1. Ce va însemna BREXIT-ul din perspectiva impozitelor directe?;
2. Mobilitatea angajaților post-Brexit – sunteți pregătiți pentru 2021?
- Implicații și recomandări pentru cetățenii români și britanici;
3. Importul și exportul de bunuri pe relația România – Marea Britanie.
-Necesitatea efectuării formalităților vamale;
- Licențe de import și export – simulare pe baza încadrării tarifare a produselor la nivel de 8 cifre;
-Impactul asupra mișcării produselor accizabile.
4. TVA după BREXIT: schimbări și oportunități.
- Utilizarea reprezentantului fiscal de TVA;
- Aplicarea măsurilor de simplificare și a regulilor tranzitorii pentru operațiuni cu bunuri în curs (stocuri în consignație/la dispoziția clientului, lucrări asupra bunurilor în mai multe state);
- Rambursarea TVA în legătură cu Marea Britanie;
- Deducerea TVA pentru servicii scutite (servicii bancare, de asigurări, medicale).
Invitați: Specialiștii EY România
- Andra Cașu – Partener Asociat, Lider al Diviziei de Impozite Directe;
- Mihai Petre – Director, Impozite Indirecte;
- Costin Manta – Director, Impozite Indirecte;
- Iulian Pasniciuc – Manager, Departamentul Impozit pe Venit
Moderatori:
- Georgiana Iancu – Partener Coordonator al Departamentului de Impozite Indirecte - EY România
- Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro
Timecode: 00:00:00
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:00:10] Începem să spunem bună dimineața! O să mai așteptăm câteva secunde să se înregistreze și restul participanților. O să facem așa o scurtă introducere tocmai ca să mai permitem și celorlalți oameni care și-au anunțat participarea alături de noi. Eu o să zic bună dimineața și în mod oficial. Bine ați venit la un nou webinar avocatnet.ro dedicat abonaților premium.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:00:52] Numele meu este Roxana Neagu, și sunt director editorial la avocatnet.ro, iar împreună cu EY România v-am pregătit astăzi o discuție absolut necesară legată de implicațiile fiscale și vamale ale Brexit-ului în condițiile în care la final de an se încheie perioada de tranziție agreată de Marea Britanie cu Uniunea Europeană. După cum știți, Marea Britanie a părăsit oficial Uniunea Europeană la 31 ianuarie 2020, iar de la 1 februarie până la 31 decembrie, practic până la finalul anului, regimul fiscal, vamal și activității angajaților a rămas neschimbat între statele membre și UK.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:01:30] 1 ianuarie 2021 însă va marca o nouă realitate fiscală în privința tranzacțiilor și operațiunilor derulate între firmele din Uniunea Europeană și cele din Marea Britanie. Subiectul este unul vast și cu implicații majore pentru mediul de afaceri din România, iar ca să lămurim toate schimbările iminente cauzate de Brexit și eventualele distorsiuni pe care trecerea Marii Britanii va avea asupra activității firmelor românești, îi am alături de mine astăzi pe aproape toți liderii EY în consultanță care vor veni cu informații pe fix zonele în care sunt, cred eu, cele mai afectate de schimbări. Vorbesc de TVA, taxe vamale, accize, impozit pe venit și așa mai departe. Webinar-ul de astăzi marchează și o premieră logistică pentru că pe partea de moderare a evenimentului nu voi mai fi singură, ci mă va ajuta chiar unul dintre partenerii EY, e vorba de Georgiana Iancu, partener coordonator al departamentului de impozite directe. Bună dimineața, Georgiana, mulțumesc că ești alături de comunitatea avocatnet.ro premium.
Georgiana Iancu - Partener, Coordonator al Departamentului de Impozite Indirecte - EY România [00:02:39] Bună dimineața, Roxana, mulțumesc și eu.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:02:43] Aș mai vrea să mai punctez eu câteva lucruri, tocmai ca să mai permitem accesul oamenilor ca să nu piardă nimic din ce aveți voi de zis. Ideea set up-ului de astăzi este un joc diferit față de evenimentele anterioare, vine din faptul că m-am gândit că subiectul este foarte tehnic și am vrut să ne asigurăm că discuția va atinge cu precizie toate aspectele importante și necesare pentru dumneavoastră. Cele câteva precizări logistice pe care vreau să le mai fac înainte de a îi da cuvântul Georgianei sunt legate de adresatul de întrebări, așa cum știți, la fiecare webinar organizat de noi puteți intra în legătură directă cu speakerii noștri. Aveți un buton de chat pe bara de jos a aplicației. Ne puteți scrie acolo și la finalul evenimentului vom încerca să trecem prin cât mai multe dintre nelămuririle dumneavoastră. Nu uitați vă rog că nu putem aborda chestiuni foarte specifice, situații foarte punctuale care implică analiză sau date financiare și așa mai departe, așa că vă rugăm să aveți grijă cum puneți întrebările.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:04:02] De asemenea ar fi foarte important să formulați întrebările cât mai scurt și cât mai clar ca să înțelegem foarte ușor ce ne întrebați și să vă putem oferi răspunsurile potrivite. Evenimentul este înregistrat. Înregistrarea va fi disponibilă în contul dumneavoastră de abonat astfel că veți putea revedea oricând discuția de azi.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [00:04:23] De asemenea, după webinar veți primi un e-mail cu prezentarea susținută de speakerii EY astăzi, precum și datele lor de contact în cazul în care veți avea nevoie de detalieri sau răspunsuri mari aplicate din partea specialiștilor, mai ales că consecințele Brexit-ului pot fi majore. Cum ziceam, pot crea distorsiuni mari în activitatea firmelor, deci chiar vă recomandăm să apelați la specialiști când aveți nevoie de recomandări și sfaturi astfel încât să vă asigurați că minimizați cât se poate eventualele riscuri. Iar cu asta cred că partea mea s-a încheiat momentan, Georgiana, scena aceasta virtuală îți aparține de acum.
Georgiana Iancu - Partener, Coordonator al Departamentului de Impozite Indirecte - EY România [00:05:05] Mulțumesc tare mult, Roxana, pentru introducere în numele echipei EY, ne bucurăm să vedem că exista un interes atât de ridicat pentru tema webinar-ului de astăzi. I-am spus countdown Brexit, numărătoarea inversă până la Brexit și care sunt principalele implicații fiscale și vamale asociate. Vom vedea pe scurt cote mai mari de impozitare pentru venituri din dividende, dobânzi și redevențe, formalități noi legate de mobilitatea indivizilor, timpi de livrare mai mari, TVA și taxe vamale de achitat în vamă plus vămuirea bunurilor ce provin sau care au ca și destinație Marea Britanie. Nu în ultimul rând, formalități noi de administrare și de conformare prin prisma unor reguli diferite în ceea ce privește relația cu Marea Britanie în materie de TVA.
Georgiana Iancu - Partener, Coordonator al Departamentului de Impozite Indirecte - EY România [00:06:15] Astăzi alături de noi îi avem pe colegii mei și o să-i prezint în ordinea în care vor interveni în prezentare, Andra Cașu - Partener Asociat și Lider al Diviziei de Impozite Directe, Iulian Pasniciuc - Manager în cadrul Departamentului Impozit pe Venit și Contribuții Sociale, Mihai Petre - Director în cadrul Departamentului de Taxe Indirecte specializat pe zona de Comerț Internațional, Accize, Vamă, Fond de Mediu și nu în ultimul rând, Costin Manta - Director în cadrul Departamentului de Taxe Indirecte și specializat pe zona de TVA.
Georgiana Iancu - Partener, Coordonator al Departamentului de Impozite Indirecte - EY România [00:07:10] Înainte să dau cuvântul colegilor mei, ei vă vor prezenta astăzi principalele provocări despre care vă povestea și Roxana, asociate ieșirii Regatului Unit al Marii Britanii din Uniunea Europeană. Aș face o scurtă introducere a cadrului general al Brexit. O să vedeți aici cronologia mai recentă și calendarul de implementare a Brexit. Ne amintim că 1 februarie 2020 este data la care Regatul Unit s-a retras din Uniunea Europeană devenind astfel un stat terț. Potrivit acordului de retragere până la finele acestui an, 31 decembrie 2020, Regatul Unit aplică în continuare dreptul Uniunii Europene. Suntem așadar încă în cadrul perioadei de tranziție, dar atenție, cu mai puțin de 60 de zile rămase până la 1 ianuarie 2021.
Georgiana Iancu - Partener, Coordonator al Departamentului de Impozite Indirecte - EY România [00:08:20] Un timp extrem de scurt raportat la planurile ambițioase ale celor doi parteneri de negociere, respectiv acelea de încheiere a unui nou parteneriat care să prevadă în special prevederi legate de liberul schimb. Așa cum am văzut în ultimele luni s-a încercat o accelerare a calendarului de negociere și chiar spre finalul lunii octombrie. Incertitudinile legate de reușita semnării unui nou acord între cei doi parteneri până la finalul perioadei de tranziție sunt din ce în ce mai mari. Ne regăsim deja de câteva luni într-o situație de tipul așteaptă să vezi ce se va întâmpla. Așadar, timpul pe care îl avem la dispoziție pentru adaptarea la noile reguli și implementarea unor schimbări este extrem de scurt. Cred că lipsa de predictibilitate a condus deja la nivelul dumneavoastră ca și mediu de afaceri până acum la amânarea luării unor decizii legate de adaptarea la noile reguli.
Georgiana Iancu - Partener, Coordonator al Departamentului de Impozite Indirecte - EY România [00:09:46] Haideți să vedem înainte de a da cuvântul colegilor mei care sunt opțiunile până la sfârșitul perioadei de tranziție și am încercat aici să facem un pronostic. Șansele ca în puținul timp rămas până la 1 ianuarie să se semneze un acord de liber schimb. Probabil că pe zi ce trece vom vedea că șansele sunt din ce în ce mai mari, mai mult de 70% spunem noi, ca părțile să nu încheie un acord de liber schimb. 30% estimăm ca Regatul Unit și Uniunea Europeană să încheie un acord de liber schimb de bază. Dacă aș fi să folosesc un termen englezesc skimming free trade agreement care să implice mai degrabă prevederi legate de tarife vamale reduse în legătură cu mișcările de bunuri. 0% șanse ca părțile să încheie un acord de liber schimb complex.
Georgiana Iancu - Partener, Coordonator al Departamentului de Impozite Indirecte - EY România [00:10:59] În concluzie, un lucru cert este acela că începând cu 1 ianuarie 2021, Regatul Unit nu va mai participa la piața unică a Uniunii Europene și la Uniunea Vamală. Așadar, atât dumneavoastră, cât și partenerii comerciali din Regatul Unit trebuie să vă pregătiți pentru un set de schimbări semnificative cu impact direct asupra modului de derulare a afacerii. Împreună cu colegii mei vom încerca să vă prezentăm principalele schimbări în cadrul celor patru intervenții acoperite în agenda noastră, respectiv ce înseamnă Brexit-ul din perspectiva impozitelor directe, mobilitatea angajaților post Brexit și cât de pregătiți sunteți pentru 2021, operațiunea Brexit din perspectiva taxelor vamale, accize și TVA și nu în ultimul rând, provocările TVA generate de Brexit. La final am alocat timp pentru a răspunde și întrebărilor pe care le veți adresa în secțiunea de chat. Acestea fiind spuse, este momentul să îi dau cuvântul colegei mele, Andra Cașu, care va începe cu impozitele directe.
Andra Cașu - Partener Asociat, Lider al Diviziei de Impozite Directe - EY România [00:12:38] Mulțumesc, Georgiana, am preluat legătura. Într-adevăr o să discutăm despre ce înseamnă Brexit-ul din perspectiva impozitelor directe ca un șir lung de provocări și o să vă spun și de ce fac afirmația asta, pentru că noi ca și consultanți am văzut Brexit-ul on going în ultimii, 1-2 ani. Cam de 2 ani de zile tot vedem că piața se pregătește pentru acest Brexit chiar dacă era vorba la nivel informal de el, chiar dacă a devenit din ce în ce mai amenințător, dar ca și afirmațiile cu caracter general deja piața se pregătea pentru Brexit.
