- Ce trebuie să declar la AFM?;
- Cum pot să economisesc bani privind contribuția la AFM?;
- Cum decurge un control AFM?;
- Cine are nevoie de autorizație de mediu și ce risc dacă nu o dețin?;
- Ce risc dacă nu obțin viza anuală?;
- Când trebuie revizuită autorizația de mediu?
Invitatul webinarului a fost Daniela Dobre - Specialist în soluții de mediu în cadrul Green Environment Support. Moderatorul webinarului a fost Roxana Neagu.
Timecode: 00:00:00
Webinar avocatnet.ro_Obligațiile firmelor către AFM & obligațiile companiilor care au autorizație de mediu.mp4
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:00:08] Începem să spunem bună dimineața. Bine ați venit la noi acasă de data asta. Eu cel puțin nu mai sunt la birou așa că dacă auziți sunete ciudate sau ceva le puneți pe seama vecinilor mei care s-au apucat să dea niște găuri și din păcate pentru mine. O să vă rog să vă închideți camerele și sunetul ca să putem să ne înțelegem cât mai bine și să nu se producă microfonie sau alte lucruri de tipul ăsta. O să fac eu o mică introducere tocmai ca să mai permitem și celorlalți participanți să se înregistreze, ați văzut că durează câteva momente până să intre în aplicație, până se introduc datele acolo și așa mai departe.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:01:16] Fac eu o introducere și apoi încet, încet intrăm în subiectele importante cele pentru care ne-am și adunat astăzi aici, o să zic bună dimineața și în mod oficial. Bine v-am regăsit la un nou webinar avocatnet.ro făcut special pentru abonații de la serviciul nostru premium. Numele meu este Roxana Neagu și sunt director editorial. Îmi revine din nou plăcerea să fiu gazda dumneavoastră și în această dimineață, așa cum știți evenimentul este înregistrat deci o să îl puteți vedea și revedea în contul dumneavoastră de abonat de pe site-ul avocatnet.ro. Acolo aveți acces și la evenimentele trecute la care poate nu ați participat și nu le-ați văzut live. Puteți să le revedeți oricând. Alături de mine este Daniela Dobre, specialist în soluții de mediu la Green Environment Support, care ne va ajuta astăzi să înțelegem mai bine ce obligații de conformare avem în raport cu legislația de mediu un domeniu tot mai important în activitatea operațională a oricărei afaceri. Bună dimineața, Daniela, mulțumim că ești alături de noi astăzi.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:02:26] Bună dimineața, Roxana, mulțumesc pentru invitație. Mă bucur să fiu astăzi alături de voi și sper să avem o întâlnire productivă.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:02:35] Daniela este la a doua participare la webinar organizat de avocatnet.ro și cred că o să fie o întâlnire productivă dacă o să fie la fel ca prima. Dacă la prima ediție am vorbit despre obligațiile generale de conformare și am făcut o trecere în revistă printre cele mai importante, astăzi ne am propus să nișăm un pic discuția și să vorbim aplicat despre obligațiile companiilor în raport cu Administrația Fondului de Mediu care este și cea mai importantă instituție de control în acest domeniu, dar și să vedem în concret care sunt regulile în privința obținerii actualizării și revizuirii autorizațiilor de mediu, mai ales că în zona asta s-au tot făcut modificări legislative pe parcursul acestui an și sunt câteva chestiuni noi la care credem noi că ar trebui să fiți atenți.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:03:24] Daniela are o îndelungată experiență în domeniu, lucrează cu un portofoliu consistent de clienți și cu profil divers, de mărimi diferite, din industrii diferite și îi ajută pe toți cu partea asta de consultanță de mediu. Așadar informațiile pe care ea le va oferi astăzi nu vor fi unele teoretice ci vin direct din tranșeele birocratice și procedurale. Sunt lucruri de care ea s-a lovit în mod direct în activitatea ei de-a lungul timpului. Ca la fiecare ediție vom răspunde și la întrebări. Să aveți vă rog în vedere că nu putem răspunde la chestiuni foarte specifice care implică analiză de date sau de documente sau care implică spețe foarte particulare.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:04:10] De asemenea, pentru că evenimentul este unul live o să am rugămintea să formulați întrebările cât mai clar ca să vă putem oferi un răspuns relevant, ar trebui să înțelegem în primul rând întrebarea. Ca să ne puteți adresa întrebarea aveți în aplicația aceasta pe bara de jos un buton de chat. Ne puteți scrie acolo și eu voi monitoriza toate întrebările voastre și le voi aduce în atenția Danielei, ori pe parcursul discuției, ori la final. Ca idee, ne-am propus o întâlnire de o oră - o oră jumătate și cam cred că acestea sunt chestiunile să zicem tehnice și logistice. Sper că majoritatea care și-au anunțat participarea au apucat să intre, o să le permitem accesul și de acum încolo, însă nu o să mai lungesc foarte mult discuția tocmai ca să intrăm direct în subiect și o să îi dau cuvântul Danielei să ne povestească de acum chestiile tehnice.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:05:12] Mulțumesc frumos, Roxana. V-am pregătit și o prezentare astăzi pe care o vom avea ca suport astfel încât să ne asigurăm că nu omitem ceva. Și primul subiect pe care eu aș vrea să-l abordăm este cel privind autorizația de mediu. Este un subiect mai puțin amplu decât cel cu privire la declarațiile AFM și atunci am considerat oportun să începem cu acesta. În ceea ce privește autorizațiile de mediu sunt mai multe aspecte pe care m-am axat eu pentru discuția noastră de astăzi și anume primul, care sunt companiile care au nevoie de autorizație de mediu și ce riscă dacă nu o dețin. Având în vedere că obținerea autorizației de mediu, necesitatea obținerii acesteia, să fiu mai precisă, depinde de codul CAEN și de activitatea desfășurată de fiecare agent economic în parte. Primul pas pe care ar trebui să îl facă fiecare companie este acela de a consulta lista codurile CAEN RE2 care se poate găsi pe site-ul ONRC și de asemenea de a verifica condițiile de autorizare în Anexa 1 a procedurii de emitere a autorizației de mediu.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:06:34] Practic în momentul în care îți înființezi o companie este foarte important să scoți acel certificat constatator pentru fiecare punct de lucru pentru că aș dori să menționez faptul că autorizația de mediu se obține pe punct de lucru, ceea ce înseamnă că dacă eu desfășor activitatea autorizabilă în mai multe puncte de lucru va avea nevoie de o autorizație de mediu pentru fiecare dintre ele. În acel certificat constatator voi vedea atât codul CAEN principal al companiei, cât și codurile secundare, practic ceea ce eu desfășor în locația în cauză, toate acele activități. Ele se verifică unul cu unul câte unul și vedem care necesită autorizație și care nu necesită autorizație. Un aspect de asemenea important este acela că sunt anumite activități care au nevoie de autorizație de mediu doar în anumite condiții. Spre exemplu doar dacă în producție se face zilnic o anumită cantitate de produse finite. Dacă vorbim despre un restaurant, un restaurant necesită autorizație de mediu dacă are de peste 100 de locuri și aici luăm în calcul locurile din interior, cât și cele de pe terasă care nu sunt permanente de cele mai multe ori, dar și acelea se consideră în momentul în care se stabilește necesitatea autorizației de meniu.