De-acum, toți cei care vor să cumpere mașini noi prin intermediul programului Rabla Clasic, fie persoane fizice, firme, instituții publice, fie alte entități, pot cere bani de la stat chiar dacă nu dau la casat o mașină veche. Asta pentru că, potrivit unui act normativ oficializat luni, primele de casare se pot transfera, mai nou, între toate tipurile de participanți la program.
Mai exact, Ordinul Ministerului Mediului nr. 2.048/2020, document aflat deja în vigoare de luni, stabilește că
nu doar persoanele fizice pot ceda dreptul de a folosi o primă de casare, așa cum stabilea, anterior, Ordinul 324/2020, ci și firmele, școlile, organizațiile neguvernamentale, instituțiile publice sau alte tipuri de deținători de mașini vechi.
Astfel, de-acum, primele de casare se pot transfera de la o persoană fizică la alta, așa cum era înainte, de la o persoană fizică la una juridică, de la o persoană juridică la una fizică și de la o persoană juridică la alta.
Apoi,
ca o consecință a posibilității transferului primei de casare între orice categorii de participanți în program, se elimină din ghidul de finanțare al programului obligația ca persoanele juridice să fie proprietari ai mașinii date la casat, dat fiind faptul că pot prelua prima de casare de la altcineva.
Tototdată, a fost introdus, atunci când se vorbește despre persoanele juridice care aplică la acest program de finanțare, în tot conținutul ghidului, termenul de solicitanți, deoarece, înainte, ei nu puteau fi decât proprietari, neavând posibilitatea de a lua de la altcineva prima de casare.
Pe lângă schimbările legate de transferul primei de casare, ordinul mai prevede și
eliminarea unor documente ce erau înainte obligatorii pentru participarea la Rabla Clasic.
Concret, vorbim aici despre
eliminarea declarațiilor pe propria răspundere, în formă autentificată de notarul public, prin care beneficiarii își exprimă în mod explicit opțiunea de a achiziționa autovehiculele noi pe numele lor la sfârșitul perioadei de leasing, în cazul în care aceștia au obținut finanțare în baza unor astfel de contracte.
Acestea au fost
înlocuite cu o mențiune ce a fost introdusă în nota de înscriere, document ce trebuie doar semnat de beneficiar, nu și autentificat la notar.
De asemenea, se elimină și necesitatea prezentării unui
certificat de atestare fiscală privind impozitele și taxele locale și alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului persoană juridică, pentru cazurile în care autovehiculul uzat nu este înregistrat la sediul social al acesteia.
Nu în ultimul rând, pentru a eficientiza derularea programului Rabla Clasic, ordinul apărut luni prevede că de
corectarea datelor prezente în aplicația informatică se vor ocupa de-acum, în anumite situații, producătorii validați, nu reprezentanții Administrației Fondului pentru Mediu, ca în trecut.
În cadrul
programului Rabla Clasic, persoanele fizice, firmele, instituțiile de stat și nu numai pot accesa
o primă de casare de 6.500 de lei, în cazul mașinilor, sau de
3.500 de lei, pentru motociclete. Suplimentar, pentru autovehiculele mai prietenoase cu mediul, se poate obține și un ecobonus de 1.000 sau 2.500 de lei - pot fi cumulate.