Andra Cașu - Partener Asociat, Lider al Diviziei de Impozite Directe - EY România [00:13:15] E adevărat că nu ne așteptam cred că niciunul dintre noi să ajungem în acest moment, în noiembrie 2020, să nu existe o decizie concretă vizavi de ce se va agrea de fapt între Brexit și Uniunea Europeană în ce privește următorii pași. Dar iată că suntem acolo, prin urmare cu siguranță, lucrurile trebuie să aibă loc cât se poate de safe. Safe înseamnă să eliminăm orice riscuri fiscale care să fie în continuare pending, pe de o parte, pe de altă parte să ne putem pregăti cât mai bine pentru ceea ce urmează. De ce? Pentru că pe baza observațiilor noastre ca și consultanți este foarte clar că contribuabilii nu au același grad de pregătire încă. Sunt unii dintre ei care în mod proactiv au făcut demersuri pentru a schimba strategia, structura de finanțare, de deținere și alte aspecte de genul acesta, însă alți contribuabili au preferat să rămână într-o zonă safe și să aștepte și să vadă în funcție de asta modelând ulterior operațiunile. Asta voi acoperi în speech-ul de astăzi.
Andra Cașu - Partener Asociat, Lider al Diviziei de Impozite Directe - EY România [00:14:28] Primul slide pe care îl vedeți acum încearcă să treacă în revistă câteva zone. Și vorbim în principal de directivele europene. După cum probabil știți, există directive europene care asigurau până în momentul de față scutiri ce privește fluxurile de dobânzi, de dividente, de redevențe. Scutirile acestea se întâmplau în momentul în care o companie românească avea plăți de aceste genuri către acționari. Ei bine în condițiile în care Brexit-ul are loc cu siguranță, directivele nu se vor mai aplica simplu pentru că așa cum spunea și Georgiana mai devreme, UK va deveni un stat terț. Prin urmare, una dintre veștile proaste este că din păcate scutirile nu mai sunt disponibile și atunci ce varianta avem? Este una singură, aceea de a aplica prevederile double exit-ului, deci convenție pentru evitarea dublei impuneri încheiate între România și Marea Britanie. Ceea ce din păcate însă nu vom regăsi acolo este o cotă zero.
Andra Cașu - Partener Asociat, Lider al Diviziei de Impozite Directe - EY România [00:15:38] De regulă, convențiile pentru evitarea dublei impuneri pe care Marea Britanie le-a încheiat cu toate țările, prevăd cote de impozitare undeva în zona de 10-15%. Prin urmare, brusc apare un impozit obligatoriu mult mai mare în peisaj. Aici mai este de spus un lucru, convenția pentru evitarea dublei impuneri se va aplica în continuare așa cum s-ar fi aplicat și până acum, în baza unui certificat de rezidență fiscală care trebuie prezentat în momentul în care orice astfel de tipuri de plăți sunt făcute.
Andra Cașu - Partener Asociat, Lider al Diviziei de Impozite Directe - EY România [00:16:18] Deci sa nu uităm, condițiile de formă rămân valabile și încă un aspect important de avut în vedere, faptul că aplicarea tratatului pentru evitarea dublei impuneri nu va avea o relevanță exclusiv pentru companiile din România care fac plăți către Marea Britanie ci va rămâne relevant în contextul oricăror plăți care se întâmplă cross border la care de asemenea doar pentru simplul fapt că Marea Britanie este implicată în tranzacții, va apărea și necesitatea aplicării Convenției pentru evitarea dublei impuneri.
Andra Cașu - Partener Asociat, Lider al Diviziei de Impozite Directe - EY România [00:16:53] De asemenea, ce am mai observat noi la modul foarte practic, spuneam și la început, au existat reorganizări de grup care de exemplu au însemnat restructurarea fluxului de finanțare prin implicarea altor țări în afara Marii Britanii care era principalul finanțator până acum. E de așteptat ca similar să se întâmple și în lunile care urmează și nu numai din punct de vedere al fluxului de finanțare, cât din punct de vedere al eliminării oricăror probleme comerciale pentru că pe lângă partea de impozite indirecte cum spunea și Georgiana mai devreme, sunt multe alte aspecte fiscale care trebuie avute în vedere pe partea de impozite indirecte, de exemplu, vamal etc. Și atunci ce se face la modul complet, se face un Gap Analysis, o analiză foarte detaliată în așa fel încât orice reorganizări de grup să poată beneficia în timp util și cât mai favorabil de tratamente fiscale de scutiri acolo unde este cazul.
Andra Cașu - Partener Asociat, Lider al Diviziei de Impozite Directe - EY România [00:17:55] De asemenea, vreau să vă spun că până acum exista o altă directivă UE care privea regimul fiscal comun care se aplica reorganizărilor de genul fuziunilor, divizărilor, divizări totale sau parțiale, transferuri de active sau schimburi de acțiuni, deoarece acum discutăm despre acest Brexit, nici această directivă nu va mai fi aplicabilă și atunci înseamnă că orice reorganizări de grup nu vor mai putea fi pur și simplu beneficiare ale unei scutiri de impozitare la momentul reorganizării, ci vor trebui judecate, analizate din perspectiva Codului Fiscal românesc în ideea de a identifica fiecare dintre momentele unde apare un impact fiscal în acest context. Dacă spre exemplu avem un grup de companii care include o companie românească și una din Marea Britanie, atunci cu siguranță din capul locului putem să spunem că în Codul Fiscal românesc va trebui accesat acel articol care prevede tratamentul pentru reorganizări și atât, fără scutiri. Vom discuta despre ce se întâmplă cu provizioanele, cu amortizarea, cu activele, cu tot felul de alte aspecte în ce privește impozitul pe profit.
Andra Cașu - Partener Asociat, Lider al Diviziei de Impozite Directe - EY România [00:19:09] Vorbeam despre acest Gap Analysis. Dincolo de contextul fiscal pe care l-am dat pentru că avem astăzi această discuție care are componente fiscale principale, trebuie să includă mare atenție, și o analiză contabilă. De ce? Pentru că așa cum partea fiscală se va transforma și partea de contabilitate se va transforma dacă discutăm de aplicare de interese sau nu. Dacă discutăm de aplicarea unui regim contabil românesc, totul va trebui customizat.
Andra Cașu - Partener Asociat, Lider al Diviziei de Impozite Directe - EY România [00:19:44] Și un alt aspect pe care vreau să îl atingem astăzi împreună este acela legat de ce se va întâmpla cu DAC6 și DAC2 sunt directive tot așa cu sursă europeană, DAC6 este tip of the season în România cel puțin, pentru că raportarea va începe din ianuarie 2021, deși a fost foarte mult amânată. Ce ne facem acum? Dacă Marea Britanie iese din Uniunea Europeană o potențială interpretare care s-a dat și s-a discutat deja, ar fi ca DAC6 să nu mai includă tranzacțiile care se fac în cross border între România și Marea Britanie. Aici însă, punctul pe care vreau să îl fac este că, nu e corect ca approach-ul, ce se va întâmpla este bazat și pe withdrawal agreementul, așa cum îl știm noi în forma lui standard care spune că cel puțin până în decembrie 2020 nu va exista în niciun caz un withdrawal.
Andra Cașu - Partener Asociat, Lider al Diviziei de Impozite Directe - EY România [00:20:58] Deci o interzicere, o neaplicabilitate a acestui DAC6 de acum înainte. Deci DAC6 rămâne în picioare, DAC2, de asemenea, este foarte probabil ca în demersul Marii Britanii de a se alinia acestui efort global de luptă să zicem, împotriva evaziunii, să păstreze în continuare alinierea la raportările pe care și ceilalți contribuabili din Uniunea Europeană sunt obligați să le facă.
Andra Cașu - Partener Asociat, Lider al Diviziei de Impozite Directe - EY România [00:21:45] Acest slide se dorește a fi o structurare a pașilor de pregătire pentru Brexit. Noi ne gândim că un contribuabil ar trebui să aibă bine structurat understandingul, și aici o să ne uităm la caseta aceea galbenă pe care o în stânga slide-ului. În primul rând să fie foarte conștient vizavi de gradul actual de pregătire, dacă s-au făcut pași de exemplu, pe la nivel de grup atunci și România trebuie să fie informată în așa fel încât să poată adapta și să poată customiza rolurile interne și contribuția pe care compania locală trebuie să o aducă.
Andra Cașu - Partener Asociat, Lider al Diviziei de Impozite Directe - EY România [00:22:23] Totodată independent chiar de ceea ce se întâmplă la nivel de grup trebuie făcută o examinare locală a funcționării, a parametrilor cei mai problematici la nivel local. Dacă spre exemplu avea finanțări foarte puternice care sunt acordate către România, atunci cu siguranță acela va fi un parametru important care trebuie bine customizat în pregătirea pentru Brexit și totodată, faptul că orice contribuabil trebuie să rămână bine conectat cu știrile internaționale. În sensul că, dacă spre exemplu guvernul român avea un set de modificări fiscale care să includă poate și o componentă legată de Brexit, atunci trebuie să fiți foarte conectați, să știți de acea modificare și să o adaptați acolo unde este cazul. Aceasta ar fi faza de understanding.
Andra Cașu - Partener Asociat, Lider al Diviziei de Impozite Directe - EY România [00:23:18] După care urmează fazele cele mai active. Planningul și acțiunea propriu zisă în sensul că trebuie prioritizat calendarul de schimbări. Deci nu trebuie lăsate cumva aleator sau într-o ordine neapărat impusă de grup, ci trebuie customizat la nivel local. Trebuie totodată să vă dați seama care este costul acestor modificări de structură pentru că cu siguranță orice modificare cu stabilizare va implica eliminarea unei structuri anterioare și atunci un cost va exista, fie că e vorba de un delay în activitate, fie că e vorba de un cost suplimentar de financing, fie că trebuie să știți că poate fluxurile de dividende nu vor mai merge așa cum au mers până acum, sunt doar câteva exemple la care în momentul de față mă gândesc, dar nu sunt singurele.
Andra Cașu - Partener Asociat, Lider al Diviziei de Impozite Directe - EY România [00:24:14] De asemenea, vedeți că și pe caseta pe care am numit-o acționați, am reiterat aspectul legat de a fi foarte bine conectat cu informațiile care sunt cele mai noi vizavi de negocierile între Marea Britanie și Uniunea Europeană și desigur, vedeți că am inclus acolo o dungă, o linie punctată. De ce? Pentru că dincolo de înțelegere, planificare și acțiune trebuie ca de acum încolo în mod permanent să aveți în vedere o îmbunătățire. Dacă simțiți că unul dintre pașii de customizare făcuți nu funcționează așa cum trebuie, dacă sunt delay-uri, lucruri care nu se reconciliază cu businessul, cu volumul, inclusiv această perioadă de pandemie extraordinar de atipică prin care trecem, trebuie să identificați acele probleme și să le îmbunătățiți. O monitorizare permanentă care trebuie să ducă la implementarea modificărilor dorite. Totul ține de fapt de eficiență și de aceea am încercat să structurăm cât mai succint tocmai pentru a avea un overview.
Andra Cașu - Partener Asociat, Lider al Diviziei de Impozite Directe - EY România [00:25:29] Știm foarte bine că până în momentul de față, după cum ziceam, România nu a făcut un pas forward față de alte țări, de exemplu din punct de vedere al restructurărilor fiscale în virtutea Brexit-ului, a rămas pe aceeași linie în speranța că va veni un both of life care să spună, da, negocierea s-a rezolvat, withdrawal agreementul s-a confirmat și de acum înainte pașii de făcut sunt A,B,C. Nu se va întâmpla asta, prin urmare ca să fim cât mai eficienți trebuie să avem inițiativa proprie.
Andra Cașu - Partener Asociat, Lider al Diviziei de Impozite Directe - EY România [00:26:11] Putem să mergem mai departe și o să avem un slide diagnoză. Tot așa, pentru a vă susține cât mai bine în demersul de business, am încercat să structurăm ce înseamnă grad de pregătire din punctul nostru de vedere având experiența anilor din spate, după cum spuneam, și văzând extrem de multe tipologii de investitori și de contribuabili, suntem conștienți și nu avem niciun dubiu că în momentul de față în România există trei grade de pregătire. Deci din păcate nu putem să spunem că piața românească, contribuabilii români sunt full pregătiți pentru Brexit.