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:08:14] Un alt aspect este faptul că autorizația de mediu în cele mai multe cazuri este întâlnită în cazul producătorilor pentru că acolo impactul asupra mediului este unul important, dar și în aceste activități există excepții și nu se limitează la sfera producătorilor întrucât chiar și activități din zona transporturilor, comerțului și HORECA pot necesita această autorizație în funcție de condiții. Cum spuneam mai devreme am dat exemplul restaurantului tocmai pentru că este foarte des întâlnit. Dacă nu își obține societatea autorizație de mediu și are un cod CAEN autorizabil, atunci sancțiunile sunt foarte mari, pot ajunge la 60.000 lei cât și închiderea activității până în momentul în care acest act de reglementare este obținut.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:09:14] Povestește-ne un pic, de exemplu noi avem nevoie să ne luăm autorizația și nu facem lucrul ăsta cum descoperă autoritățile că nu avem autorizație, vin pur și simplu inopinat la noi la sediu sau care este procedura?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:09:27] Da, pot să descopere în cazul unui control. Cei care vin și constată sunt în general cei de la Garda de Mediu ei reprezentând organul de control care ține de Agenția pentru Protecția Mediului, iar Agenția pentru Protecția Mediului se ocupă de eliberarea acestor acte de reglementare. Nu am avut până acum situații în care Agenția pentru Protecția Mediului să fi notificat sub o formă sau alta garda de mediu pe baza unei liste primite de la Registrul Comerțului. Nu au fost astfel de situații. În cazul unui control care poate fi făcut pentru că pur și simplu Garda de Mediu se află în zona respectivă sau dacă se primește o plângere de la vecini.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:10:23] Am înțeles, putem să mergem mai departe cred că am înțeles cam care sunt regulile nescrise aici.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:10:35] Pentru că vorbeai tu la începutul discuției despre schimbări în legislația privind autorizațiile de mediu, ei bine am decis să discutăm despre această schimbare și anume obținerea vizei anuale. Este o schimbare foarte controversată, a fost adoptată mai întâi necesitatea vizei anul trecut, ulterior a fost anulată decizia de Curtea Constituțională și iată că anul acesta prin ordinul 1150 din 2020, începând cu data de 11 iulie este obligatorie obținerea vizei anuale a autorizației de mediu.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:11:18] Ceea ce este foarte important să înțeleagă toți operatorii economici este că această viză anuală nu se limitează doar la autorizațiile de mediu care au fost emise cu o perioadă nedeterminată și unde este menționat în mod specific faptul că necesită viză anuală, ci se aplică pentru toate autorizațiile de mediu, chiar și pentru cele emise în trecut care au o dată de valabilitate. Chiar și pentru acestea trebuie urmată procedura.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:11:47] Documentația necesară obținerii vizei anuale nu este una complexă doar că este foarte important să se respecte termenul de depunere. Mare atenție, cu cel puțin 60 de zile înainte de luna și ziua expirării autorizației actuale dar nu mai mult de 90 de zile. Practic autoritățile ne-au dat la dispoziție un interval de 30 de zile în care aceste documente să fie depuse. Urmând ca după depunerea lor să se facă o vizită pe amplasament de către un inspector al Agenției pentru Protecția Mediului care să constate în ce măsură au existat sau nu modificări din momentul obținerii autorizației până în prezent. Este de asemenea foarte important să menționez faptul că mai sunt situații în care agenții economici sunt conștienți că au făcut astfel de modificări și în momentul depunerii documentației pentru viză este necesar să completeze o declarație pe proprie răspundere că nu au existat modificări.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:13:03] Sfatul nostru este, dacă știu că au existat să meargă mai degrabă pe procesul de revizuire a autorizației de mediu decât să depună pentru viză și apoi să constate că nu este în regulă la vizita inspectorului de la Agenția pentru Protecția Mediului.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:13:25] Și ca să subliniem încă o dată, apropo de termenul ăsta de 11 iulie când a intrat în vigoare practic această obligație cu vizarea anuală. Hai să facem un pic o structurare așa, pentru toate companiile care aveau autorizație de mediu valabilă la 11 iulie 2020. Ele trebuie să se adreseze Ministerului Mediului ca să-și obțină viza anuală a Agenției pentru Protecția Mediului, iar companiile care cer autorizație de mediu după 11 iulie, ele abia din 2021 trebuie să depună documentația pentru vizele anuale, da?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:14:02] Da, sau cei care și-au revizuit autorizația anul acesta nu trebuie să depună pentru viză anul acesta. Mă bucur că ai subliniat acest aspect să nu îl omit eu, dar într-adevăr trebuie să se și încadreze în termen pentru că dacă eu am avut termenul de expirare, să spunem, în data de 20 iulie, eu ar fi trebuit să depun conform legislației cu cel puțin 60 de zile înainte. Legea a intrat în vigoare pe 11 iulie, deci eu nu aveam cum să mă încadrez în termen. Prin urmare voi depune abia în 2021.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:14:41] Am înțeles și practic decizia între a alege să mergem pe calea de divizare a autorizației de mediu existente versus cea în care revizuim autorizația de mediu depinde de efectiv situația din teren, să zic așa. Dacă s-au schimbat sau nu condițiile pe baza cărora noi am obținut în prima fază acea autorizație de mediu. Sublinierea pe care ai făcut-o șiabordarea prudentă este că dacă s-au modificat lucruri, mai bine optăm pentru revizuire și nu pentru vizarea anuală. Practic vizarea anuală e mai degrabă o procedură prin care noi zicem, da îmi desfășor activitatea pe fix aceleași coordonate pe care le-am avut și când am obținut prima oară acea viză și nu s-a schimbat absolut nimic.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:15:34] Un alt aspect foarte important aș spune eu, chiar cel mai important cu privire la viza anuală este faptul că dacă nu sunt depuse în termen documentele se va suspenda activitatea agentului economic cu o perioadă egală cu numărul de zile de întârziere. Și de asemenea, va fi notificată Garda de Mediu. Dacă eu ar fi trebuit să depun pentru viză până pe data de 20 august și eu am depus pe 25 august mi se va suspenda activitatea cu cinci zile. Și nici nu voi putea să o desfășurăm pentru că risc să am un control din partea Gărzii de Mediu, având în vedere că ei sunt automat notificați în momentul în care se trimit astfel de notificări de încetare de către Agenția pentru Protecția Mediului către clienții noștri, adică către agenții economici, se trimit în același timp și către Garda de Mediu.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:16:40] Pentru că tot vorbeam de termene astea de 60 de zile, 90 de zile, este o întrebare pe chat și venită și una pe e-mail anterior începerii evenimentului, cum calculăm termenul ăsta? Sunt 60 de zile lucrătoare sau sunt 60 de zile calendaristice?
