Am detaliat acele proceduri și formalități foarte importante pentru orice proiect de fonduri naționale, am discutat despre achizițiile publice și despre modul în care se gestionează un astfel de proiect, cel puțin în limita în care autoritățile vor reuși să comunice până atunci toate detaliile specifice aplicării practice a acestor linii de finanțare.
Invitați: Marian Dumitrache - Trainer și specialist în accesare fonduri europene
Moderatori: Alin Popescu - Fondator avocatnet.ro
Când a avut loc evenimentul: Joi, 26 Noiembrie, la ora 11.
Timecode: 00:00:00
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:00:06] Bună dimineața! Astăzi o să vorbind despre subiect extrem de palpabil și practic. Îl avem alături de noi pe Marian Dumitrache, unul dintre consultanții pe care eu personal îl cunosc de multă vreme și e unul dintre oamenii cunoscuți în piață pentru că face consultanță pentru atragerea de fonduri naționale și europene.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:00:44] Bună dimineața! Da, din 2006 am început să implementez proiecte pentru prima dată și de atunci am continuat cu proiecte agricole după care m-am extins către toate liniile importante de finanțare națională sau europene.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:01:00] Iar acum e important de spus că faci și cursuri pe zona asta și cursuri care sunt practice, deci management de proiecte pe fonduri naționale sau europene și alte cursuri. Subiectul de azi e unul practic după cum vă spuneam pentru că am tot vorbit cu toții lunile trecute de granturile și microgranturile pe care Guvernul României le-a acordat le-a pus pe masă pentru companii și pentru PFA-uri și pentru foarte multe entități, ca să zicem așa. Au fost deschise două dintre ele, microgranturile și granturile pentru capital de lucru, s-a putut aplica la ele. Granturile pentru investiții sunt încă în așteptare.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:01:59] Webinar-ul nostru vizează răspuns la o întrebare interesantă, am aplicat, am obținut aceste microgranturi sau granturi pentru capital de lucru sau aplic în viitor și obțin granturile pentru investiții, ce ar trebui să fac după aceea? Ce fac pur și simplu procedural vorbind birocratic să pot să beneficiez de banii respectivi cât mai bine și fără niciun fel de probleme? Și o să îl las pe Marian să ne povestească el contextul și să ne introducă în subiect și să ne spună mai multe despre subiect pentru că este unul care sigur vă interesează pe fiecare dintre dumneavoastră și pe mine personal mă interesează, deși noi n-am aplicat și n-am obținut încă nimic, dar e ideea e importantă.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:02:43] Mulțumesc! Într-adevăr granturile de capital de lucru și de investiții sunt printre cele mai urmărite linii de finanțare deschise în ultima vreme dat fi contextul special în care se lansează. Menirea lor este să ajute firmele afectate de pandemia covid, dar și de efectele luate de autorități pentru limitarea răspândirii virusului în activități închise și așa mai departe.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:03:05] Prin urmare au fost zeci de mii de companii interesate și mici afaceri interesate de aceste finanțări, au depus cereri de finanțare pentru două linii de finanțare care s-au derulat, s-au închis în acest moment, micro finanțările de 2.000 de euro cu aproape 30.000 de aplicanți și granturile pentru capital de lucru la fel sunt derulate și închise.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:03:31] Numărul mare de participanți era de așteptat, era previzibil. Se vorbea foarte intens despre ele, autoritățile au înțeles lucrul acesta și au luat câteva măsuri după ce sesiunea a fost închisă în sensul că se va mări bugetul pentru capital de lucru în așa fel încât toate firmele care au depus, pot primi finanțare, toate firmele eligibile pot primi finanțare deși bugetul inițial nu era suficient. Și atunci așteptăm să se lanseze în zilele sau să spunem în săptămânile următoare în cel mai rău caz.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:04:08] Și în măsura trei, granturile pentru investiții. Fiecare a avut sau o să aibă reguli de accesare diferite, dar în schimb având în vedere că două dintre aceste linii de finanțare sunt închise în acest moment în stadiul de depunere a proiectelor este momentul potrivit să vorbim și despre ce se întâmpla după semnarea contractelor de finanțare.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:04:32] Pentru prima linie de finanțare, microgranturile de 2.000 de euro, a fost prima linie lansată, prin urmare a fost prima linie de finanțare care a fost evaluată, este în curs de evaluare în acest moment, dar foarte mulți solicitanți au fost anunțați că cererile lor de finanțare au fost acceptate, prin urmare au semnat contracte de finanțare unii dintre ei. Ieri au început notificările și pentru măsura 2, capital de lucru, prin urmare ieri și de astăzi se vor semna contracte și măsura 2, vom vedea care sunt pașii pe care trebuie să-i facă un beneficiar din momentul semnării contractului, deși o să vorbim din momentul în care primește notificarea că a fost acceptat pentru că sunt câteva elemente foarte importante de care ar trebui să ținem cont chiar înainte de semnarea contractului pentru că există un termen de cinci zile în care contractul respectiv trebuie să fie semnat și există anumite condiționări pe care trebuie să le cunoaștem, să ne anticipăm în așa fel încât cele cinci zile să ne fie suficiente pentru semnarea contractelor.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:05:43] Din momentul în care vom semna contractul o să vorbim apoi de toate celelalte etape. Cum semnăm contracte cu furnizorii, cum facem plăți, cum se decontează ajutoarele și care sunt obligațiile pe care ni le asumăm și după terminarea proiectului pentru că există întotdeauna o etapă de monitorizare și de menținere a investiției. Adică primim niște bani, îi folosim pentru scopurile pe care le-am declarat, dar fiind bani publici autoritățile o să ne ceară să respectăm anumite aspecte pe un termen de la șase luni până la trei ani. E vorba de menținerea activității, menținerea salariaților în alte situații, atingerea unor cifrei de afaceri pe care le-am declarat inițial.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:06:46] Bun, acele microgranturi de 2.000 de euro, după cum îi spune și titlul oferă finanțări nerambursabile de 2.000 de euro fără cofinanțare, fără contribuție privată din partea beneficiarului. Banii vor fi puși în contul special deschis de beneficiari într-un termen de până la șapte zile de la momentul semnării contractului. Deci oamenii vor avea acești bani, 2.000 euro în cont după semnarea contractului și vor avea la dispoziție șase luni să facă cheltuielile pe care și le doresc și care sunt eligibile conform procedurii.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:07:22] S-au depus aproape 30.000 de proiecte, 30.000 de solicitanți au fost și totuși fondurile ar fi fost mai mari de atât, bugetul ar fi ajuns pentru un număr de 50.000. Deci bugetul nici nu a fost atins ceea ce le-a făcut pe autorități să anunțe lansarea unei sesiuni viitoare pe această linie de finanțare, este așteptată, vom vedea exact, eu zic că e devreme să vorbim despre ea pentru că mai degrabă se va lansa măsura trei înaintea reluării măsurii unu.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:07:59] Contractele de finanțare au început să fie semnate, notificările s-au trimis de aproximativ o săptămână în aplicațiile pe care le-am folosit pentru transmiterea cererilor de finanțare. Au fost transmise notificari, oamenii au început să se gândească cum vor semna contractele pentru că era obligatoriu existența unui anumit tip de cont IBAN deschis la banca. Mulți nu au avut și atunci ei au intrat un pic în panică pentru că acele cinci zile nu erau suficiente. S-a rezolvat problema, ei au putut să semneze declarând conturile curente până când vor deschide conturile speciale pentru proiect.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:08:44] Ieri au început notificările pentru cea de-a doua linie de finanțare, primii solicitanți au fost notificați că cererile lor de finanțare au fost aprobate, iar pentru granturile de capital de lucru ajutorul nerambursabil era calculat ca 15% din valoarea cifrei de afaceri așa cum a fost ea declarată pe ultimul bilanț depus.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:09:10] Avem o întrebare legată de microgranturi, ai idee despre condițiile prelungirii, se vorbește cumva despre extinderea condițiilor sau de eliminarea unor condiții care acum erau restrictive pentru anumite tipologii de companii, pentru că cineva întreabă dacă IMM-urile cu un angajat și cu normă fracțională, 10 ore / lună la sfârșitul lunii decembrie ar putea deveni eligibilă?