Andra Cașu - Partener Asociat, Lider al Diviziei de Impozite Directe - EY România [00:26:50] Puteți să vă uitați pe acest slide și să încercați să faceți un exercițiu propriu de a vedea unde vă situați. Cu siguranță, fără pregătire înseamnă că va trebui să vă puneți niște întrebări care țin, ce se va schimba, cât ne va costa acest lucru și ce trebuie să facem pentru a fi deja pregătiți inclusiv pana la reorganizarea zborurilor interne, discuții cu companiile din grup sau cu companii terțe, renegociere de contracte, o structurare a fluxurilor de dividende, dobânzi, redevențe și comisioane, dacă este cazul. Acesta este cel mai incipient grad.
Andra Cașu - Partener Asociat, Lider al Diviziei de Impozite Directe - EY România [00:27:32] Pasul numărul doi ar fi cel legat de pregătiri incipiente, deci o companie care să-și fi făcut o evaluare preliminară, dar să nu o fi finalizat. Și aici s-ar pune problema în primul rând de a actualiza acel gap analysis preliminar. De a vedea dacă decalajul a devenit între timp mai mare sau dacă s-a atenuat datorită unor factori externi sau interni și totodată să definiți sau redefiniți prioritățile pentru că după cum știm, trecem prin COVID 19 pandemie, prin urmare planificarea nu mai e așa ușoară cum era anterior. Nu totul se poate întâmpla extraordinar de bine organizat și atunci toate aceste trei bullet point-uri pe care le-am menționat în casetă trebuie judecate și activate optim, după cum se dorește.
Andra Cașu - Partener Asociat, Lider al Diviziei de Impozite Directe - EY România [00:28:33] Iar pasul numărul 3 se referă la companiile care sunt pregătite deja de Brexit, ceea ce înseamnă că analiza de impact s-a finalizat. Aici un aspect important pe care vreau să-l aduc în discuție este acela de stress test. Stress test înseamnă că după ce am făcut o analiză de pregătire, am făcut un gap analysis, am restructurat, remodelat unde a fost nevoie, lucrurile sunt funcționale. Pe de altă parte, funcționalitatea lor se întâmplă cu un cost. Costul acela poate să fie un cost de business sau cost de stres al business-ului care uneori să aducă niște probleme mult mai mari decât aduc, să zicem operațiunile nefuncționale sau întârziate sau contractele neamendate în timp util. Deci acest stress test se poate face, dă rezultate și rezultatele acelea trebuie suprapuse și corelate cu cerințele companiilor din grup, cu strategia grupului și strategia locală în așa fel încât să determinați dacă pe de o parte ați avut în vedere toți factorii relevanți sau dacă între timp a mai apărut ceva nou ce trebuie inclus în strategia pentru Brexit.
Andra Cașu - Partener Asociat, Lider al Diviziei de Impozite Directe - EY România [00:29:54] Prin urmare, ca un comentariu de final din partea mea, aștept cu interes să văd ce se va întâmpla în continuare între Marea Britanie și Uniunea Europeană, însă părerea mea ar fi aceea că trebuie să rezolvăm în lunile următoare situația de business asumând că rămânem la acest stadiu de acum, de incertitudine și asumând ca acel withdrawal agreement trebuie considerat ca un conținut indicativ pentru implicațiile fiscale care vor urma.
Andra Cașu - Partener Asociat, Lider al Diviziei de Impozite Directe - EY România [00:30:30] După cum ziceam, e o sursă importantă cel puțin din punct de vedereDAC6 și DAC2 de confirmare, știm că din păcate contribuabilii din România care trebuie să raporteze DAC6 vor trebui în continuare să raporteze inclusiv în ce privește cross borderele arrangementurile încheiate cu Marea Britanie. Și acum închid paranteza și recomandarea cu care voi merge mai departe este aceea de a privi exercițiul de Brexit strategic ca un exercițiu dinamică inclusiv pentru cel puțin anul următor pentru că e posibil să fie nevoie în continuare să remodelăm și să suprapunem peste acest stress test anumiți factori poate neluați în considerare și pe bună dreptate. Mulțumesc foarte mult. Eu vă stau la dispoziție pentru întrebări vor urma și dau înapoi microfonul Georgianei.
Georgiana Iancu - Partener, Coordonator al Departamentului de Impozite Indirecte - EY România [00:31:28] Andra, mulțumim tare mult. Dacă ar fi să rețină așa ceva ce mi s-a părut foarte relevant din prezentarea ta, faptul că și stress test dacă vrei pentru mediul de afaceri, pierderea avantajelor din directivele europene și faptul că mediul de afaceri se va confrunta chiar cu o creștere a nivelului de impozitare pentru anumite plăți, spuneai tu dobânzi, redevențe, dividende.
Georgiana Iancu - Partener, Coordonator al Departamentului de Impozite Indirecte - EY România [00:32:01] Înainte de a trece mai departe însă, din punctul tău de vedere, Brexit e un moment care trebuie să fi avut în vedere cu predilecție de către anumiți operatori din anumite sectoare de activitate sau nu neapărat?
Andra Cașu - Partener Asociat, Lider al Diviziei de Impozite Directe - EY România [00:32:22] S-au tot întâmplat lucruri în ultimele luni și am tot văzut exemple foarte diferite. De aceea stăteam și în momentul în care tu vorbeai chiar procesam și mă gândeam ce aș recomanda și la ce aș atrage atenția mai degrabă. Ar fi aspectul legat de serviciile financiare pe care l-aș ridica as a flag, de ce? Pentru că serviciile financiare dincolo de aspectele fiscale care apar au și un grad de reglementare mult mai mare decât al altor industrii. Pe de altă parte, în acest moment mă gândesc la industriile care sunt într-un start-up phase sau într-un development extraordinar și aici de exemplu ar fi zona de IT, unde au loc tot felul de preluări, dezvoltări de grup și toate astea cu siguranță trebuie să înglobeze și factorul Brexit care până acum nu apărea in the picture deci pe zonele acestea m-aș orienta.
Andra Cașu - Partener Asociat, Lider al Diviziei de Impozite Directe - EY România [00:33:31] Însă, pe de altă parte, sunt foarte conștientă că absolut tot ce înseamnă modificări contractuale care țin de business, nu sunt neapărat generate de specificul industrial, cât de ansamblu fiscal per total, adică dacă pe partea vamală sau pe partea de indirecte sunt niște implicații care vor atrage modificări de contracte, atunci automat și partea de impozit pe profit va trebui analizată chiar dacă nu este sursa principală a acelor modificări. Și atunci revenim. Consider că depinde de industrie, de nivelul de reglementare al fiecărei industrii, de nivelul de startup sau development phase pentru că acolo discutăm de un knowledge mai incipient sau un knowledge mai dezvoltat și pe de altă parte, să nu uităm că indiferent ce aspect fiscal ar fi sursa unei modificări de Brexit strategy trebuie avute în vedere și toate celelalte corelate pentru a nu omite ceva.
Georgiana Iancu - Partener, Coordonator al Departamentului de Impozite Indirecte - EY România [00:34:38] Mulțumesc tare mult. E momentul să facem trecerea către colegul nostru, Iulian Pasniciuc, manager în cadrul departamentului de impozit pe venit și contribuții sociale. Iulian, așteptăm cu interes să ne spui la ce trebuie să ne așteptăm din perspectiva mobilității angajaților post Brexit sau în pregătirea Brexit.
Iulian Pasniciuc - Manager Departament Impozit pe Venit și Contribuții Sociale - EY România [00:35:11] Mulțumesc, Georgiana. După cum a spus și Georgiana vom continua să discutăm despre mobilitatea angajaților în contextul Brexit-ului atât pentru cetățenii români, cât și pentru cei britanici. Pe lângă acordul de retragere părțile au decis ca în materie de mobilitate să se bazeze strict pe principiile nediscriminării și reciprocității depline astfel încât celor 4 milioane de cetățeni, dintre care 3 milioane europeni în Marea Britanie și peste 1 milion de britanici în Europa, să nu le fie atinse drepturile dobândite. Așa cum a fost menționat și mai devreme, avem o perioadă de tranziție până la sfârșitul acestui an, ceea ce înseamnă că toate drepturile privind libera circulație vor rămâne în vigoare până la această dată ca și cum Marea Britanie este încă stat membru al Uniunii Europene.
Iulian Pasniciuc - Manager Departament Impozit pe Venit și Contribuții Sociale - EY România [00:35:59] În privința acordului de retragere, principalii beneficiari ai acestui acord sunt resortații acestor țări, adică acei cetățeni care și-au reglementat dreptul de ședere până la sfârșitul acestei perioade de tranziție.
Iulian Pasniciuc - Manager Departament Impozit pe Venit și Contribuții Sociale - EY România [00:36:15] În următorul slide, voi detalia puțin ce măsuri migraționiste se aplică sau se vor aplica de ambele părți în privința reglementării dreptului de ședere al cetățenilor. Cetățenii români, cei care doresc să rămână în Regatul Unit și după finalizarea perioadei de tranziție trebuie să înregistreze pentru obținerea unui nou statut de rezident. În acest sens, Guvernul Britanic a creat un sistem de înregistrare pe numele EU Settlement Scheme prin care cetățenii europeni, inclusiv români, pot solicita noul statut. Există un termen limită de depunere a aplicațiilor care este 30 iunie 2021 cu condiția ca aplicantul să se afle în Regatul Unit înainte de 31 decembrie 2020, sfârșitul perioadei de tranziție.
Iulian Pasniciuc - Manager Departament Impozit pe Venit și Contribuții Sociale - EY România [00:37:02] Prin intermediul acestei platforme EUSS, cetățenii români vor putea obține unul din cele două tipuri de statut de rezident care se numesc pre-settled și settled. Pre-settled sunt cetățenii care au stat în Marii Britanie mai puțin de cinci ani până acum, iar settled sunt cei care au o ședere mai mare de 5 ani. Procedura de înregistrare este gratuită, se poate realiza completa online, dar în cazuri excepționale se poate trimite și prin poștă. Acordarea statutului de pre-settled și settled nu presupune acordarea unei vize sau a unui permis de ședere, ci reprezintă doar o înregistrare electronică în datele Ministerului de Interne Britanic.
Iulian Pasniciuc - Manager Departament Impozit pe Venit și Contribuții Sociale - EY România [00:37:46] Totuși ceea ce trebuie menționat este că ulterior datei de 1 ianuarie 2021, cetățenii europeni vor fi condiționați să își demonstreze statutul în Marea Britanie, nu doar autorităților, dar și atunci când vor închiria o proprietate ,vor deschide un cont bancar sau inclusiv să își dovedească dreptul de muncă în această țară. Întrucât această măsură de înregistrare se aplica în ambele scenarii . Platforma you settlement skill a devenit operațională încă din luna august 2018, iar conform unor statistici publicate de UK Home Office la 30 iunie 2020 dintr-un total de peste 3,7 milioane de aplicații pentru obținerea noului statut de rezident, peste 600.000 de aplicații au fost depuse de cetățenii români.
Iulian Pasniciuc - Manager Departament Impozit pe Venit și Contribuții Sociale - EY România [00:38:45] Un factor foarte important și ce trebuie luat în considerare și unde lucrurile se complică sunt cetățenii români care vor dori să călătorească și să muncească în Marea Britanie după 31 decembrie 2020. Acestea întrucât Marea Britanie devine stat terț. Cetățenii români vor fi nevoiți să respecte condițiile stabilite de normele interne în materie de imigrație, adică se vor supune acelorași reguli și restricții privind imigrația pentru cetățenii non. Asta implică o planificare mai în detaliu cu privire la data de început.
Iulian Pasniciuc - Manager Departament Impozit pe Venit și Contribuții Sociale - EY România [00:39:23] Ce tip de viză este necesar? Ce documente trebuie pregătite? Cetățenilor români le va fi permisă intrarea în Marea Britanie fără viză, dar doar în scopuri de vizitatori, iar activitățile lor pot fi strict limitate și acest lucru va exclude munca productivă. Ca regulă generală, activitatea nu durata șederii, va determina necesitatea unei vize de muncă. Cetățenii britanici care sunt în România, așa cum am menționat în perioada de tranziție până la 31 decembrie nu există schimbări.