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:16:56] Calendaristice.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:16:57] Bun, deci practic avem două luni să zicem așa.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:17:03] Da, cu două luni înainte sau trei luni, dar nu neapărat să se încadreze în această perioadă. Dacă eu vreau să depun cu trei luni și jumătate înainte nu pot face acest lucru.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:17:16] Văd că au început să mai vină întrebări pe chat, e una legată de o firmă de construcții care are mai multe șantiere pe o perioadă mai mică de șase luni și ne întreabă utilizatoarea dacă o astfel de firmă trebuie să-și ia autorizație de mediu.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:17:33] Pentru activitatea respectivă în principiu nu este necesară autorizația de mediu. Așa cum vă spuneam la început pot valida pe baza codurilor CAEN, se verifică codurile CAEN, dar pentru activitatea de construcții în sine nu este necesară autorizație de mediu. Depinde însă de cod.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:17:58] Deci ne uităm un pic pe certificatul constatator de la Registrul Comerțului comparăm ce coduri CAEN avem înscrise acolo cu codurile de care menționai tu lista aceea pe care o spusesei la început și de abia acolo vedem exact ce avem de făcut dacă mergem sau nu pe ideea autorizației de mediu.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:18:23] Povestește-ne un pic de partea financiară că poate cred că și asta ar fi interesant, ce tarife se percep pentru vizare, pentru revizuire dacă sunt diferențe între ele.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:18:37] Pentru obținerea autorizației de mediu este un cost de 500 de lei care se achită la Agenția de Protecția Mediului și de asemenea se mai plătește un anunț la un ziar de circulație națională sau un ziar local, dacă vorbim despre o anumită zonă și nu se dorește la un ziar de circulație națională. Și pentru partea de viză este un tarif de 100 de lei care trebuie achitat.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:19:11] În cazul în care ni se respinge cererea de vizare, banii plătiți sunt buni plătiți, nu îi mai primim înapoi, nu? Parcă așa e reglementarea.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:19:20] Da. Chiar și pentru cererea de autorizare este aceeași regulă. Dacă eu doresc să obțin autorizația de mediu, voi plăti tariful respectiv și voi urma procedura în cazul în care nu mi se va aproba pentru activitatea pe care o desfășor din diferite motive, tariful este achitat.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:19:52] Ne mai întreabă cineva pe chat, n-are legătură neapărat cu banii, dar tot cu obținerea acestor autorizații, zice așa, dacă există instituții care se vor sesiza din oficiu că a expirat viza de mediu înseamnă că există o situație a firmelor a căror viză le expiră. Se poate verifica undeva această listă? Eu cred că nu. Dacă ar fi publică ar fi mai ușor pentru toată lumea, cred că-s mai degrabă chestiuni interne, nu? Pentru Garda de Mediu.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:20:21] Din ceea ce știu eu, nu știu dacă ei merg neapărat pe o listă. În momentul în care ai autorizație de mediu, clar ești înregistrat la Agenția pentru Protecția Mediului cu numărul autorizației de mediu pe care o deții. Iar Garda de Mediu trebuie să vină în control cel puțin o dată pe an. Se poate ca această sesizare să fie făcută chiar de către Garda de Mediu în momentul în care vine în control și observă că tu nu ți-ai depus actele pentru obținerea vizei. De cele mai multe ori acesta este scenariul.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:21:04] Acesta este scenariul comun să zicem, așa se întâmplă cel mai des. Ne mai expune cineva o situație cu o firmă de colectare deșeuri, hârtie care trebuia să obțină viza anuală pe 15 ianuarie, probabil pe prima variantă a reglementării înainte, știi că a fost povestea cu Curtea Constituțională, și zice că s-au dus la AFM, i-au spus că nu sunt publicate normele de aplicare și că nu mai trebuie să facă nimic anul respectiv și să vină în 2021 pentru viză. Utilizatorul ne povestește că nu a mai făcut nimic conform indicațiilor de la AFM și ne întreabă dacă riscă să aibă activitatea suspendată.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:21:55] Atâta timp cât nu s-a încadrat în termenul acela cu cel puțin 60 de zile, după data de 11 iulie. Nu riscă nimic.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:22:12] Suntem la minut cu întrebările. Uite că a mai venit una în timp ce vorbim, ce se întâmplă dacă o firmă depune declarație doar la Agenția de Mediu și nu a depus și la AFM? Nu cred că înțeleg întrebarea asta.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:22:30] Dar nici eu nu cred că o înțeleg pe deplin. Probabil că se referă la declarația AFM pentru că altfel nu îmi imaginez la ce declarație s-ar putea referi. Declarația pentru ambalaje se depune la AFM probabil că a depus un raport.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:22:49] Cumva face parte din a doua etapă a discuției noastre. Vedem atunci intrăm noi în subiect, lămurești ce e și vedem dacă mai sunt alte neclarități pe care le adresăm atunci. Hai să mergem mai departe ca să nu ținem prezentarea în loc și mă mai uit eu prin întrebări.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:23:09] Ajungem la capitolul revizuirea autorizației de mediu. Cumva eu am făcut o introducere a următorului subiect și pentru că am fost întrebată care este taxa, este 250 de lei pentru obținerea revizuirii.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:23:26] Ce este important de reținut? Este faptul că orice schimbare de fond în activitatea desfășurată sau pe amplasament necesită revizuirea autorizației de mediu. Se pot considera modificări de fond următoarele, am dat eu câteva exemple, o capacitate mai mare de producție, un utilaj adițional, schimbarea modalității de alimentare cu apă.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:23:50] Practic orice modificare care are un impact sub o formă sau alta asupra fluxului tehnologic și poate să genereze de exemplu o cantitate mai mare de deșeuri pentru că deșeurile respective vor polua mediul înconjurător. Au o capacitate mai mare de producție pentru că în momentul în care se produce mai mult, normal că se și poluează mai mult. Depinde de fluxul tehnologic. Poate ca activitatea respectivă să folosească în fluxul tehnologic substanțe chimice periculoase, poate să folosească diverse uleiuri sau tot felul de materii prime care au impact asupra mediului. Și atunci de aceea în momentul în care există astfel de schimbări este foarte important să ne adresăm Agenției pentru Protecția Mediului.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:24:43] Dacă nu suntem siguri în ce măsură schimbarea este una care necesită revizuirea autorizației, sfatul meu este să se facă totuși o notificare către Agenția pentru Protecția Mediului, iar în cazul în care nu este o schimbare ce necesită revizuirea, li se va da o negație, aceea este dovada că ei au notificat și în cazul unui control nu poate nimeni să conteste că este necesară revizuirea. E clar ei au primit un răspuns că nu este necesar și atunci autorizația de mediu este valabilă exact așa cum a fost emisă.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:25:18] Mi se pare un sfat bun și aș vrea să îl subliniem și să ni-l notăm acolo. Până la urmă orice dovadă din asta scrisă valorează foarte mult în relația cu autoritățile și e bine să fim acoperiți de hârtii pentru orice fel de abordare ar avea inspectorul care vine efectiv în control.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:25:44] Corect. În cazul în care autorizația nu este revizuită, un control din partea Gărzii de Mediu poate solicita remedierea acestor nereguli și să se ofere un termen pentru a se conforma sau pot dispune închiderea activității până în momentul în care se obține actul de reglementare revizuit. Se dau și amenzi pentru că actul de reglementare nu este 100% valabil.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:26:24] Deci nu numai că luăm amenzi, s-ar putea să ne trezim și cu activitatea suspendată care ni se pare sancțiunea supremă.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:26:31] Da, de aceea este foarte important și în cazul vizei anuale pentru că orice întrerupere a activității are un impact major asupra oricărui agent economic. Și atunci e bine să fie cu toții foarte atenți la acest aspect.