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:09:45] S-ar putea să fie acceptate. O să vedem exact care este procedura, da, se vorbește de schimbări, se vorbește de câteva schimbări pe care sesiunea doi o să le aibă în sensul că exista un prag de 5.000 de euro, cifra de afaceri pe ultimul an, la care o să se lucrează și va fi eliminat, în momentul când se va lansa linia de finanțări. Cu siguranță că și sesiunea doi va avea o procedură publicată, un ghid al solicitantului.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:10:10] Dar în momentul acesta este greu să spunem la o chestie așa de punctuală dacă se va extinde micrograntul sau nu.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:10:20] Exact. Toate cele trei linii de finanțare au fost anunțate, schimbate, modificate și iarăși anunțate de foarte multe ori, ceea ce ne face să fim un pic mai precauți când se anunță lucruri.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:10:44] Deci până nu o să apară o modificare care scrie negru pe alb că se aplică, e greu să spunem dacă pentru o situație punctuală de genul ăsta se aplică.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:10:52] Exact. Mai ales că și acele lucrări pe care le-au anunțat inițial au fost modificate frecvent până când a început efectiv depunerea proiectelor. Bun, deci revenind la grantul de capital de lucru, aici ce care au depus proiecte au fost notificați începând de ieri că cererile au fost aprobate. O să vedem imediat care sunt pașii pe care trebuie să-i facem atunci când cererea noastră este aprobată, iar granturile de investiții, aici va fi o linie de finanțare ce se va lansa în curând. Ajutorul financiar va fi cuprins între 50.000 de euro și 200.000 de euro, va fi cu finanțare, doar că aici cofinanțarea privată a beneficiarului va fi mai mare și cu cât este mai mare cu atât punctajul pe care îl poate primi este mai ridicat ceea ce o să ducă la o concurență pe exact criteriul acesta. Oamenii vor anunța solicitanții, vor veni cu cofinanțări private peste limita minimă cerută în procedură doar pentru a se asigura că îndeplinesc un punctaj cât mai mare și să obțină finanțare. Deci, cei care urmăresc discuția pentru a aplica pe măsura trei, să țină cont de lucrul acesta, contribuția privată cerută în procedură s-ar putea să nu fie suficientă, să fie o contribuție ceva mai mare decât cea cerută în ghidul solicitantului.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:12:36] Încă nu se depun proiecte pe această linie de finanțare, dar nici nu poate întârzia foarte mult. Este o chestiune de zile sau cel mult două săptămâni probabil. În orice caz, în acest moment puteți intra pe aplicație, pe platforma online disponibilă pe granturi.imm.gov.ro și acolo o să faceți o preînregistrare a societății, să completați datele societății, ale reprezentantului legal, sediu social, structura salariatului, date pe care deja le cunoașteți, iar în momentul în care sesiunea pentru măsura trei va fi anunțată oficial să rămână, doar să completați cererea de finanțare care nu e disponibilă acum. Economisiți timp în felul acesta și pe de altă parte vă obișnuiți cu platforma și o veți folosi foarte ușor în etapa doi.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:13:34] Este important să vorbim despre felul în care are loc semnarea contractelor de finanțare. Cei care au depus unu, mai ales doi, dar mai ales doi, să știe la ce să se aștepte. La fel, în perspectivă cei care vor depune și vor câștiga finanțările pe măsura trei, la fel să poată anticipa aceasta etapă, vom vorbi puțin despre realizarea achizițiilor pe care le-am planificat. Ele nu doar că trebuie să respecte prevederile din procedură, în sensul că să fie eligibile, să se regăsească în lista celor acceptate de finanțator. Mai mult, în funcție de valoarea lor se vor aplica proceduri diferite. După care vom vorbi despre felul în care are loc efectiv derularea proiectului.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:14:24] Sunt trei linii de finanțare și fiecare are o anumită durată de derulare, o perioadă de implementare diferită în fiecare situație. După cum ziceam, sunt zeci de mii de proiecte depuse. Vor fi cu siguranță la fel zeci de mii de proiecte selectate la finanțare. Ministerul Economiei nu are suficient personal să asigure monitorizarea tuturor așa că monitorizarea va fi trecută în sarcina băncilor finanțatoare. Anumite activități de monitorizare și de control verificare vor fi trecute în sarcina băncii partenere. Vom vorbi despre câteva reguli de informare și publicitate, sunt bani publici așa că nu putem doar pur șu simplu să-i tragem din cont și să facem ce dorim cu ei, există reguli de publicitate și de informare în așa fel încât și alți potențiali beneficiari să afle de la existența acestor fonduri și în sesiunea următoare să vină la rândul lor aplicanți. Și vom vorbi despre obligațiile pe care fiecare finanțarea o să și le asume și în etapa de implementare inițială, dar și în monitorizarea ulterioară investiție. Aici este situația lanțurilor de investiții cu o monitorizare de până la trei ani.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:16:09] Bun, acestea sunt cele mai importante etape care au legătură cu implementarea respectivelor granturi, întreabă cineva și ne dă un copy paste din ordinul 3083 / 2020, de fapt ordinul care prevede un model al contractului de finanțare, care contract de finanțare se încheie pe o perioadă de maxim un an începând cu data intrării în vigoare, asta trebuie să știe foarte clar și această perioadă de maxim un an se împarte în două, perioadă de implementare de maxim 180 de zile calculate din momentul plății ajutorului financiar către beneficiar, deci 180 de zile din momentul plății ajutorului financiar către beneficiar și o perioadă de 6 luni de menținere sau suplimentarea locurilor de muncă. Și domnul în cauză ne întreabă dacă se bat cap în cap clauzele acestea, eu nu înțeleg întrebarea, mă gândeam că poate ai tu un context anume, poate are legătură cu acea plată sau cu ce are legătură?
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:17:19] Bun. Sunt trei linii de finanțare. Acest extras din contractul de finanțare e la măsura doi, capitalul de lucru, acolo este obligația de a crea sau de a menține locurile de muncă într-o perioadă după șase luni, iar perioada de implementare este într-adevăr este de 180 de zile, deci șase luni, iar beneficiarii vor primi bani în cont și vor avea termen de a îi cheltui conform procedurii. La sfârșitul acestor 6 luni ei vor trebui să încarce un raport de progres, o listă de cheltuieli pe care le-au făcut conform proceduri inițiale.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:17:59] Sumele care rămân la sfârșitul celor șase luni nefolosite vor fi restituite finanțatorului, iar locurile de muncă vor trebui menținute față de momentul depunerii cererii de finanțare într-o perioadă suplimentară de șase luni, iar cei care nu au locuri de muncă nou create atunci când au depus proiectul, vor trebui să creeze în primele șase luni cel puțin un loc de muncă pe care să-l mențină ulterior încă alte 6 luni. Așa ar trebui interpretată procedura pentru că așa se întâmplă pe toate liniile de finanțare din totdeauna.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:18:38] Citind înțeleg următorul lucru, contractul se încheie pe o perioadă de maxim un an începând cu data semnării, deci dacă vrei, semnăm astăzi avem un an de zile, după care se spune mai jos o perioadă de implementare de maxim 180 de zile calculate din momentul plății ajutorului financiar către beneficiar. Mă îndoiesc sincer că plata ajutorului financiar este în ziua semnării, o să treacă probabil o altă perioadă de timp între momentul semnării contractului și momentul plății efective.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:19:06] Exact. Este o procedură destul de încurcată și în ceea ce ziceam și mai devreme, au revenit cu modificări și cu adăugiri și cu explicații la această procedură de nenumărate ori. Și atunci când această procedura nu ne ajută, ne uităm ce se întâmplă în alte cazuri similare, alte tipuri de finanțări de acest tip. Explicația este aceasta, perioada aceea de un an, la care domnul a făcut referire, implică mai întâi o perioadă de implementare la care se adaugă ulterior o perioadă de monitorizare. La măsura trei, vorbim deja de patru ani în care obligațiile trebuie să fie menținute.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:20:10] Încă o întrebare și după aceea o să te las să continui, codurile CAEN nou introduse pe măsura 2, vor fi eligibile pentru evaluarea de acum sau rămân amânate până în martie 2021? Ce înseamnă această amânare? Se aplică iar sau aplicarea inițială rămâne valabilă și banii sunt rezervați până la data amânării?