Iulian Pasniciuc - Manager Departament Impozit pe Venit și Contribuții Sociale - EY România [00:40:02] Ulterior acestei dăți cetățenii care au deja reședința în România și doresc să rămână în țară după finalizarea perioadei de tranziție, trebuie să înregistreze pentru dobândirea statutului de rezident în calitate de beneficiar al acordului de retragere. Acest lucru se face la Inspectoratul General pentru Imigrări, iar termenul limită este de 31 decembrie 2021. În comparație cu you settlement skill, la noi se va putea aplica doar începând cu 1 ianuarie 2021, nu se pot depune mai devreme. Documentele pe care noi le vom emise, documente fizice, documentele vor fi niște permise de ședere care vă vor atesta statutul de beneficiar al acordului de retragere. Termenul limită de depunere este 31 decembrie 2021, până la această perioadă certificatele de înregistrare deja existente își păstrează valabilitatea. Din nou este foarte important acest lucru.
Iulian Pasniciuc - Manager Departament Impozit pe Venit și Contribuții Sociale - EY România [00:41:07] Dobândirea noului statut de rezident în România va permite cetățenilor britanici să beneficieze în continuare de drepturile oferite în baza acordului de retragere. În schimb, nu există momentan un act normativ în care să se detalieze procedural vorbind cum se va pune în practică această modificare din partea autorităților române. Cel mai probabil în perioada următoare vor fi furnizate mai multe informații și clarificări. Cum vor decurge, ce documente vor fi necesare, cât va dura. Ca notă informativă, România se pregătise și pentru un scenariu util în noiembrie 2019 a emis o ordonanță de urgență în care reglementează anumite măsuri pentru acest scenariu. Măsurile sunt relativ similare cu cele din acordul de retragere. Cred că doar permisele de ședere au o altă denumire.
Iulian Pasniciuc - Manager Departament Impozit pe Venit și Contribuții Sociale - EY România [00:42:01] În materie de vize pentru cetățenii britanici ulteriori perioadei de tranziție, cetățenii care nu beneficiază de drepturi în temeiul acordului de retragere, vor putea intra în România fără viză pentru o perioadă de scurtă ședere de până la 90 de zile, în oricare 880 de zile doar pentru scopuri limitate precum vizită turism sau afaceri. Pentru perioade mai lungi sau alte scopuri precum muncă reîntregirea familiei se va aplica legislația locală privind cetățenii străini ordonanța 25, ordonanța de urgență 194 privind obținerea unui aviz de muncă, viză de lungă ședere și respectiv un permis de ședere.
Iulian Pasniciuc - Manager Departament Impozit pe Venit și Contribuții Sociale - EY România [00:42:46] În următorul slide vom acoperi un pic și accesul pe piața muncii. Până la sfârșitul perioadei de tranziție, cetățenii britanici continuă să beneficieze de acces pe piața muncii în conformitate cu cadrul legal al Uniunii Europene. După încheierea acestei perioade, cetățenii care și-au exercitat deja dreptul în muncă se vor bucura fără restricții de acces la piața muncii din România în baza noului permis de ședere obținut în condițiile acordului de retrage. Cei care nu beneficiază de drepturi în temeiul acestui acord, se vor supune procedurii necesare pentru obținerea unei vize și a unui permis de muncă, document ce îi va conferi dreptul de muncă pe teritoriul României.
Iulian Pasniciuc - Manager Departament Impozit pe Venit și Contribuții Sociale - EY România [00:43:31] Mare atenție aici a faptului că începând cu 1 ianuarie 2021 pentru noii angajați britanici va fi necesară o planificare mai în detaliu vizavi de data de început, ce documente, ce pași necesari. După cum probabil știți pentru a angaja în muncă un cetățean străin, procedura durează până la patru luni în condiții normale, acum poate dura chiar mai mult. Referitor la coordonarea sistemelor de securitate socială, persoanele care și-au exercitat dreptul la libera circulație în interiorul Uniunii Europene înainte de data retragerii, își vor menține drepturile de securitate socială prin continuarea aplicării regulamentului european privind coordonarea acestor sisteme de securitate socială.
Iulian Pasniciuc - Manager Departament Impozit pe Venit și Contribuții Sociale - EY România [00:44:20] La sfârșitul perioadei de tranziție, persoanele care se află într-o situație care implică atât Regatul Unit, cât și un stat membru din perspectiva coordonării sistemelor de securitate socială, își vor menține dreptul la asistență medicală, pensii și alte prestații. De asemenea, în cazul în care au dreptul la o prestație în numerar dintr-o țară pot continua să o primească chiar dacă locuiesc în altă țară.
Iulian Pasniciuc - Manager Departament Impozit pe Venit și Contribuții Sociale - EY România [00:44:46] În schimb, începând cu 1 ianuarie 2021, documentele portabile A1, S1 emise pe numele cetățenilor britanici, cât și cei români trimiși să lucreze pe teritoriul Marii Britanii, respectiv România, își vor înceta valabilitatea. Aceștia ulterior având obligația de a respecta legislația de securitate socială din țara respectivă. Pe această temă, cea a securității sociale ne așteptăm la fel, ca în perioada următoare să avem mai multe informații, mai multă claritate, poate inclusiv acorduri aplicabile, acoperim mai ales cetățenii ce nu beneficiază de drepturi în temeiul acordului de retragere, adică cei care vor veni după perioada de tranziție. Cam atât am avut să vă povestesc. Dacă aveți întrebări, vă rog să mi le adresați, iar dacă nu, la fel cum a zis și Roxana veți primi și datele noastre de contact și ne puteți oricând scrie direct fără nicio problemă.
Georgiana Iancu - Partener, Coordonator al Departamentului de Impozite Indirecte - EY România [00:45:54] Iulian, mulțumim tare mult. Foarte interesant. Am reținut că undeva la 16% din cei care au aplicat deja pentru obținerea statutului de rezident în Regatul Unit sunt cetățeni români. Un procent destul de semnificativ. Așadar o provocare serioasă și imediată în zona de mobilitate este aceea de asigurarea a noului statut de rezident. Aș avea o întrebare pentru cetățenii britanici care locuiesc sau sunt angajați în România. Ce se întâmplă cu asigurările lor sociale după încheierea perioadei de tranziție, beneficiază de aceleași condiții ca și până acum?
Iulian Pasniciuc - Manager Departament Impozit pe Venit și Contribuții Sociale - EY România [00:46:38] Răspunsul scurt este, da. În ceea ce privește regulile privind acordarea prestațiilor de securitate socială, înțelegem că obiectivul acordului de retragere este asigurat că nu există modificări în raport cu situația de până acum pentru persoanele care sunt acoperite de acest acord. Deci în principiu, plătești contribuții în România ai dreptul la prestații în România fără nicio discriminare. Cetățenii britanici vor avea acces în continuare la îngrijire medicală în România în aceleași condiții ca și cetățenii români. Își pierd locul de muncă vor avea acces la indemnizația de șomaj dacă doresc să se pensioneze. La fel, pot face asta din România, iar în cazul nu au o perioadă suficient de lungă pentru a avea dreptul la pensie, autoritățile române pot recunoaște perioadele în care au fost asigurați în Marea Britanie măsura în care este necesar. De principiu nu se schimbă mai nimic, modificările care se vor fi simțite și sperăm să avem in totalitate pentru cei care vin după 1 ianuarie, acolo e posibil să fie altfel situația.
Georgiana Iancu - Partener, Coordonator al Departamentului de Impozite Indirecte - EY România [00:47:58] Mulțumesc tare mult, Iulian, în continuare o să-i dau cuvântul colegului meu, Mihai Petre Director specializat în zona Taxelor Vamale și Accizelor. Mihai ne va prezenta principalele modificări legate de vămuirea mărfurilor, importanța dovezilor de origine, clasificare tarifară, dar nu în ultimul rând importanța și beneficiile asociate simplificării lor vamale.
Mihai Petre - Director, Consultanță Vamală și Accize - EY România [00:48:41] Mulțumesc, Georgiana. Am vorbit până acum de impozitele directe. Am vorbit de mișcările oamenilor, impozitarea, contribuțiile sociale și așa mai departe. Acum aș vrea să ne concentrăm puțin pe implicațiile mișcării bunurilor între România și Marea Britanie. Haideți să începem puțin cu câteva date statistice pentru a putea aprecia impactul operațiunii Brexit sau care ar fi magnitudinea acestei operațiuni pentru România. Din datele de la INS se am aflat că în prezent sunt aproximativ 5.500 de agenți economici care declară achiziții și livrări de bunuri pe relația România Marea Britanie. Aici știți că avem pragul acesta de 200.000 ron peste care suntem obligați să raportăm, dar chiar și așa 5.500 e un număr important.
Mihai Petre - Director, Consultanță Vamală și Accize - EY România [00:49:42] Valoarea totală a schimburilor dintre țările noastre este de peste 4 miliarde de euro. Nu în ultimul rând, autoritățile vamale din România au estimat undeva la 20% creștere în numărul declarațiilor vamale din ianuarie 2021. Adică undeva la un plus de 250.000 de declarații, undeva la 20% creștere față de unde suntem noi în prezent. De ce e important acest lucru? Ultimul bullet menționat de noi este din păcate în România, ponderea vămuire tradiționale în care lumea încă merge fizic cu dosarul de vămuire în vamă este 90%. Vedeți aici, în Uniunea Europeană doar 65% din operațiunile vamale se fac în procedură simplificată, deci cumva ne așteptăm ca la nivelul Uniunii să zic, impactul Brexit-ului dacă vreți să nu fie atât de resimțit cât ne așteptăm în România. De ce? Pentru că efectiv vorbim de un plus de 250.000 de dosare de vămuire care vor fi depuse din 2021. Deci clar vom simți ceva, vom simți niște aglomerări la graniță și cel mai probabil întârzieri în obținerea liberului de vamă, poate chiar și săptămâni.
Mihai Petre - Director, Consultanță Vamală și Accize - EY România [00:51:20] Al doilea aspect la care vreau să rămâneți din prezentarea noastră este că importul de mărfuri la exportul de mărfuri. Implicațiile pe care le voi arăta în continuare sunt inevitabile. Vedeți în acest flyer publicat de Comisia Europeană cu două luni, în ideea de a ne clarifica că indiferent de rezultatul negocierilor, dacă vom avea un tratat de liber schimb sau nu vom avea, importul de mărfuri exportul de mărfuri sunt lucruri care deja sunt inevitabile și nu putem renunța la ele. Deci mare atenție la implicațiile pe care le voi prezenta în continuare pentru că ele nu sunt influențate de succesul negocierilor dintre UE și Marea Britanie.
Mihai Petre - Director, Consultanță Vamală și Accize - EY România [00:52:16] Haideți să le luăm să le luăm pe rând. Cum spuneau și colegii mei puțin mai devreme, la 31 decembrie, adică în 50 de zile se va încheia perioada de tranziție. Ce înseamnă acest lucru? Gândiți-vă că în relația cu Marea Britanie veți lucra ca și cu orice țară terță de până acum. Veți declara bunurile ca importuri de exemplu, veți depune declarația vamală, veți face formalități vamale sau veți depune declarații de export, va fi nevoie de liberul de vamă pentru a putea să plece aceste mărfuri. Și atunci haideți să vedem care sunt pașii într-o scară de la 1 la 10 principalele lucruri la care trebuie să ne gândim și ce putem să facem în următoarele săptămâni.
Mihai Petre - Director, Consultanță Vamală și Accize - EY România [00:53:22] Obținerea numărului EORI, o chestie extrem de banală dacă vreți, încare depui un statut, depui un certificat de înregistrare a unei societăți, îl obții într-o săptămână sau poate chiar și două zile de la autoritatea vamală. Gândiți-vă că dacă așteptăm până la data de 1 ianuarie vom avea 5.000 de cereri fiecare birou vamal pentru analiză, nu o să ne mai elibereze nimeni în câteva zile. Este un moment foarte bun să aplicați pentru acest cod EORI, dacă până acum nu l-ați obținut sau nu ați fost implicat în operațiuni vamale nu se invalidează dacă nu veți face operațiuni până la 1 ianuarie, adică faptul că îl obțineți noiembrie - decembrie 2020 și îl veți folosi abia în 2021, nu este nicio problemă. Ideea este să aplicați din timp pentru el tocmai în ideea de a nu fi forțați să așteptați cu marfa în vamă până la obținerea lui. Repet fără acest cod EORI nu se poate procesa nicio declarație sau operațiune vamală.