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:26:52] Ca durată, din experiența clienților după ce depui documentațiile astea, cât durează efectiv în zile, în luni, în ce măsurăm timpul de răspuns al autorităților?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:27:07] Pentru obținerea autorizației de mediu, cât și pentru revizuirea acesteia. Vorbim de un termen maxim de 90 de zile de la depunerea documentației complete.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:27:18] Deci ăsta este reglementat practic de legislație și e și respectat în practică. V-ați întâlnit vreodată în experiența voastră cu depășiri a termenului ăstuia?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:27:29] Da, mai sunt depășiri. În momentul în care se constată că sunt anumite aspecte care trebuie schimbate pe amplasament sau la vizita inspectorului din partea Agenției pentru Protecția Mediului, acesta dispune noi modificări sau solicită documente adiționale se va prelungi și termenul pentru că ei au la dispoziție cele 90 de zile în care este necesar să se facă și vizita pe amplasament. În mod normal ar trebui aduse și completările și ulterior când totul este în regulă să se emită autorizația de mediu.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:28:18] Apropo de vizitele astea pe amplasamente pentru revizuirea autorizațiilor, cum se desfășoară ele acum în contextul ăsta pandemic de distanțare fizică?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:28:29] La fel ca și până acum. Da, se întâmplă, într-adevăr cu măsurile de protecție aferente, dar nu au cum să fie făcute într-o altă manieră.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:28:43] Nu ai putea să verifici amplasamentul pe ZOOM, cum suntem noi aici. Bun hai să îți mai dau o întrebare tot legată de autorizații de mediu, ne povestește un utilizator că vorbim de o autorizație de mediu emisă în 4 noiembrie 2013, deci acum șapte ani, care avea valabilitate de 10 ani, suntem obligați să obținem viza anuală, da suntem și se pare că nu au făcut procedura asta de obținere a vizei, ne întreabă ce riscă în acest moment și ce ar trebui să facă? Să depună documentația.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:29:28] Li se va opri automat activitatea cu perioada în care au întârziat și au întârziat destul de mult. Pentru că lor le expiră în noiembrie, dacă ei depun acum, se va calcula de la data la care trebuiau să depună până în prezent când au depus și perioada aceasta se consideră după data de 4 noiembrie, deci practic ei ar avea decembrie și noiembrie blocat cam așa cred că e ca și perioadă, pentru că ne apropiem de 4 noiembrie, deci ar fi cam două luni.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:30:11] Și nu există nicio variantă să scăpăm de sancțiunea asta, nu?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:30:17] Dacă au niște motive valide pot să conteste decizia Agenției pentru Protecția Mediului de suspendare a activității. Este tot ceea ce ar putea să facă. Iar dacă nu depun deloc și depun abia la anul, în cazul unui controlor oricum se va întâmpla același lucru.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:30:44] Uite mi se mai pare o întrebare interesantă, dacă suntem în proces de revizuire și obținem anul viitor revizuirea, când depunem documentația pentru viza anuală?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:30:56] Dacă sunt în proces de revizuire atunci nu este necesar să depună pentru viză decât anul următor, atâta timp cât revizuirea o obțin anul acesta. Practic în care se obține revizuirea, nu mai este necesară viza, scrie foarte clar în legislație pentru că practic în cadrul procesului de revizuire s-a evaluat amplasamentul și este clar că toate modificările au fost cuprinse în acea revizuire.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:31:24] Deci practic obținem revizuirea în 2021, în 2021 nu mai facem niciun demers pentru obținerea vizei anuale că nu mai e necesar, se consideră cămva că neam reînnoit, să zic așa autorizația și abia în 2022 vom face demersurile pentru obținerea vizei anuale în condițiile în care cum ziceam nu se schimbă nimic față de ultima revizuire pe teren efectiv.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:31:55] Urmatorul subiect este cel privind obligațiile AFM. Cred că este un subiect favorit pentru toți operatorii economici pentru că sunt foarte mulți care trebuie să facă aceste declarații și atunci acesta este motivul pentru care am ales pentru ziua de astăzi să discutăm un pic mai detaliat privind obligațiile către Administrația Fondului pentru Mediu.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:32:27] Sunt trei mari subiecte pe care eu le-am trecut în agendă, ce trebuie să declar la AFM, cum pot să economisesc bani privind contribuția la AFM și cum decurge un control. Primul subiect îl am cuprins și în prezentare urmând ca pentru celelalte două să discutăm și bineînțeles vom lua întrebări și din partea utilizatorilor și atunci sunt sigură că vom descoperi toate secretele, să le spunem așa.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:33:04] Exista o listă destul de mare privind obligațiile către Administrația Fondului pentru Mediu, care nu este pe deplin cunoscută de către toți agenții economici, pe de o parte pentru că nu li se aplică multora dintre ei toate aceste obligații, pe de altă parte pentru că pur și simplu unii nu știu și nu au aflat că de fapt în afară de ambalaje, despre care majoritatea știe, sunt și alte lucruri pe care ar trebui să le ia în calcul. Și anume, avem contribuția pentru ambalajele puse pe piață. Așa cum spuneam, de 2 lei / kg. Practic orice importator sau producător în momentul în care pune pe piață ambalaje, orice produs pe care-l achiziționează care rezultă din procesul tehnologic trebuie să fie ambalat sub o anumită formă și atunci. Aceasta este obligația de a declara către Administrația Fondului pentru Mediu cantitatea de ambalaje puse pe piață, iar taxa pentru această cantitate este de 2 lei / kg pentru 60% din cantitatea de ambalaj. Este o taxă care se plătește la Administrația Fondului pentru Mediu în ianuarie pentru anul anterior.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:34:39] Un alt aspect este procentul de 2% din veniturile realizate din vânzarea deșeurilor. Practic în momentul în care eu, ca generator de deșeuri voi vinde deșeurile respective și să iau un caz mult mai practic. Am foarte mult carton din ambalaje care îmi rămâne pe amplasament, găsesc un colector care este dispus să cumpere acel carton de la mine pentru că am o cantitate foarte mare și atunci el va reuși mai departe să-l valorifice, atunci când eu facturez colectorul pentru suma pe care el mi-o datorează, voi menționa foarte clar pe facturi acest procent de 2% care practic va trebui să fie achitat de către colectori mai departe către Administrația Fondului pentru Mediu. El se oprește la generator, dar cel care declară și face plata către Administrația Fondului pentru Mediu este colectorul. Sper că am reușit eu să explic, e un pic mai e complicat.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:36:01] Eu cred că am înțeles, o să-i invit pe utilizatori să ne scrie dacă mai au nevoie de clarificări în direcția asta.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:36:11] Apoi avem contribuția de 2% din valoarea substanțelor periculoase introduse pe piața națională și aici la fel sunt eligibili importatorii sau producătorii de astfel de substanțe periculoase, ne referim la substanțe periculoase pentru mediu și pentru că am avut o întrebare adresată de către un utilizator înainte de webinar, voia să știe dacă se aplică doar pentru substanțe pure sau și pentru amestecuri. În principiu trebuie să fie o puritate de peste 90%.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:36:48] Apoi ar fi taxa de 2 lei / kg pentru anvelopele introduse pe piața națională. Și aici există un target de reciclare așa cum avem și în cazul ambalajelor. O țintă de reciclare. Practic dacă vorbim despre o activitate de service, unde se face achiziție de anvelope sau o activitate pur și simplu de comerț cu anvelope, agentul economic trebuie să ia în calcul că este eligibil pentru această taxă, cât și în cazul în care ele vin ambalate și pentru ambalajele anvelopelor. Ținta de valorificare este de 80%, în cazul ambalajelor spuneam că este de 60%, în cazul anvelopelor este de 80%.