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:20:29] În momentul în care s-a lansat linia de finanțare, măsura 2, respectiva completare cu coduri CAEN nu intrase în vigoare, a intrat ulterior. Ceea ce înseamnă că cei care au depus, vor respecta regulile din procedura inițială, iar ceilalți probabil că pentru ediția următoare.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:21:14] Hai să vedem puțin despre cum o să se semneze contractele de finanțare, cei care au aplicat măsura 1, probabil că unii dintre ei deja au depășit acest punct, acest pas. Cei de pe măsura 2, deja de acum înainte vor face acest lucru. Cererile se încarcă în aplicație până la data limită de transmitere a lor, după care urmează etapa de evaluare. Etapa de evaluare este în derulare doar că cei care au depus foarte devreme și au avut numere de ordine mai aproape de 1, au primit unii dintre ei deja cererile de aprobare. Ele se încarcă în sistem, în aplicația respectivă unde s-a și depus proiectul și se transmit pe e-mail-ul folosit la înregistrarea contului. Dacă nu urmăriți zi de zi aplicația, nu e nicio problemă, primiți notificarea pe e-mail și o să intrați apoi în aplicație să vedeți.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:22:12] Acesta este un model de cerere, un model de notificare cu care se menționează faptul că cererea depusă de firma X, depusă în ziua respectivă pentru măsura 2 a fost aprobată în urma evaluării. Din acel moment, când vom intra în contul de utilizator folosit la depunerea cererii, vom găsi elemente noi în aplicație față de cele pe care le știam în sensul că devine activă o secțiune nouă aplicației în care se pregătește, se semnează și se încarcă la loc cu semnătură electronică contractul de finanțare.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:22:50] În acest moment trebuie să lămurim următorul lucru și anume că aceste contracte de finanțare trebuie să conțină un cont IBAN, un cont bancar special. Aici a fost o procedură un pic îngreunată în sensul că băncile partenere în sistem au acționat diferit. În timp ce unele bănci au creat conturile bancare pentru clienții care au depus imediat fără să îi notifice au deschis contul IBAN în numele clienților, aceștia vor putea semneze pentru că acele conturi sunt deja preluate.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:23:32] Din câte știu sunt bănci care au creat conturi automat, alte bănci în schimb au cerut acordul clienților în numele lor, iar alte bănci nu au făcut absolut nimic încă și așteaptă ca acei clienți să se ducă să inițieze procedura de obținere a contului IBAN. Cei din categoria 3 vor fi cumva în situația de a semna cu întârziere contractele.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:24:04] Ne poți da exemple 2 bănci care fac asta? Măcar oamenii dacă au cont acolo să știe să se ducă să întrebe.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:24:17] Ceea ce știu cu siguranță este că Transilvania virează automat conturi și era o știre de dimineață în care Transilvania spunea că mai mult de jumătate din cifră au depus pe granturi, de capital de lucru și de investiții. În capital de lucru și microgranturi au ales Transilvania pentru a lucra.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:24:36] A fost o notificare a autorităților care au spus că cei care sunt în această situație, de a nu se încadra în acele 5 zile să își încarce în contract contul curent doar cu mențiunea că imediat după semnarea contractului vor trebui totuși să își deschidă contul special. Așa arată aplicația în momentul în care contractul este completat cu acel cont IBAN, este descărcat, semnat electronic și încărcat în aplicație. Există o perioadă de câteva ore sau zile în care contractul va avea un status de genul acesta, în curs de semnare de către Ministerul Economiei până în punctul în care va fi semnat și de autorități și va putea fi descărcat de beneficiar. Din acest moment încep obligațiile pe care beneficiarul și le-a asumat față de finanțator.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:25:46] Bun, o să vorbim puțin și despre achiziții și aici sunt câteva reguli care se aplică pentru măsura 3, nu se aplică în schimb pentru primele două. În principiu, achizițiile trebuie să fie efectuate după data semnării contractului de finanțare și asta înseamnă că dacă avem deja achiziții făcute înainte de semnarea contractului, aceia nu vor putea fi încărcate în sistem și nu putem primi decontarea pentru ele. Prima oară semnăm contractul și mai apoi vom face achiziții.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:26:20] Apoi bunurile pe care le achiziționăm trebuie să fie noi. Nu se acceptă achiziția de echipamente, bunuri și utilaje second hand, nu se acceptă contractele de leasing, iar cheltuielile cu dobânzile bancare atunci când apar pentru aceste conturi create special ele nu vor fi decontate sunt cheltuieli neeligibile. Această regulă care se aplică pe toate masurile, în schimb de aici încolo apar câteva elemente de diferențiere de la un caz la altul. Procedura nu specifică nimic special pentru microgranturi sau capital de lucru, dar în schimb pentru granturile de investiții se face referire la un ordin al Ministrului Fondurilor Europene din 2016 care se aplică tuturor proiectelor finanțate din fonduri nerambursabile.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:27:11] Acum este o procedură pe care o vom derula imediat care ține cont de valoarea achiziției. Dacă achiziția este de o valoare mică cumpărăm bunurile în mod direct de la un furnizor pe care-l agreăm. În schimb dacă achiziția respectivă depășește un anumit prag valoric, fiind fonduri publice și trebuie să-i asigurăm transparența utilizării fondurilor, vom face o procedură care implică un anunț pe un anumit site.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:27:55] Întreabă cineva pentru mirogranturi măsura 1, cheltuieli eligibile. Avem așa, există o literă f care spune că sunt eligibile cheltuieli privind achiziția de obiecte de inventar inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare pentru reluarea activității curente. Întrebarea este, asta înseamnă că nu pot achiziționa obiecte de inventar și mijloace fixe dacă nu am avut activitatea întreruptă, cu alte cuvinte nu știu dacă înțelegi întrebarea. La litera f, cheltuieli privind achiziția de obiecte de inventar inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare pentru reluarea activității curente.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:28:33] Este un exemplu printre multe altele, se vor putea cumpăra echipamente, dar poate că sunt doar cheltuieli care necesită astfel de tipuri de achiziții pentru reluarea activității. Se vor putea cumpăra echipamente, utilaje, obiecte de inventar și dincolo de această prevedere. Este doar o prevedere dintr-o listă mai amplă.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:29:00] Ok, te mai întreb încă ceva, la m2, dovada cofinanțării înseamnă virarea sumelor în contul special sau poate fi extrasul contului curent al societății?