Mihai Petre - Director, Consultanță Vamală și Accize - EY România [00:54:30] Al doilea aspect care mie mi-a atras atenția și care trebuie să-l luați în calcul este o presiune suplimentară pe cash, pe fluxurile financiare. Mai precis plata TVA în vamă la import. În prezent, aceste achiziții intracomunitare de mărfuri din Marea Britanie beneficiază de scutire de la TVA, nu plătiți TVA-ul la momentul recepției, însă momentul în care vom trece la definirea formalităților vamale. Regula generală este că pentru orice import pentru a obține liberul de vamă trebuie să plătim efectiv TVA-ul la organul vamal și atunci există aceste simplificări sau optimizări din perspectiva cash-flow-ului, mai precis posibilitatea de a obține un certificat de amânare de la plata TVA pe care îl puteți obține dacă sunteți societate certificată AEO, operator economic autorizat, dacă sunteți titularul unei autorizații de vămuire la domiciliu sau dacă în anul anterior ați depășit valoarea de 100 de milioane de lei la import. Primele două AEO sau titularul unei autorizații de vămuire la domiciliu nu este condiționată de valori, adică puteți avea importuri și pe 20 de milioane și 30 de milioane, nu contează.
Mihai Petre - Director, Consultanță Vamală și Accize - EY România [00:56:06] Deci dacă societatea dumneavoastră este deja titulară unor astfel de autorizații mai este un pas de făcut pentru a obține acest certificat de amânare care vă va permite neplata TVA la import și obținerea unui avantaj semnificativ pe cash. Al treilea lucru pe care l-am notat noi este dovada de origine. Gândiți-vă ca toate mărfurile care vin în prezent din Marea Britanie sunt considerate bunuri comunitare. De la 1 ianuarie acest lucru se va schimba, vom fi în fața unor mărfuri de proveniență necomunitară și atunci dacă vom avea un tratat de liber schimb, vom avea nevoie de dovada de origine preferențială, care să zicem ne va asigura o taxă redusă, dar cel mai probabil neavând un tratat cu siguranță va trebui să solicităm un certificat de origine nepreferențială în ideea de a demonstra că mărfurile respective nu vin din China, vin din Indonezia. Este un document extrem de important de luat în calcul și de solicitat partenerilor noștri din UK.
Mihai Petre - Director, Consultanță Vamală și Accize - EY România [00:57:31] Următorul pas când vorbim de vămuirea mărfurilor este clasificarea tarifară. O mare parte dintre dumneavoastră deja sunteți familiarizați cu clasificarea tarifară în ideea raportărilor la intrastat. Depuneți niște raportări unde se folosesc clasificări tarifare. Diferența care vreau să o luați în calcul este că în prezent aceasta raportare către INS este doar pe sens unic în principiu, dumneavoastră dați niște date pe care ei le iau și le sortează. În relația cu autoritatea vamală, când vorbim de clasificare tarifară în 99% din cazuri autoritatea vamală vă întreabă, de ce ai ales codul acesta, de ce nu ai pus mai sus sau mai jos pentru că taxele vamale diferă. Deci trebuie să ne așteptăm la o reacție sau o rezistență din partea autorității vamale de a accepta codurile tarifare pe care noi le-am folosit până acum pe relația cu INS-ul.
Mihai Petre - Director, Consultanță Vamală și Accize - EY România [00:58:45] Odată ce avem clasificarea tarifară și avem aceste coduri, pasul următor pe care aș vrea să-l faceți este să simulați un export către orice țară terță pe sistemul electronic al Uniunii să vedeți ce interdicții sau ce autorizații aveți nevoie pentru mărfurile respectiv. Gândiți-vă că în prezent mărfurile din estul UK vin fără nicio nevoie specială, însă de la 1 ianuarie va trebui să prezinte anumite licențe, anumite certificate pentru a putea obține liberul de vamă la import și la export.
Mihai Petre - Director, Consultanță Vamală și Accize - EY România [00:59:36] Am pregătit aici două exemple ca să vedeți cât de afectați am putea fi de la 1 ianuarie. Uitați-vă aici, am luat exemplul unei mașini diesel cod 87033219 în care dacă faceți o simulare la import, pe lângă taxa de 10% și TVA-ul de 19%, vedeți acolo cu roșu, prohibiție la import. Adică ce înseamnă acest lucru? Dacă noi facem importuri de mașini diesel să zicem, suntem în situația în care nu le putem aduce în România, în UE. Business-ul nostru poate să fie să nu funcționeze de la 1 ianuarie. Dacă dați click aici pe prohibiție la import o să vedeți că se deschid anumite certificate, autorizații care vă spun ce condiții trebuie să îndeplinească modul diesel ca să poată fi admis în Uniune. Deci nu este neapărat că orice mașină diesel nu are voie, dar trebuie să îndeplinești anumite standarde.
Mihai Petre - Director, Consultanță Vamală și Accize - EY România [01:00:41] Următorul exemplu pe care l-am pus privește berea din malț. Aici ce vreau să vedeți este controlul sanitar veterinar la frontieră lucru din nou necesită o documentație, niște pași în plus de făcut. Cum aflați nevoia acestui control la frontieră sau nevoia acestui certificat? Din nou bătând codul tarifar 22030001 și acolo o să vedeți cu roșu toate cerințele pentru a putea pune în liberă circulație bere.
Mihai Petre - Director, Consultanță Vamală și Accize - EY România [01:01:29] Am vorbit de clasificarea tarifară. Odată ce avem clasificarea tarifară a mărfurilor în baza ei putem simula importul și exportul în TARIC astfel încât să vedem de acum ce licențe și ce certificate avem nevoie pentru a vă putea desfășura activitatea. Gândiți-vă dacă doamne ferește o parte din mărfurile pe care le comercializați sunt interzise a fi importate sau exportate pentru că sunt si astfel de cazuri, impactul va fi semnificativ.
Mihai Petre - Director, Consultanță Vamală și Accize - EY România [01:02:07] În continuare, problemelor la care ne așteptăm va exista o recalculare a originii mărfurilor dumneavoastră. În prezent să zic, dacă aveți materii prime care vin din Marea Britanie de incorporații în produsul finit și le considerați ca având origine europeană în principiu și calculul dumneavoastră sau rezultatul calculului de origine este că întreg produsul are origine europeană. Dacă scoatem din acest calcul o parte din materii prime, mai precis cele care provin din Marea Britanie, s-ar putea ca produsul nostru pe care-l exportăm să nu mai aibă origine europeană. S-ar putea să fim în situația în care noi de fapt vom exporta ceva ce nu mai are origine și automat la import în țara de destinație sau în țara clientului nostru să fim în situația de a plăti 10%, 20% taxe vamale de import pe motiv că am pierdut originea europeană. Este o chestie extrem de importantă pe care trebuie să o luați în calcul. Refaceți analiza de origine dacă aveți de a face cu materii prime sau subansamble componente din Marea Britanie.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:03:58] Povestește-ne un pic despre regimul Irlandei de Nord. Că știu că acolo sunt tot felul de discuții separate, s-a negociat un protocol separat. Povestește-ne un pic din perspectiva asta. Cum afectează relațiile comerciale strict cu Irlanda de Nord. Din ce știu eu, Irlanda de Nord rămâne pe teritoriul vamal al Regatului Unit, nu? Dar în același timp beneficiază de piața unică
Mihai Petre - Director, Consultanță Vamală și Accize - EY România [01:04:28] Sincer nu știu cum va fi. Deci e o chestie extrem de dubioasă și cred că marea problemă cam de aici provine. Deci nu știu cum vor rezolva problema. Apropo de controale, apropo de ce se întâmplă cu mărfurile respective, principial vorbind vor păstra în continuare să zicem origine, vor păstra în continuare prezumția de chestii europene. În practică efectiv nu știm cum va fi.
Georgiana Iancu - Partener, Coordonator al Departamentului de Impozite Indirecte - EY România [01:05:06] Aici problema cea mai mare pe care o vom vedea este vizavi de aceste mișcări de bunuri între Marea Britanie și Irlanda și determinarea măsurii în care acele bunuri sunt susceptibile de a părăsi după aceea teritoriul Irlandei. Dar așa cum spune și Roxana, practic protocolul cu privire la Irlanda de Nord atașat sau agreat ca parte a acordului de retragere privește bunurile, mișcările cu bunuri, nu privește serviciile și este destul de interesant din perspectiva TVA, unde avem reguli speciale și în ceea ce privește serviciile și aici o să-l lăsăm pe Costin să ne povestească puțin care sunt avantajele sau oportunitățile generate de Brexit în contextul operatorilor din zona de servicii financiare și asigurări, aceea care nu au drept de deducere.
Mihai Petre - Director, Consultanță Vamală și Accize - EY România [01:06:52] Bun, ultimele două chestii pe zona de implicații vamale pe care vreau să le luați în calcul sunt adaptarea sistemelor IT. Gândiți-vă că aceste 250.000 de declarații care vor apărea în plus în România se pot depune o parte din ele automat. De exemplu, declarațiile de tranzit există deja în specificațiile la autoritatea vamală. Deci o posibilitate există. La export la fel printr-o aplicație de tip import de fișiere XPL. Declarațiile vamale se pot depune automat, nu este musai ca noi să rămânem doar la ideea de a procesa de un plus de 250.000 de declarații, există și varianta automatizări și simplificării lor.
Mihai Petre - Director, Consultanță Vamală și Accize - EY România [01:07:52] Evident tot ce am spus până acum nu se poate face fără un personal care să cunoască legislația vamală, să fie implicat în operațiuni vamale. Deci trebuie un pic să vedem și nivelul de cunoștințe și cum putem să mai facem un trading, cum putem să facem un fel de ridicare forțată și rapidă a nivelului de cunoștințe vamale cu două luni înainte de Brexit.
Mihai Petre - Director, Consultanță Vamală și Accize - EY România [01:08:43] Următorul aspect, următorul bullet care ne vine când vorbim de importul de mărfuri este valoarea în vamă. La ce valoare plătim taxele? Gândiți-vă că există mulți clienți, există multe societăți care fac plăți în prezent către Marea Britanie pentru dreptul de a pune pe piață, dreptul de a folosi o marcă, de a folosi o rețetă așa numitele redevențe. Ca regulă generală, ele se includ în valoarea în vamă la import adică se adaugă prețului plătit, doar că la ce vreau să fiți atenți este faptul că până în prezent cumva nu v-ați pus neapărat problema acestor redevențe în ideea în care le plăteați către cineva din Uniune sau importurile nu erau din Uniune. Era o chestie care nu se făcea până acum. Mare atenție dacă aveți plăți către Marea Britanie după 1 ianuarie trebuie să regândiți puțin calculul valorii în vamă, apropo de aceste plăți posibil de adăugat.
Mihai Petre - Director, Consultanță Vamală și Accize - EY România [01:10:00] Ultimul aspect important privește simplificării vamale. Aceste cozi la frontierele din România, aceste declarații suplimentare se pot evita cu ajutorul simplificărilor vamale. Vestea bună este că în august anul acesta, Autoritatea Vamală a demarat o campanie amplă de promovare a lor, de încurajare a tuturor agenților economici să aplice pentru simplificări vamale. De ce? Cum spuneam la început au făcut această statistică la nivelul României comparativ cu media europeană așa cum au constatat cu surprindere că doar 10% din operațiunile vamale se fac în regim simplificat în România și atunci au spus ok, avem covidul de cap, avem și Brexit-ul peste două luni nu avem altă soluție, nu avem de unde să scoatem peste noapte încă 1.000 de vameși sau 2.000 care să proceseze acele 200.000 de declarații.
