Cele trei programe luate în discuție în cadrul webinarului:
- Schema de ajutor de stat pentru investiții, instituită prin HG 807/ 2014;
- Schema de ajutor de stat instituită prin HG 332/ 2014;
- Programul Operațional „Capital Uman” (POCU) 2014-2020, „Competențe digitale pentru angajații din întreprinderi mari”.
Invitat este Bogdan Hossu - Director General Wise Finance Solutions. Moderator: Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro.
Timecode: 00:00:00
Oportunități de finanțare pentru companiile mari
Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro [00:00:01] Bună și bine ați venit la un alt webinar pe care îl facem împreună cu oamenii de la Wise Finance Solutions. Tema de astăzi o să se adreseze așa cum o să vedeți, companiilor mari, sunt mai multe programe de finanțări care vizează aceste companii. Avem alături de noi de Bogdan Hossu directori generali de la Wise Finance Solutions alături de Silvia Dăboveanu tot de la Wise Finance Solutions.
Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro [00:00:25] După cum știți, mersul lucrurilor este următorul, ori de câte ori aveți întrebări puteți să le adresați pe chat-ul webinariului eu să preiau eu întrebările și le voi adresa Silviei sau lui Bogdan și în măsura în care aveți nevoie de contact cu ei vă putem pune la dispoziție chiar și prezentarea asta și în mailuri de după webinar o să trimiți și datele lor de contact în cazul în care aveți nevoie să vă ajute la proiecte sau alte lucruri de genul ăsta. Să începem zic, Bogdan, Silvia, care dintre voi vă ocupați de prezentare, vă rog să ne povestiți despre tema de astăzi.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:01:27] Deci pentru întreprinderi mari, ce fonduri disponibile sunt în momentul de față? Prima și cea mai importantă este schema de ajutor de stat HG 807/2014 pentru investiții cu impact major în economie. Bugetul total pentru această schemă în perioada 2014-2020 este de aproximativ 840 de milioane de euro, iar pentru 2020 bugetul este aproximativ 310 milioane de euro, din care nici măcar jumătate nu s-a cheltuit până în momentul de față. În principal, din cauza corona virus.
Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro [00:02:03] Tu crezi că schema asta o să fie lansată în curând? Este lansată deja? Cam cum vezi lucrurile?
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:02:08] De un an și jumătate schema este lansată continuu. Deci proiectele se pot depune oricând în momentul de față, la fel este deschisă și este deshisă până la sfârșitul anului. În august anul acesta, Ministerul de Finanțe a adus câteva modificări pozitive la această schemă, de care vreau să discut acum. Prima și cea mai importantă, schema trebuie să se finalizeze la sfârșitul anului 2020. Deci orice beneficiar putea depune proiecte doar până la sfârșitul acestui an. Acum acest lucru s-a schimbat s-u extins termenul până la sfârșitul anului 2023. Deci, asta înseamnă că orice beneficiar poate depune proiecte și la anul și peste doi ani și trei ani.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:02:48] Pe partea de investiții în clădiri, în construcții noi. Exista o limită de cost de 1650 de lei pe metrul pătrat care înseamnă aproximativ 340-345 de euro. Asta îți permitea ție să faci investiții în principal în hale, dar pe schema asta nu poți să finanțezi și hoteluri și spitale și alte tipuri de investiții care poate au clădiri mai complexe, cu un cost pe metrul pătrat, poate de 700-800 de euro. Și acolo beneficiarii nu mai puteau beneficia de maximum de finanțare, ci doar de jumătate, maxim din acești 1650 de lei. Acest scandal de cost s-a eliminat și acum practic costul pe metrul pătrat poate fi de oricât. Deci putem vorbi de 500 de euro, de 1.000 de euro, de 2.000 de euro pe metru pătrat în cazul care sunt niște clădiri foarte speciale.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:03:36] Pe partea de situații financiare Ministerul de Finanțe tot timpul analiza ultimul an financiar închis. Acum ministerul a venit și a spus așa, din cauza COVID, beneficiarul poate să aleagă oricare din ultimii trei ani, deci poate alege 2017, 2018 sau 2019. Chiar avem un caz concret o investiție de vreo 60 de milioane de euro unde beneficiarul din păcate la sfârșitul lui 2019 a avut pierdere, dar pe 2018 a avut profit și va putea accesa această schemă.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:04:16] O altă condiție se referă la demararea investiției. Deci Ministerul de Finanțe îți dă un acord de finanțare și un termen de patru luni de zile să începi această investiție. Acum termenul s-a extins de la 4 luni la 6 ani, deci îți dă un termen în plus puțin mai flexibil ca să începi investiția.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:04:33] Alte două condiții importante, situația juridică a locației investiței. La momentul depunerii proiectului trebuia să faci dovada că ai terenul cazul în care vorbim de o construcție de clădire sau că ai terenul, plus clădirea în cazul în care ai clădirea pe care vrei să închiriezi sau o ai deja în proprietate. Trebuia să faci dovada proprietății dreptului real la momentul depunerii. Acum nu trebuie să mai faci această dovadă. Dovada poate fi făcută la șase luni de zile după aprobarea proiectului.
Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro [00:05:04] Cu alte cuvinte poți să faci un contract după aprobarea proiectului și să beneficiezi de el, să zicem examen.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:05:11] Exact, nu trebuie să riști acuma să cumperi un teren sau poate să închiriezi o clădire care înseamnă un cost pentru tine. Poți să aștepți aprobarea proiectului și după poți face acest contract. De asemenea, pe partea de cofinanțare, până acum, până în august trebuia să faci dovada cofinanțării la momentul depunerii proiectului. Adică, dacă aveai un proiect de 20 de milioane și aveai un procent de 50-50, tu trebuia să faci dovada că ai 10 milioane de euro, fie de la bancă, fie de la acționarul majoritar, spre exemplu. Acum nu trebuie să mai faci dovada cofinanțării la depunere, poți să o faci la maxim șase luni de zile de la aprobare. E foarte important pentru că avem foarte mulți investitori străini care nu reușeau să obțină într-un termen foarte scurt această scrisoare de la bancă. Având aprobarea proiectului, e ca o garanție pentru orice bancă și după o să obții o scrisoare de la bancă mult mai ușor având aprobarea dată de minister.
Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro [00:06:10] Scuză-mă că te întrerup acum înțeleg ideea asta. Văd că întreabă oamenii și sunt sigur că o să acoperi mai departe chestia asta, de ceea voiam să te întreb acum. Există o listă de coduri CAEN pentru care ar fi eligibile să spunem pentru investiții în zona asta?
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:06:25] Există. Mai degrabă în ghid există o listă de coduri CAEN care sunt respinse. Nu mai puține alea care nu sunt eligibile față de alea care sunt eligibile. Așa la modul general, cam aproape orice tip de producție cu mici excepții este eligibilă, turismul eligibil, zona medicală eligibilă și tot ce înseamnă partea de procesare, agricultură. Deci nu putem vorbi de ferme agricole, dar putem vorbi de procesare. De exemplu, dacă vreau să fac mezeluri sau lapte, brânză sau sucuri, asta se acceptă.
Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro [00:07:02] Întreba cineva de distribuirea angro băuturi alcoolice, eu îmi dau seama unde se încadrează că nu e la ce ziceai tu.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:07:09] Se încadrează la comerț, nu se finanțează, cel mai apropiat cod de ceea ceea ce a spus persoana, este depozitarea. Deci tu poți să faci depozite pe această schemă pentru terți și practic să construiești un depozit de 5 milioane de euro prestezi servicii de depozitare pentru o firmă terță care firma terță să poate fi din grupul tău, iar aceeași firmă terță să facă orice activitate beneficiind de acest depozit.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:07:36] O altă activitate care este specifică dar eligibilă sunt azilele de bătrâni. La fel și ele pot fi finanțate prin această schemă, pe lângă tot ceea ce am spus mai devreme. Putem să punem la dispoziție lista codurile CAEN care nu sunt eligibile și automat dacă nu se regăsesc acolo activitățile pe care cei care le caută înseamnă că sunt eligibili, ca și activitate.
Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro [00:08:01] Eu oricum îi incurajez pe oameni să vă dea mail dacă au nevoie de informații de genul ăsta și presupun că o să puteți să intrați în contact cu ei.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:08:07] Bineînțeles, le punem la dispoziție toate informațiile.
Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro [00:08:13] Hai sa mergem mai departe.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:08:16] Pe partea de finanțare, ce oferă schema de ajutor de stat? În funcție de zona unde faci investiția, tu o să primești un procent diferit din cheltuielile eligibile. Dacă ne uităm la hartă pe partea de București există un procent de 10%. Asta înseamnă că dacă am o investiție de 10 milioane ei îmi dau un milion presupunând că toată investiția e eligibilă și eu trebuie să pun 9 milioane. De ce? Pentru București este mult mai dezvoltat decât restul țării și ei vor să încurajeze investițiile în alte zone.
Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro [00:08:46] Ca să legăm de ce vorbeam mai devreme, acele 9 milioane în următoarele 6 luni ar trebui să dovedesc că le am o valoare cumva. Printr-o scrisoare, ce spuneai tu mai devreme.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:08:55] Pe partea de Ilfov și vestul țării, vest însemnând Arad, Timiș, Caraș și Hunedoara ei ne dau 35%. Din acei 10 milioane ei ne dau 3,5 și eu trebuie să pun 6,5. Iar oriunde în altă parte în România, primim un procent de 50%. Deci daca vreau să fac vreo investiție pe lângă București cu procent maxim, pot să fac în Giurgiu, Călărași, Ialomița, Prahova, Dâmbovița și pot să iau din cei zece de mai devreme pot să iau 5 milioane.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:09:24] Pe partea de valori. Valorile de ajutor de stat adică cele de ministru de Finanțe sunt diferite în funcție de zona unde se face investiția. Pe București-Ilfov vorbim de maxim 7,5 milioane de euro/proiect. Pe zona de vest a țării și Ilfov vorbim de 26,25 milioane euro. Adică acolo unde era procent de 35%. Și în altă parte în România putem primi până la 37,5 milioane euro ajutor de stat. Proiectele pot fi mai mari.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:10:01] Cine poate aplica pentru această schemă? Pot aplica startup-urile și întreprinderile în activitate. Deci putem vorbi de firme care există care au profit și care vor fi verificate ca profit sau putem vorbi de companii care tocmai au fost înființate astăzi.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:10:18] Ce ne oferă ei mai exact? Ne oferă maxim 50% din active corporale adică vorbim de construcție de clădiri și achiziție de echipamente. Nu putem vorbi de achiziții de clădiri. Nu se finanțează achiziția de clădiri, de asemenea nu putem vorbi de achiziții de echipamente second hand. Ne finanțează maxim 50% din costul chiriei în cazul în care eu vreau să închiriez o clădire și de asemenea ne finanțează și maxim 50% din costul activelor necorporale adică vorbim de softuri, licențe know-how.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:10:52] Pe partea de chirie, în cazul în care vrem să optăm pentru asta. Chiria nu poate depăși 22 de lei pe metrul pătrat pe lună. Asta înseamnă aproximativ 4,5 euro pe metru pătrat pe lună. În cazul care depășește, toată diferența este plătită, suportată integral de către beneficiar. De asemenea, pe partea de active necorporale, softuri, licențe know-how ele ca și costuri nu pot depăși 50% din valoarea proiectului.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:11:19] Câteva criterii importante de eligibilitate sunt multe, dar printre cele mai importante. Valoarea proiectului minimă fără TVA trebuie să fie de minim un milion de euro. Deci nu putem vorbi sub 1 milion de euro, dacă este sub un milion de euro proiectul este automat declarat neeligibil. De asemenea, tipul de investiție care se poate face este fie o extindere a activității existente, o diversificare a activității sau o investiție complet nouă. De asemenea, în proiecte o să demonstrăm eficiența economică și viabilitatea, astea sunt chestii birocratice.
Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro [00:11:52] Trebuie să ai un plan de afaceri cumva și niște target-uri și așa mai departe.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:11:57] Pentru companii noi, două criterii foarte importante, capitalul social subscris trebuie să fie de minim 100 de mii de lei care înseamnă aproximativ 20-21-22 de mii de euro. Și de asemenea, acționarii companiei nu trebuie să fi deținut o altă companie cu aceeași activitate în ultimii doi ani. De ce? Pentru că Ministerul de Finanțe vrea să evite mutarea activității de pe o companie pe alta. Adică eu dacă sunt un grup și fac sucurile mele. Nu pot să mai înființez o altă companie pentru că firma mea de sucuri de fructe este neprofitabilă nu poți mai înființez o companie și pe compania nouă să fac investiții.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:12:45] Pentru companiile în activitate, rentabilitatea cifrei de afaceri trebuie să fie mai mare ca zero. Cum spuneam mai devreme, nu trebuie să fie neapărat în ultimul an, poate fi oricare din ultimii trei ani. Și de asemenea, au capitaluri proprii pozitive.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:13:01] Cum se fac plățile? După aprobarea proiectului, beneficiarul poate depune anual câte cereri de rambursare dorește. Efectiv pe partea de construcții decontarea se face în faze, adică eu fac fundația să spunem că fundația m-a costat un milion de euro, după ma duc la minister și spun uite, m-a costat un milion de euro să presupunem că e cu 50% finanțare, ministerul analizează și plătește undeva în două trei luni cei 50% adică cei 500.000 euro. După aia eu mă duc în faza a doua și fac și structura și iar plătesc un milion de euro și după mă duc la minister și tot așa până când se termină proiectul.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:13:43] Pe partea de echipamente, ei mi le pot finanța în momentul în care echipamentele ajung la mine în locație, nu trebuie să fie funcționale, dar trebuie să ajungă la mine în locație și pe partea de soft-uri, la fel. Trebuie să ajungă în locație, să fie finalizate să se facă un proces verbal și după pot să merg la minister să spun, uite am plătit 500.000 pe acest soft și vreau pe acest soft, vreau să mai dai 250.000 înapoi.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:14:07] Implementarea poate fi de maxim cinci ani de zile și în acești cinci ani eu pot depune câte cereri de rambursare vreau. Uzual, un beneficiar depune cam 4 cereri pe an, dar asta ține de beneficiar. Sunt beneficiari care depun 1 pe an și beneficiari care depun 6-7. Tot aici pentru ajutorul beneficiilor odată aprobat proiectul, băncile de obicei oferă credite punte astfel încât să pot finanța. Există acea punte între momentul în care beneficiarul plătește înainte și momentul în care vin banii de la minister. Asta a fost schema pe partea de investiții corporale și necorporale.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:14:48] Este o altă schemă care promovează dezvoltarea regională prin crearea de locuri de muncă. Se scheamă 332/2014 tot la Ministerul de Finanțe. Cine poate să aplice? La fel ca la HG 807, startup-uri sau întreprinderi în activitate. La fel, sunt criterii diferite pentru companii pentru companii nou înființate vorbim de un capital social subscris de minim 30.000 de lei. Aceeași regulă, nu putem vorbi, adică acționarii nu trebuie să mai dețină o altă companie cu aceeași activitate în România.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:15:23] Pentru companiile în activitate trebuie să aibă capitaluri proprii pozitive pe ultimul exercițiu financiar încheiat.
Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro [00:15:30] Poți ieși dezvolți puțin chestia asta cu capitaluri proprii pozitive, te rog.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:15:36] Cred că cel mai simplu ar fi să punem pe chat formula.
Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro [00:15:39] Ar fi bine, măcar să înțeleagă oamenii care e ideea că mi se pare că e importantă asta.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:15:45] O să pună Silvia formula.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:15:48] Cine finanțează mai exact? Ne finanțează costurile salariale înregistrate pentru o perioadă de doi ani consecutiv, pentru toate locurile de muncă noi create. Mai exact, eu sunt o companie și investesc niște active corporale, cumpăr niște echipamente din banii mei și voi crea multe locuri de muncă, cel puțin 100. Dacă creez aceste locuri de muncă din momentul în care am creat fiecare loc de muncă statul dă înapoi până la 50% din total cost salarial, deci total cost cu tot cu taxe pentru o perioadă de doi ani de zile. Un caz concret am făcut o fabrică în Brăila și inițial s-au creat 830 de locuri de muncă și pentru acele 830 de locuri de muncă s-a plătit timp de doi ani de zile de către minister, s-ar rambursat banii către beneficiari.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:16:37] În trecut, schema avea o limită de 10 locuri de muncă. Acum au crescut tot în august modificările de 807 au crescut la 100 de locuri de muncă oferite. Ca și ajutor nerambursabil pe care poți să le primești, sumele sunt identice cu HG 807 ce am prezentat mai devreme și procentele sunt identice. Adică pe București vorbim de 10% maxim 7,5 euro, pe Vest și Ilfov vorbim de 30% maxim 26,2 miliarde euro și oriunde în altă parte vorbim de 52% și maxim 37,5 milioane euro.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:17:17] Câteva criterii, locurile de muncă sunt create direct de un proiect de investiții. Adică eu trebuie să investesc niște echipamente și datorită faptului că am investit în acele echipamente am nevoie de niște locuri de muncă. Locurile de muncă sunt create după depunerea cererii de acord de finanțare și după demararea investiției dar nu mai târziu la trei ani de la data finalizării acesteia adică am cumpărat niște echipamente, dar în maxim trei ani de zile eu trebuie să creez locurile de muncă. Iar costul salarial eligibil reprezintă salariul brut și contribuțiile angajatorului aferent salariului brut fără o limită a salariului de angajat. Aceasta este o modificare adusă în august față de vechea schimbă în sensul în care mai întâi exista limitare la salariul minim pe economie. Apoi putem vorbi și de un CEO care poate câștiga 10.000 de euro pe lună și el va primi 50% din totalul salarial dat de minister.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:18:14] Plata ajutorului se face identic la modul în care se pot face mai multe cereri pe an, beneficiarul tot timpul plătește salariile și toate taxele aferente și se depun rapoarte din care să reiasă că beneficiarul a angajat 100 de oameni și pentru acești noi 100 de oameni nu și-a plătit toate taxele și pentru că și-a plătit toate taxele dorește rambursare are 50%.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:18:41] Aici avem și modificările aduse în august începusem să vă spun un pic de ele. Prima se referea la limitarea, deci costul salarial eligibil era plafonat la salariul mediu brut pe economie și acuma nu mai vorbim de limitare, vorbim de cu total cost integral fără niciun fel de plafonare. Deci poate să fie isalariul oricât. La fel cum spuneam mai devreme înainte erau minim 10 locuri de muncă create acum au crescut la minim 100 locuri. Vorbim în principal de companii mari, teoretic și IMM-urile pot depune pentru aceste programe, dar uzual sunt companiile mari.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:19:20] O altă modificare solicitată obligată să demareze investiția după ce a solicitat finanțare doar după emiterea codului de finanțare. Acum întreprinderea are posibilitatea să demareze investiția după depunerea proiect. Este o modificare adusă și pe cealaltă schemă de ajutor de stat. Sunt singurele scheme unde se poate face asta. Mai exact, noi depunem proiectul și putem să începem cerere de ofertă pentru achiziția de echipamente construcții softuri.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:19:55] Pot chiar să fac și plățile, adică pot să încredințez contractele și să fac plățile. Asta mă ajută că dacă sunt pe grabă și vreau să fac investiția foarte repede și îmi asum un risc că poate proiectul se respinge și atunci automat tot ce am făcut devine neeligibil, dar presupun că am încredere eu pot să fac toată investiția și odată ce proiectul a fost aprobat pot să fac și plățile, pot să fac și mai devreme. Mă ajută foarte mult pe timp. În general sunt companiile care au o dată fixă la care trebuie să înceapă producția pentru ca un client de obicei în afară care le-a dat un termen fix și ei fac investiția orice ar fi, cu sau fără ajutoare.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:20:34] Sesiunea de depunere a proiectelor în trecut avea un termen limită, adică există o perioadă în care se deschidea și beneficiai de cât aveai tu nevoie. Acum este la fel ca la HG 807 sesiunea continuă depunere de proiecte. Asta înseamnă că schema momentan nu este deschisă, dar se va deschide curând și ea va sta deschisă până la sfârșitul 2023. Acestea au fost ajutoarele de stat.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:21:00] Acum vorbim de fonduri europene pentru companii mari. Programul Operațional Capital Uman cu competențe digitale pentru angajații din companii mari. Deci dacă primele două puteau fi accesate și de IMM-uri acesta poate fi accesat doar de companii mari.
Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro [00:21:18] Hai să mai definim ceva, că IMM-uri în viziunea ta să spunem, ca și specialist, sunt cu totul altceva decât microîntreprindere la care poate se gândesc unii oameni care lucrează în contabilitate sau alte lucruri de genul ăsta.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:21:29] IMM-urile sunt până la 249 de angajați, 50 de milioane de euro cifră de afaceri, 43 de milioane de euro active. Vorbim de grupuri. Deci eu pot fi o companie care are doar 20 de angajați și o cifră de afaceri de un milion de euro pentru fisc eu sunt considerat o companie mică, dar dacă în spate am un acționar, o companie foarte mare,Nokia să spunem, automat deși pentru fisc eu sunt considerat o întreprindere mică pentru fondurile eu voi fi considerat un grup mare.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:22:11] Pe partea de competențe digitale, care este scopul, furnizarea de programe de formare profesionale destinate îmbunătățirii competențelor digitale ale angajaților. Valoarea maximă a proiectului poate fi de jumătate de milion de euro și valoarea ajutorului nerambursabil poate fi de maxim 250.000 de euro, iar procentul de finanțare este de 50-60% din partea ministerului.
Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro [00:22:41] Asta ai zis că încă nu este deschisă, nu?
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:22:45] Asta este. Măsura de mai devreme pe crearea de locuri de munca, da.
Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro [00:22:48] Și asta până când se pot depune proiecte pe ea? Există o limită?
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:22:55] Da este 15, dacă nu mă înșel, 15 noiembrie. O să punem pe chat.
Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro [00:23:01] O să revenim, ok.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:23:07] Ce se finanțează? Cum spuneam mai devreme, programe de formare a competențelor digitale de bază, spre exemplu sisteme de training pentru Windows Office, lucruri de genul ăsta. Probleme de formare pentru competențe digitale avansate, niște soft-uri mai complicate, de genul, CRM, BPM. Și de asemenea, se finanțează tot ce înseamnă programe specifice. Gen, eu sunt o fabrică și am niște programe extrem de specifice pe echipamentele mele și vreau să fac training pentru ele ca de obicei training-urile sunt foarte scumpe și pot să finanțez și acele programe.
Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro [00:23:46] Am înțeles maxim 500 de mii de euro, cum ziceai tu, tot programul cu o participare, să spunem așa maxim 50-60% a statului.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:24:08] Firma trebuie să aibă o vechime de minim un an de zile calendaristic. Firma trebuie să fie mare cum vă spuneam mai devreme, acest program este doar pentru firme mari, nu putem vorbi de IMM-uri. Firma trebuie să fie într-un anumit sector de activitate eligibil considerat de program, există o listă a codului CAEN eligibile. Iar fiind pe fonduri europene zona de București-Ilfov este exclusă. Se pot face proiecte oriunde în altă parte în afară de București-Ilfov. Numărul minim de angajați care trebuie să participe la aceste programe de formare este 75, iar perioada de implementare a proiectului poate să fie de maximum 18 luni.
Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro [00:24:51] Am înțeles, văd că întreaba cineva pe chat și o să-i rog frumos să detalieze ideea: training pentru 30 de salariați utilizatori pentru implementarea unui sistem DMS dacă se poate finanța?
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:25:02] Da, se poate, dar nu 30, v-am zis, minim 75. Adică pot fi 30 pentru DMS și poate dacă compania este mare mai fac training pentru încă 45 poate pentru altceva, poate pentru alte programe. Adică nu trebuie să fie toate training-urile pentru același soft adică toți oamenii să facă același training.
Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro [00:25:29] Întrebare, aștia 75 de oameni tebuie să fie unici, ca să zic, deci cumva dacă fac la 30 de oameni sau la 50 de oameni le fac training pentru DMS ăsta și la încă 35 din ei ca să depășim 75 le fac training pentru altceva, de exemplu office. Dar ei cumva sunt aceiași, asta nu se pune, nu? Ar trebui cumva să fie 75 de oameni diferiți între ei.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:25:54] Corect, 75 de oameni diferiți.
Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro [00:25:54] Ok. Oricum ca să fiu sincer, mă rog, tot ce povestești tu aici este o chestie extrem de tehnică toate programele astea au niște componente tehnice în ele pe care trebuie să le înțelegi ca să știi să le aplici atunci, dincolo de faptul că voi sunteți speakeri și așa mai departe eu chiar îi sfătuiesc pe oameni să intre în legătură cu voi dacă vor să depună proiecte pentru că e important până la urmă să depună cu cineva care chiar a mai lucrat și a mai făcut asta. Altfel dacă acum încerci să faci singur de capul tău e mai complicat decât pare.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:26:23] Da, așa e, noi facem toate analizele tuturor companiilor pro bono. Adică noi vrem să-l facem pe potențialul client să înțeleagă în ce constă programul, dacă este eligibil și doar după ce înțelege lucurile astea dacă în continuare i se pare interesant și dacă este eligibil, atunci putem vorbi de realizarea proiectului. Pentru că, cum ai spus si tu, sunt foarte multe lucruri tehnice pe care nu are de unde să le știe pentru că el are cu totul o altă activitate.
Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro [00:26:53] Exact. Tu poți să le povestești niște lucruri doar că țin foarte mult de specificul activității fiecăruia. Poate are 75 de oameni, dar unii sunt cu contract de muncă, alții sunt cu drept autor, zic și eu nu. Poate că conteaza și lucrurile astea, adică cumva trebuie să ajungem la bază acolo, să ne dăm seama cam care e specificul activității.
Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro [00:27:19] Chiar îi rog pe oameni dacă mai au întrebări să le pună acum sau dacă nu încă o dată repet ce ziceam mai devreme, în mail-ul de după astăzi când vă vom povesti și de faptul că aveți acces la înregistrare, o să vă spunem și datele de contact ale lui Bogdan și ale Silviei și voi le puteți scrie și cred că asta e varianta cea mai ok. Uite întreabă cineva în cazul acestui program se pot contracta mai mulți furnizori de servicii de training sau e nevoie să fie un singur furnizor pentru toți cei 75 de angajați.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:27:44] Se pot contracta mai mulți doar că este mai mult o bătaie de cap. Ce mai pot să vă spun până când mai pune lumea întrebări să m-ai discutat un program al ministerului energiei azi de dimineață, s-a prelungit termenul. Nu este pe slide-uri, dar vă spun ca informație, pe partea de investiții în energie verde și aici vorbim tot în principal de companii mari pot fi și IMM-uri, dar vorbim de investiții mari, deci probabil vorbim de companii mari.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:28:17] Guvernul caută proiecte în producția de energie verde. Deci vorbim de panouri fotovoltaice, eoliene, geotermale și orice altă energie încadrată ca energie verde să ofere o cofinanțare de 70% pentru investiții. Teoretic proiectul poate să aibă orice valoare, dar se estimează ca un proiect mediu să fie undeva între 10 și 30 de milioane de euro, iar ei vor finanța cu cei 70%. Propunerile de proiect se depun până la sfârșitul acestei luni, propuneri de proiect înseamnă 5-10 pagini, vorbim de proiect sine.
Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro [00:29:00] Asta cumva, din ce spui tu, nu înseamnă neapărat să faci un parc eolian sau lucruri de genul, poți să spui și niște panouri fotovoltaice pe hotel că întreba cineva de un hotel sau nu se încadrează aici dupa tine?
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:29:10] Teoretic, schema permite orice. Practic, ca părere pur personală. Eu cred că ei o să se ducă doar către investiții mai mari, nu pentru producție proprie doar pentru a introduce energia în rețea. Pentru hoteluri care ei vor să-și pună panouri fotovoltaice există un alt program al Ministerului Economiei se cheamă Electricc-Up probabil că o să se deschidă în noiembrie și pentru IMM-uri și pentru companii mari și pot să-și pună acele panouri, plus pot să își pună acele stații de reîncărcare mașinii verzi.
Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro [00:29:49] Care și acestea or să fie foarte utile în viitor. Cred că Silvia a și răspuns deja la întrebările care apăruseră aici. Uite a întrebat cineva nu știu dacă a răspuns Silvia, nu am am văzut exact, în situația în care o firmă dintr-un grup de firme are 25 de angajați poate completa numărul de persoane cu alte firme din grup?
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:30:15] Pe aceeași firmă care este beneficiar trebuie să existe minim 75 de angajați care termină acele training-uri.
Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro [00:30:24] Oricum și apropo de proiecte energetice până apar întrebarea dacă mai apar, din nou vă sugerez să-i întrebați. Deci scrieți-le lui Bogdan, Silviei, uite aș vrea să fac un proiect de genul ăsta pentru că s-ar putea să nu se încadreze pe ce am vorbit noi astăzi dar totuși să existe niște potențiale fonduri acum sau în viitorul apropiat.
Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro [00:30:43] Poate vă ajuta mai mult chestia asta, să știți, încă o dată în zona asta de fonduri vă spun din experiență proprie e important să aveți ceva personalizat pentru nevoia dumneavoastră și nu neapărat să vă faceți un proiect care să fie personalizată pe o zonă de finanțare.A fost un webinar scurt ca să zic așa, o să-i mulțumesc lui Bogdan. Uite mai e cineva care întreabă, companiile ce au sediul în Ilfov am înțeles că nu se încadrează.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:31:27] Deci nu contează unde are compania sediul, contează unde se face investiția. Deci dacă investiția se face într-un punct de lucru, acum nu știu dacă se referă la cei de formare profesională că este singurul care exclude București-Ilfov. Dacă compania are punct de lucru cu 75 de angajați la Sibiu este eligibil. Deci contează locația investiției, nu locația companiei.
Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro [00:31:54] Și pentru celelalte asta iar să punctăm diferența între Ilfov București și alte zone să spunem este valoarea acelui procent care se finanțează să zicem așa. Deci nu exclude nimeni Ilfovul sau Bucureștiul doar că cu 10% finanțare din fonduri de genul ăsta e mai greu să faci proiecte.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:32:17] Exact.
Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro [00:32:22] Încă o dată vă încurajez să le scrieți lui Bogdan și Silviei vă rog să ne scrieți și în măsura în care noi vă putem ajuta. Ne scrieți și nouă, dar încă o dată ei doi sunt specialiștii și cu siguranță vă pot ajuta în zona asta. Colegii mei o să vă trimită astăzi un mail cu înregistrarea webinar-ului și cu prezentarea pe care a făcut-o Bogdan.
Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro [00:32:47] Uite mă întreabă cineva la Ministerul Economiei era proiect de investiții pe energie regenerabilă cu finanțare.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:32:52] De la MEEMA, ministerul economiei energiei și mediului de afaceri, se cheamă 10D.
Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro [00:33:04] Uite întreabă cineva că se va lansa Electric UP?
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:33:09] Electric Up este tot la Ministerul Economiei, momentan ei sunt concentrați pe cele trei programe mici de care am vorbit data trecută microgranturi, capital de lucru și investiții. Granturile sunt deschise în momentul ăsta vor fi deschise până mâine e posibil să se prelungească până săptămâna viitoare. Capital de lucru se deschide cam în două săptămâni și cel pe investiții probabil în noiembrie. Electric Up, se lucrează la el probabil în a doua parte a lunii noiembrie sau dacă nu, chiar decembrie.
Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro [00:33:40] Bun. Mulțumesc mult, Bogdan, mulțumesc mult, Silvia. Ținem legătura și cu alte evenimente de genul ăsta în viitor că văd că sunt multe programe care urmează să se lanseze. Le mulțumesc și celor care au participat și încurajez să vă scrie și să vă întrebe pentru că despre asta e vorba. Mulțumim mult și o zi frumoasa în continuare.
Bogdan Hossu - Director General - Wise Finance Solutions [00:33:56] Mulțumim și noi!