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:37:50] Mai departe, putem vorbi despre echipamentele electrice și electronice. Practic toți cei care pun pe piață echipamente electrice și electronice sunt obligați să le declare la Administrația Fondului pentru Mediu. Practic se declară tipul echipamentului și greutatea acestora și există o listă de categorii în care ele se încadrează. Și în cazul echipamentelor avem o țintă de reciclare de 45% și o taxă care se plătește la Administrația Fondului pentru mediu de 4 lei / kg. Excepție făcând sursele luminoase unde avem 20 lei / kilogram.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:38:38] Mai avem și partea de baterii și acumulatori similari cu obligațiile privind echipamentele electrice. Se declară tipul bateriei și greutatea. Taxa este tot de 4 lei / kg.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:38:59] Și eco taxa de 0,15 lei / bucată pentru introducerea pe piață a pungilor și sacoșelor din plastic aceasta să declară trimestrial la Administrația Fondului pentru Mediu.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:39:16] Acum am discutat despre cele mai frecvente, ar mai fi și alte tipuri de obligații în ceea ce privește operatorii economici deținători de surse staționare care generează emisii de poluanți în atmosferă. Cei care utilizează noi terenuri pentru depozitarea deșeurilor valorificabile, proprietarii de păduri, cei care realizează venituri din vânzarea masei lemnoase, acestea sunt mai puțin întâlnite și este cel mai potrivit să fie tratate punctual, de aceea nu am detaliat pe acest subiect.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:39:54] Dar e bine că le-am punctat pe cele mai comune sau mai mari, să le zicem așa. Aș vrea să trec cu tine un pic prin câteva întrebări, o să le iau așa în sens invers cronologic, ne întreabă cineva legat de contribuția de 2% din veniturile realizate din vânzarea deșeurilor, dacă deșeurile sunt ambalaje de deșeuri. Îmi aduc aminte din webinar-ul trecut că sunt două chestiuni diferite, nu?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:40:32] Da. Sunt deșeuri de ambalaje sau deșeuri de alt tip. Vorbim de deșeuri reciclabile și în această categorie.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:40:53] Ne mai întreabă cineva dacă de pe șantier au rămas deșeuri de lemn și le vând unei firme, trebuie neapărat să fie una înregistrată ca firmă colectoare de astfel de deșeuri și cum se verifică dacă firma este colectoare.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:41:06] Da, dacă rămân deșeuri de lemn trebuie date unui colector autorizat, se va solicita acestuia autorizația de mediu și astfel puteți valida că agentul economic respectiv este autorizat pentru activitatea de colectare specific pentru deșeurile de lemn pentru că nu puteți să-i dați unui colector care are autorizație pentru alte tipuri de deșeuri. Deci trebuie verificat să fie pentru tipul de deșeuri pe care dumneavoastră îl predați către această companie.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:41:33] Dar altfel noi există, să zicem un registrul public unde eu pot să intru să-l caut după numele SC X SRL, dacă e sau nu un colector de deșeuri de tipul X sau Y, nu?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:41:43] Există niște liste pe site-ul Ministerului Mediului. Nu știu dacă sunt complete sau actualizate, dar există.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:41:51] Deci avem varianta să verificăm listele alea o dată ca un soi de predocumentare și apoi dacă găsim poate un alt operator care nu apare neapărat pe listă să îi solicităm acest certificat, autorizația de mediu. Ne mai întreabă cineva cum se face factura cu cei 2% pentru fondul de mediu.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:42:15] Este vorba despre un document contabil deci contabilitatea trebuie să știe cum trebuie trecută și în ce cont trebuie trecută această taxă pe factură. Dacă ne referim într-o manieră simplistă pur și simplu se adaugă o linie în care este menționată taxa de 2% și se calculează valoarea din suma totală. Colectorul plătește generatorului valoarea fără cei 2%.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:42:54] Și tot legat de factură pentru deșeuri ne întreabă cineva, se taxează pe factură și nu apare în declarația AFM? Nu înțeleg întrebarea, dacă vine cu clarificări poate reușim să formulăm un răspuns, însă haideți să ne limităm la întrebări legate de efectiv tipul de contribuție sau tipul de obligații pe care-l avem față de Autoritatea Fondului pentru Mediu pentru că aspectele astea fiscale și contabile n-avem cum să le lămurim aici, Daniela este specialist pe zona asta de soluții de mediu și consultanță în direcția asta, nu este fiscalist sau economist.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:43:36] Da și nu aș vrea să dau o informație greșită.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:43:41] Mai degrabă întrebați la departamentul de contabilitate, cu siguranță ei ar trebui să știe cum se fac lucrurile astea. Ne întreabă cineva, pentru uleiuri se datorează taxa de 0,30 lei / kg?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:44:01] Da, 0,30 lei / kg aplicată uleiurilor minerale. În momentul în care acestea sunt achiziționate din afara țării. Se declară și la Administrația Fondului pentru Mediu adică sunt cuprinse în declarație. Practic cu valoarea acestei taxe.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:44:29] Ne mai întreabă cineva dacă o firmă care produce șosete și care distribuie aceste șosete în cutii ambalate este nevoie să depună declarație la Mediu.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:44:43] Da, ei sunt răspunzători pentru cutiile în care sunt ambalate șosetele și de asemenea, s-ar putea să mai fie și alte tipuri de ambalaje acolo pe care ei nu le-au identificat, cel puțin eu mai știu vreo 2 care se pot lua în calcul șosetelor.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:45:02] Cineva vrea o sublinieze, deci numai unui colector se pot vinde deșeurile. Da, un colector de tipul acela de deșeu de care intenționăm noi să scăpăm, să zic așa.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:45:13] Mă bucur că a fost adresată această întrebare pentru că este o greșeală frecventă. Sunt companii care vând deșeurile provenite din fluxul tehnologic ca un subprodus către alte companii. Ceea ce nu este tocmai corect pentru că resturile rămase din fluxul tehnologic reprezintă un deșeu tehnologic, fie că vorbim despre resturi de carton de plastic sau alte tipuri de material și nu este în regulă dacă procedează în această manieră, eu știu că scopul este unul bun, însă există alte soluții alternative pe care le pot lua în calcul pentru refolosirea acelor resturi de materie primă. Important este ca în momentul în care le predau, să le predea ca deșeu pentru că de la ei ies ca un deșeu.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:46:13] Deci practic ce spui tu că aceste resturi, să zicem care ar putea fi refolosite, ca să poată fi refolosite trebuie să rămână în compania care le-a produs pe care le poate reintroduce prin alte fluxuri cronologice și după aceea cumva cantitatea rămasă și din procesele alea doar aceea să fie predată mai departe unui colector.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:46:32] Da, corect.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:46:36] Apropo de situația cu șosetele, a revenit utilizatorul și ne zice că acele cutii de carton noi le trimitem clienților, nu rămân în firmă.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:46:47] N-are nicio importanță, ei sunt cei care le pun pe piață. În momentul în care șosetele au plecat ambalate în cutii, este răspunderea producătorului să declare acele ambalaje.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:46:59] Pentru că practic ce ziceam mai devreme un pic, aici nu vorbim de contribuția pentru deșeuri, vorbim pentru contribuția de introducere pe piață a unor ambalaj care la un moment dat ele devin deșeuri, nu devin de la noi deșeuri, dar devin de la clientul care a intrat în posesia acelui produs și trebuie să scape de cutii și de ambalaje.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:47:18] Da, exact. Și toate aceste taxe și cea pentru ambalaje și cea pentru echipamente, pentru baterii sunt în sarcina producătorului sau a importatorului pentru că nu se poate urmări ce se întâmplă pe lanț până la urmă cu acel deșeu. Există o taxă și o obligație de atingere a țintei de reciclare impusă de Administrația Fondului pentru Mediu tocmai în ideea în care să se implementeze o serie de măsuri astfel încât să se reducă această cantitate de deșeuri care nu sunt reciclate. Vorbim de o țintă de reciclare, în cazul ambalajelor 60%, în cazul echipamentelor 45%, ceea ce înseamnă că sub o formă sau alta, generatorul, cel care pune pe piață practic este obligat să ia o măsură sau să finanțeze Administrația Fondului pentru Mediu astfel încât să implementeze astfel de programe de reciclare.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:48:21] De asta se și cheamă contribuție. Plătim pentru ce producem sau ce urmează să producem din cauza activității noastre ca deșeuri sau ca ambalaje sau alte lucruri. Practic contribuim la toate programele astea menite să ne ajute cu protejarea mediului și să scăpăm de deșeurile astea. Mai văzusem aici, apropo de deșeurile din lemn și discuția noastră cu firmele colectoare, ne întreabă cineva dacă se pot vinde și persoanelor fizice cu scopul valorificării în instalații de încălzire.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:49:00] Da, se pot și persoanelor fizice pe baza unui proces verbal.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:49:08] Mai este o clarificare legată de obligația pentru hârtie, carton achiziționată din import dacă se aplică și pentru hârtia și cartonul achiziționate de pe piața românească.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:49:23] În cazul în care avem exemplul producătorului de șosete, cutia respectivă vom presupune că este achiziționată de pe piața din România, cel care produce cutia, vinde un produs către producătorul de șosete. Cel care-i dă destinația de ambalaj, este producătorul de șosete, nu producătorul de cutii. Atunci obligația este a celui care îi dă destinația de ambalaj pentru a răspunde. Deci indiferent de unde este cumpărat ambalajul, obligația o are cel care îi dă destinația de ambalaj, fiind o excepție ambalajele de desfacere, adică cele care se umplu la locul de distribuție și aici ne referim la casolete.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:50:18] Ca în exemplul pe care l-ai dat tu, firma care ne-a vândut nouă acel produs care e un ambalaj, ea are obligațiile ei, cumva ea va produce probabil niște deșeuri spre exemplu și ea va avea datoria să contribuie pentru deșeurile pe care le produce pentru că în fluxul ei tehnologic poate rămân resturi de carton sau hârtie sau din ce sunt ambalajele respective.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:50:41] Dar nu are obligație la AFM pentru ele. Obligația pe deșeuri pentru a le preda corespunzător.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:50:49] Exact, iar această firmă care cumpără produsul respectiv ca să-l folosească ca ambalaj are obligația asta cu contribuția privind ambalajele, da?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:51:04] Da și am mai putea lua în calcul un aspect. Producătorul de cutii de carton poate să trimită clientului acele cutii ambalate în ceva sau învelite într-o folie de plastic. Da, atunci pentru folia respectivă plătește conducătorul de cutii pentru că el îi dă destinația de ambalaj nu și pentru cutiile în sine.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:51:40] Între timp au apărut multe întrebări, o mă mai uit prin ele, de exemplu din deșeul textil rezultat din producție proprie se obțin lavete destinate comercializării. Pentru această valorificare se plătește ceva către Fondul de Mediu? Nu. Că e ce vorbisem mai devreme, că putem să le refolosim cumva în activitatea noastră și să facem cumva bani din ele dacă avem cum.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:52:24] Este important să le aibă cuprinse toate aceste activități în autorizația de mediu, să nu aibă doar activitatea principală, ci și cea privind valorificarea acestor resturi textile în lavete ca produs finit.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:52:42] Pentru sacoșele cu mâner personalizate achiziționate, cine trebuie să declare cantitatea de ambalaje introdusă, producătorul sau cumpărătorul?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:52:55] Cel al cărui brand este pe sacoșă. Deci cine a personalizat sacoșa.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:53:05] Puteți să mă lămuriți în legătură cu trasabilitatea deșeurilor din ambalaje?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:53:21] Înseamnă ce se întâmplă cu deșeurile din momentul în care sunt preluate de la generator, până în momentul în care sunt reciclate, aceasta este trasabilitatea. Și acel deșeu poate să treacă pe lanț prin mai mulți agenți economici. Intuiesc un pic la ce se referă utilizatorul, o să încerc să dau un pic mai multe detalii pe acest subiect și anume, există varianta în care îți poți atinge ținta de reciclare aceea de 60% despre care vorbeam la început prezentând dovada trasabilității deșeurilor pe care tu le-ai generat. Acest lucru se aplică în cazul ambalajelor care vin din import sau a celor recuperate de către comerciant de la clienți.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:54:23] Să zicem că achiziționez materie primă din afara țării. Toată materia primă va veni ambalată și îmi rămâne o cantitate foarte mare de carton pe amplasament, cantitate pe care eu o voi da unui colector, el mai departe o va da spre reciclare și îmi poate oferi documentele din spate astfel încât eu să demonstrez că acea cantitate de carton preluată de la mine a fost reciclată și eu am contribuit la atingerea țintei de reciclare.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:55:00] Ce este important de reținut? Într-un astfel de scenariu trebuie să existe un contract dublu cu acel colector, un contract de vânzare de deșeuri și un contract de prestări servicii din care colectorul și ia obligația să îi ofere generatorului toată lista de documente valabile pentru această trasabilitate astfel încât dacă va veni un control din partea Administrației Fondului pentru Mediu, documentele să fie corecte și să se scadă de la plata contribuției de 2 lei / kg pentru cantitățile reciclate.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:55:53] Avem o întrebare, deșeul de ambalaje până la ce nivel se plătește, respectiv deșeu de ambalaj primar, cutia produsului, ambalaj deșeu secundar folia peste cutia produsului, ambalaj deșeu terțiar paletul de lemn?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:56:07] Ok. Aș vrea din nou să facem diferența. Vorbim de ambalaje, nu de deșeuri. Ceea ce ne-a prezentat utilizatorul este într-adevăr, să zicem așa o enumerare a tipurilor de ambalaje în care poate fi ambalat un produs. Toate tipurile de ambalaje se iau în calcul, nu doar ambalajele terțiale sau ambalajele primare sau ambalaje secundare deci toate tipurile de ambalaj. Luăm în calcul de la ambalajul primar până la cel de transport.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:56:47] Bun, ne mai întreabă cineva legat de folie de polietilenă pe care o importă, care în timp devine ambalaj pentru produsele proprii. Când se declară la AFM introducerea pe piață a acestei folii la momentul importului sau lunar pe măsură ce devine ea ambalaj?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:57:05] Cel mai bine este să se declare lunar pe măsură ce devine ambalaj. Se declară de foarte multe ori și în momentul importului pentru că uneori este dificil de calculat lunar, dar 100% corect așa este, lunar.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:57:24] Dacă o societate achiziționează marfă din Uniunea Europeană, produsele fiind ambalate în cutii de carton și sunt aduse în România pe paleți de lemn este răspunderea societății din România să declare la autoritate cartonul și lemnul?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:57:40] Da, atâta timp cât ele rămân în România și nu pleacă mai departe într-o altă țară europeană pentru că mai sunt și astfel de situații în care o societate achiziționează din comunitate anumite produse și le trimite exact așa cum au venit în țară într-o altă țară europeană.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:58:05] Deci dacă tranzităm România nu avem nicio obligație pentru că ambalajele alea sau deșeurile alea nu rămân pe teritoriul nostru și nu vor fi desfăcute și nu va trebui să fie colectate aici într-o formă sau alta.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:58:25] Mai e o întrebare apropo de obligațiile declarative și pecuniare ale unei primării care a delegat prin concesionare gestionarea serviciului de salubritate. Și ne întreabă dacă au ei ceva de făcut. Practic dacă au delegat toate obligațiile astea.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [00:58:47] Acest subiect aș prefera să îl discutăm în particular pentru că am nevoie de mai mult timp, e mult mai amplu decât în cazul obligațiilor agenților economici .