Mihai Petre - Director, Consultanță Vamală și Accize - EY România [01:11:10] Și atunci au lansat această campanie de promovare a simplificărilor vamale ceea ce ne va permite să trecem cu bine peste momentul Brexit. Ce înseamnă simplificării vamale? În primul rând este vămuirea la domiciliu, înscrierea în evidențele de granturi care înseamnă că marfa se consideră vămuită la momentul în care vă înscrieți dumneavoastră în evidențe. Se depune o simplă notificare că marfa a ajuns sau dacă îndepliniți anumite condiții puteți să scăpați și de această notificare. Și atunci de fapt la finalul lunii sau din două în două săptămâni puteți să veniți cu o declarație vamală recapitulativă unde să prindeți toate aceste notificări sau importuri făcute în ultimele două săptămâni. Deci automat limitați și interacțiunea cu autoritatea vamală o dată la două săptămâni de exemplu sau o dată pe lună, cum doriți și grăbiți foarte mult fluxul de vămuire.
Mihai Petre - Director, Consultanță Vamală și Accize - EY România [01:12:16] Apoi, aveți simplificare vamală pe emiterea dovezilor de origine la procedura standard este că mergem pentru fiecare export la vamă cu o cerere, vameșul analizează dosarul, se uită, ne pune ștampila și dăm drumul la transport. Putem aplica pentru autocertificare. Noi vom aplica singuri sigla sau vom declara originea preferențială direct pe factură. Deci toate aceste simplificări ne vor face viața mai ușoară și vor limita interacțiunea cu birourile vamale.
Mihai Petre - Director, Consultanță Vamală și Accize - EY România [01:12:54] Repet, este un moment bun apropo de această campanie demarată pentru că este o mare presiune pe birourile vamale să aplice, să autorizeze agenții economici pe ritm alert, pe viteză astfel încât cât mai mulți dintre dumneavoastră să se bucure de aceste simplificării, nu cu 1 ianuarie, poate că deja este aproape, dar cu 1 februarie, 1 martie, etc. Cam asta a fost zona de indicații vamale, aceste indicații general valabile pe toate tipurile de mărfuri, importuri, exporturi, plată TVA în vamă și așa mai departe.
Mihai Petre - Director, Consultanță Vamală și Accize - EY România [01:13:44] O atenție aparte aș vrea să dăm bunurilor accizabile, produse din tutun produse energetice alcool așa mai departe. De ce? De la 1 ianuarie nu vor mai fi acoperite de sistemul EMCS. Acest sistem ne permite deplasarea în regim suspensiv de produse accizabile. Acest sistem este disponibil, a fost creat pentru statele membre, momentul în care UK iese el nu va mai avea acces la sistemul EMCS. Și atunci noi vom fi în situația în care vom primi produse energetice din Anglia, vom primi alcool și așa mai departe.
Mihai Petre - Director, Consultanță Vamală și Accize - EY România [01:14:28] Pentru a nu pentru plăti accize la import sau pentru a beneficia în continuare de această suspendare, vom fi nevoiți să aplicăm pentru un regim vamal, că este antrepozit vamal, că este tranzit, ceva ce ne permite mișcarea produselor în continuare în suspensie. Diferența foarte mare este la garanție. Gândiți-vă că pe zona d EMCS, garanțiile necesare sunt limitate la 6%. Deci cumva valoarea garanției este foarte prietenoasă cu contribuabili. Pe zona vamală, din păcate nivelul garanției pleacă de la 100%. Putem avea reduceri la 70%, chiar și 30%. Dar regula generală este o garanție 100%. deci trebuie să luați în calcul această posibilă creștere a nevoii de garantare.
Mihai Petre - Director, Consultanță Vamală și Accize - EY România [01:15:31] O indicație mai sofisticată dacă vreți în zona de accizabile, cu siguranță vom avea produse care în UK sunt accizabile, Uniune nu sau invers. De exemplu deja avem întrebări și cazuri în analiză, apropo de substanțele recunoscute pentru denaturare ca și de denaturanți ai alcoolului. Cu ce vom putea denatura alcoolul de la 1 ianuarie? Marea Britanie mai este parte din lista acestor denaturanți sau nu. Deci clar vom avea niște implicații majore și pe zona de accize, dar cred că sunt foarte foarte specifice și foarte sofisticate și nu aș vrea să le detaliem la momentul acesta.
Mihai Petre - Director, Consultanță Vamală și Accize - EY România [01:16:24] E nevoie de personal specializat în gestionare sau în externalizarea lor. Clar este lucrul la care trebuie să vă gândiți similar cu operațiunile vamale. Practic ai personal care va trebui să manevreze niște documente de data asta vamale pe relația cu produse accizabile, nu mai este identică la EMCS, dar cât de cât similar aș zice.
Georgiana Iancu - Partener, Coordonator al Departamentului de Impozite Indirecte - EY România [01:16:59] Mulțumim tare mult! Eu aș avea o întrebare sau o clarificare, tu ne-ai împărtășit care sunt beneficiile și avantajele utilizării unor proceduri simplificate de vămuire și în același timp faptul că operatorii economici din România încă nu sunt foarte obișnuiți sau nu le folosesc pentru un procent foarte mare. De ce crezi ca există această reticență? E dificil, e complicat să obții cu succes o astfel de măsură de simplificare sau care ar putea să fie explicația? Pur și simplu operatorii economici încă nu știu de posibilitatea de a accesa aceste avantaje.
Mihai Petre - Director, Consultanță Vamală și Accize - EY România [01:17:48] Eu cred că este un mix între neștiință. Operatorii economici nu știu de avantajele acestor simplificări, un mix cu comoditatea sau cu nevoia de a lucra ca și până acum, ca și în ultimii 10 ani, ca și în ultimii 15 ani. Deci uitându-mă la zona de fiscalitate, zona de interacțiune cu autoritatea statului, sincer zona aceasta vamală cred care e cea mai mare inerție pe care am văzut-o până acum.
Mihai Petre - Director, Consultanță Vamală și Accize - EY România [01:18:24] Este o zonă în care efectiv oamenii au preferat și preferă să meargă în continuare cum au fost obișnuiți. De ce? Poate din cauza lipsei de timp de a te gândi de a pregăti aceste autorizații pentru că gândește-te sunt societăți care iau 10.000 - 20.000 de declarații pe an. Ei zi de zi trebuie să proceseze 10, 100 de declarații 200. Pentru ei prioritar este acest liber de vamă. Și dacă s-au obișnuit în modul acesta de lucru, poate fi o explicație. Dar real nu cred că se mai poate menține ritmul ăsta pentru că clar e nevoie de alți oameni, resurse umane nu se găsesc, e nevoie de specialiști și totuși 10% față de 65 cât vedem ca medie în Uniunea Europeană mi se pare foarte departe.
Georgiana Iancu - Partener, Coordonator al Departamentului de Impozite Indirecte - EY România [01:19:28] Într-adevăr, decalajul e foarte mare între România și ce se întâmplă ca și în medie la nivelul celorlalte țări, inclusiv vecinii mai apropiați ai noștri. Poate că mă gândesc că în trecut procedura era și mai greoaie în relația cu autoritățile vamale, dar nu putem decât să ne așteptăm că în contextul inițiativelor deschise chiar de Direcția Generală a Vămii pentru a împinge implementarea acestor măsuri simplificate din punct de vedere vamal, cuplat cu receptivitatea la nivelul mediului de afaceri în perioada sau în anii în care urmează vom reuși să diminuăm acest decalaj și să ne mândrim că și în România operatorii economici utilizează proceduri mai moderne și mai simplificate de vămuire.
Georgiana Iancu - Partener, Coordonator al Departamentului de Impozite Indirecte - EY România [01:20:31] Mergând mai departe și cumva făcând trecerea către ceea ce ne va spune Costin, așa ca și un sumar, o chintesență între implicații vamale și TVA e evident deja că toate schimburile comerciale cu bunuri, relația dintre România, dar și alte state membre ale Uniunii și Marea Britanie și subliniez aici, spun Marea Britanie și nu Regatul Unit al Marii Britanii, deci nu mă refer și la Irlanda, nu vor mai fi tratate ca livrări intracomunitare de bunuri, respectiv achiziții intracomunitare de bunuri ci vom avea de-a face cu exporturi și respectiv importuri. Deci pentru Irlanda tranzacțiile cu bunuri vor rămâne în continuare acoperite de prevederile directivei europene de TVA. Vom avea schimb intracomunitar de bunuri.
Georgiana Iancu - Partener, Coordonator al Departamentului de Impozite Indirecte - EY România [01:21:38] Ce înseamnă asta pentru că pentru dumneavoastră? Foarte pe scurt, din perspectiva importurilor, Mihai, a reușit să surprină destul de bine complexitățile INR de vămuire a bunurilor. Din perspectiva TVA, reamintesc că problematica prefinanțării TVA-ului la import, deci va trebui să achitați TVA în vamă cu excepția cazului în care se aplică anumite scutiri de TVA pentru importuri sau puteți aplica facilitatea amânării plății TVA-ului în vamă. Ce înseamnă amânarea plății TVA-ului? Faptul că nu se plătește fizic TVA, ci TVA-ul se înregistrează scriptic doar în evidențele contabile și de TVA prin mecanismul taxării inverse.
Georgiana Iancu - Partener, Coordonator al Departamentului de Impozite Indirecte - EY România [01:22:27] Reamintesc doar că puteți accesa această facilitate de amânarea la plata TVA-ului prin atestatul de operator economic autorizat, AEO, sau prin procedura de vămuire la domiciliu astfel încât nu se aplică acea condiție ca în ultimele 12 luni calendaristice sau în ultimul an să fi atins un plafon de importuri de 100 de milioane de lei.
Georgiana Iancu - Partener, Coordonator al Departamentului de Impozite Indirecte - EY România [01:22:56] Din perspectiva exporturilor, însă principala provocare aș zice că și aici e o provocare care nu intervine doar în contextul Brexit-ului, intervine pentru toate operațiunile de export. Aceasta intervine din perspectiva limitărilor legislative vizavi de persoana sau entitatea care poate să acționeze ca și exportator din punct de vedere în vamă cuplat cu faptul că din perspectiva TVA, cel puțin de la mijlocul acestei veri s-a clarificat faptul că avem un concept diferit, acela al exportatorului pentru scopul TVA.
Georgiana Iancu - Partener, Coordonator al Departamentului de Impozite Indirecte - EY România [01:23:47] Aș vrea să clarific faptul că stau să amintesc pentru cei care sunt familiarizați deja faptul că entitățile din afara Uniunii Europene care nu sunt stabilite pe teritoriul Uniunii, nu pot să acționeze ca și exportator din punct de vedere vamal și vor trebui să desemneze o altă entitate sau o entitate care face parte din lanțul de tranzacționare sau poate un operator logistic să întrunească această formalitate de export. Ceea ce ridică dificultăți practice vizavi de aplicarea scutirii de TVA la export pentru că vom avea o altă persoană care acționează ca și exportator din punct de vedere al TVA.
Georgiana Iancu - Partener, Coordonator al Departamentului de Impozite Indirecte - EY România [01:24:40] Aici esența este aceea că e nevoie de o analiză detaliată a condițiilor privind transportul cross border, cine are responsabilitatea transportului? Trebuie văzut când intervine transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor pentru a putea determina care este acea livrare de bunuri care asigură expedierea în afara comunității și care se poate califica pentru scutirea de TVA la export.
Georgiana Iancu - Partener, Coordonator al Departamentului de Impozite Indirecte - EY România [01:25:17] În egală măsură aș aminti doar că aceeași problematică o putem avea și pentru servicii efectuate în contextul unui export. Mă refer aici cu precădere la serviciile logistice, încărcare, descărcare, manipulare, transport și acestea sunt în principiu scutite de TVA cu condiția ca ele să fie efectuate și contractate direct în legătură cu exportatorul pentru TVA. Acestea fiind spuse o să-l invit în continuare pe colegul meu, Costin Manta, director specializat în zona de TVA și el ne va face o trecere în revistă a principalelor modificări de TVA, inclusiv cu privire la noi obligații de raportare, conformare, dar și ce spuneam mai devreme, oportunități de deducere suplimentare de TVA pentru acei operatori din sfera serviciilor financiare.
Costin Manta - Director Impozite Indirecte - EY România [01:26:26] Mulțumesc, Georgiana. Bună ziua și vă mulțumesc că ați rămas alături de noi, dar vă promit să nu vă țin foarte mult în continuare ca să avem o sesiune de întrebări și răspunsuri cât mai lungă. Voi începe cu formalitățile administrative pentru societățile din Marea Britanie nestabilite în Uniunea Europeană. Aici trebuie menționat că directiva de TVA prevede dincolo de acest eveniment al Brexit-ului, prevede reguli stricte în legătură cu companiile nestabilite de Uniunea Europeană.
