a născut. Aceeași formulare o avem și pentru serviciile legate direct de import. Doar că acolo avem și condiția de a fi incluse în baza de impozitare în devenire. Transpunerea în legea locală nu menționează nimic de zona de importuri dar teama noastră este așa cum s-a întâmplat și cu transpunerea acum după doi ani, s-ar putea să vedem în practică că raționamentul în cadrul inspecțiilor este extins și mai mult este extins retroactiv încă din 2017 pentru că și noi avem în Codul fiscal prevedere care ne spune că se ține cont de deciziile Curții Europene de Justiție. Deci din păcate, contribuabilii care au aplicat astfel de scutiri pe lanț au o expunere destul de mare. Inclusiv pe trecut din păcate și asta vine din lipsa de claritate a legii. Acum să vedem dacă vor fi totuși îngăduitori. Eu personal nu m-aș aștepta la prea multă clemență din partea inspectorilor ANAF chiar dacă la nivelul Ministerului de Finanțe lucrurile se spun un pic mai nuanțat totuși Ministerul de Finanțe nu este ANAF și uneori când apar diferențe de opinii, tot ANAF-ul face legea ca să zic așa, deși nu scrie.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:32:13] Există ceva ce am putea face retroactiv să mai ușurând din chestiunea asta sau să mai reparăm eventualele expuneri?
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:32:22] În primul și în primul rând trebuie analizat efectiv lanțul logistic ca să vedem în ce situație ne încadrăm. Cine a fost legat direct de exportatori sau de destinatar pe lanț asta cu scopul de a ști unde ne aflăm. Pe de altă parte, dacă am aplicat această scutire și conform deciziei nu trebuia să o aplicăm, singurul lucru pe care îl mai putem face din punctul meu de vedere este să corectăm retroactiv pentru a stopa penalitățile de întârziere la plată pentru că controlul poate să vină peste încă trei ani și să ia cinci ani. Asta înseamnă o asumare a faptului că am luat la cunoștință această decizie că ea într-adevăr practic este aplicabilă din 2017 și vrem să facem lucrurile cât mai mai safe, dar sumele care s-au strâns e posibil să fie semnificative pentru astfel de businessuri și este o decizie foarte grea. Sunt cazuri unde poate dacă sunt în poziție de plată și sunt pe profit și nu fac rectificate live și nu am nicio situație poate nu o să am control adică mulți contribuabili se gândesc în felul ăsta și e normal risc sau sunt mai catolici decât Papa și corectez de bună voie.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:33:52] Mă gândeam că poate cu ocazia amnistiei fiscale care povestește Elena despre care noi am mai tot vorbit de-a lungul timpului poate e un moment bun să facem genul ăsta de corecții dacă nu sunt sume care să spună business-ul în cap în ideea de ați ușura un pic să nu mai plătesc și dobânzi și penalități.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:34:13] Din câte știu eu, o rog pe Elena să mă corecteze dacă greșesc, amnistia se oferă pentru penalități și accesorii deja instituite, nu pentru cele care nu au fost instituite pentru că nu am avut control. Dar să chemăm controlul de bună voie, deși am mai avut solicitări din partea clienților, nu se poate. În funcție de analiza sa de risc sau poate doar dacă solicităm rambursarea TVA și atunci ne încadrăm la punctul anterior ca să vină să ne spună, da, stai așa.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:34:52] Cam asta este situația. Următoarea decizie este cauza Milan Vins doar o menționez, dar în practică eu prevăd că nu o să fie foarte aplicabilă pentru că este foarte relaxată pentru contribuabili și anume, dacă nu pot obține documente vamale pentru a justifica exportul o pot justifica cu alte mijloace care probează ieșirea bunurilor de pe teritoriul UE deci reglementarea este foarte largă deloc specifică nu spune ce tip de mijloace de probă, iar cum știm din practică, că inspectorii sunt foarte atașați de acest dv, deci de document vamal nu știu chiar nu știu dacă o să funcționeze este doar ceva de urmărit pe viitor sa vedem efectiv cum va fi.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:35:52] Hai să ne uităm proactiv spre legislația pe care urmează să o avem în vigoare.