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:58:58] Da cum vă ziceam la începutul discuției, o să vă trimitem la finalul webinar-ului, ca de fiecare dată un e-mail cu prezentarea pe care a susținut-o Daniela astăzi cu datele ei de contact așa că pentru situațiile astea mai specifice vă rugăm să discutați în particular pentru că e nevoie, cum zice și Daniela, de analiza mai detaliată a situației de acolo.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:59:30] Mai era o chestiune cu reciclarea, încerc să o găsesc acum nu am reușit să dau de ea, știu că era apropo de obligația societăților de a recicla și de a colecta de fapt diferenția deșeurile și ne întreba dacă îmi aduc bine aminte cam câte recipiente trebuie să existe separat și cum, știu că era o chestiune legată de faptul că spațiul e închiriat și că preluarea efectivă a gunoiului se face de către chiriași. Probabil că e o firmă care are un sediu care e dat în chirie, înțeleg eu, nu? Sau care îl închiriază.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:00:21] OK. De aceea nu îmi era nici mie clar.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:00:28] Hai să vorbim așa în general cu colectarea selectivă.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:00:30] Da, ar trebui să existe recipient pentru fiecare tip de deșeu etichetat cu codul de deșeu corespunzător. Practic carton, plastic, metal, menajer, orice alt tip de deșeu rezultat dintr-un flux tehnologic. Fiecare are un cod specific și trebuie să fie depozitat separat.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:01:00] Acum dacă vorbim de deșeuri voluminoase nu este neapărat necesar să existe un container dacă nu se poate face acest lucru, dacă nu se poate achiziționa un astfel de container, doar că trebuie să existe un spațiu special pentru acel tip de deșeu, respectiv să fie în primul rând pe o platformă betonată, să fie un spațiu închis și acoperit, ferit de intemperii în dreptul căruia să nu existe această etichetă care conține codul de deșeu.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:01:33] Perfect. Mai luăm o singură întrebare legată de reciclare pentru că o văd că e chiar ultima venită, ce înseamnă reciclarea individuală și ce documente trebuie să existe pentru a dovedi acest tip de reciclare?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:01:47] Exact despre acest lucru am vorbit când am discutat despre trasabilitate, aceea este reciclare individuală și trebuie să existe o serie întreagă de documente și specificații pe documentele de trasabilitate. De exemplu trebuie să existe o factură de prestări servicii între generator și colector, așa cum vă spuneam, este neapărat necesar să fie un contract între cei doi, nu doar de preluare a deșeurilor ci și de prestări servicii care să se finalizeze cu această factură prin care colectorul a preluat de la generator cantitatea respectivă de deșeu care mai departe despre reciclare în numele lui. Anexa de preluare deșeuri, sunt mai multe documente și fiecare trebuie să țină cont de o serie de aspecte. Mai departe de la colector la reciclator dacă acel colector nu este și reciclator sau valorificator final și acolo trebuie să existe tot așa o factură, trebuie să existe o anexă de predare a deșeului respectiv.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:03:00] Sunt mai multe documente în funcție și de situații. Sunt convinsă că întrebările pot să fie infinite pe zona asta de deșeuri de asta este și important să lucrați cu specialiști atunci când vă îndepliniți obligațiile astea, mai ales dacă nu aveți un responsabil de mediu care să cunoască foarte bine legislația în interiorul companiei, mai bine delegați și este externalizați chestiunea asta pentru că sunt obligații complexe, sunt foarte multe chestiuni și chichițe legislative și trebuie verificate în funcție de situația particulară a fiecărei afaceri, că până la urmă un flux tehnologic, chiar dacă lucrăm în aceeași industrie cred că un flux tehnologic nu e fix același. Dacă avem același domeniu de activitate și atunci în funcție de chestiunile astea trebuie luate decizii așa punctuale, apropo de declarații și obligații, legat de conformare asta. Aș vrea să mergem mai departe mi se par foarte importante șă celelalte două subiecte, mai ales zona aia de controale, nu mai zic de ăsta cu economisirea banilor. Haideți să vedem ce să mai zicem aici.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:04:20] Vă spuneam că sunt mai multe alternative de atingere a țintei de reciclare și fix acest subiect o să îl dezvoltăm acum, am început un pic prin intermediul întrebărilor primite, sunt mai multe opțiuni. Prima opțiune este aceea de a plăti către Administrația Fondului pentru Mediu, cei 2 lei / kg. Este însă și cea mai scumpă. Dacă eu introduc pe piață o cantitate mare de ambalaje va fi mult mai eficient pentru mine din punct de vedere costuri, să închei un contract cu o Organizație de Transfer de Responsabilitate. Aceste organizații practic realizează ținta de reciclare de 60% în numele meu.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:05:11] Cum anume? Au la rândul lor contracte cu colectori din piață pentru tipurile respective de ambalaje și acești colectori se asigură că le furnizează lunar cantitatea de ambalaje de care ei au nevoie pentru a realiza țintele de reciclare pentru toți clienții din portofoliu. Ceea ce înseamnă că pentru mine este în primul rând mult mai ieftin și în al doilea rând este un proces destul de simplu pentru că știu că firma respectivă se ocupă în numele meu în contractul pe care l-am semnat și atunci responsabilitatea mea este de a achita suma respectivă lunar și de a declara mai departe către Administrația Fondului pentru Mediu cantitățile de ambalaje pe care le-am pus pe piață. O altă variantă, cea de-a treia practic, pentru că am zis că e plata la AFM, a doua tansferul de responsabilitate și cea de a treia este trasabilitatea. Aceasta este și cea mai complexă din punctul de vedere al actelor pe care trebuie să le verificăm și de aceea vă spuneam eu că nu pot acum să ofer o listă a tuturor documentelor.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:06:30] Practic este necesar să mă asigur că deșeul pe care eu l-am predat către colectori și care provenea de la achizițiile mele din afara țării a ajuns pentru a fi reciclat și toate documentele de pe acest lanț sunt corecte. De multe ori se întâmplă ca acele deșeuri să fie reciclate în afara României ceea ce înseamnă că actele pe care eu trebuie să le primesc sunt diferite decât în cazul celor pe care le primesc dacă am reciclat deșeul în România. În această situație în care un agent economic decide să își atingă ținta de reciclare individual prin intermediul dosarului de trasabilitate este foarte important ca persoana care se ocupă de declarații la Administrația Fondului pentru Mediu să aibă cunoștințele necesare și să fi verificat toate aceste documente conform legii. Să nu omită nimic pentru că dacă lipsește un singur document, dosarul respectiv este considerat invalid și administrația Fondului pentru Mediu va obliga agentul economic să plătească cei 2 lei / kg pentru cantitățile de ambalaje.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:08:00] Deci acestea sunt cele trei metode și economisesc bani. Practic fie predând responsabilitate către organizație de transfer de responsabilitate, fie făcându-mi propriile dosare de trasabilitate prin care pot demonstra că eu am reciclat.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:08:17] Pentru unii agenți economici poate să fie mai ieftin să meargă pe varianta dosarului de trasabilitate, dar aici menționez că nu toți pot să beneficieze de această variantă pentru că dacă eu aduc din afara țării niște produse finite și exact așa cum îmi intră în țară pleacă mai departe la client sau în fine să zicem că îmi rămân doar pe amplasament doar ambalajele de transport, eu niciodată nu voi putea atinge ținta de 60% doar când această metodă. Va trebui să suplimentez fie plătind către AFM de 2 lei / kg, fie având un contract cu o Organizație de Transfer de Responsabilitate pentru diferența care îmi trebuie până la atingerea țintei de reciclare.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:08:59] Cum reușim să facem analiza aceasta? La ce aspecte ar trebui să ne uităm ca să știm dacă mergem pe o variantă sau cealaltă? Sunt câteva guidelines așa pe care ni le poți da?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:09:09] În primul rând trebuie să ne utăm la cantitatea de ambalaje, în al doilea rând la proveniența ambalajelor respective și dacă ele rămân sau nu pe amplasament. Acest lucru este foarte important pentru că eu nu voi putea folosi pentru trasabilitate un ambalaj al unui produs pe care eu l-am luat din România în niciun caz. Sau dacă eu sunt producător și am obligația să declar ambalajele produselor mele. Eu voi cumpăra ambalaje de pe piața din România, îmi voi ambala produsele le voi trimite mai departe. Eu nu am niciun ambalaj care să-mi rămână pe amplasament atâta timp cât nu fac în paralel și achiziții din afara țării. Prin urmare nu-mi rămân atunci decât două variante, să am contract cu o organizație de transfer de responsabilitate care mă ajută și economisesc bani sau să plătesc către Administrația Fondului pentru Mediu.