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:29:15] Extrasul contului curent al societății este o variantă foarte bună, în momentul acesta nu am testat, dar probabil că acele conturi speciale sunt cumva protejate de către bancă, nu putem să facem pur și simplu depuneri și retrageri de numerar din acele conturi speciale. Și hai sî ne gândim și la altă situație în care clientul are contul curent la o bancă, dar a aplicat cu cont special la altă bancă. În cazul acesta vor încărca în sistem extrasul de cont din contul curent. Extrasul de cont este doar o posibilitate de a dovedi cofinanțarea, mai există linii de credit, scrisori de acceptare a creditelor viitoare și așa poate fi dovedită cofinanțarea.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:30:07] O uktimă întrebare, o societate care nu a avut activitatea întreruptă în 2020 și nici măcar diminuată, poate achiziționa un mijloc fix necesar activității din microgranturi? Tu zici că da, tu zici cumva că din perspectiva asta chiar dacă n-ai avut activitatea întreruptă sau diminuată, teoretic microgranturile te lasă să achiziționezi.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:30:30] Da, o să ajungem imediat, am pregătit o listă de cheltuieli eligibile pentru microgranturi de 2.000 de euro. Pragurile valorice de care făceau referire se aplică în mod clar la măsura 3. Pentru măsura 1 este clar, că măsura 1 nu intră sub incidența acestei prevederi pentru că acolo la microgranturi valoarea maximă este de 2.000 de euro, deci în orice caz se află sub pragurile valorice. Dar cei care vor depune pe măsura 3 de finanțare trebuie să respecte în mod obligatoriu aceste lucruri pentru că sunt trecute în procedură.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:31:13] Acel ordin pe care l-am amintit mai devreme, al Ministrului Finanțelor al fondurilor europene 1284 din 2016 se aplică pentru grantul 3, iar acel ordin prevede praguri valorice. Atunci când vrem să cumpărăm servicii sau bunuri va trebui să ne raportăm la un prag de 30.000 de euro. Este trecut în ordinul respectiv atunci când pragul nu este atins, facem achiziție directă. E o procedură simplă, cumpărăm în mod direct. În principiu dacă vrem să cumpărăm un laptop intrăm pe site, căutăm un site specializat în echipamente IT, îl punem în coș și și asta este tot, nici măcar contractul nu este obligatoriu, factura în schimb este și dovada plății.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:32:01] Apoi dacă ne cumpărăm echipamente, utilajele tehnologice, contractul chiar dacă nu este cerut obligatoriu, el trebuie să existe pentru că crează mai multe drepturi în relația cu furnizorul nostru. Dar, când cumpărăm bunuri, servicii peste 30.000 de euro vom avea de respectat o procedură competitivă. Asta implică un anunț pe internet, implicit caiet de sarcini, termene pe care le punea la dispoziție furnizorilor potențiali ca ei să și pregătească oferta. Primim ofertele, le analizăm pe baza unor criterii prestabilite, spunem cine câștigă, cine pierde și apoi semnăm contractul cu unul dintre ei pentru că sunt fonduri publice.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:32:44] Pragul în schimb pentru lucrări este 100.000 de euro. Maniera este aceeași, mai puțin de 100.000 achiziție directă peste 100.000, procedură competitivă. Procedurile sunt descrise în ordinul Ministrului Fondurilor Europene din 2016. Pragurile acelea sunt orientative pe care le-am zis, de fapt 30.000 și 100.000 euro au fost calculate în 2016 la cursul valutar de atunci. În procedura respectivă sunt sumele trecute în lei. Acestea sunt pragurile, 132.000 de lei pentru servicii, 441.000 pentru lucrări. Contractul nu e obligatoriu în această situație și se aplică pe câteva documente justificative.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:33:37] O notă privind estimarea valorii de achiziție, documente justificative pentru achiziție cel puțin factură, documente pentru plată, avize, acorduri, autorizații, proces verbal de predare - primire, garanție pentru că bunurile trebuie să fie noi. Acestea sunt documentele minim cerute în procedură. Iar pentru procedura competitivă, lucrurile sunt puțin mai complexe în sensul că va exista un anunț publicat pe o platformă a Ministerului Fondurilor Europene. Acel anunț poate fi văzut de agenți economici, de potențiali ofertanți, ei își vor descărca de acolo caietul nostru de sarcini, vor pregăti ofertele și le vor transmite.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:34:22] Există termene pe care trebuie să le respectăm pentru recepția ofertelor de la potențialii furnizori până la 10 zile calendaristice, după care vom încheia un proces verbal de atribuire în care spunem de ce câștigă unul și pierd ceilalți și se va semna contractul de achiziție. În același timp este necesar ca și câștigătorul să se anunte în platforma inițială.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:34:50] Depuse deci procedura asta competitivă e doar pentru măsura 3, pentru investiții.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:35:00] Procedura spune că este cerută în mod explicit pentru măsura 3. Nu există dubiu, se aplică doar achiziții directe pentru că valoarea este de 2.000 de euro, iar la măsura 2, acolo unde ajutorul pornește de la 2.000 de euro, dar poate ajunge la 150.000 nu se precizează în mod explicit că s-ar respecta această procedură. În cazul în care veți cumpăra bunuri, servicii peste 30.000, chiar dacă procedura nu implică, luați în considerare să respectați totuși acești pași. Ca o măsură de precauție există evident controale, există verificări care se vor face și mai ales dacă există suspiciuni de orice natură, inclusiv suspiciuni de deturnare de fonduri, autoritățile sunt îndreptățite să ceară documente justificative.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:36:25] Se va verifica în această procedură competitivă, dar și în cazul atribuirii directe o să se verifice existența conflictelor de interese ceea ce înseamnă că nu putem să cumpărăm bunuri și servicii sau nu putem încheia contracte după execuția lucrărilor cu rude sau afini până la gradul II inclusiv între firma noastră și firma furnizoare. Noi o să dăm o declarație pe proprie răspundere că avem în vedere acest lucru și nu vom încheia contracte, evdent că fiind o declarație pe proprie răspundere intră sub incidența codului penal și este ușor de verificat și de a trage recuperarea fonduri în cazul în care se descoperă acest lucru. Deci acest conflict de interese se va verifica, este o declarație simplă pe proprie răspundere de care trebuie să ținem cont și să o pregătim la momentul respectiv.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:37:19] Evident că trebuie să cerem documente justificative cum ar fi, certificat de constatator de la ofertanți ca să le putem prezenta autorităților dacă sunt întrebări și controale și să dovedim că acționariatul lor nu este în astfel de legături cu acționariatul nostru. Apoi, felul în care se derulează efectiv aceste granturi există o perioadă de implementare ceea ce vorbeam mai devreme.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:37:57] Există contracte separate pentru fiecare măsură, un contract pentru măsura 1, altul pentru 2, altul pentru 3 cu reguli și perioade diferite, dar ceea ce este clar este că există o perioadă de implementare în care facem cheltuielile, încărcăm în aplicație documentele justificative și acel raport de progres în care dovedim că am făcut cheltuielile conform procedurii, iar ceea ce aminteam mai devreme, sumele care nu sunt utilizate în această perioadă de implementare ar trebui să fie returnate într-un termen de 10 zile.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:38:29] Există pe platformă un document pentru acest raport de progres în care se precizează explicit în termen de 10 zile sumele nefolosite se vor restitui. Și exista o perioadă de menținerea a activității și respectarea obligațiilor asumate. În schimb atât perioada de implementare, cât și perioada de menținere a activității sunt diferite. E vorba de trei luni pentru microgranturile de finanțare, șase luni la capital de lucru, adică 180 de zile și o perioadă de implementare de un an pentru granturile de investiții care vor urma de acum înainte. Iar perioada de menținere a activității și a celorlalte obligații asumate, la fel este diferită pentru investiții, ajunge la trei ani față de cele șase luni cerute pentru capital de lucru sau microgranturi. De aici durata contractului de maximum un an efectiv la un an, un an având doar în cazul capitalul de lucru. La microgranturi va fi o perioadă de 9 luni.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:39:32] Hai să detaliez întrebarea că poate așa lămurim și o parte din întrebările pe care le-ar putea avea alți oameni. Deci pentru măsura doi, vorbim de capital de lucru, se spune așa, trebuie menținut sau suplimentat numărul de locuri de muncă pentru o perioadă de minim 6 luni de la momentul plății ajutorului financiar. Asta am discutat. Apoi să spunem modelul de contract că este o perioadă de maxim 180 de zile de implementare și urmează menținerea asta de 6 luni pe care ai pus-o tu pe ecran. Adică în total maxim un an și ajungem la întrebare, de când încep cele șase luni cu obligația menținerii numărului de locuri de muncă? Tu cum ai calcula?
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:40:07] Menținerea locurilor de muncă ar trebui să fie din momentul acordării banilor, semnării contractului și momentul acordării banilor, în schimb mai este cazul societăților care nu au angajați la momentul în care încarcă proiectul în aplicație, iar ei au la dispoziție șase luni să creeze locuri de munca. Adică au banii la dispoziție și au șase luni la dispoziție să îi cheltuie. Ei ar putea să creeze locuri de muncă mai târziu, nu atât de rapid, iar ei vor avea apoi menținerea activității și a obligațiilor încă 6 luni după aceea. Procedura nu este neclară.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:40:50] Dar tu cum ai face? Să zicem că ești în situația în care ai oameni, ai angajați deja și îi suplimentezi sau îi menți, semnezi contractul astăzi și îți vin banii peste șapte zile să fim optimiști așa, întreb pentru că sunt curios cum facem cu acele 6 luni inițial.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:41:16] Procecdura nu este clară aici, dar este clar că celelalte situații pe fonduri europene sau naționale. Obligațiile se menține în perioada aceasta de monitorizare. Deci aici, le-aș respecta pe acestea, chiar dacă procedura nu este clară și lasă loc de interpretare în perioada de menținere a locurilor de muncă vechi sau noi ar trebui să intre în vigoare aici.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:41:43] Și deci cele șase luni încep de la momentul la care?
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:41:44] Din momentul în care terminăm cheltuielile. Deci dacă noi ne grăbim, primim banii și îi cheltuim în 2 săptămâni, se vor calcula cele șase luni.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:41:53] Exact, aici voiam să ajung că tu de fapt poți prin modul în care cheltui banii să-ți scurtezi perioada asta de 180 de zile să fie mai puține pentru ca după aia să ai șase luni suficient timp cât te încadrezi în anul de care vorbim noi acum. Și încă o întrebare și te las și merge mai departe, tot pe granturi capital de lucru, impozitele aferente salariilor, cele care în mod normal sunt datorate de către angajați și plătite de angajator, vorbim de CAS, CASS și de tot ce ține de zona asta de contribuții și impozite, pot fi plătite din același fond?
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:42:30] Bun, prevederile aici pe granturile acestea de capital de lucru și de microgranturi, consider că datoriile la stat sunt eligibile. Fără să facă referire la orice fel de datorii către stat. Da, datoriile, contribuțiilor sociale datorate pentru angajați sunt datorii la stat și deci pot fi prinse în zona respectivă.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:42:54] Am înțeles, șomaj tehnic crezi că poți să beneficiezi de el în perioada asta pentru oamenii tăi dacă se întâmplă ceva, se închide activitatea?
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:43:04] De fiecare dată când s-a întâmplat așa ceva și vedeam asta la start up nation, au revenit cu precizări suplimentare. La start up nation a existat o perioadă în care obligațiile au fost puse pe pauză, asta nu înseamnă că se reduce perioada, nu, perioada va fi aceeași, dar se face o pauza pentru situația aceea specială.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:43:41] Pauza asta ce înseamnă, întrerupere sau înseamnă suspendarea?
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:43:53] Nu începe un termen nou, se calculează numărul de luni în care obligația a fost respectată. Există acea derogare după care termenul curge în continuare față de momentul inițial. Cu siguranță și aici dacă se ajunge iarăși la situații de ordonanțe militară, de stare de urgență, va fi cu siguranță notificare dată de autorități în care o să se explice ce e permis și ce nu la momentul respectiv.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:44:35] Obligațiile contractuale. În principiu prin acel cont bancar special deschis pentru derularea proiectului se pot face doar câteva operațiuni, încasarea ajutorului financiar nerambursabil și plățile către furnizori proiectului pentru acele cheltuieli eligibile, nu altceva. Este exclus să atașăm un card acestui credit, este exclus să facem retrageri de la bancomat sau de la ghișeul din sumele respectivă. Sumele sunt menținute sub control de bancă, sunt blocate într-un fel, se deblochează doar cu documente justificative, contracte, facturi, ordine de plată și după ce banca le verifica în prealabil, nu puteam face nimic fără acordul băncii pe sumele respective. Ceea ce este foarte bine este, un element suplimentar de verificare și nu ar trebui să ne îngrijoreze sau să încercăm să scăpăm de del pentru că este în beneficiul nostru, atâta vreme cât verificarea băncii va fi făcută, avem o siguranță mai largă în a respecta procedurile respective.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:45:46] Apoi, în cazul în care Ministerul Economiei face solicitări pentru diverse documente avem un termen de trei zile pentru a le încărca în aplicație și a le transmite către ei. De aici ziceam că ar trebui să ținem cont de toate elementele acestea justificative la momentul realizarii cheltuielilor, să nu fie nevoie să încercăm să le recuperăm, să le creăm ulterior. Documentele pe care ar trebui să le urmărim la momentul achiziției ar fi acestea contract de finanțare nu e întotdeauna necesar când facem o achiziție directă, dar eu l-aș recomanda, extras de cont cu care să se vadă tranzacțiile, contractele, contractele încheiate cu furnizorii, facturi, ordine de plată, procese verbale, garanții și documente contabile. Este vorba că acele bunuri obiecte de inventar, mijloace fixe care se achiziționează trebuie să fie lăsate în contabilitate. Trebuie să se regăsească în lista mijloacelor fixe, în lista obiectelor de inventar să înceapă calcularea amortizării pentru mijloacele fixe în așa fel încât să se dovedească faptul că societatea a făcut aceste demersuri și activitatea demareaza cu ajutorul lor.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:47:21] De asemenea operațiunile contabile trebuie să demonstreze o transparență totală, iar asta înseamnă că trebuie să vorbiți cu contabilii societății și să îi avertizați că pentru aceste tranzacții făcute din fonduri europene, pentru încasarea ajutorului, dar și pentru plățile la furnizori trebuie să existe înregistrări pe conturi analitice. Se va face conturi analitice, un cont analitic va fi contul bancar special deschis pentru proiect.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:47:58] Da, asta e important, să deschidă conturi analitice special pentru chestia asta tocmai pentru că în felul acesta se poate vedea foarte clar ce cheltuieli sunt acolo doar pe granturile respective.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:48:10] Ușurează foarte mult munca celui care verifică felul în care cheltuielile sunt efectuate. Una este să prezinți un extras de cont cu sute de tranzacții și pe care să urmărim apoi două, trei tranzacții ale proiectului. De asta apare obligația și necesitatea contului bancar separat. La fel se întâmplă și cu documentele contabile. O firmă cu sute de tranzacții pe lună evident că va face conturi analitice și va urmări separat contabilitatea.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:48:36] Hai să vorbim de câteva elemente speciale pentru fiecare caz în parte. Dacă regulile pe care le-am discutat acum aveau cumva contabilitate generală acum ar trebui să vedem ceea ce este specific și aici ajungem la cheltuieli eligibile pentru măsura unu. Sunt stocuri de materii prime, materiale, datorii curente și restante față de furnizorii societății.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:49:13] Că vorbești de furnizori organismele profesionale, să zicem că ești avocat, medic și ai niște cotizații de plătit, crezi că acelea se pot plăti din microgranturi?
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:49:24] Ei zic că nu sunt eligibile cheltuielile, serviciile indirecte. Asta e prima discuție pe care trebuie să o avem, dacă este un serviciu indirect sau o taxă cerută de un organism mai degrabă, mai de grabă l-aș considera serviciul indirect. De exemplu în cazul activității mele de organizare de cursuri de formare profesională taxa pe care o plătesc atunci când autorizez un curs nou. Îl consider un serviciu indirect, în schimb atunci când plătesc un furnizor să îmi creeze un site îl consider un serviciu direct.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:50:03] Am înțeles. E o precizare foarte bună.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:50:07] Bun. Se pot cumpăra servicii și reparații necesare activității de bază. Chiria este eligibilă, dar pe bază de contract. Ceea ce ridică câteva discuții în sensul că prin contract se aplică doar pe sediu social sau punctul de lucru, acolo unde declarat locul de implementare al proiectului și nu pentru închirieri ocazionale. Chiaria pe baza unui contract încheiat aplicabil locului de implementare.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:50:43] Uite întreabă, se poate plăti chiria și contabilitatea în avans pe mai multe luni?
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:50:50] În avans pe mai multe luni probabil că nu. Dar totul depinde de contractul încheiat, dacă este un contract încheiat în felul acesta există o factură care să se justifice acceastă cheltuilă, da.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:51:17] Pe de altă parte vorbim totuși de niște avansuri, nu vorbim de plata a ceva ce s-a prestat deja.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:51:41] Da nu aș face plăți în avans, dar având în vedere perioada de implementare este totuși de 3 luni la microgranturi și de 6 luni la capital de lucru, plățile se pot face și lună de lună. Există bani în cont și facem trageri din acei bani pe baza facturii de la contabilitate. Nu putem ieși din perioada de implementare, deci acele trei sau șase luni de implementare al proiectului sunt cheltuieli eligibile, nu putem plăti dincolo de implementare.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:52:31] Bun, mai avem o întrebare, ratele de leasing aferente unui contract în derulare, crezi că se pot plăti din microgranturi?
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:52:36] Desigur leasing-ul este amintit ca o cheltuială neeligibilă. Deci leasing nu se poate.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:52:43] Obiecte de inventar, calculator, imprimantă, astea presupun că se pot achiziționa.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:52:49] Da.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:52:50] Și mai întreabă cineva că mi s-a părut interesant dacă se poate plăti impozitul pe dividende.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:52:58] Nu, probabil că nu se poate. Sunt într-adevăr datorii către bugetul de stat, dar impozit pe dividende nici mi-am pus problema dacă ar fi sau nu. Dacă aș zice așa pe loc, fără să mă gândesc și pot să analizez aș spune că nu e posibil.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:53:17] Da și eu cred că până la urmă depinde de ce tip de impozit pe dividende vorbim, dar dividendul cred că e mai degrabă o chestie personală și nu una de business. Și atunci de aici încolo cred că apare un fel de conflict. E o problemă fiscală mai degrabă a persoanei și nu a entității.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:53:37] Exact. Cheltuielile făcute în scop personal fie că-i vorba de achiziționarea unui mijloc transport, autoturism pe care îl folosim mai degrabă noi decât societatea și acele tipuri de cheltuieli nu sunt permise, nu sunt niciodată decontate. Cheltuielile trebuie să aibă legătură cu derularea activității societății.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:53:55] TVA-ul se poate plăti de aici?
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:53:58] TVA-ul are o regulă separată. TVA-ul este o cheltuială eligibilă atunci când firma este neplătitaoare de TVA pentru că nu se poate recupera, altfel este o cheltuială nedeductibilă. În schimb când firma este înregistrată ca plătitoare de TVA și cumpără un laptop decontează prin proiect laptopul, TVA-ul îl plătește separat din banii proiectului și îl va recupera prin decont de la stat sau în operațiunile ulterioare.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:54:30] Uite, menționează cineva o literă c, o să rog să spună și din ce act normativ ca să știe toți oamenii, cheltuieli privind chiria pe bază de contract încheiat în paranteză, chiria în avans nu este eligibilă. Poate scrie așa în.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:54:47] Da, este de înțeles, ceea ce trebuie să facem este să așteptăm să treacă luna respectivă, să se emită o factură nouă de chirie și să se deconteze pe luna și perioada anterioară.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:55:03] Plata datoriilor către bugetul de stat ce implică, TVA, impozite locale, impozit micro, ai putea să detaliezi puțin aici?
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:55:11] Bun, sunt impozitele pe angajați, impozitele pentru societate, ele sunt eligibile. Nu există explicații suplimentare pentru acest lucru ar trebui să cerem lămuriri din partea finanțatorului în așa fel încât să avem grijă să nu facem plăți interzise din aceste fonduri.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:55:43] Dar așa cum spuneam și vorbeam și noi doi înainte să se pornească webinar-ul, toate astea trei, microgranturi, capital de lucru și investiții sunt printre cele mai proaste linii de finanțare lansate vreodată de statul român pentru că s-a modificat și para modificat înainte și după și de aceea e foarte greu să spui ceva în așa fel încât oamenii să și urmeze acest sfat și să fi sigur că nu-i duci să facă cheltuieli neeligibile.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:56:16] Din 2006 de când scriu proiecte nu am întâlnit niciodată o linie de finanțare sau procedură care să se modifice atât de intens și înainte de lansare și în timupl lansării și după ce depunerea s-a încheiat. Cel mai bun sfat este să vedem proceduri și explicațiile care vor veni după aceea pentru că vor fi cu siguranță, vor fi explicații de acest gen.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:56:47] Și încă două întrebări pe zona asta, un soft, Office să spunem sau Windows ceva de genul acesta. Se poate achiziționa după tine, pe micro granturi?
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:56:57] Da, cu siguranță se va putea achiziționa. Sunt cheltuieli de IT, cheltuieli cu soft-ul și pot fi prinse cu siguranță, adică foarte mulți dintre cei pe care-i și-au depus proiecte.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:57:19] Și la fel presupun, creare de conținut online, promovare online, lucruri de genul ăsta, teoretic ar putea și ele să intre aici.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:57:26] Apare acea problemă la servicii indirecte. Ar trebui văzut exact ce tipuri de cheltuieli sunt respectivele, crearea unui site, da, ar fi perfect în regulă. Apoi crearea de conținut ar trebui văzut, dacă e contract de prestări servicii și se referă la acele produceri, da.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:57:54] Deci tu spui cumva să nu fie drept autori sau lucruri de genul ăsta care putea să se ducă în altă zonă și nu în prestări de servicii.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:58:08] Cum am dat eu exemplu pentru organizație profesionale sau taxa de acreditare la un curs pe care le consider cumva servicii indirecte.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:58:23] În cazul unei firme înregistrate în scopuri de TVA. TVA-ul aferent achizițiilor nu se consideră cheltuială eligibilă, pot plăti o factură în felul următor, baza din contul de microgrant și TVA-ul din contul curent?
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:58:39] În principiu n-ar fi interzis lucrul ăsta, dar ne complicăm pentru că noi va trebui să aducem extrase de cont pentru plata respectivă și vom lucra cu extras de cont pe 2 conturi, ideal ca să simplificăm lucrurile ar fi să vă mutați banii din contul curent în contul special al proiectului și să faceți o singură plată.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:59:05] Și acea mutare să fie pur și simplu să fie cu mențiunea clară că este pentru TVA., factura nu știu care, nu?
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:59:13] Cheltuieli neeligibile suplimentare, suplimentare fond sau contribuție proprie, putem aminti pe ordinul de plată pe care îl facem contribuție proprie proiect și atunci dacă este contribuție proprie va fi clar, putem să mutăm o sumă mai mare din care să facem plăți pentru mai multe bunuri și echipamente și servicii.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [00:59:32] Plățile se pot face doar cu ordin de plată, îti mai trebuie ceva suplimentar?
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [00:59:37] Banca o să ceară documente justificative pentru acea plată. Nu putem pur și simplu să facem noi plățile. Vom transmite băncii documente justificative în baza acestui lucru se va putea face plata ulterioară. Nu putem să facem orice pentru plată și nu putem să scoatem bani sau să schimbăm destinația sumelor de acolo. De asta trebuie privită mai cu atenție și lucrat în felul acesta, cu documente justificative pentru fiecare cheltuială. Retragerile de numerar din conturi nu sunt permise și plățile în numerar iarăși nu sunt permise. Se vor face plăți electronice.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:00:33] Și cum ai spus tu că asta e foarte important nu facem noi plățile direct. Ci banca ne cere factură sau alte documente justificative după care se procesează respectiva plată.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:00:56] Există în prezent în procedură și precizări legate de felul în care se recuperează ajutorul financiar rambursabil dacă va fi o astfel de situație. De simplu dacă beneficiarul ajunge în situația de închidere a activității, faliment, dizolvare, insolvență atunci se va trece la recuperarea ajutorului plătit. Trebuie să nu ajungem la situații de dizolvare pentru că ajutorul se va recupera. De asemenea, Ministerul Economiei dacă consideră în urma controalelor că beneficiarul a făcut o declarații incomplete, incorecte, greșite în mod intenționat, atunci nu doar că o să se ceară recuperarea ajutorului, dar o să se aplice dobânzi din momentul în care clientul a avut la dispoziție și până în momentul în care vine acea notificare că banii trebuie returnați. Dar nu e niciun element de noutate, așa s-a lucrat pe fonduri întotdeauna, nu înseamnă că se întâmplă frevent. Sunt cazuri pe carele aflăm în momentul în care citim contractul de finanțare și doar trebuie să avem grijă sa nu lăsăm lucrurile nelămurite, totul să fie foarte clar în documentele proiectului.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:02:52] O să fie în felul următor în momentul în care noi încărcăm documentele justificative pe care le vrem decontate, dar aici e vorba de măsura 3 deja pentru că măsura 1 și măsura 2, banii vor fi puși în contul societății după semnarea contractului în termen de 7 zile. Dar la măsura 3 procedura este distinctă, vom ajunge acolo și o să vedem că facem contracte cu furnizorii, primim factură, câteodată astea sunt singurele documente pe care le încarcăm în mecanismul cererii de plată. Nu facem plata noi, ci prezentăm factura la finanțator. Finanțatorul verifică documentele pe care le-am încărcat, aprobă tranzacția respectivă, aprobă deblocarea banilor, banca la rândul ei deblochează banii și se face plata. Noi va trebui să suplimentăm fondurile respective cu contribuția noastră.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:03:52] Cifrele de rambursare, asta înseamnă că noi avem încheiem contracte cu furnizorii, primi o factură, plătim din banii noștri sau dintr-un credit bancar si cand cerem finanțatorului decontarea încărcăm toate documentele, inclusiv dovada plății. Iar finanțatorul notifică banca să facă o vizita în teren, banca vine și certifică cheltuiala, certifică faptul că echipamentele există, sunt puse în funcțiune corespund serii de pe utilaje cu cele din documente și tot așa, iar apoi banca întocmește un raport, îl prezintă finanțatorului, finanțatorul își dă acceptul și deblochează banii.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:04:38] Procedura este mai complexă la trei, sunt sume mai mari și se aplică regulile fondurilor europene pentru achiziție. Sunt aceleași tipuri de cheltuieli eligibile și la măsura doi, la fel ca și la măsura 1. Regulile de recuperare a ajutorului sunt aceleași și aici.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:05:01] Firma intră pe faliment, insolvență va da banii înapoi. Apare în schimb noțiunea de elemente de identitate vizuală și acel element pe care l-am discutat cu menținerea numărului de salariați pentru perioadă de 6 luni și mai apare această prevedere nouă cu respectarea limitelor de identitate vizuală.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:05:23] Și pentru elementele de identitate am făcut aici un mic print screen. Nu este nimic special, este totul foarte simplu, se aplică proiectelor unde grantul are o valoare mai mare de 10.000 de euro. Nu se aplică proiectului mai mici de 10.000 de euro, iar cele care depășesc 10.000, regulile sunt următoarele, se dă un anunț sau un comunicat de presă privind începerea și finalizarea proiectului la început și la sfârșitul lui. Se aplică etichete autocolante pe cumpărate din proiect și acele tichete, există un manual de identitate vizuală pentru programul de competitivitate pentru că de acolo vin fondurile pentru aceste proiecte, iar în cazul în care lucrăm la un site sau îl modernizăm, și site-ul trebuie să aibă aceste elemente de identitate prevăzute în toate paginile.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:06:24] Ok. Pe slideul anterior menționat tu printre altele primul bullet de aici, menținerea activității și al numărului de salariați înscriși în cererea de finanțare, cel puțin șase luni de la data acordării. Aici sunt sigur că îți pun o întrebarea care a părut de multe ori, poate să iasă la pensie unul între salariați? Îl poți da afară pe unul dintre salariați, își poate da demisia? Ce înseamnă toate lucrurile astea, hai să luăm niște cazuri, pensia și concedierea unui angajat.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:06:51] Se întâmplă frecvent, evident, lucrurile acestea nu pot fi ținute sub control. Obligația este de a menține un loc de muncă, nu neapărat persoana și nici măcar funcția. Lucrurile se pot schimba de la o lună la alta. Și atunci dacă un angajat își dă demisia sau iese la pensie există un termen rezonabil, tot timpul se vorbește de un termen rezonabil prin care locul respectiv de muncă trebuie recreat pe aceeași funcție sau pe o funcție nouă, important fiind vorba de fonduri publice. Important este să se recreeze locul de muncă, să se înregistreze în Revisal, să plătească contribuții sociale pentru el. E unul din obiectivele fondurilor de a recupera în felul acesta o parte din ajutorul plătit inițial.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:07:50] Deci va trebui să urmăriți manualul de identitate vizuală și să vedeți exact despre ce enunț e vorba pentru că sunt trecute explicit respectivele texte sau fraze, etichetele sunt cele descrise, grafica este încărcată în acel moment de identitate vizuală, nu trebuie decât să o trimitem la o tipografie sau să o listăm pe o imprimantă și siglele sunt încărcate la o rezoluție foarte bună încât să le putem prelua și să le aplicăm pe materialele noastre.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:08:22] Bun, în perioada următoare voi face punctual proceduri de implementare. Cum ziceam, eu fac cursuri de înscriere proiecte și de implementare, iar aceste este un lucru pe care mi l-am asumat. În săptămânile următoare voi face proceduri de achiziții pentru fiecare măsură, procedură de plată, proceduri de identitate vizuală. Adică punctual exact ceea ce trebuie să se întâmple pe fiecare linie de finanțare.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:09:02] La granduri de investiții sunt într-adevăr sunt câteva precizări care se aplică doar în acest caz, sunt ușor diferite față de celelalte două linii de finanțare în sensul că pe de o parte cheltuielile eligibile sunt altele, nu mai vorbim de aceleași tipuri de cheltuieli eligibile, sunt menționate în procedura gradului trei, achiziția de teren, dar până la 10% din valoarea eligibilă a proiectului.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:09:31] Putem cumpăra sau putem realiza clădiri și ceea ce implică lucrul ăsta, cum ar fi branșamente, de exemplu, cumpărăm utilaje, echipamente, tehnologii software, mobilier, putem să participăm la târguri și evenimente, în schimb mijloacele de transport sunt permise firmelor care au activitate în transport și e vorba și de transport persoane și transport mărfuri. Există un catalog al mijloacelor fixe în care aceste bunuri sunt clasificate pe categorii. Există o categorie de mijloace de transport acolo unde le veți regăsi pe toate, câtă vreme bunul este încadrat în acea categorie înseamnă că doar o firmă de transport îl poate achiziționa.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:10:18] Am o întrebare, renovarea unei clădiri crezi că intră la al doilea bullet acolo, la achiziția sau realizarea unei clădiri?
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:10:24] Da, ar trebui să fie în regulă.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:10:28] Și aș putea cumpăra spre exemplu, un apartament pentru sediu de firmă?
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:10:34] Achiziția de spații sunt cumva tratate cu maximă seriozitate în sensul că unele cheltuieli sunt interzise, acele făcute în scop imobiliar. Adică cumpărăm ceva ca să îl închiriem mai apoi sau cumpărăm ca să ne rămână. Prin urmare trebuie să am o legătură cu activitatea desfășurată în firmă.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:10:54] Adică poți să faci o hală, chestii d-astea care te ajută la producție.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:11:00] Da. O cofetărie poate să cumpere un spațiu, o agenție imobiliară poate să cumpere un spațiu, dar dacă activitatea noastră este de servicii de consultanță, nu prea se justifică, ar trebui să avem mare grijă cum explicăm. Pe de altă parte, un spațiu pe care urmează să îl cumpărăm nu poate avea distanță locativă, trebuie să fie un spațiu comercial, industrial. Așa că ar trebui să ne ferim cumpărat apartamente în blocuri de locuință, ci mai degrabă spații în clădiri de birouri, în hale sau zone industriale.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:11:37] Și încă o întrebare, mai ciudată puțin, dar înțeleg ideea, bărcile intră în ultima categorie?
Speaker [01:11:51] Da, poate să fie o pensiune care e făcută pe marginea unui lac și vrea să ofere servicii de agrement sau poate e în Deltă. Da, este în regulă, putem să verificăm, în lista respectivă a mijloacelor fixe se poate verifica foarte ușor. Aș zice da, mijloc de transport.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:12:23] Bun, cursuri de perfecționare a angajaților?
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:12:26] Aș zice că nu.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:12:35] A precizat că e în Delta Dunării o pensiune.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:12:47] Depinde de codurile CAEN pe care firma le are înregistrate și autorizate, depinde de tipul de servicii pe care le desfășoară. Dacă desfășoară astfel de servicii și facturează, emite bonuri pentru serviciul de plimbare cu barca sau cu mijlocul de transport, atunci da.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:13:05] Ok, cursuri dacă sunt legate de echipament, de exemplu îmi iau un echipament, o mașină pentru ceva.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:13:11] Am înțeles acum, cursurile respective nu, dar se poate negocia cu furnizorul, iar furnizorul să ofere servicii de instruire a personalului în prețul de vânzare și în felul acesta să se deconteze achiziția echipamentului care să aibă atașat și servicii de instruire a personalului.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:13:29] Ok. O să te rog să îmi răspunzi cu da sau nu, societatea de contabilitate își poate cumpăra sediu pentru desfășurarea activității?
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:13:42] Am vorbit puțin mai devreme, în principiu ar putea fi pentru sediul societății. Mare atenție să nu fie apartament sau spațiu rezidențial, să fie un spațiu comercial. Să existe carte funciară cu toate mențiunile respective că e comercial și nu rezidențial.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:14:03] Ok, îmbunătățirea unei construcții care se vrea să fie introdusă în circuitul turistic, dacă o firmă are CAEN turistic.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:14:14] Turismul este eligibil și cheltuielile respective vor fi permise atâta vreme cât achiziția unei clădiri sau realizarea unei clădiri de la zero sunt eligibile, cheltuielile aferente clădirilor sunt permise.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:14:33] Aici în schimb față de măsura 1 și de măsura 2, unde doar cerem o sumă globală care apoi după semnarea contractului este pusă în contul nostru și vedem noi mai târziu pe ce o cheltuim și ne putem gândi și răzgândit până în momentul plății efective, la măsura 3 încărcăm în aplicație odată cu cererea de finanțare și lista de cheltuieli pe care le vrem aprobate și decontate în viitor. Când se semnează contractul de finanțare prin măsura 3 va avea atașat un buget în care se menționează explicit pentru ce cheltuieli am cerut finanțare.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:15:09] De data asta nu mai putem să ne răzgândim. Dacă am cerut bani de clădire, nu punem să cumpărăm apoi echipamente. Achizițiile sunt acceptate punctual și va trebui să le urmărim exact în forma în care le-am aprobat. Iar valoarea trecută în contractul de finanțare, deci practic valoarea pe care noi o încărcăm în aplicație reprezintă valoarea maximă pe care finanțatorul o va deconta ulterior. Așa că sfatul meu este să nu încercați să negociați foarte bine sau foarte mult achizițiile pe care le urmăriți pentru că achizițiile nu le faceți în acest moment, achizițiile doar le planificați acum, le veți face poate peste trei sau șase luni în viitor.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:15:56] Hai să luăm un caz mai ușor de înțeles. Construim o cladire unde vom pune utilaje tehnologice. Bun. Asta înseamnă că utilajele le încărcăm acum în aplicație cu prețuri, dar le vom cumpăra mult mai târziu după ce clădirea se va realiza efectiv. Mai întâi facem clădirea și peste șase luni sau mai bine de șase luni poate, vom ajunge să cumpărăm și să punem în funcțiune echipamentele. Așa că nu negociați prețurile de achiziție foarte mult pentru că s-ar putea să se întoarcă împotriva noastră. Negociem acum, furnizorul ne dă un discount după care oferta lui expira, iar când ne vom duce să negociem un contract nou, când efectiv vom face plata și ne interesează să facem plata, el nu va mai ține reducerea inițială. Poate crește cursul bancar, poate se modifică alte elemente. Și atunci el își mărește prețul.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:16:53] În cazul spus de tine, la clădire spre exemplu, îți trebuie deviz?
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:16:55] Procedura spune că toate cheltuielile se încarcă în platformă cu documente justificative. În cazul acesta trebuie să existe devize pentru lucrările de construcții și de instalații.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:17:10] Cam de câte oferte ai nevoie ca să poți să justifici?
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:17:13] De obicei se cer 3, n-au zis acum dacă este cazul de una sau mai multe, dar atașați mai multe oferte, una în mod clar, adică nu depuneți proiectul fără măcar o ofertă atașată. Iar dacă aveți posibilitatea să atașați mai multe oferte, faceți lucrul acesta și foarte important, nu atașați cea mai ieftină ofertă din piață și nu luați în considerare cele mai mici prețuri din piață. De exemplu dacă vreți să cumpărați un autoturism, nu cereți ofertă de la Dacia, chiar dacă Dacia ar fi suficient, cereți o ofertă un pic mai mare de atât, nu știu, Skoda, în așa fel încât în viitor dacă va fi cazul să puteți să găsiți mai multe variante cu acel preț și în puteți alege Dacia, evident. Dar dacă mergeți cu varianta Dacia și prețul se va modifica, nici măcar de o Dacia nu veți mai lua bani.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:18:13] Recuperarea ajutorului se face în aceeași manieră, în schimb apar obligații noi legate în perioada de menținere a investiției. Activitatea trebuie menținută pentru o perioadă de trei ani din acest moment, trei ani în plus față de acea perioadă de implementare. Perioadă în care nu se închide, nu poate să-și schimbe domeniul de activitate, nu poate renunța la un cod CAEN ca să înceapă activitatea pe altul, nu poate să își vândă bunurile pe bucată. Odată ce le-a cumpărat și mai este o precizare legată de cifra de afaceri pe care societatea a estimat-o, jumătate din cifra de afaceri estimată din venituri să fie obținută în primii doi ani de monitorizare, ci diferența în anul 3. Se va încărca în aplicație o estimare a cifrelor de afaceri pe fiecare an în parte 1, 2 și 3, ar trebui să urmărim și să respectăm respectiva planificare.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:19:15] Și iarăși un lucru care nu apare în cazul celorlalte linii de finanțare, dar o să vi-l recomand imediat. Încheierea de polițe de asigurare pentru mijloacele fixe cumpărate, de fapt active corporale, nu doar mijloace fixe și obiecte de inventar și menținerea acestor polițe pentru 4 ani, 3 ani de monitorizare și acele câteva luni de implementare până la un an maxim.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:19:39] De ce este important? Aici este obligatoriu, nu doar că este important. Obligația noastră este să menținem echipamentele respective în firma trei ani după ce proiectul se finalizează, ceea ce înseamnă că dacă ele vor fi distruse într-un incendiu, furate, va trebui să existe, deci le vom înlocui pe banii noștri dacă nu există o poliță de asigurare. Scopul poliței de asigurare este de a ușura această obligație pe care finanțatorii ne-o pun și anume, vom primi despăgubiri din partea asiguratului și vom putea cumpăra un echipament în locul celui pierdut, furat, distrus în așa fel încât implementarea să meargă mai departe foarte ușor.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:20:24] Acest lucru vi-l recomand și la grantul 2, acolo unde cumpărați utilaje și echipamente, poate alte echipamente de genul acesta, încercați să încheiați poliță de asigurare, e vorba de șase luni de monitorizare. Deci încercați cam 6 luni să aveți poliță de asigurare pentru ele.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:20:50] Bun, am niște întrebări aici. Menținerea activității, hai să mai punctăm încă o dată pentru toate situațiile alea excepționale care au intervenit de când cu pandemia, șomaj tehnic, kurzarbeit că și acesta este o situație excepțională, munca fracționată și așa mai departe. Pentru acele situații e foarte probabil să se emită de către autorități niște reguli speciale, să vină să facă clarificări se aplică, nu se aplică, că am mai văzut întrebări în direcția asta și încă o dată le spunem oamenilor că aici chiar trebuie clarificări speciale, tu nu prea ai ce să spui mai mult de atât.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:21:21] Ai spus însă că la start up nation american au fost clarificări în sensul că li s-a aplica șomajul tehnic printre altele. Bullet-ul 2, al doilea punct, realizarea a cel puțin 50% din veniturile estimate primii doi ani și diferența în anul 3. Cifra aceasta de afaceri are vreo legătură cu suma? Adică dacă eu cer 100.000 de euro pentru investiții, ar trebui să am o cifră de afaceri în următorii trei ani care să fie măcar de 100.000 de euro sau nu se spune nimic?
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:21:50] Nu se spune în procedură nimic de genul ăsta, în schimb din calculele economice din prognozele pe care le facem o să rezulte necesitatea unei cifre de afaceri totuși consistente dacă investiția este mare pentru că investiția se amortizează, există cheltuieli de amortizare care trebuie sa fie acoperite. Există cheltuieli operaționale în firmă, salarii, chirii, utilități, prin urmare cifra de afaceri trebuie să depășească aceste valori și firma să aibă profit. Să putem estima profit pentru firma. