- dacă au obligativitatea întocmirii dosarului prețurilor de transfer;
- tipologiile de tranzacții pentru care este necesară întocmirea dosarului;
- termenul limită pentru întocmire;
- beneficiile aduse de întocmirea proactivă a dosarului prețurilor de transfer;
- riscurile la care este expusă compania în cazul în care nu se întocmește dosarul prețurilor de transfer;
- dacă dosarul prețurilor de transfer poate fi întocmit intern sau dacă există necesitatea ca acesta să fie întocmit de un consultant specializat;
- care este practica recentă a autorităților fiscale, cu exemple concrete întâlnite în cadrul inspecțiilor fiscale.
Invitați: Oana Rada - Managing Partner Darian DRS
Moderator: Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro
Când a avut loc evenimentul: Joi, 19 octombrie, la ora 11.
Timecode: 00:00:00
Webinar avocatnet.ro_Dosarul prețurilor de transfer – aspecte practice de avut în vedere în contextul apropierii termenului limită pentru întocmire.mp4
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:00:07] Bună dimineața! Bine ați venit la un nou webinar. Cred că mulți dintre dumneavoastră o cunoașteți deja pe Oana. Pentru cei care n-o cunosc pe invitata de astăzi o să o prezint din nou, Oana Radu, este Managing Partner la Darian DRS Tax și va povesti astăzi mai multe sau mai puține lucruri în funcție de câte întrebări vom avea și vă invităm să puneți întrebări, va povesti despre dosarul prețurilor de transfer și după cum vedeți pe ecran este un webinar eminamente practic, cel puțin Oana așa l-a gândit și din istoria webinariilor pe care le-am organizat cu ea pot să vă spun că așa sunt în general făcute.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:00:49] Vom discuta astăzi despre cine are obligativitatea întocmirii dosarului prețurilor de transfer, tipologii de tranzacții, termenul limită pentru întocmirea dosarului și așa mai departe. O să vedeți că vă trece ea prin toți pașii respectivi. Ca de obicei și văd că mulți dintre dumneavoastră știți deja, avem un chat unde puteți pune întrebări și eu o să mă ocup de chat-ul respectiv și o să văd exact întrebările atunci când sunt puse și o să strecor întrebările respective în discuție în măsura în care avem timp și trebuie să avem timp pentru toate în așa fel încât discuția să fie fluentă și să puteți înțelege ceva din ea de la coadă la cap să zicem așa sau invers.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:01:34] Oana, te rog frumos, spune-ne despre dosarul prețurilor de transfer. Ce este el, de ce ne interesează și știi ce m-ar interesa pe mine foarte tare, ce se întâmplă dacă nu faci dosarul prețurilor de transfer, presupun că nu primești doar avertisment, primești mai mult decât atât, nu?
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:01:53] O să primești o surpriză. Bună dimineață! Mulțumesc pentru introducere, într-adevăr, subiectul de astăzi un subiect foarte de actualitate pentru că tematica aceasta a prețurilor de transfer a fost destul de investigată de autorități în ultimii ani. Anul acesta deși au fost un an cu condiții speciale trebuie să spun că am avut multe inspecții la clienții noștri în care a fost solicitat dosarul prețurilor de transfer. Mă aștept ca la anul condițiile să fie și mai favorabile pentru desfășurarea de inspecții fiscale și prin urmare de solicitare a dosarului.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:02:28] În prezentarea o să răspund la toate întrebările tale care într-adevăr sunt cele mai practice și cred că toată lumea le are minte și inclusiv la acela cu ce se întâmplă dacă nu pregătim dosarul prețul de transfer pentru că acolo avem o mică surpriză de la cei de la Fisc în sensul că ne fac ei o ajustare și o să vedem despre ce este vorba.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:02:50] Am prezentat așa pe scurt aspectele pe care mi-am propus să le cuprind în prezent. Vă rog pe fiecare dintre dumneavoastră dacă aveți spețe specifice la care pot să dau un răspuns acum, să le adresați sau dacă doriți să întrebați anumite lucruri practice despre organizarea privind dosarul prețului de transfer, despre cum să abordați problematica fie cu asociații, fie cu anumiți consultanți pe care vreți să-i angajați pentru această întocmire a dosarului, fie intern dacă puteți să faceți, deci aștept întrebări de orice fel pe această tematică.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:03:29] Hai să trecem prin aceștia de care vorbeai tu aici că până la urmă tu spui aici ce o să discutăm azi.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:03:37] Practic o să discutăm despre obligația de întocmire a dosarului de prețuri de transfer. Cine are obligația? Pentru că asta e o întrebare foarte bună pentru că foarte mulți contribuabili nu știu exact, au situații de afiliere mai specifice și nu știu exact dacă au sau nu obligația întocmirii. Apoi dacă am obligația întocmirii dosarului prețurilor de transfer pentru ce tipologii de tranzacții trebuie să fac întocmirea, că poate eu am un șir de tranzacții, am 20 tipologii de tranzacții pentru care dintre ele trebuie să întocmesc dosarul.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:04:08] Care este termenul limită, pentru că și aici apar foarte multe întrebări în practică. Care sunt beneficiile? Bun, să zicem că nu aștept termenul limită și-l pregătesc dinainte dosarul prețurilor de transfer, care sunt beneficiile pe care mi le aduce această întocmire? Ce se întâmplă dacă nu-l întocmesc și nu-l prezint autorităților în termenul dat. Apoi cine poate întocmi dosarul? Pentru că am avut foarte multe situații in care clienții au întocmit intern sau au încercat să întocmească a fost bine, nu a fost bine, putem intern sau nu, o să discutăm la secțiunea respectivă. Și apoi am propus să vă spun abordări pe care le-am întâlnit în cadrul inspecțiilor fiscale recente și cumva să dezbatem pe tema acestora.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:05:07] Uite, că tot ai zis că putem să discutăm de întrebări și pe parcursul discuției. E cineva care întreabă un lucru pe care recunosc că-l înțeleg până la un punct, dar tu sigur ști mai multe despre el. Ar dori dacă se poate să-i spui puțin legat de APA, acordul prețurilor la avans în loc de dosarul prețurilor de transfer. Există avantaje, dezavantaje aici?
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:05:29] Există avantaje într-adevăr la obținerea unui acord de prețuri în avans în sensul că practic acesta trebuie obținut pentru tranzacții care nu au fost încă desfășurate. Deci pentru tranzacții viitoare. Acum avantajul este că dacă se pregătește documentația corespunzător și cum să spun, cu un consultant care într-adevăr știe cum să documenteze, să prezinte lucrurile cel mai probabil propunerea consultantului va fi acceptată de autorități dacă ea are un raționament corect și logic. Va putea implementa pe modelul propus de companie și de consultant. Dezavantajul este că durează până se obține acest acord al prețului în avans și de obicei partea operațională nu prea poate să aștepte după acest răspuns. Pe românește stai foarte mult până când să obți acest APA și acesta ar fi singurul dezavantaj, adică acesta ar fi un dezavantaj important.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:06:28] Dezavantaje mai ar mai fi și că nu acoperă tranzacții trecute. Acum la nivelul consultanților există discuții și propuneri transmise către autorități prin care se propune ca APA să poată documenta și tranzacții trecute adică dacă obții un APA pentru anumite condiții pe care le menționez în cadrul acestuia practic să pot să aplic și retroactiv. E doar o propunere deci nu știm dacă va fi acceptată de autorități sau nu, la nivelul consultanților având în vedere situațiile practice întâlnite în cadrul companiilor pe care le asistă a fost o propunere foarte pertinentă.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:07:11] Și aici înțeleg că e diferență majoră și până la urmă oamenii trebuie să știe de ea că acest APA, acordul prețurilor în avans, se întâmplă în avans. Trebuie să aștepte tranzacția, semnarea acestui acord ca după aceea să se întâmple tranzacția respectivă, pe când în cazul dosarul prețurilor de transfer vorbim de tranzacții care au existat deja și pe care trebuie să le documentezi cum trebuie.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:07:42] Pentru tranzacțiile viitoare cel mai recomandabil ar fi să se întocmească o politică a prețurilor de transfer adică practic dosarul prețurilor transfer documentează ce s-a făcut în trecut, dar înainte să facem o tipologie în mod de tranzacții, chiar dacă nu vrem să aplicăm pentru un APA, ar fi util să vorbim cu consultantul astfel încât el să ne pregătească un studiu de comparabilitate, să ne facă o analiză a prețului de transfer și să ne spună ce marjă putem folosi sau ce preț putem folosi, depinde de metoda prețurilor de transfer, să discutăm puțin mai departe.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:08:17] Dar cumva chiar înainte să începeți o tipologie nouă de tranzacții intragrup este util să aveți deja soluția dată de consultant sau intern sau mă rog, adaptabil în funcție de tipologia de tranzacții astfel încât să știți cum porniți pe respectiva tranzacție. Dacă nu faceți asta, o să vă documentați ulterior, dar ulterior s-ar putea să existe concluzia că tranzacțiile n-au fost desfășurate în conformitate cu principiile privind prețurile de transfer și să fie nevoie să faceți ajustări. Deci cam asta ar fi despre tranzacțiile viitoare.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:08:54] Hai să mergem la pașii pe care i-am propus cu privire la obligativitate, cine trebuie să întocmească dosarul prețurilor de transfer? Cine se supune acestor reguli privind prețurile de transfer? Orice persoană fizică sau juridică care desfășoară tranzacții cu una sau mai multe părți afiliate, părți sau persoane afiliate. Acum există trei tipologii de afilieri pe care le am în vedere afiliere între persoane fizice, soțul și soția sunt afiliați și rudele până la gradul al treilea inclusiv sunt persoane afiliate.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:09:28] Apoi afilierea dintr-o persoană fizică și o persoană juridică, practic persoana fizică este afiliată cu persoana juridică dacă deține direct sau indirect, indirect înseamnă inclusiv deținerile persoanelor afiliate minim 25% din valoarea sau numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot respectiva persoană juridică sau atenție dacă controlează efectiv acea persoană juridică.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:09:53] În ceea ce privește relația între două persoane juridice pentru că acesta este cel mai des întâlnit în practica noastră, avem situația în care una dintre companii deține la cealaltă companie minim 25%, similar cu ce am spus mai sus, am fost în prezentare aspectele destul de teoretice ca să aveți dumneavoastră în vedere, sunt fix extrase din codul fiscal, să verificați atunci când sunteți într-una dintre situații. Dar pe scurt, persoana juridică deține direct sau indirect cealaltă persoană juridică minim 25% sau invers, cealaltă deține prima sau o terță persoană deține și la prima și cea de-a doua minim 25%.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:10:35] Atenție și la noțiunea de control pentru că se aplică și în acest caz. Și cu privire la control am destule întrebări în practică de la clienți cu privire la afilierea prin control pentru că trebuie să recunoaștem că sunt situații în care compania este deținută de persoana X și cealaltă companie este deținută de un verișor al persoanei care este sau nu implicat să spunem. Și întrebarea a fost, noi nu ne calificăm ca și afiliați? Depinde, depinde dacă persoana care deține prima companie sau care e administratorul în prima companie are o influență semnificativă, controlează cea de a doua companie. Poate că erau amândouă companiile mele, dar eu ca să nu intru pe aceste prevederi privind prețul de transfer am ales o variantă puțin mai ocolită să spunem, în care am asociat, asigurat altă persoană care nu-i afiliată cu mine în mod direct.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:11:37] Nu este în regulă pentru că aici folosim noțiunea de control efectiv adică dacă eu controlez cea de-a doua companie, sunt administrator acolo sau stau efectiv, nu sunt în acte administrator, dar eu iau decizii, eu nu mă ocup efectiv de companie și de conducerea acesteia atunci companiile sunt afiliate adică efectiv practic, întotdeauna trebuie să urmărim substanța. Substanta prevalează asupra formei indiferent ce formă dăm unei situații noi trebuie să ne uităm în spate, substanța care este, sunt eu factor decident în ambele companii? Da, atunci companiile sunt afiliate.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:12:17] Și analiza pe care o spuneam într-un caz mai simplist o fac și autoritățile și atunci trebuie să avem grijă să evităm aceste situații pentru că până la urmă afilierea dintre două companii nu este ceva rău, pur și simplu trebuie să ne pregătim astfel încât să putem justifica prețurile de transfer și să practicăm prețuri de transfer corecte.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:12:40] Aici aș vrea să-mi explici lucrul acesta. Până la urmă autoritățile ce cauta aici? Caută situații în care noi doi tranzacționau la niște prețuri infime de transfer sau foarte mari și în felul acesta ascundem niște bani sau mă rog ca să nu zicem altfel, de taxe până la urmă. Ne mutăm profitul într-o țară în alta, cam asta facem în teorie, mutăm profitul dintr-o parte în alta prin tranzacții oarecum mai mult sau mai puțin fictive din perspectiva asta a prețului, nu?
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:13:10] Da, de aici a pornit ideea de prețuri de transfer și în România inițial prețurile de transfer li cerința de documentare priveau doar relațiile între companii din România și companii afiliate din afara țării. Începând cu anul 2010 dacă-mi aduc bine aminte s-au schimbat regulile și a fost necesară și documentarea internă.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:13:29] Acum e adevărat că și noi am primit foarte multe întrebări de genul, de ce aș avea o problemă dacă tranzacționează compania A românească cu companie afiliată B românească și ambele sunt plătitoare de impozit pe profit, ambele plătitoare de TVA, de ce ar fi o problemă din perspectiva prețurilor de transfer pentru că noi plătim impozit pe profit și în stânga și în dreapta, de ce avem o problemă, trebuie să documentăm când de fapt noi nu facem asta ca să mutăm profituri dintr-o parte în cealaltă.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:13:57] E adevărat, noi înțelegem foarte bine logica din spatele acestor afirmatii. Suntem de acord, însă în practică, autoritățile solicită dosarul prețurilor de transfer, fac ajustări. Atenție, fac ajustări și e adevărat că există și o ajustare în oglindă adică dacă o companie este ajustată în sensul de a crește impozitul pe profit, cealaltă în contrapartidă ar trebui să fie ajustată în sensul de a îi scădea impozitul pe profit. Și atunci practic impactul pe care cash ca să spun așa este doar în ceea ce privește majorările de întârziere. Dar lucrurile astea durează, pot să creeze probleme din perspectiva cash flow-ului dacă e o sumă foarte mare care trebuie achitată ca urmare a primirii raportul de inspecție fiscală și a decizii de impunere. Deci trebuie să avem grijă chiar și în situația în care suntem companii românești pe profit, trebuie să avem grijă pentru că putem să avem impactul acesta.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:14:55] Asta voiam să mai punctezi o dată răspunsul acesta pentru că întreabă cineva, trebuie să avem dosar pentru tranzacțiile cu persoane afiliate din România sau numai cu persoane din afara României? Și mi se pare că ai rsăpuns mai devreme că e și / și.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:15:07] Clar trebuie să avem și în România, noi avem foarte multe grupuri românești pe care le asistăm în întocmirea dosarului și foarte multe grupuri românești care au fost inspectate și le-a fost cerut dosarul prețurilor de transfer. Răspunsul este clar nu, doar că e cerință legală, ci și în practică lucrurile așa funcționează.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:15:25] Uite, mai întreabă cineva dacă e cazul să fie afiliere atunci când o societate din România e sediul permanent desemnat prin decizia Consiliului de Administrație al mamei din UK să spunem, și cele două companii sunt parteneri, presupun că-i același lucru, nu?
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:15:40] Da, e același lucru. Practic din perspectivă fiscală și mai ales a prețurilor de transfer semipermanent este văzut ca o entitate separată chiar dacă ea nu are personalitate juridică, noi fiscal vorbind la prețuri de transfer noi considerăm ca o entitate. Și atunci când întocmim dosarul prețurilor de transfer la nivelul sediului permanent și-a arătat efectiv că această alocare de profituri și de venituri și cheltuieli, deci de profituri în principiu este în regulă.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:16:12] Am înțeles totuși hai să mergem mai departe.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:16:15] Referitor la controlul efectiv aici am punctat din lege efectiv care sunt prevederile. Aveți grijă pentru că lucrurile acestea rezultă și din contracte, procuri și așa mai departe, lucuri care sunt legale. Deci rezultă din documente, dar pe de altă parte în foarte multe inspecții am întâlnit situația în care autoritățile fiscale au făcut interviuri cu angajați, cu diverse persoane din companii și atunci dacă se fac interviuri cu angajații și aceștia spun că noi ne raportăm la domnul X care vine și conduce și ia decizii și ne spune ce să facem, e foarte posibil ca autoritățile să ajungă la aceeași concluzie chiar dacă nu există contracte sau alte acte din care să rezulte noțiunea de control.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:17:04] Și aici mai e ceva, că voiam să punctez și eu chestia asta, mare grijă pentru că de multe ori managementul se gândește, lasă, vine fiscul treabă oamenii, oamenii spun ce trebuie și trecem mai departe. Atunci când aveți oameni care sunt puși față în față cu autorități și există pericolul clasificării declarațiilor lor ca fiind false și cu consecințe penale până la urmă e chestia asta oamenii nu o să mintă pentru companie pentru că o să stea să se gândească că compania îmi dă de mâncare, dar nu mă scoate din pușcărie la o adică. Deci din punctul ăsta de vedere încercați cumva să gândiți lucrurile cum trebuie și nu vă puneți pe spinarea oamenilor tot felul de situații de-astea ciudate că s-ar putea să aveți probleme și nu asta e ideea.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:17:47] Atenție și la prietenie pentru că inspectorii poate ies la o pauza de țigară cu un angajat cu care el se gândește că nu declară ceva în mod oficial, spune, da, în principiu cam așa e, de la aceste pauze de țigară chiar au fost situații practice în care lucruri concrete au fost aflate de autorități și mai departe luate în calcul atunci când am luat decizii în materie fiscală.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:18:17] Hai să mergem mai departe.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:18:19] Am pus aici o schemă ca să spunem așa, m-am gândit că poate fi de ajutor pentru persoanele care au dubii cu privire la situațiile lor de afiliere. Avem practic cazul unui domn care este administratorul compania A, nu este asociat, deține 25% în compania B, 50% din compania C, care mai departe deține 35% în compania D. Și soția care are și ea o situație similară.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:18:46] Practic aici ce am vrut să punctez pe scurt, am vrut să punctez faptul că ne uităm în primul rând la dețineri și la control. În compania A domnul este administrator deci are control efectv, în compania B are o deținere de minim 25%, chiar 25% în cazul acesta. Prin urmare, cele 2 companii sunt afiliate. Același raționament și în ceea ce privește compania A, relația a A-B, B-C, A-C, mai departe să vedem dacă există o afiliere cu această companie D.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:19:20] Practic dacă dumnealui deține 50% din compania C care deține la rândul ei 35% din companie D, practic avem o participație de 17,5% care e sub 25%. Direct nu deține o participație în compania D, indirect deține 17,5% deci prin urmare nu putem să spunem că există o relație de afiliere.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:19:50] Mai departe, soția are situația în care creează afiliere între companiile E și F. Evident afilierea persoanei cu cele 2 companii. Mai departe, pe regulile pe care le-am enunțat inițial, practic companiile care sunt deținute deci soț sau controlate de soț și companiile care țin de soție sunt și ele afiliate la rândul lor prin relația de afiliere dintre soț soție. Deci cam astea sunt ramurile pe care trebuie să ne uităm în mare atunci când facem această determinare dacă două companii sunt afiiliate, dacă o persoană este afiliată cu o companie sau două persoane între ele.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:20:37] Am mai prezentat aici încă un exemplu practic pentru a vedea care sunt tranzacțiile care ne impactează în această situație. Avem situația companiei A care deține 100% compania B. Mai avem persoana fizică care este administrator în compania B, de obicei asta se întâmplă în cazul multinaționalelor, să spunem că A este o multinațională care are o filială în România.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:21:01] Există o persoană din România care este administrator acelei filiale, mai departe această persoană are ea o companie, deține o companie 100%, o companie C. Și mai departe avem tranzacția între compania B în care persoana fizică este administrator și compania C unde această deținere unică de 100% și atunci compania B și C se califică ca fiind și companii afiliate, iar o eventuală vânzare de stocuri și imobilizări trebuie efectuată la valoarea de piață având în vedere contextul de afiliere.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:21:39] Mai departe întrebarea, dacă o tranzacție privind vânzarea de părți sociale deținute de A în compania B, către compania C este supusă regulilor privind prețurile de transfer. Concluzia este că A și C nu sunt companii afiliate, deci o tranzacționare a părților sociale chiar dacă sunt în compania B nu este supusă prețurilor de transfer.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:22:07] Ce mi se pare mie important, că până la urmă oamenii să înțeleagă asta, schemele astea pe care le prezinți tu sunt simplificate. În viața reală este foarte greu să crezi că este atât de simplu. Și atunci trebuie în momentul în care te gândești dacă ai astfel de probleme ar trebui să îți pui pe masă toate probele posibile să te gândești, exact cum ai zis tu aici, acela e doar administrator, teoretic te gândești nu are nicio treabă, nu-i asociat, prețurile de transfer au legătură doar cu participația asociațiilor, dar uite că nu-i așa că până la urmă vorbim de cineva care poate are control efectiv asupra unei companii sau eu știu ce face acolo.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:22:42] Deci analiza asta trebuie să fie făcută de cineva care a mai văzut situații și nu că-i pui pe oameni să vină la tine, îi pui pe oameni să ducă la consultanți în momentul în care fac asta pentru că altfel s-ar putea trezi cu o situație pe care o califică, eu știu, simplu și ea e mult mai complicată și ajung să ia amenzi. Amenda în sine nu e o problemă, ci partea de impozitare suplimentară sau cu penalități.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:23:10] Da, așa e. Practic acestea au fost niște exemple simplificate ca să înțelegem în mare care sunt relațiile de afiliere. Evident de la caz la caz trebuie investigat pentru că sunt foarte multe situații în care niște lanțuri legate și efectiv deslușite și aflate care este relația de afiliere.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:23:33] Ne întreabă cineva, e o situație în care e implicată o companie din România cu compania mamă din Marea Britanie care depune CBC odată cu încheierea perioadei de tranziție a Brexit, din câte știu eu cel puțin din punctul ăsta de vedere cu Brexit-ul nu e încă foarte clar ce se întâmplă după el. Știu că zona foarte clară apropo de Brexit e cea legată de libertatea de circulație a persoanelor de unde cred că la 90 și ceva la sută din reglementările post Brexit sunt cunoscute deja și sunt publicate de Ministerul de Afaceri Externe al Marii Britanii și în România, dar în cazul schimbului de mărfuri există foarte multă incertitudine și atunci toate întrebările astea care vizează încheierea perioadei de tranziție a Brexit din păcate nu cred că pot să primească răspuns în momentul ăsta, dar o să revenim poate cu ceva specializat undeva în primul trimestru de anul viitor când o să știm mai bine ce se întâmplă.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:24:34] Mai departe o să trecem la tipologiile de tranzacții pe care trebuie să le documentăm prin dosarul prețurilor de transfer. Am primit deseori și această întrebare, dar ce tipologii trebuie să documentezi că nu știu exact despre ce e vorba. Practic orice tipologie de tranzacții, nu contează tipologia, ci mai degrabă valoarea tranzacției așa cum o să vedem mai departe, o să păstrez subiect pentru mai departe pentru că este un tabel foarte schematic pe care o să vi-l explic și o să îl puteți utiliza în analiza dumneavoastră.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:25:06] Tipologiile de tranzacții sunt variate, oricare dintre ele dacă îndeplinește anumite criterii privind valoarea poate fi subiect al documentării în dosarul prețurilor de transfer. Și aici avem achiziții sau vânzări de active, materii prime, semifabricate, bunuri finite, imobilizări, împrumuturi primite sau acordate ceea ce este tipic de obicei în cadrul grupurilor multinaționalelor și în cadrul grupurilor românești chiar și de la asociați persoane fizice avem situația în care aceștia acordă împrumuturi către companii.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:25:35] Aici este o discuție destul de interesantă pentru că întotdeauna persoanele fizice întreabă unde trebuie să punem dobândă dacă eu persoană fizică îmi împrumut compania? Din perspectiva prețului de transfer, da, și am verificat și în perspectivă legală dacă ar fi ceva aspecte în neregulă ca asociat persoană fizică să poată pune dobândă pe împrumuturile acordate companiei și răspunsul este că se poate, nu e nicio problemă să pună atâta timp cât regulile fiscale o impun. Deci prin urmare, în mod normal așa ar trebui ca și asociatul, persoană fizică, să aibă dobândă pentru împrumuturile acordate societății.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:26:10] Mai departe alte tipologii drepturi de autor, licențe, mărci comerciale primite sau acordate, închirieri, subînchirieri de spații cu destinații diverse sau închirieri de active. Atenție la zona de inchirieri. Pentru că aici din perspectiva mea și a noastră ca și companie pe zona de închirieri cel mai ușor și cel mai clar pentru autorități este să aibă un raport de evaluare, dar atenție nu raport de evaluare al activului.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:26:40] Pentru că am întâlnit, da, avem raport de evaluare al fabricii să spunem. Nu al fabricii, al chiriei care este aplicabilă pentru închirierea respectivei fabrici și se poate face un astfel de raport de evaluare de către un evaluator independent. Atunci când vorbim de rapoarte de evaluare făcute de evaluatori independenți care evident asumăm că respectivul evaluator este obiectiv și își face treaba cum trebuie, acestea nu sunt contestate de autorități.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:27:06] În practica noastră nu am avut situații în care autoritățile să spună că acea chirie sau acea vânzare de active unde am avut un raport de evaluare în spate a fost sau n-a fost în regulă. Deci acolo pur și simplu prezentarea tranzacțiilor, dosarului prețului de transfer și atașarea raportului de evaluare au dus la o concluzie favorabilă.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:27:28] Mai departe e situația, de exemplu a redevențelor unde folosim baze de date specializate, aici se folosește o altă bază de date față de Amadeus. Noi folosim una dintre ele și practic căutăm contracte privind redevențe acordate în condiții similare și atunci efectiv comparăm un interval de piață dat de redevență rezultată din contractele pe care le păstrăm noi comparabile cu acea redevență aplicată intragrup.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:27:59] Scuză-mă că te întrerup, tu ziceai de împrumuturi că trebuie să fie o dobândă, ok, hai să spunem că acolo există o dobândă minimală oarecum la care se pot raporta la dobânda aceea BNR din ziua și așa mai departe, există legislație specifică. Mai întreabă cineva, cum se determină prețul corect în cazul serviciilor software?
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:28:31] Sunt foarte multe situații în practică. Adică noi avem destul de multe companii pe care le asistăm în domeniul de software, dacă vorbim de companie să spunem fiică din România care prestează servicii de dezvoltare software către compania mamă din afară, asta este situația tipică cu care ne întâlni noi, practic aici se efectuează un studiu de comparabilitate în baza de date Amadeus. Adică e greu de crezut că această companie fiică mai desfășoară aceeași tipologie de tranzacții în condiții comparabile și pentru alte companii pentru că în general de aceea este înființată. Și nici invers, compania mamă să achiziționeze de la companii independente, deci metoda cumpărării prețurilor nu poate fi aplicată în principiu.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:29:16] Celelalte metode de stabilire a prețurilor de transfer privind marjele brute nu pot fi aplicate în principiu în România, depinde de la caz la caz, dar în principiu nu pot fi aplicate pentru că nu avem suficiente date pentru a le aplica. Și atunci singura metodă rămasă care este și acceptată de autorități și preferată, atenție de autorități în practică este metoda marjei nete. Care înseamnă că efectiv comparăm marja netă obținută de compania din România care dezvoltă software din dezvoltarea de software care e vândut către compania din afară cu marje nete cu un interval al marjelor nete obținute de societăți comparabile care fac aceleași lucruri, dezvoltare software, dar sunt independente și îndeplinesc anumite criterii.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:30:02] Și aici practic studiul se face în baza de date Amadeus. Amadeus este o bază de date care cuprinde date financiare din ale companiilor din întreaga lume și practic pe baza unor criterii pe care noi le considerăm relevante și le introducem în respectiva bazei de date, noi exportăm anumite companii. O să vedeți că am dat un exemplu mai departe ca să înțelegeți în mod concret, cum arată, ce se exportă din Amadeus, iar noi mai departe facem o analiză destul de complexă care e foarte specifică și selectăm un set de companii comparabile.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:30:40] Să zicem că sunt 10 companii comparabile în România pentru dezvoltare de software. Vedem ce marje de profitabilitate au acelea, facem un interval și comparăm marjele de profitabilitate a companiei de care vorbim cu intervalul obținut pentru companiile comparabile. Deci este un studiu care e destul de complicat în sensul că nu poate fi făcut intern. Aceasta trebuie făcută de un consultant care are bază de date Amadeus sau Orbis și face astfel de analize. Vă recomand să apelați la consultanți și noi vă putem ajuta și alți consultanți, deci după preferințe.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:31:16] Atenție că nu toți consultanții au bază de date Amadeus, de obicei consultanții mari sau specializați pe prețuri de transfer pentru că e o bază de date care este destul de costisitoare și atunci practic chiar a intrat doar în contextul în care respectivul consultant este specializat pe această zonă. .
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:31:41] La pagina următoare e partea cea mai interesantă ca să spun așa, în sensul că aici practic concluzionăm când trebuie să pregătim dosarul prețurilor de transfer și pe ce valoare a tranzacțiilor este relevantă.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:31:58] Avem 2, 3 participanți care întrebau asta, indiferent de valoarea tranzacțiilor și presupun că tu o să spui că nu. O altă întrebare, dosarul se face și în cazul societăților care sunt microîntreprinderi, care au impozitul acela micro. Contează chestia asta, diferențierea asta, impozit pe profit, impozit micro sau contează doar valoarea tranzacției?
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:32:19] Este o discuție pentru că de exemplu la microîntreprindere dacă vorbim de cheltuială în raport cu afiliatul, practic cheltuielile nu au un impact pe impozitare pentru că impozitezi raportat la cifra de afaceri. Dacă vorbim de venit, teoretic ar trebui pentru că practic ai cifra de afaceri optim în relația cu afiliatul.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:32:40] Acum nu e un răspuns foarte clar legat pe zona de microîntreprinderi, e drept că în practică nici n-am avut situația aceasta pentru că de obicei companiile care fac tranzacții intragrup semnificative peste pragurile cerute de lege nu prea se califică ca și microîntreprindere. Dar aici e o discuție și părerea mea e dacă aveți o întrebare concretă puteți să mă sunați sau să-mi scrieți și vă ajut cu drag cu un răspuns concret, ca să îmi spuneți exact care este fluxul de tranzacții în cazul dumneavoastră.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:33:26] Ok, hai să vedem tabelul acesta.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:33:28] Deci practic avem situație marilor contribuabili. Acum nu știu câți dintre dumneavoastră sunteți mari contribuabili sau reprezentanți, în cadrul lor lucrurile sunt foarte clare. Ei au obligația întocmirii dosarului prețurilor de transfer până pe 25 martie a anului următor, adică până la depunerea declarației impozitului pe profit. Dacă atunci 25 martie cade în weekend, știm că este ziua următoare.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:33:52] Deci obligația întocmirii, atenție, nu a depunerii și aici sunt foarte multe întrebări. Nu trebuie depus niciun dosar pentru transfer trebuie doar pregătit să-l avem în cazul în care ni se solicită de către autorități.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:34:03] Termenul de prezentare pentru dosar este de 10 zile de la solicitare. Atenție, solicitarea poate fi făcută în cadrul unei inspecții fiscale clasic sau în afara inspecției fiscale. Adică practic începând cu dosarul prețurilor de transfer aferent anului 2016, autoritățile pot să solicite oricând printr-o simplă adresă. Modelul este chiar în anexa la Ordinul 442 / 2016 și el trebuie prezentat în termen de 10 zile.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:34:39] Atenție, ceea ce am spus mai sus este valabil pentru tranzacțiile care depășesc plafoanele de deasupra acestei căsuțe, adică dobânzi pentru dobânzi mai mari sau egale cu 200.000 de euro, servicii mai mari sau egale ca valoare cu 250.000 de euro și bunuri, tranzacții cu bunuri care au o valoare mai mare sau egală de 350.000 de euro anual. Valorile sunt fără TVA. Deci pentru aceste tranzacții care depășesc aceste plafoane ne uităm pe tipologiile de tranzactii și atenție, se cumulează. Deci nu vorbim per tranzacție. Eu cu afiliatul X am făcut 200.000 de euro și cu Y am făcut 50.000 din prestarea de servicii. Din prestări servicii practic trebuie să le aduni, 200.000 plus 50.000, 250.000 de euro. Deci am obligația întocmirii.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:35:28] În general, marii contribuabili care au tranzacții intragrup au clar cel puțin o tranzacție care depășește acest plafon. Cumva statistic vorbind din situația clienților. E adevărat că au și tranzacții mai mici. Și atunci legea asta ne lasă, bun documentează până pe 25 martie aceste tranzacții semnificative, iar cele mai mici le poți documenta fie în cadrul unei inspecții, fie pentru a explica autoritățile pentru tranzacțiile foarte mici, mai mici de 50.000, respectiv 100.000 de euro.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:36:06] Pe de altă parte, dacă marii contribuabili au valorile tranzacțiilor enunțate în intervalul pe care l-am prezentat în următoarea coloană, adică între 50.000 - 200.000 pentru dobânzi 50.000- 250.000, servicii 100.000 - 350.000 bunuri, atunci ei trebuie să prezinte dosarul prețurilor de transfer doar în cadrul unei inspecții și au un termen de întocmire, între 30 și 60 de zile cu posibilitatea unei prelungiri de încă 30 de zile maxim.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:36:39] Din practica noastră, am avut foarte multe situații în care termenul inițial a fost de 30 de zile și s-a aprobat pentru motive obiective prelungirea cu încă 30 de zile. Deci practic ai noștri clienți contribuabili au avut un termen total de 60 de zile pentru întocmirea dosarului prețurilor de transfer.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:37:01] Probabil vă întrebați dacă peste 60 de zile e un termen bun sau nu. Poate sau nu se poate face dosarul. Depinde de complexitatea lui, noi de exemplu avem rapiditate în executarea dosarului. Dacă clientul vine cu suport de informații prompt și noi ne mișcăm destul de repede. De obicei e foarte greu la nivelul clientului să furnizeze informații foarte rapid pentru că să nu uităm că departamentul financiar are aceleași atribuții pe care le are lună de lună și în situația în care vine o inspecție îi solicită dosarul prețurillor de transfer.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:37:38] Și practic termenul de 60 de zile de multe ori e așa foarte scurt, ne taie așa răsuflarea mai ales dacă aveți situația în care concluziile nu sunt unele favorabile și cumva trebuie investigat în toți anii neprescriși. Asta e o adevărat provocare că s-a schimbat și directorul financiar între timp, o să vedeți dacă au fost ceva evenimente excepționale, dacă acest rezultat al companiei poate fi ajustat cu ceva în sensul de a ajunge la un indicator foarte relevant și a vedea dacă ne ajută și din perspectiva prețului de transfer acest lucru.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:38:19] Hai să sintetizăm ce ai spus tu până acum. Deci avem trei palieri. Palier în care dobânzile încasate sau plătite, serviciile sau bonurile sunt mai mari de 200.000, 250.000 sau 350.000 de euro. Palierul în care ele sunt între 50.000 și 200.000 și palierul în care sunt foarte mici, sub 50.000 de euro dobânzile, sub 50.000 de euro serviciile, sub 100.000 de euro bunurile tranzacționate între părțile afiliate.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:38:51] Pe cele trei paliere contribuabilii mari pe palierul cel mai mare au obligația întocmirii dosarului prețurilor de transfer până la termenul de depunere a declarației anuale de impozit pe profit, 25 martie și teoretic ar trebui să-l prezinte în 10 zile de la solicitarea autorităților.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:39:14] Dacă ești contribuabil mic sau mijlociu doar dacă vin autoritățile și îți cer acest dosar atunci ar trebui să îl prezinți și termenul de prezentare este 30 - 60 de zile cu prelungire de încă 30 de zile, deci ai putea ajunge la 90 zile să spunem maximal vorbind.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:39:29] Pe palierul de mijloc toată lumea e obligată să prezinte dosarul doar la solicitare. Nu mai există declarația aceea de care vorbeai tu mai devreme ca termen pentru contribuabilii mari atunci vorbim doar de prezentarea dosarului, doar la solicitarea autorităților și termenul este cel 30 - 60 de zile cu extinderea până la încă 30 de zile. Iar pentru pentru cazul în care se întâmplă tranzacții mici, mai spune-mi o dată că aici de fapt erau întrebările multor oameni.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:40:05] La tranzacții mici, adică sub plafoanele acelea pe care le-am menționat 50.000 de euro pentru dobânzi și servicii și 100.000 de euro pentru bunuri, legea spune că le documentezi în cadrul inspecției conform regulilor generale prevăzute de reglementările financiar contabile și fiscale. Ce înseamnă asta? Legea practic nu mai spune că trebuie întocmit dosarul pentru transfer, spune că trebuie documentate conform unor reguli generale să spunem așa adică să ai contract, să ai factură. Lucrurile nu sunt foarte clare explicate, dar din perspectiva mea la care se referă. Să ai cadru contractual și să păți să arăți. Pur și simplu încercăm în cadrul companiei să pregătim o justificare de ce s-au practicat aceste prețuri.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:41:09] Am avut un raport de evaluare, da, nu. Asta este politica firmei și cum pot să arăt că și cu terții și cu grup am aceeași politică. Am o listă de prețuri de exemplu, sunt industrii în care există liste de prețuri. Practic ele se tranzacționează cu afiliați, fie cu terți prețurile sunt identice. Bun, trebuie explicată asta. Părerea mea e că trebuie să aveți ceva pregătit pentru aceste tranzacții pentru a reprezenta cadrul inspecției, dar nu dosarul prețului de transfer.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:41:48] Ca să revenim la o întrebare de mai devreme, din experiența ta, cam care vezi o marjă netă pentru sofware?
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:42:02] Mi-e greu acum să spun un lucru concret. Dar probabil că undeva între 15 și 25% cam așa aș vedea.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:42:12] Pentru că spune doamna că a avut o situație în care finanțele au stabilit undeva la 30% ceea ce a fost foarte sus, că de aceea spune că a fost aberant.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:42:22] Depinde foarte mult pentru că practic intervalul acesta e dat de comparabile și de asta spun pentru că sunt ani în care a funcționat intervalul 15 - 25, ani în care a fost mai jos, mai sus, depinde foarte mult inclusiv anul pe care-l documentăm. Deci practic dumneavoastră nu vă raportați la ce v-au spus odată că 30% e adevărat, ci trebuie an de an să faceți acest dosar al prețurilor de transfer, o actualizare. Și să vedeți pentru anul respectiv cât este intervalul de piață.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:42:52] E adevărat că la dezvoltare sofware marjele in principiu sunt mari. Trebuie efectiv văzut. Ideea este că dumneavoastră trebuie să faceți aceste analize și să aveți interval de cumparare pentru că dacă îl faceți și să zicem că mediana e 20% și intervalul este 15 - 25, mediana 20% să spunem atunci dacă faceți singur studiu și aveți 14 să spunem marja, practic dumneavoastră puteți să vă ajustați profitabilitatea astfel încat ea să ajungă la 15, deci puteți puteți să o ajustați ca să ajungă în terval.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:43:54] Dacă vin autoritățile în control și constată același lucru, conform legii trebuie să ajusteze la valoarea medianei, deci e ajustată direct la 20% și de multe ori e diferență mare între cuartila inferioară și mediana. Adică să intrați în interval e ușor, să ajungeți la mediană înseamnă niște diferențe extrem de mari. Și atunci de asta nu vă recomand nici măcar la ce vă spun eu acum principial că ar fi pentru anumite tipologii de tranzacții pentru că pot să difere foarte puțin și ajustarea să fie foarte mare și de aceea trebuie să vă faceți anual analiza ca să fiți siguri că sunteți acolo unde trebuie și nu aveți probleme la control.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:44:31] Uite, mai spune cineva că a întâlnit situații în care ANAF folosea Orbis, contribuabilul să zicem așa folosea Amadeus și au apărut tot felul de reajustări. Din păcate eu nu cred că există o soluție aici pentru că te poți trezi la un moment dat ca ANAF să folosească Amadeus și tu Orbis.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:44:56] Anaf folosește Orbis, consultanța, industria de consultanță folosește majoritar Amadeus. Acum n-ar trebui să fie diferențe semnificative pentru că în principiu sunt aceleași date financiare conținute. Noi nu am avut nicio situație în care să nu ne fie luate în considerare studiul de comparabilitate și să fi făcut altul în Orbis.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:45:15] E adevărat că dacă anumite lucruri sunt în neregulă ei încep să își facă studiul lor și strategia lor, dar e de evitat acest lucru. Dacă studiul este făcut corect și prețurile de transfer nu sunt o știință exactă și consultantul poate să aibă o gândire, un raționament care poate să ajute contribuabilul într-o anumită măsură, dar el nu trebuie dus la extrem pentru că dacă noi încercăm să argumentăm lucrurile ar putea fi inacceptabile, adică un un inspector care citește un astfel de dosar o să spună că lucrurile sunt făcute eronat și atunci p să își facă strategia lui în Orbis.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:46:01] Și atunci părerea mea este că societatea trebuie să aibă un consultant care să-i facă dosarul corect, să ajungă la niște concluzii, bun, dacă sunt anumite ajustări corecte și care se pot face, se fac, dacă nu, aceea este situația. Dar mai degrabă prezinți un dosar care arată o ajustare suportabilă la nivelul societății decât să faci tot felul de chestii și să ajungi la alte situații.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:46:34] Știți care este problema când efectuează Fiscul? Ei caută companii în funcție de cod CAEN și nu ajung la etapa de căutare manuală, în care o să vedem că într-adevăr companiile pe care le-au selectat sunt comparabile. Noi consultanții chiar asta facem, e o întreagă etapă de căutare manuală în care luăm fiecare companie și o căutăm pe site, pe alte site-uri să vedem ce face concret și practic asta e riscul.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:46:58] Dacă vă fac autoritățile ajustare există riscul să vă compare cu companii care nu fac același lucru sau nu fac foarte adaptat tipologiei de serviciu sau de tranzacții pe care o faceți dumneavoastră chiar dacă sunt de același domeniu, mai degrabă știți dumneavoastră și discutați și împreună cu consultantul construiți o argumentație știind foarte mult dedesubturile industriei, decât Fiscul care vine și vede o companie care prelucrează metal și se uită din avion.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:47:37] Mai întreabă cineva când calculezi extremele intervalului de marjă, probabil se referă, ții cont doar de firmele profitabile? Mie mi se pare că de fapt e o perspectivă foarte importantă de punctat că tu te uiți la tranzacții și nu la companii. Care tranzacții fiecare în parte trebuie să fie profitabile adică nu cred că poți să faci contracte pe minus dacă e să o luăm așa, în care să pierzi bani, nu? Tu în momentul în care analizezi marjele unei companii, nu analizezi tranzacțiile în compania aia? Că acea companie poate să facă mii de contracte.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:48:14] Informațiile disponibile sunt cele pe care le transmitem și noi către autorități situațiile financiare care nu arată tipologie de tranzacții. Arată situația per total a companiei și atunci practic de asta trebuie selectate companii care fac ceea ce face compania în tranzacția noastră. Compania să zicem că fabrică pantofi, noi căutăm companii care fabrică pantofi, dacă și fabrică pantofi, dar fac și distribuții de pantofi, atunci acea companie nu este comparabilă. De aceea este foarte important raționamentul din spate și căutarea manuală ca să înțelegem exact ce comparăm cu ce. Practic noi comparăm marja obținută de compania de stat din respectiva tranzacție cu marje obținute de companii care fac acea activitate pe care noi o investigăm, tranzacții similare.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:49:12] Asta voiam să spun și eu de fapt, cum ai dat exemplul, dacă ai o companie care face și pantofi și clădiri, evident că nu poți să o compari cu o altă companie care face doar pantofi pentru că e cu totul altceva, compania asta teoretic ar trebui exclusă din comparație și găsită una care face doar pantofi sau doar clădiri.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:49:33] Bun, încă o singură întrebare și după aia trecem mai departe cu slide-ul acesta. Pentru tranzacții între companiile afiliate unde produsele rămân între afiliate, cu alte cuvinte eu îți dau ție ceva și rămân produsele doar la noi, tu nu le redistribui că eu asta înțeleg, piese de schimb, consumabile nu se vând către terți, prin urmare trebuie întocmit dosarul prețurilor de transfer, chiar dacă vorbim de valoarea tranzacției mai mare de 350.000 de euro.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:49:55] Da, nu contează ce se întâmplă în relația cu terții. Contează faptul că societatea A vinde un produs societății B. Această este o tranzacție între afiliați și ea trebuie documentată, de foarte multe ori într-adevăr societatea B folosește materia primă sau componentele pe care le cumpără de la societatea A în procesul de producție sau pentru uz propriu nici măcar nu contează, poate să le folosească intern pentru uz propriu.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:50:26] Până la urmă sunt și grupuri care au companii afiliate din diverse industrii și atunci poate da, una produce ulei și eu am nevoie de ulei că am restaurant să spune.Atunci practic trebuie documentată strict tranzacția, nu are legătură cu terții.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:50:54] Cu privire la beneficii pentru întocmirea proactivă a dosarului. Avem o dată conformarea fiscală care ne interesează pe toți, dar nu ar trebui să fie numai asta pentru că la mari contribuabili avem un termen în care trebuie oricum să-l întocmim. Am întâlnit mari contribuabili care încă nu și-au făcut dosarul deși cerința este din 2016.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:51:17] Nu vă recomand să mai așteptați pentru că după părerea mea o să se apropie foarte mult momentul în care autoritățile chiar o să solicite dosarul la acel termen de 10 zile. Noi personal nu am întâlnit situații în care să-l solicite 10 zile pentru că el se solicita pe toată perioada prescrisă fiscal și perioada cuprindea și anii anteriori anului 2016.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:51:41] Hai să detaliezi puțin ce înseamnă perioada neprescrisă? Am văzut o întrebare mai devreme, ce înseamnă ani neprescriși fiscali.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:51:49] Dacă m-ați fi întrebat de la începutul anului v-aș fi spus că în 2021 anul 2015 este încă deschis, dar între timp colegii consultanții de la cabinetul de avocatură aferent unuia dintre Big Four, nu mai rețin exact, au obținut în instanță o hotărâre care spune că termenul de prescripție nu se calculează așa cum l-au calculat cei de la Fisc atâția ani, deci practic ei până acum îl calculau 5+1. Calculează termenul de 5 ani de la 1 ianuarie anul următor celui în care se depune declarația de impozit pe profit. Deci practic anul 2015 de exemplu începea să-i calculeze de la 2017, 2018, 2019 2020, 2021.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:52:31] Deci după regulile aplicate în practică și care erau inclusiv menționate niște circulare la nivelul ANAF-ului pe care le aveam și noi de acum câțiva ani, în anul 2021 n-ar fi fost prescris 2015, deci ar fi fost deschis toată perioada 2015 - 2020. Însă pare se că s-a obținut în instanță, dar încă nu este definitivă și nu este public această hotărâre care spune că anul 2015 nu ar mai fi deschis în anul 2021 pe scurt, adică spune că modalitatea de calcul a termenului de prescripție este din anul următor celui pentru care este datorat impozitul ceea ce are sens adică pe piața de consultanță așa încât având în vedere practica Fiscului ne-am adaptat.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:53:23] Am avut o abordare recent într-un control în care cei de la Fisc au spus, bun, dar n-am văzut hotărârea asta, nu e publică, pe noi nu ne interesează, noi facem cum am știut. Deci există și riscul să avem un control până când devine publică această hotărâre și să ne spună că trebuia să mai cuprindem încă un an.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:53:46] A și postat cineva pe chat, hotărârea e obținută de la reff associates. Cred că este de la Deloitte, vă rog să-mi confirmați sau nu. Dincolo de asta aveți hotărârea, puteți să citiți despre ea, să înțelegeți.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:54:19] Dacă avem hotărârea în principiu ar trebui să fie acceptabilă, altfel dacă n-ați făcut pe toată perioada dosarul, ce vă recomand eu pragmatic vorbind este ca până nu avem o practică clară și ceva transmis comunicat oficial de ANAF să vă documentați și după vechea procedură pentru că, ca un inside de consultant a cuprinde un an în plus în analiza de prețuri de transfer odată ce faci toată perioada neprescrisă nu înseamnă un efort semnificativ și atunci nici onorariul nu este semnificativ mai mare.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:54:50] Eu personal clienții mei nu am perceput un onorariu pentru acel an, pur și simplu l-am scris pentru a nu avea surprize pentru că dacă ne apucăm și facem o perioadă, acum documentăm o perioadă, vine controlul și trebuie să mai extindem studiul la o altă perioadă pentru noi necesită un timp foarte mare să reinterogăm baza de date și să ne facem studiul și atunci inclusiv onorarii pentru client foarte mari și atunci am găsit o variantă pragmatică în care pe client nu-l costă nimic, dar eu îi acopăr și acea perioadă ca să nu avem surprize în control.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:55:21] Deci acum depinde de abordarea fiecăruia. Eu personal în general ăncerc să am abordări destul de pragmatice care să ajute clienții în orice situație, chiar dacă eu cred că lucrurile teoretic stau într-un fel, știți cum e.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:55:40] Bun, o să punctez și eu chestia asta. Ai dreptate. Radu și Asociații, casa de avocatură Earst & Young sau EY România, cum se cheamă acum. Da, ei au obținut o hotărârea la Înalta Curte de Casație și Justiție. E un articol de pe altă casă de avocatură asociată unui Big Four, link-ul din chat. Mergem mai departe.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:56:16] Cu privire la conformarea fiscală ce am extras eu din ultimul raport de performanță al ANAF-ul pentru anul 2009, v-am pus acolo în cifre, ce pot să vă zic este că situația arată că sunt sume ajustate din perspectiva prețurilor de transfer foarte mari. Mai mult de atât, tot în acest raport sunt menționate inclusiv faptul că în stabilirea analizei de risc pentru că practic dumneavoastră sunteți selectați ca subiect de inspecție fiscală în urma unei analize de risc și aici cred că am mai discutat și în alte webinarii, nu o să intru în foarte multe detalii pe baza unor indicatori pe care-i consideră dumnealor relevanți, dar unii dintre ei sunt evidenți și anume, dacă aveți pierderi operaționale, dacă nu vă îndepliniți obligațiile la timp, dacă faceți parte din grupuri și sunt oscilații foarte mari de profitabilitate de la un an la altul autoritățile cumva pun ochi pe dumneavoastră, consideră că aveți un risc fiscal ridicat și vin în inspecție. Mai mult, acum acest raport este menționat faptul că pe baza raportărilor ei iau în calcul informațiile și vă stabiliți riscul fiscal și atenție și la acele raportări pentru grupurile mari.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:57:31] Apoi, dosarul prețurilor de transfer este și un instrument util managementului societății adică de foarte multe ori la început conducerea societății a venit cu abordarea în care acum trebuie să facem acest dosar, iarăși o povară fiscală, ne costă ceva bani să facem acel dosar, trebuie să-l facem an de an. Pe de altă parte, după ce am făcut dosarul și-au dat seama că instrumentul este util, adică noi ca și consultanți încercăm să identificăm și latura care ajută managementul societății.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:58:10] De exemplu de multe ori am avut situația în care companiile nu aveau exact o situație a profitabilității în raport cu grupul, raportat la profitabilitatea companiei să spunem, adică profitabilitatea era să spunem de 15% per total companie. Bun, dar cât era cu grupul, cât era cu terții? Nu exista o împărțire practica a elementelor contabile astfel încât să poți să tragi o astfel de concluzie și atenție că autoritățile fiscale în control asta solicită, adică dacă aveți tranzacții, aceeași tipologie de tranzacții și cu grupul și cu terții, ei vor să vadă exact care este profitabilitatea pe tranzacția cu grupul.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:58:53] De multe ori cheltuielile nu sunt alocate, sunt cheltuieli care pot fi alocate direct tranzacției cu grupul, dar și cheltuieli care nu pot fi alocate și efectiv de aceea la nivel de societate nu se știe care e exact profitabilitatea cu grupul că nu se știe exact care e cheltuiala cu grupul. Trebuie să aflăm lucrul ăsta pentru că acum cei de la Fisc sunt destul de bine pregătiți și au început să investigheze cât mai mult zona aceasta de alocare a veniturilor și cheltuielilor pe tranzacția cu grupul și acolo trebuie să avem grijă la acestea alocări.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [00:59:34] În principiu să folosesc chei de alocare care este adaptează în funcție de specificul tranzacției, în funcție de specificul cheltuielii în sine. Deci practic ajungem să avem niște concluzii cu care suntem mai pregătiți pentru un control mai amănunțit în cazul în care societatea are o inspecție fiscală, iar echipa de inspecție fiscală chiar face o analiză ca la carte.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:00:01] Iarăși ce e important, dacă pregătim proactiv, deci nu așteptăm să vină Fiscul să ne ceară dosarul, îl facem noi dinainte ca să avem concluziile dinainte. E bine că putem să vedem dacă suntem într-o situație bună sau avem risc de ajustare de 50.000 de euro. Bun, am înțeles, dar hai să vedem oare a fost ceva excepțional în anii aceștia, au fost niște cheltuieli excepționale pe care nu le-am prins în calcul indicatorului și ele nu trebuiau prinse? Evident, aici trebuie să fim foarte corecți și să vorbim de lucruri obiective, dar trebuie investigat în trecut.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:00:42] Apoi, cu privire la intervalul de piață, este foarte importantă relația între consultant și societatea pe care o asistă pentru că trebuie validarea clientului pe societățile comparabile identificate pentru că noi înțelegem până la un punct, dar clientul știe cel mai bine. Și atunci noi asta recomandăm, treceți societățile prin tipurile de societăți și spuneți-ne ce este 100%, ce nu. Și atunci practic avem situația în care clientul spune, nu, dar eu fac un produs atât de specific încât de aceea am marja mai mică pentru că cele pe care le-ați luat dumneavoastră au și alte produse.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:01:23] Ei în principiu se știu și din piață lucruri care nu sunt publice neapărat, dar le putem identifica după ce avem această discuție cu clientul nostru și atunci practic putem să adaptăm setul de societăți comparabile astfel încât să fie cât mai specific și cât mai clar fără dubiu apropiat de societatea pe care o căutăm noi, dar asta necesită timp, necesită timp și atunci acele maxim 90 de zile câteodată sunt insuficiente pentru că depinde câte tranzacții aveți și managementul societății nu are cât timp să se ocupe de astfel de lucruri. Dacă lucrurile sunt făcute din timp s-ar putea să își dedice într-o perioadă în care nu e foarte aglomerată, o zi în care să avem această discuție.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:02:11] Dar asta e important și chiar merită menționat ce ai spus mai devreme. Faptul că trebuie pregătite din timp discuțiile pentru că altfel în acele 90 de zile ajungi la un moment dat, să compari ce poți, nu neapărat ce trebuie. Că tot întreba cineva dacă se face comparație contribuabil mare versus contribuabil mare sau se practică și contribuabil mare versus mijlocie sau mic. Ar trebui să facă cu companii cât mai similare, ca să zicem așa. Dar dacă nu ai timp poți să faci cu ce poți.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:02:40] Da, singura problemă este că de obicei contribuabilii mari sunt în mare parte sunt companii afiliate. Și atunci e greu de comparat un contribuabil mare cu un alt contribuabil mare pentru că acel contribuabil este afiliat, iar regulile acelei societăți comparabile trebuie să fie independente, să nu facă parte din grupuri.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:03:01] Dar noi suntem în piață, noi ne comparăm cu x, y, z care sunt concurenții noștri și avem aceeași marjă de profit, de ce ne spuneți că avem mai mică decât piața? Pentru că x, y și z sunt companii afiliate și acolo va raporta din punct de vedere comercial cel mai probabil și e foarte bine că faceți asta.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:03:19] Din punct de vedere fiscal autoritățile nu iau în calcul o astfel de analiză pentru că și acele companii fac parte din grupuri poate și ele au profituri denaturate și atunci practic ei vor să vadă că vă cumpărați companii independente și e adevărat, că de multe ori companiile independente pe care le verificăm sunt companii mai mici decât compania pe care o analizăm noi, dar trebuie să fie undeva un echilibru adică să aibă sens analiza din punct de vedere economic.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:03:47] Chiar dacă este o companie mai mică pentru tranzacția respectivă să aibă aceeași funcție, active riscuri implicate, să fie același proces de producție. Deci cumva să aibă sens ca indiferent de mărimea companiei marja să fie similară, marjele depind de tipologia de serviciu chiar dacă o companie mică are cifre mici marja pe care o aplică în principiu ar trebui să fie cea în piață pentru tipologie de servici pe care le angajează.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:04:26] Da, ce pot să vă mai zic dacă faceți din timp ei or să folosească un buget optimizat pentru că orice fel de consultant, dacă facem lucrurile din timp, bun, ne calculăm un anumit timp pe care dispunem că îl avem ca să pregătim dosarul. Dacă trebuie făcut în două săptămâni sau într-o lună, evident că să montezi o echipă care să facă doar asta înseamnă costuri foarte mari și atunci pentru dumneavoastră ar fi eficient din punctul acesta de vedere să le faceți din timp.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:04:55] Ajungem la partea interesantă, ce se întâmplă dacă nu întocmit dosarul, dacă nu îl prezentăm atunci când ni-l solicită autoritățile? Amenda nu este mare, deci nu amenda este problema, dar de multe ori se confundă această amendă cu ca fiind singura sancțiune. Dacă ar fi doar o amendă pentru contribuabili mijlocii și mari între 12.000 și 14.000 de lei am sta chiar liniștiți și la contribuabilii mici și persoane fizice 2.000 - 3.500 de lei. Cumva raportat la mărimea companiei, sumele nu sunt mari, însă acestea sunt doar așa pentru că practic dacă noi nu prezentăm, sau prezentăm incomplet dosarul prețurilor de transfer, atunci practic dăm dreptul autorităților să ne estimeze cuantumul prețului de transfer pe baza informațiilor pe care le au dumnealor.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:05:50] Sunt situații în care clienții vin la noi prea târziu. E foarte greu să demonstrezi niște lucruri care sunt deja gândite și puse într-un draft de raport de inspecție fiscală. Și atunci, ce am văzut noi în aceste situații, au fost estimări făcute de autorități, estimări care sunt plus, minus contestabile. Dar e foarte greu să contești lucruri in situația în care tu nu ai prezentat nimic. Pentru că bun, mergi și spui, da, raționamentul nu a fost tocmai corect, dar în situația în care nu ai prezentat nimic mi se pare destul de greu chiar și dacă ajungi în instanță să justifici unui judecător că practic demontez tot studiul Fiscului și vi tu cu un alt studiu. E de văzut partea aceast,a dar practic eu ce recomand clienților este ca niciodată să nu lase autoritățile să își facă direct analiza lor pentru că dumnealor fac în baza informațiilor pe care le dețin, metodologia pe care o folosesc și în general concluziile nu sunt cele mai bune pentru anumite companii.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:07:08] Și dacă pregătiți dosarul nu înseamnă că aveți concluzii favorabile, dar înseamnă că știți ce trebuie să faceți. S-ar putea să aveți niște soluții să ameliorați lucrurile ca să spun așa și mai departe oricum trebuie să știți ce să faceți, adică orice muncă de întocmire a dosarului trebuie să se finalizeze cu o scrisoare adresată managementului în care să i se spună, bun, uitați-vă ce riscuri aveți, uitați-vă cuantificat, dacă aveți inspecție uitați ce riscați și mai departe ce să faceți, recomandarea, bun, am înțeles, am o problemă pe trecut ameliorabilă sau nu. Dar ce fac mai departe? Și atunci aceasta este foarte important să aveți dosarul prețurilor de transfer. Practic concluzia ar fi că trebuie să ajustați marja astfel încât îi dați acel interval. Și acolo e de discutat, intrați pe minimul intervalului de piață, spre mediană, evident recomandarea este spre mediană, dar aici depinde și în funcție de strategia de business a companiei.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:08:15] Am prezentat aici ca să vedeți cam cum arată așa o ajustare în ceea ce privește prețurile de transfer. Având situația societății X rezidentă în România producătoare de piese. Și care își vinde întreaga producție către o societate afiliată nerezidente. Vedem că aici am luat ca și indicatori de profitabilitate în calcul rata rentabilității costurilor totale, care este minim 2,59%, interval de piață în schimb obținut în urma studiului pe care l-am făcut în Amadeus a fost între cuartila inferioară și cuartila superioară, deci între 3,08 și 12,83%. Evident era anticipatabil chiar de la început că o societate cu pierdere e greu să fie în regulă din perspectiva prețului de transfer cu pierdere operațională pe respectiva tranzacție. Practic, în cazul acesta a fost făcută o ajustare de la nivelul de -2,59%, la nivelului medianei de 4,33% și practic astea sunt cifrele care s-au obținut, un impozit pe profit suplimentar de 60.000 de lei și penalități de întârziere de 18.000 de lei.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:09:37] Asta e marea problemă, nu? Să vină Fiscul să spună că tu de fapt ai de plătit impozit pe profit pentru nu știu câți bani în plus și penalități și întârziere.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:09:54] Acesta este riscul și acesta nu este un caz foarte wow, ca să spun așa, dar în general ajustările ajung la milioane de euro adică sute de mii de euro, milioane de euro. Și în funcție de volumul tranzacției depinde și ajustarea, dacă volumul este foarte mare, evident că proporțional orice ajustare mică duce la o ajustare proporțională cu valoarea tranzacției. Deci Fiscul asta face, vine și ajustează venitul sau cheltuiala în funcție de tipologia de tranzacții impactând astfel impozitul pe profit datorat. Dacă vorbim de pierdere fiscală, diminuează pierderea fiscal, dacă vorbim de impozit pe profit, mărește impozitul pe profit și calculează majorări de întârziere.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:10:41] Apoi, cine poate înlocui dosarul prețurilor de transfer? Vă spuneam că de multe ori am întâlnit situația în care contribuabilii și-iau întocmit singur dosarul, doar că aici a fost cumva, adică o persoană pregătită din departamentul financiar a încercat să ia conținutul dosarului care este prevăzut de lege să-l adapteze și să pregătească dosarul.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:11:03] Poate cu partea de descriere de grup s-a descurcat relativ, dar cu partea de analiză economică a tranzacțiilor și de partea efectivă de justificare că respectivul preț de transfer la nivel de piață sau nu, acolo a fost foarte complicat pentru că s-au făcut comparații cu piața în general deci nu cu companii independente și evitând astfel de studiu este respins de autorități.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:11:29] Deci concluzia pe baza acestui exemplu întâlnit în practică este că la nivelul societății se pot face dosare de prețuri de transfer doar dacă vorbim de tranzacții foarte clare. Dacă vorbim de metoda cumparării prețurilor, eu fac fix aceeași tipologie de tranzacții, fix în condiții comparabile cu societăți independente și atunci pot să fac o comparare. Chiar și acolo este foarte discutabil pentru că această comparare trebuie să fie destul de exactă și de foarte multe ori în practică metoda cumpărării prețurilor nu este acceptată de autorități ceea ce este preferabil este aplicarea metodei marjei nete prin Amadeus.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:12:10] Și atunci chiar dacă pare că-i ușor să facem intern, recomandarea e măcar să îi dați unui consultant să-l citească și să spună, bun ați pregătit intern, haideți să vă spun în ce măsură este fezabil sau nu sau unde pot să vă completez eu că poate se descurcă în anumite secțiuni din dosar și nu e cazul să intervină consultantul acolo.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:12:29] Dar în general eu asta vă recomand, nu vă faceți singuri și atenție dacă sunteți contabil și clienții vă cer să le faceți dosarul pentru prețurile de transfer spuneți-le până unde puteți să faceți dumneavoastră pentru că dacă le veți spune că acela e dosarul șă că atât ați putut și acela e dosarul pe care trebuie să-l prezinte la autorități tot la dumneavoastră o să se întoarcă în cele din urmă și atunci e bine de discutat cu un consultant și făcut echipă, dacă vă ocupați dumneavoastră de subiect făcut echipă. Bun, dumneavoastră faceți o secțiune, consultantul face altă secțiune care ține strict de zona de prețuri de transfer și de Amadeus.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:13:09] Aici am punctat aspectele cu care venim fiecare dintre noi, respectiv contribuabilul și consultantul în întocmirea dosarului prețurilor de transfer. Cumva pe scurt, dumneavoastră trebuie să veniți cu informații inside pe care noi evident că nu avem cum să le știm și dumneavoastră aveți cea mai bună înțelegere a business-ului, iar consultantul vine cu toată expertiza din spate, pregătire teoretică, practică, experiența inspecțiilor la care a luat parte și cumva vine să pregătească efectiv dosarul și să se consulte cu dumneavoastră în ceea ce privește aspectele operaționale.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:13:46] Am înțeles. Mai întreabă cineva înainte să trecem la slide-ul următor, dacă se poate dovedi că pierderea a fost generată de deschiderea unei noi filiale să zicem, exemplul tău de mai devreme cu -2%, iar dacă nu s-ar fi deschis această filială atunci s-ar fi încadrat în interval. Se acceptă această dovadă și să nu se mai ajusteze valorile?
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:14:10] Depinde foarte mult de ce putem să ajustăm în cifre. Părerea mea este că prezentarea unor motive verbal, scrise, dar enunțate doar, noi am avut un an greu sau am deschis o filială și pentru asta am fost trați în jos ca și rezultat, evident că nu este acceptabilă.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:14:29] Ce cred eu că ar putea să ajute ar fi o impacare în cifre adică să arătăm în cifre. Noi am avut niște investiții extraordinare. Mă gândesc acum la ceva care impacteazp direct în anul respectiv și nu se amortizează, nu știu exact care este anul concret. Noi am avut ceva cheltuieli excepționale, ne-a dat în judecată un angajat care nu știu ce a pățit și trebuie să-i dăm 500.000 euro, de exemplu cheltuială excepțională. Eu sunt de părere că dacă reușim să punem în cifre acest impact poate fi luat în calcul, dacă nu reușim e doar o poveste pe care o putem face, o putem pune în dosar, dar după părerea mea nu este acceptată de autorități pentru că ei efectiv se raportează la acel studiu Amadeus.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:15:18] Am avut situația în care am făcut niște ajustări. Nu mai țin minte exact ceea ce priveau ajustările, dar au fost acceptate pentru că erau perfect raționale și normale adică nu am avut probleme în argumentare deci trebuie efectiv văzut în cifre dacă înființarea acestei filiale în ce măsură a impactat pe cheltuială anul respectiv.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:15:40] Am înțeles. Ok, hai să mergem mai departe.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:15:47] Voiam să vă arăt cum arată baza noastră de date Amadeus, acea celebră. Practic este o bază de date exclusivistă, un singur furnizor de serviciu o furnizează la nivelul companiilor din România și din alte țări și la nivelul autorităților fiscale. Practic avem în cadrul ei niște filtre pe care le putem să le aplicăm pentru a obține scopul studiului nostru de comparabilitate. Și aici v-am arătat puțin care sunt pașii pe care-i folosim în general. Pașii privesc aria de acoperire ca să spun așa, în sensul că legislația spune că prioritar trebuie să căutăm companii comparabile din România, dacă nu găsim, trecem mai departe la Uniunea Europeană.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:16:38] Mai întâi și mai întâi facem întâi pe România, ce pot să vă spun este că pe anumite industrii este de-a dreptul absurd să considerăm că nu găsim comparabile în România, iar autoritățile pe anumite industrii sunt obișnuite să vadă studii făcute în România și le consideră mai relevante decât să mă uit pe situația unor alte state membre și atunci încercăm să găsim cel mai des societăți comparabile în România. Apoi introducem codurile CAEN relevante pentru tranzacție intragrup pe care o documentăm și apoi criterii de independență. Practic, noi vrem să căutăm companii care sunt independente, dar în funcție de strategia consultantului noi de exemplu suntem prudenți și căutăm și companii care nu au status de independență cunoscut și apoi le verificăm manual.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:17:48] În cazul acesta am căutat companii mari, medii și foarte mari. Și vedem că studiul a returnat un număr de 300 și ceva de comparabile. În funcție de domeniul de activitate pe care îl investigăm, câteodată exportăm mii de companii din Amadeus, câteodată 300, câteodată 200, depinde foarte mult de specific.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:18:11] Am descris ca să aveți și dumneavoastră în vedere, probabil că cei care ați întocmit dosarul prețul de transfer sunteți foarte familiarizați cu aceste criterii că sunt o practică în industria de consultanță. Cei care nu, cumva știți cam care sunt criteriile pe care le avem noi în vedere.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:18:38] Apoi, practic noi exportăm din Amadeus 377 de societăți. Ce facem apoi cu ele? Punem anumite filtre care se referă la situații financiare disponibile. Adică dacă facem studiu istoric, comparăm să zicem pentru anul 2020 luăm în calcul 3 ani precedenți 2019, 2018, 2017, excludem societățile care nu au depus situațiile financiare în cel puțin doi ani din cei trei. Apoi excludem companiile care au rezultate extreme de profitabilitate sub -50% sau peste 50%, care sunt în general extreme, care au pierderi cumulate, aici este de discutat și în funcție de tipologia de tranzacții pentru că nu tot timpul excludem pierderile.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:19:23] Dacă sunt anumite tranzacții, anumite industrii în care considerăm că e relevant să luăm în considerare și pierderile le luăm. Criterii cu privire la mărimea cifrei de afaceri, aici este iarăși variabil pentru că în anumite situații punem acest criteriu, în anumite situații nu, în funcție de câte societăți efectiv avem disponibile în baza de date. Iar după ce punem toate aceste filtre, așa zis cantitative, trecem la o căutare manuală, adică au rămas 115 companii le luăm și le căutăm pe fiecare pe internet, să găsim informații despre ele, să fim siguri pe de o parte că nu sunt parte din grupuri, că nu sunt afiliate și pe de altă parte să fim siguri că fac tot ce ne dorim noi să facă din perspectiva comparabilității.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:20:15] Dacă vorbim de România și de un set final de comparabile, să spunem că aici au rămas 17 comparabile, le căutăm inclusiv pe Registrul Comertului să fim siguri că asociatul lor nu mai are și alte companii pentru că vorbim de afiliere, adică fix ajungem la concluzia că aceste companii fac parte dintr-un grup de societăți.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:20:35] Și intervalul de piață este cel mai highlightat în verdele deschis cu mediana în verde aprins. Deci practic aceasta este concluzia studiului nostru, așa arată o concluzie de studiu de compatibilitate efectuată în baza de date Amadeus. Și noi ne raportăm la intervalul stabilit între cuartila inferioară și cuartila superioară. Dacă indicatorul de profitabilitate este în interval totul este bine, dacă nu este interval atunci Fiscul va ajusta la Mediana intervalului.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:21:07] Și uite ce interesant e că tu ai prezentat că e vorba de ani diferiți, intervalul diferite pentru că asta e iar important.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:21:18] Exact. E adevărat că dacă de exemplu, dacă se făcea în cazul acesta unde studiu pentru un an și se stabilea undeva marja de profitabilitate aproape de mediană, să spunem un 5%, vezi că 5% ar fi fost valabil și anul următor, adică spunem încă doi ani, poate chiar trei ne putem baza în principiu pe un studiu de comparabilitate. Asta dacă ne permitem să ne ducem cu indicatorul de profitabilitate foarte aproape de mediană. Variațiile în principiu nu sunt atât de mari încât să ieșim foarte ușor din interval. Deci acolo unde nu aveți obligația și nu vreți să faceți anual dosarul prețului de transfer, nu știu din motive de buget, de efort administrativ, nu știu, puteți să faceți și un artificiu de genul acesta.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:22:11] Există două abordări din perspectiva datelor financiare luate în calcul. Abordarea multianuală de care spuneam, adică de exemplu pentru marii contribuabili care trebuie să documenteze anul 2020 până pe 25 martie 2021, noi ca să facem studiile de comparabilitate evident nu avem cum să folosim datele financiare ale societăților comparabile aferente anului 2020 pentru că ele se publică în Amadeus abia la finele anului 2021. Și atunci folosim o abordare multianuală adică ne bazăm pe o medie ponderată a indicatorilor pentru trei ani în urmă.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:22:49] Să spunem că vine un alt contribuabil mijlociu care spune, vreau și eu dosar pentru perioada prescrisă, recomandarea având în vedere practica recentă a autorităților este să se facă această analiză an pe an, adică numai compari cu 3 ani în urmă, compari anul 2016 cu anul 2016, anul 2019 cu anul 2019.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:23:14] Că tot ajungem la partea asta cu inspecțiile fiscale și intrăm așa în ultimele 5 - 10 minute de webinar. Întreabă cineva, inspecția fiscală având ca obiect verificarea T.V.A, deci vine Fiscul la tine la firmă pentru alt motiv. Poate să-ți ceară dosarul prețurilor de transfer?
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:23:29] După părerea mea poate să ți-l ceară, dar nu din perspectiva verificării impozitului pe profit, ci din perspectiva prevederilor din cod de procedură fiscală care sunt câteva prevederi care spun că trebuie să faci disponibile în scrisuri sau autorităților în cadrul unui control fiscal.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:23:46] Deci după părerea mea în baza acelor prevederi din cod de procedură, pot să ți-l solicite la orice control teoretic. Însă în principiu ajustaarea ar trebui să se facă doar dacă îți deschid și zona de impozit pe profit pentru că ajustarea în ceea ce privește prețul de transfer privește zona de fiscalitate, impozit pe profit și atunci ar trebui deschisă și această zonă în cadrul inspecției. Și am întâlnit mai multe cazuri în practică în care s-a cerut într-adevăr și la controale de TVA.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:24:30] Pot să vă spun este că autoritățile sunt din ce în ce mai bine pregătite și acum chiar ai cu cine să discuți referitor la prețuri de transfer și de aceea lucrurile trebuie făcute într-o manieră foarte corectă, tehnic și cum să spun, foarte argumentabil, orice concluzii tragem, orice premize folosim trebuie foarte bine argumentate din perspectivă economică.
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:25:30] Iarăși spuneam că sunt anumite aspecte care atrag atenția și care cresc riscul fiscal. Iarăși problema reală este calculul indicatorilor financiari per tipologie tranzacție intragrup. Trebuie să avem grijă să putem să facem și această împărțire. Iar apoi, abordarea an pe an este preferabilă. Dacă nu sunteți mari contribuabili și nu v-ați făcut în trecut e de preferat să mergeți la abordarea an pe an pentru că practica inspecțiilor recente asta arată, deși legislația ne lasă să folosim ambele abordări atâta timp cât le justifică, până la urmă ne adaptăm și facem în așa fel încât lucrurile pragmatic vorbind, să fie mai sigure pentru dumneavoastră.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:26:37] Bun. O să ne întâlnim cu Oana și în viitor. Revenim în primul trimestru să zicem din anul viitor pentru că dosarul prețurilor de transfer după cum vedeți este mereu actual și cu siguranță o să fie întrebări în continuare. Vă mulțumim mult pentru participare și ne auzim săptămâna viitoare cu alte webinarii interesante. Ne auzim. Zi frumoasă!
Oana Rada - Managing Partner - Darian DRS Tax [01:27:00] Mulțumesc! La revedere!