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:10:05] Am înțeles, reiterez cumva importanța unei persoane dedicate în companie acolo unde se poate, nu mai zic acolo unde este o obligație de a avea o persoană cumva responsabilă de chestiunile ce țin de mediu pentru că domeniul necesită o atenție cumva foarte mare și o analiză extrem de precisă a legislației din domeniu, după cum vedeți, adică trebuie să fie cineva care să înțeleagă și fluxul tehnologic și procesul cumva industrial. Trebuie să înțeleagă și cum se pliază asta pe obligațiile legale și să poată să facă corelațiile acesea, de aceea e bine poate să vorbiți și cu oameni specializate atunci când ei nu există deja în compania voastră.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:10:58] Eu am vorbit acum doar de ambalaje. Același lucru este valabil și pentru partea de echipamente și pentru partea de baterii și pentru anvelope. Toate acestea au o țintă de reciclare. Și atunci și pentru ele există opțiunea încheierii unui contract cu o organizație de Transfer de Responsabilitate, ba chiar pentru echipamente și pentru baterii, e cumva cam singura variantă pentru a se conforma cu totul pentru că dincolo de obligația de a le declara la Administrația Fondului pentru Mediu, importatorii de echipamente și de baterii sau producătorii de echipamente și de baterii, au și obligația de a se înscrie într-un registru al importatorilor și producătorilor de echipamente, respectiv de baterii. Și pentru a se înscrie în acest registru este iarăși un întreg proces în spate. Dacă ele nu sunt declarate la AFM sau nu există înscrierea în aceste registre există riscul ca în cazul unei achiziții din afara Uniunii Europene marfa să fie blocată în vamă. Știm cu toții că în momentul în care marfa este în vamă tu trebuie să plătești pentru fiecare zi în care stă acolo. Nu cred că își dorește cineva să plătească aceste costuri doar pentru că nu a urmat procedura de înscriere în aceste registre.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:12:22] Haideți să vedem și partea asta de control ca să atingem toate subiectele pe care ni le-am propus astăzi.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:12:37] Un control AFM va solicita în primul rând toate documentele contabile. Vorbim de facturi, vorbim de packing list, CMR-uri, din toate aceste documente se pot extrage noi detalii privind cantitatea de ambalaje și nu le vor solicita doar fizic, nu vă închipuiți că o să plece de acolo cu câteva dosare și le vor studia ei și apoi vin cu concluziile. Vor cere o situație centralizată a calculului de ambalaje pentru a vedea exact care a fost raționamentul pe care agentul economic l-a avut în momentul în care a întocmit declarațiile și-l aplică lunar și apoi vor cere pe anumite luni pentru a extrage și ei datele din documente și a compara cu ceea ce a fost declarat. Aceasta este o parte, să zicem că nu ar fi chiar atât de greu, seamănă cu un control fiscal.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:13:42] Dincolo de acest aspect, pentru că dădea cineva un exemplu cu un ambalaj primar, de cele mai multe ori din diferența dintre net și brut de pe facturi sau de pe packing list nu sunt cuprinse ambalajele primare. Vă dau și un exemplu practic dacă vorbim despre o cremă de față, aceasta vine ambalată într-o cutie, altfel nu putem vinde cremă de față vărsată, cutia respectivă nu este cuprinsă în diferența dintre net și brut în 80-90% din cazuri sunt excepții acolo unde este cuprinsă și astfel foarte mulți agenți economici ajung să permită să declare anumite ambalaje. Ceea ce în cazul unui control se va descoperi pentru că inspectorul întreabă exact ce tip de produs se comercializează, cum este ambalat, de foarte multe ori vor să le vadă, vor să cântărească pe categorii de produse dacă ei concluzionează că ceea ce s-a calculat este pe departe de a fi complet, vor merge să cântărească și pe categorii de produse vor stabili greutatea ambalajelor și o vor multiplica și o vor aplica uniform, iar la final vor calcula nota de plată și cu penalități și dobânzi aferente.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:15:13] Deci verificările inspectorilor sunt extrem de tehnice și de precise, nu sunt doar așa niște analize de documente pe care le avem noi acolo.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:15:25] De aceea așa cum spune tu, este bine ca persoana care se ocupă de întocmirea declarațiilor să fie o persoană care cunoaște legislația de mediu. De foarte multe ori agenții economici decid să dea această responsabilitate companiilor de contabilitate. Companiile de contabilitate pentru că își doresc să îi ajute le întocmesc ca pe orice altă declarație fiscală. Intenția este una foarte bună din partea lor doar că necunoscând legislația specifică de mediu există riscul să omită anumite aspecte și atunci în cazul unui control, clientul să fie sancționat și să trebuiască să plătească din urmă. Și dincolo de faptul că trebuie să plătească cantitățile de ambalaje au și toate aceste dobânzi și penalități care uneori se pot ridica la sume impresionante.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:16:19] Nu este o situație prea fericită deci cumva trebuie să fim proactivi în domeniul ăsta. Ți se pare că s-au schimbat și abordările inspectorilor? Sunt mult mai atenți? Că poate, nu știu, acum câțiva ani când abia au apărut declarațiile astea și într-adevăr puteai să dai contabilului să îți mai facă încă o declarație în plus, era mai degrabă o obligație birocratică, cel puțin așa o înțelegeam și eu din discuțiile pe care le aveam cu contabilii și între timp mi se pare că s-au structurat mult mai bine lucrurile, e o obligație mult mai importantă și mai consistentă, nu este doar o obligație care trebuie îndeplinită de formă, ci trebuie îndeplinită și cu fondul, ca să zic așa.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:17:05] De la început erau stabilite toate aceste aspecte care trebuie luate în calcul. Într-adevăr în ultimii ani oamenii au devenit mult mai conștienți și s-au mai întețit controalele. Sau mai sunt situații în care exact cum spuneam iau ceva din afara Uniunii Europene și se trezesc că primesc notificare de la Administrația Fondului pentru Mediu care le spune aveți 15 zile la dispoziție să depuneți declarațiile că nu le-ați depus. Și răspunsul este, ce declarații, că mie nu-mi rămân deșeuri. Nu e vorba despre deșeuri, e vorba despre ambalajele puse pe piață. E o situație foarte des întâlnită de către noi.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:17:45] Și pentru că tot atingi subiectul ăsta cu depunerea retroactivă a declarațiilor, să zicem că ne dăm seama acum după webinar-ul ăsta că n-am depus, deși ar fi trebuit să depunem niște declarații în decursul unor luni, ani anteriori, putem să facem asta sau care e riscul?
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:18:08] Sigur, putem face acest lucru, chiar recomand. Este necesar să avem ultimii cinci ani compleți, dar asta înseamnă că acum pentru că suntem spre finalul anului 2020, dacă vrem să facem declarațiile retroactive va trebui să luăm în calcul ultimii cinci ani încheiați, dar putem să facem ultimii 4 și 2020 să fie al 5-lea. Acum nu ne garantează nimeni că nu o să vină un control în luna decembrie.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:18:38] Și practic, depunerea acestor declarații retroactive vine automat și cu plata obligațiilor dacă ele sunt contribuții și ce alte lucruri avem acolo. Deci trebuie să luăm în calcul și aspectul financiar mai ales că mă gândesc că ajungem la niște sume mai ales când plătești așa deodată pentru o perioadă foarte lungă, cred că ajungem la niște sume destul de importante. Dar pe de altă parte mă gândesc că și amenda în situația cealaltă s-ar putea să fie la fel de mare, iar amenda oricum nu te scapă de plata obligațiilor, nu? Adică plătești amendă și obligațiile din urmă.
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:19:16] Amenda este mică dacă o comparăm cu ce avem de plătit din urmă în cele mai multe cazuri.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:19:25] Bun, dacă nu mai sunt alte chestiuni pe care vrei să le concluzionezi tu legat de treaba asta și de treburile astea multe pe care le-am dezbătut astăzi, mi s-a părut așa un maraton de explicații. Felicitări că ai ținut, nu numai că ai ținut pasul, dar ai fost acolo top cu toate răspunsurile.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:19:57] Mie mi se pare că te-ai descurcat foarte bine. Îți mulțumesc foarte mult pentru prezență, pentru multitudinea asta de informații foarte practice pe care ni le-ai oferit astăzi. N-am apucat să trecem prin toate întrebările pentru că așa cum ziceam putem să ajungem la situații infinite pe care le-am putea dezbate aici și nu am mai termina niciodată. Reiterez ideea că veți avea prezentarea Danielei în e-mail-urile voastre astăzi sau mâine, alături de înregistrarea acestei acestei discuții în conturile voastre de abonați și tot în e-mail veți găsi și datele de contact ale Danielei. Dacă mai aveți alte întrebări sau chestiuni de lămurit să le faceți direct cu ea. Vă mulțumesc tuturor pentru prezență și ne vedem data viitoare cu un nou eveniment. Urmăriți e-mail-urile de la noi ca să aflați exact calendarul pe luna noiembrie și să ne vedem cu bine. La revedere!
Daniela Dobre - Director Executiv - Green Environment Support [01:21:06] Mulțumesc mult, Roxana! O zi bună tuturor!