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:36:00] Urmează să o avem pentru că dacă s-a dat proiect clar se lucrează la ele și vor fi publicate la un moment dat. Însă, cum ziceam sunt încă în dezbatere publică și nu știm forma finală de publicare. Din analiza mea deși pe TVA este zona cu cea mai multă cerneală cum a zis Elena, modificările nu sunt substanțiale cu excepția celor pe care le-am menționat aici, deci multe sunt corecții de genul, am trimis la alt alineat decât trebuia sau eliminarea unor prevederi cum ar fi necesitatea de a obține declarația beneficiarului pentru achiziționarea unui singur imobil cu cotă 5% care a fost scoasă din Codul Fiscal și rămăsese în norme.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:36:52] Sau mai sunt alte prevederi foarte foarte specifice pe industrie cum ar fi fonduri de pensii ocupaționale sau credite sindicalizat. Lucruri de genul ăsta. Oricum vorbim de norme, ele clar Sunt clarificări. Deci nu sunt de natură să schimbe legea cu excepția acestei modificări de care vreau să vă povestesc și anume cei cu codul de TVA anulat care dețin bunuri de capital, ei sunt obligați să facă ajustarea negativă la momentul anulării codului iar la reluare avem o prevedere în norme care spune că folosirea bunurilor de capital pe perioada cât podul a fost anulat nu este o folosire în scopul activității economice și atunci nu se poate exercita dreptul de deducere pentru acea perioadă și chiar dacă poți să faci o ajustare pozitivă la momentul reluării codului poți să o faci pe viitor, dar nu pentru perioada cât codul a fost anulat. A venit să corecteze acest lucru să corecteze să clarifice în viziunea mea, ar trebui să fie iarăși aplicabil retroactiv dar aș recomanda să vedem efectiv cum va fi publicată și să cerem clarificări să fie foarte clar că se aplică și retroactiv pentru cei care în perioada asta au avut codul anulat și nu au făcut ajustarea pozitivă și pe perioada cât codul a fost anulat.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:38:23] Este o aliniere față de ce se întâmplă cu stocurile de exemplu și acolo dacă am stocuri de dinainte de anularea codului, normele prevăd clar că nu se ajustează negativ în ideea că pe perioada cât codul e anulat contribuabilul are totuși obligația de a colecta TVA deci își deduce în contul unui TVA colectat în contul activității economice singura diferență era aici la bunuri de capital. Din ce am observat eu deși intenția este lăudabilă au introdus această nouă prevedere în norme nu au scos-o totuși în propunerea de proiect pe cea veche care spunea că nu se face ajustare nici când se bat cap în cap dar am văzut că și Camera Consultanților Fiscali a făcut câteva propuneri de modificare pe proiect și probabil va mai fi o vreme în discuție și sper să se clarifice să avem o formă bună de aplicat.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:39:21] O altă prevedere, clarificare din nou minimă privește voucherele, ne spun că ele pot fi atât fizice sau electronice că voucherele care acordă un discount dar nu ne acordă drept de a obține bunul sau serviciu în sine nu se încadrează ca vouchere și nu li se aplică aceste prevederi, iar tichetele de masă sunt încadrate ca scop multiplu pentru că acolo avem posibilitatea de a cumpăra bunuri și servicii cu cote diferite și nu putem stabili de la început tratamentul de TVA. Deci modificări foarte mari nu sunt doar clarificări pe care oricum le așteptam cumva și le intuiam din practică.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:40:03] Și alte două modificări care de data asta au legătură cu înregistrarea în scopuri de TVA. Criteriile de risc care se analizau până în mai anul acesta la momentul înregistrării în scopuri de TVA prin opțiune, nu se vor mai analiza la momentul depunerii cererii, ci ulterior pe parcursul activității, iar în acest mod procesul de înregistrare în scopuri de TVA pentru cei care se înregistrează fie la înființare înainte de începerea activității fie după ce au început activitatea dar nu au depășit încă plafonul deci se înregistrează prin opțiune a fost scurtat.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:40:45] Din păcate, au apărut o serie de probleme practice pentru că procedura înregistrării în scopuri de TVA a mai suferit o modificare în februarie 2019 când s-a vrut această simplificare și s-a introdus o declarație pe proprie răspundere care se depune electronic și este analizată de inspectorii ulterior acordării codului cu sancțiunea trimiterii organului de Antifraudă dacă sunt probleme identificate și discrepanțe față de ce s-a declarat. Acum, teoretic prin această extindere toți ar trebui să depună această declarație dar practic ea deși nu a fost aprogată legea este încă în vigoare practic nu se mai poate depune.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:41:32] Atunci avem o discrepanță între ce se întâmplă la nivelul autorității că nu mai primesc aceste declarații și legea care este încă în vigoare și cumva pe viitor să i se spună contribuabililor că nu au depus-o. Dar totuși riscul pe care îl văd eu în sensul ăsta este destul de mic.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:41:51] Pe de altă parte mai sunt discrepanțe de exemplu încă sunt solicitate declarațiile administratorilor și asociațiilor că nu au caziere fiscale, de fapt în cazierul fiscal și acesta clar era un aspect inclus în analiza de risc. Acum ca diferență care cumva a trecut un pic neobservată dar din punctul meu de vedere are un impact sau poate avea un impact major. Ok, ne bucurăm că am luat codul repede într-o zi, două după ce am depus cererea dar la un moment ulterior care nu știm cum va fi pentru că nu este reglementat, se va face și analiza acestor criterii de risc, iar sancțiunea nu mai este neacordarea codului de TVA este anularea codului de TVA care cum știm cu toții vine cu niște obligații și anume să colectăm în continuare TVA și nu avem dreptul de deducere și la fel și la nivelul clienților noștri creează probleme cu exercitarea dreptului de deducere.
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:42:49] Atenție mare, noi pentru clienții noștri facem în continuare analiza de risc înainte de a depune dosarul pentru înregistrare în scopuri de TVA și încercăm să corectăm toate problemele care care apar în această analiză și ultima modificare pe care vreau să menționez este tot vizavi de înregistrare scopuri de TVA pentru cei care au început deja activitatea dar se înregistrează prin opțiune pentru că nu am depășit încă plafonul data valabilității înregistrării va fi întâi al lunii următoare și nu data comunicării deciziei de înregistrare, deci s-a aliniat cu cazul celor care se înregistrează prin depășirea plafonului. Dacă sunt întrebări.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:43:39] Momentan nu avem nicio întrebare cred că ați fost foarte preciși și ne-ați dat o informație foarte consistentă deoarece userii am observat că sunt mai mai curioși, dar astăzi cred că ați oferit toate informațiile de care era nevoie. Văd că Elena a răspuns pe PC deja unui utilizator care întrebat dacă plata eșalonată constituie poate fi considerată stingere de obligație pentru a beneficia de amnistie și Elena i-a răspuns domnului că într-adevăr poate fi considerată dacă eșalonarea se termină în 15 decembrie.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:44:19] Am zis să fac precizarea asta în cazul în care cei care nu au urmărit chat-ul să nu rămână nelămuriți. Eu vă mulțumesc tuturor pentru prezență pentru informații absolut utile toate lucrurile pe care le știți vom bucura mai ales de inside-urile astea practice din experiența voastră și a clienților voștri, vă mai aștept și cu alte subiecte și prezentări. O să le reamintesc abonaților noștri care ne-au urmărit astăzi că evenimentul a fost înregistrat în contul lor de abonat Premium de pe site-ul avocatnet.ro, puteți vizualiza din nou toată înregistrarea de astăzi. La fel dacă aveți colegi care nu au apucat să fie live cu noi aici și ei vor putea deci înregistrarea nu discriminează este disponibilă tuturor. Ce ar fi trebuit să vă mai aduc aminte încă o dată că veți primi mail cu prezentarea și cu datele de contact ale speak-erilor în cazul în care vreți să intrați într-o legătură mai directă cu ei. Elena, Cristiana, Mitel vă mulțumesc foarte mult și tuturor vă doresc o zi frumoasă!
Cristiana Oprea - Tax Manager - FiNEXPERT [01:45:36] Mulțumim și noi. La revedere!