Costin Manta - Director Impozite Indirecte - EY România [01:26:58] Ce este foarte specific în cazul Brexit-ului e că uneori Marea Britanie era stat membru, iar începând cu 1 ianuarie nu va mai fi. Și atunci trebuie să ne uităm la aceste reguli specifice legate de posibilitatea de înregistrare a companiilor din afara Uniunii Europene așa cum va fi și Marea Britanie începând cu 1 ianuarie. Aici avem o prevedere specifică ce limitează opțiunile de înregistrare, practic pentru nerezidenți avem opțiunea înregistrării directe sau prin reprezentant fiscal în măsura în care compania nu este stabilită în Uniunea Europeană și aici ar trebui să fim atenți la o mică distincție, poate avea sediul activității economice în Marea Britanie, dar și o sucursală din Uniunea Europa, în acest caz e considerată ca fiind stabilită. Dacă în schimb nu are nicio prezența sucursală sau sediu în Uniunea Europeană atunci este considerată a fi nestabilită în scopul TVA și va trebui să aplice pentru forma de înregistrare prin reprezentant fiscal.
Costin Manta - Director Impozite Indirecte - EY România [01:27:58] Există dispoziții tranzitorii care lămuresc faptul că dacă în prezent avem o companie din Marea Britanie care are un cod de înregistrare directă acest cod va rămâne valabil, dar totuși respectivele companii vor trebui să își desemneze reprezentantul fiscal. Pare un proces destul de simplu, dar este posibil să scape atenției mai ales în măsura în care se păstrează exact același cod. Diferența fundamentală va fi că pe factură trebuie menționate și datele reprezentantului fiscal. Să zicem că EY României va fi desemnat reprezentant fiscal, inclusiv numele EY România, adresa și codul de TVA EY România vor trebui menționate pe acea factură.
Costin Manta - Director Impozite Indirecte - EY România [01:28:40] Acum ce s-ar întâmpla dacă nu schimbăm forma de înregistrare sau nu actualizăm forma facturii. Din perspectiva TVA avem un risc major pe drept de deducere pentru beneficiari. Practic orice facturi emise de acest furnizor dacă nu și-a schimbat forma de înregistrare sau nu include detaliile necesare pe factură, nu vor permite dreptul de deducere pentru cumpărător. Evident aceste facturi vor putea fi corectate în timp, dar la momentul unei inspecții practic se va respinge dreptul de deducere.
Costin Manta - Director Impozite Indirecte - EY România [01:29:12] Un alt aspect de luat în seamă dacă desemnăm un reprezentant fiscal este că deși nu este prevăzut de lege ca o necesitate în practică reprezentanții fiscali cer o garanție din partea companiei reprezentate fiscal pentru că reprezentantul fiscal din România o să fie primordial responsabil pentru orice obligații ale companiei din Marea Britanie în acest caz. Și atunci, de aici e nevoia de această garanție care e o nevoie comercială, dar foarte des întâlnită în practică.
Costin Manta - Director Impozite Indirecte - EY România [01:29:42] Din cunoștințele noastre dacă se emite o scrisoare de garanție bancară există niște costuri pentru asta deci practic crește costul administrativ sau dacă se folosește un colateral evident vom bloca niște bani și e o problemă de cash-flow. Ce e de reținut aici? Să vă uitați la ce tranzacții aveți cu furnizori din Marea Britanie și să vedeți dacă cumva este necesară o actualizare a codurilor de înregistrare în scopuri de TVA sau dacă aveți părți afiliate care tranzacționează în România dacă cumva veți fi solicitați să deveniți reprezentanți fiscali pentru ei.
Georgiana Iancu - Partener, Coordonator al Departamentului de Impozite Indirecte - EY România [01:30:26] În această situație entitatea care acționează ca reprezentant fiscal este direct răspunzătoare pentru plata obligațiilor de TVA la bugetul de stat și atunci când acționați în relația cu societăți din cadrul grupului este mai facil, cu societăți din afara grupului atunci cel mai recomandat este să existe această garantare a obligațiilor suplimentare de TVA.
Costin Manta - Director Impozite Indirecte - EY România [01:30:58] Cu siguranță și aici o să mai menționez un singur lucru. Noi am constatat o oarecare relaxare a companiilor din vestul Europei în ceea ce privește documentarea de exemplu a unor scutiri. Dacă cumva deveniți reprezentanți fiscali pentru companie de afară ar trebui să revizuiți aplicabilitatea scutirii din perspectiva românească pentru că la noi regulile sunt un pic mai stricte și mai formale.
Costin Manta - Director Impozite Indirecte - EY România [01:31:23] Ce se întâmplă dacă avem operațiuni de prelucrare, procesare sau reparații pe teritoriul Uniunii Europene? Există nenumărate cazuri, am văzut în practică, în care o companie din România vinde materie primă către o companie din UK sau din alte țări, dar până să ajungă respectivele de bunuri, respectiva materie primă la destinatar în celălalt stat membru trece printr-un serviciu de procesare prestat de o altă companie. În măsura în care toate părțile implicate sunt din Uniunea Europeană, avem măsuri de simplificare care permit ca compania beneficiară B din UK, din exemplul nostru, să nu fie nevoită să se înregistreze în România în măsura în care UK va deveni teritoriu terț din afara Uniunii Europene, aceste măsuri de simplificare nu mai sunt aplicabile. În legislația specifică se aplică doar în cazul în care bunurile ar merge în Uniunea Europeană.
Costin Manta - Director Impozite Indirecte - EY România [01:32:24] De la 1 ianuarie, în exemplul nostru, compania din România nu va mai putea acorda scutirea către B din UK, iar B din UK ar face o achiziție locală cu TVA de la furnizorul său urmând să efectueze un export și aici intervin celelalte probleme pe care le a menționat și colegul Mihai mai devreme. Practic compania B din nou OK nefiind stabilită în Uniunea Europeană începând cu 1 ianuarie nu va putea face de una singură exportul din România din perspectiva vamală. Practic va trebui să își desemneze un reprezentant, reprezentantul ar putea fi compania A, ar putea fi o companie de logistică sau altă companie.
Costin Manta - Director Impozite Indirecte - EY România [01:33:05] Dar evident, va trebui sa convingă acea companie să-i facă acest serviciu gratis sau contra cost. Ce ar mai fi de menționat aici foarte important este că dacă B nu poate face din perspectivă vamală exportul, practic nu se poate trece la căsuța 2 din declarația vamală de export, reprezentantul său care va face exportul în locul său va fi la căsuța doi, iar B va trebui menționat la căsuța 44 pentru a putea să aplice scutirea de TVA. Practic aici e o întrepătrundere și un artificiu între legislația vamală care nu permite ca B să fie exportator și cea de TVA unde B este considerat exportator și poate aplica scutirea, doar că sunt niște formalități foarte specifice la care trebuie să fim atenți.
Costin Manta - Director Impozite Indirecte - EY România [01:33:53] Ce e de reținut este că dacă avem astfel de tranzacții în care avem beneficiari din Marea Britanie, iar noi să zicem suntem compania A care vinde materia primă trebuie să ne uităm cu atenție dacă vom mai putea aplica scutirea sau nu. Scutirea care în prezent era aplicabilă. Cel mai probabil dacă B este din nou UK, nu vom putea aplica scutirea și va trebui să facturăm cu TVA către B. Aici o să sar un pic față și o să menționez că B ar avea o problemă cu recuperarea în sensul că nu avem deocamdată acord de reciprocitate începând cu 1 ianuarie, iar B nu va putea recupera TVA-ul facturat de A. Deci aici o să-i crească un pic costul măsura în care nu se va implementa un asemenea acord.
Costin Manta - Director Impozite Indirecte - EY România [01:34:43] Ce se întâmplă în cazul în care avem servicii logistice de încărcare, descărcare, manipulare, de procesare sau servicii de transport? Aici avem o problemă foarte specifică ce se aplică și în prezent în sensul că regula este deja în vigoare doar că Marea Britanie este stat membru și atunci nu ne punem problema dacă avem beneficiar din Marea Britanie. Începând cu 1 ianuarie o să se schimbe un pic și dacă avem astfel de servicii prestate în legătură cu un beneficiar din Marea Britanie nu vom mai putea factura fără TVA pe regula generală de business to business în care beneficiarul făcea taxare inversă în Marea Britanie, ci va trebui sa facturăm cu TVA din România. Practic trebuie să ne uităm unde are loc utilizarea și exploatarea efectivă a acestor servicii iar legislația din România spune că dobânda ar fi în România. Prin urmare dacă suntem astfel de prestatori de servicii va trebui să schimbăm modul de facturare din business to business și în declarația 390 cum este în prezent într-o factură cu TVA local. Practic din nou va crește costul fiscal pentru beneficiarul din Marea Britanie.
Costin Manta - Director Impozite Indirecte - EY România [01:35:53] Un punct de atenție aici, dacă cumva prestăm aceste servicii în legătură cu bunuri exportate începând cu 1 ianuarie când Marea Britanie nu va mai fi membră UE, ne putem pune problema dacă putem aplica scutirea legată de servicii în legătură cu bunuri exportate. În principiu se poate aplica aceasta scutire doar că trebuie să fim atenți dacă cumva suntem subcontractori pe lanț pentru beneficiarul respectiv pentru că putem aplica scutirea aceasta doar dacă prestăm serviciile către exportator sau destinatar. Dacă cumva cel care prestează direct către exportator ne subcontractează pe noi, în principiu avem o limitare în aplicarea scutirii și ar trebui să facturăm cu TVA.
Costin Manta - Director Impozite Indirecte - EY România [01:36:44] În legătură cu rambursările de TVA din Marea Britanie aici există două directive aplicabile pentru rambursarea TVA către nerezidenți. Prima ar fi directiva a 9-a pe care o aplicăm în prezent în legătură cu TVA pe care l-am suportat în Marea Britanie sau invers pe care companiile din Marea Britanie le-au suportat din România, dar începând cu 1 ianuarie va trebui să utilizăm directiva a 13-a.
Costin Manta - Director Impozite Indirecte - EY România [01:37:10] Ce are așa specific această directivă a 13-a este că permite cererea unui acord de reciprocitate. Ce înseamnă asta? Practic autoritățile fiscale din România nu vor rambursa TVA către un teritoriu terț decât în măsura în care și acel teritoriu, MareaBritanii în cazul de față, permite rambursarea TVA în condiții similare. Ca să vedeți ce listă selectă există patru companii în prezent din afara Uniunii Europene care au acest acord cu România, Serbia, Elveția, Turcia și Norvegia, iar Turcia foarte limitat în general pentru servicii logistice.
Costin Manta - Director Impozite Indirecte - EY România [01:37:48] Practic în lipsa acestui acord și după cum vedem având doar 4, față de o grămadă de țări din lumea asta, în lipsa acestui acord nu se poate recuperate TVA practic companiile din România care suportă TVA în Marea Britanie să zicem că trimit echipa la un training sau perfecționare sau diverse lucruri și se fac deconturi cu TVA aferente meselor cazărilor și alte lucruri, acest TVA nu poate fi recuperat. În prezent putem să recuperăm pe Directiva a 9-a începând cu 1 ianuarie nu va fi recuperabil decât după ce vom avea acest acord de reciprocitate și acesta este un alt punct în care putem să avem o creștere a costului fiscal.
Costin Manta - Director Impozite Indirecte - EY România [01:38:36] Avem și o veste bună, din păcate cu o aplicabilitate oarecum limitată, dacă suntem prestatori de servicii de natură financiar bancară, operațiuni de asigurare sau servicii de financiar bancare și de asigurare în legătură cu bunuri exportate sau intermediere, în prezent facturăm aceste servicii sau nici nu e nevoie să emitem o factură, practic vom trimite o notă de plată să-i spunem către beneficiar și va fi fără TVA pentru că locul este oricum la beneficiar în măsura în care beneficiarul este din Marea Britanie, începând cu 1 ianuarie,însă ce se schimbă? Nu neapărat forma de facturare pentru că în continuare vom factura fără TVA locul fiind la beneficiar, ci practic în România ni se va deschide dreptul de deducere pentru toate costurile pe care le-am avut în legătură cu aceste prestări.
Costin Manta - Director Impozite Indirecte - EY România [01:39:28] Practic dacă sunt o bancă și semnează un acord de finanțare cu un beneficiar din Marea Britanie costurile mele administrative, logistice, nu știu orice costuri am, utilități practic se va deschide dreptul de deducere proporțional cu această prestare. E adevărat că va fi nevoie să determinăm cât TVA va fi deductibil, dar în măsura în care am astfel de tranzacții într-un număr semnificativ pot beneficia de o deducere a TVA-ului care în prezent nu există.
Georgiana Iancu - Partener, Coordonator al Departamentului de Impozite Indirecte - EY România [01:40:05] Am încheiat într-o notă pozitivă și există cel puțin imediat și câștigători din Brexit cu privire la TVA. Am văzut că Brexit reprezintă și prezintă de fapt un impact major și din perspectiva TVA cu o serie de acțiuni care trebuie întreprinse de către operatorii economici de la identificarea obligațiilor de înregistrare în scop de TVA sau schimbare a înregistrării în scop de TVA din înregistrarea directă în desemnarea unui reprezentant fiscal. Am văzut și impact în zona de supply chain pe anumite structuri cu bunuri sau servicii, stocuri la dispoziția clienților, stocuri de procesare în derulare la data Brexit, dar și care vor începe ulterior. Probleme legate de exercitarea dreptului de deducere sau posibilitatea de a beneficia de rambursarea TVA-ului plătit în România sau în Regatul Unit după caz.
Georgiana Iancu - Partener, Coordonator al Departamentului de Impozite Indirecte - EY România [01:41:26] În concluzie mesajul nostru către dumneavoastră este simplu. Puținul timp rămas până la 1 ianuarie 2021 recomandăm să faceți o analiză diagnostic a tuturor fluxurilor comerciale atât cele care implică bunuri, cât și servicii atât din perspectiva taxelor indirecte, cât și directe pentru a identifica exact care este impactul fiscal vamal, dar și logistic și pașii necesari pentru o tranziție cât mai lină la noile reguli. Ne-am lungit puțin, am depășit timpul pe care ni-l bugetasem inițial, dar cum spunea și Roxana la început, am venit într-o echipă numeroasă tocmai pentru că sunt multe tehnicalități și care acoperă zone de impozitare distincte.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:42:31] Interesant e că ați răspuns deja la multe dintre întrebările care veniseră mai la începutul webinar-ului. Faptul că nu sunt multe întrebări iarăși mi se pare că e un merit care vi se datorează, cred că ați fost foarte clari și lămuritori cu locurile pe care le-ați prezentat. Am putea să trecem prin întrebări din punctul meu de vedere, multe au fost pe TVA, le-am tot monitorizat aici. Costin deja a răspuns la ele prin prezentarea pe care ne-a făcut-o, dar putem să le luăm așa să nu zicem că am trecut peste subiectele propuse de utilizatorii noștri de astăzi. Spre exemplu, ne întreba cineva ce se întâmplă cu operațiunile de care erau până acum pe taxare inversă, ce se întâmplă după 1 ianuarie 2021.
Costin Manta - Director Impozite Indirecte - EY România [01:43:19] În principiu foarte mult dintre ele vor rămâne în continuare pe taxarea inversă. Există și câteva excepții dacă discutăm de exemplu de achiziții de bunuri care vin din Marea Britanie, mai puțin Irlanda de Nord care are regim special. Dacă vorbim de bunuri care vin din Marea Britanie practic se transformă în import. Importul pe regula generală necesită plata TVA-ului în vamă spre deosebire de o achiziție intracomunitară cum este în prezent până la 31 Decembrie care merge pe regula de taxare inversă. Am mai arătat eu în prezentare câteva exemple.
Costin Manta - Director Impozite Indirecte - EY România [01:43:50] De exemplu dacă avem servicii logistice către beneficiari din UK în principiu o să mergem pe așa numita regulă de use and enjoyment și practic va trebui să facturăm cu TVA o tranzacție care în prezent ar fi mers pe taxare inversă. Deci sunt câteva domenii unde se va schimba acest tratament, în principal atunci când vorbim de bunuri în măsura în care nu avem un certificat de amânare a plății TVA în vamă vom plăti efectiv în vamă suma respectivă pe TVA-ului, spre deosebire de taxare inversă. Serviciile în vasta lor majoritate vor rămâne pe taxare inversă. Plus că mai este o întrebare legată de licențe. Practic aici nu se schimbă nimic o să avem tot taxare inversă pe regula business to business indiferent că serviciile vin din Uniunea Europeană sau din afară.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:44:36] Perfect. Mă bucur că ai atins și subiectul cu licențele, era și el pe lista mea. Mai văd aici o situație, ne descrie un utilizator, o firmă din România care prestează servicii de software pentru o firmă din Marea Britanie și facturează fără TVA momentan, dacă pentru ei după 1 ianuarie ar trebui să se schimbe ceva și să factureze cu TVA.
Costin Manta - Director Impozite Indirecte - EY România [01:44:59] În principiu, nu. Vor rămâne pe taxare inversă. Aici e o situație excepțională, atenție cumva, respectivul beneficiar să nu aibă un sediu fix în România, dar din nou aici e ceva excepțional și trebuie analizat distinct. În vasta majoritate vor rămâne serviciile IT pe business to business cu taxare inversă.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:45:17] Mai e aici o întrebare, ne povestește o utilizatoare că societatea lor este înregistrată în scopuri de TVA în UK și ne spune despre facturile de prestări de servicii, promovare, depozitare și așa mai departe primite din UK dacă implică în vreun fel impozite în plus față de plata TVA.
Costin Manta - Director Impozite Indirecte - EY România [01:45:42] Dacă suntem o societate din România și avem un cod de TVA în UK și primim facturi din UK în legătură cu anumite servicii, în principiu atâta timp cât nu sunt stabilit în Marea Britanie și un simplu cod de TVA în Marea Britanie nu înseamnă că s-a stabilit, se aplică în continuare regula de B2B și o să fie taxare inversă în România pentru acele servicii.
Costin Manta - Director Impozite Indirecte - EY România [01:46:05] O să fac trecerea la o altă întrebare unde tot pentru un cod de TVA din UK ne întreabă la ce-i mai folosește în continuare. În principiu poate să-i folosească ca și în prezent. Acel cod cel mai probabil a fost obținut pentru obligații de TVA din UK. Decât dacă tu faci livrări locale de bunuri acolo. În măsura în care această activitate continuă și după Brexit, în continuare poate folosi acel cod de TVA doar să verifice în oglindă cu România dacă cumva îi trebuie o altă formă de înregistrare, de exemplu în România dacă aș fi avut o înregistrarea directă va trebui să prind un reprezentant fiscal. Trebuie văzută și regula din Marea Britanie dacă cumva vrea să își țină codul dacă trebuie să-i schimbe forma de înregistrare.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:46:48] Perfect din punctul meu de vedere cred că am cuprins majoritatea situațiilor care au fost și pe chat. Vă mulțumesc tuturor pentru prezență și pentru informațiile pe care ni le-ați furnizat.
Mihai Petre - Director, Consultanță Vamală și Accize - EY România [01:47:03] Mai este o întrebare legată de aditivi alimentari. Societatea noastră importă aditivi alimentari din UK, dacă este nevoie de autorizație sau licență?
Mihai Petre - Director, Consultanță Vamală și Accize - EY România [01:47:46] Aici practic să pornim de la încadrarea tarifară a acestor aditivi. Adică am făcut aici o simulare dacă e vorba de cei de la 210690 unde intră diverși aditivi alimentari. Aici o dată îmi apare restricții de punere liberă în circulație, certificat necesar sanitar veterinar la import. Deci răspunsul este, da, trebuie să faceți o simulare exact pe codul tarifar al produsului respectiv, dar cel mai probabil va fi nevoie. O puteți compara de exemplu, ca să nu fie ușor, dacă aduceți aditivi similari din alte țări, din afara Uniunii în prezent adică dacă aduceți din Turcia, din Egipt, din alte țări și pentru acele țări vi se cere licențe sau certificate similar va fi și pentru UK. Dacă lucrați în prezent doar cu UK faceți simularea în TARIC ca să vedeți exact ce licențe și ce autorizații aveți nevoie.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:48:50] Perfect, mulțumim, Mihai. A mai venit acum o întrebare, recunosc că este destul de tehnică nu știu dacă mă pricep eu să lecturez aici. Materiile prime venite din UK în sistem lohn în vederea prelucrării lor se întorc ca produse finite în UK, cum tratăm operațiunea asta din punct de vedere al TVA și taxe vamale?
Mihai Petre - Director, Consultanță Vamală și Accize - EY România [01:49:18] Avem opțiunea să aplicăm pentru o autorizație de perfecționare activă de exemplu. O autorizație vamală care ne va permite sa le aducem materiile prime fără plata taxelor vamale și vom exporta produsele finite. Dar pentru asta avem nevoie de o autorizație de perfecționare activă sau există varianta tradițională dacă vreți, în care importăm materiile prime, plătim TVA în vamă și taxele vamale de exemplu, le procesăm și apoi facem exportul către UK. Cu deosebirea că pe această opțiune pierdem contravaloarea taxelor vamale cel mai probabil pe materia primă și din perspectiva TVA vom fi mereu pe rambursare, adică noi tot timpul plătim un TVA la import și la exportul lor în UK beneficiem de scutire, dar din perspectiva cash-flow suntem mereu sub presiune. Varianta recomandabilă este această perfecționare activă.
Georgiana Iancu - Partener, Coordonator al Departamentului de Impozite Indirecte - EY România [01:50:32] Aici poate aș mai adăuga ceva, cred că avem alternativa din perspectiva TVA-ului ca procesatorul, cel care primește materia primă să acționeze ca și importator. Dar tocmai de asta spun, sumarizând mesajul esențial al prezentării de astăzi este important să stăm cu toții la aceeași masă pentru a vedea care este scenariul optim care implică cea mai redusă logistică vizavi de înregistrări în scop de TVA, formalități de import, export care sunt simplificarea pe care le putem accesa.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:51:21] Bun. Cred că cu întrebarea și clarificarea ei aferentă putem să închidem sesiunea de astăzi. Vă mulțumesc tuturor pentru prezență, pentru informații. Mulțumiri speciale Georgianei pentru moderare. Te-ai descurcat excelent și dacă vrei să faci asta full-time să ne dai de veste pentru că sigur îți găsim un loc la noi în echipă.
Georgiana Iancu - Partener, Coordonator al Departamentului de Impozite Indirecte - EY România [01:51:46] Da, putem să mai încercăm varianta asta împreună. Eu vă mulțumesc că ați preluat întrebările.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:52:29] Și închei spunând, nu așteptați până la încheierea perioadei de tranziție pentru a reflecta asupra modului în care trebuie să vă schimbați operațiunile sau trebuie să vă modificați contractele sau trebuie să verificați poate noile tipuri de taxe pe care trebuie să le plătiți. Unele dintre procedurile și procesele pe care trebuie să le le urmați după 1 ianuarie vor necesita timp și prin urmare dacă nu ați făcut-o deja ar trebui să începeți pregătirile în cel mai scurt timp posibil pentru a preîntâmpina dificultățile inutile, să le zicem așa. Vă mulțumesc tuturor pentru prezență. Pentru că am tot primit destul de multe întrebări în privat legat de aspectele astea logistice dar veți primi prezentarea de astăzi pe e-mail.
Roxana Neagu - Director Editorial - avocatnet.ro [01:53:19] Veți primi și toate datele de contact ale speakerilor, deci puteți să intrați în legătură directă cu ei și nu uitați că evenimentul a fost înregistrat și că puteți să revizionați sau să vizionați înregistrarea în contul dumneavoastră de abonați. De asemenea, urmăriți și e-mail-urile de la noi ca să mai vedeți și celelalte evenimente pe care le-am pregătit pentru voi în luna noiembrie, avem în fiecare săptămână câte un webinar interesant. Vă mulțumesc, tuturor! Să aveți o zi bună în continuare!
Georgiana Iancu - Partener, Coordonator al Departamentului de Impozite Indirecte - EY România [01:53:54] Mulțumim! La revere!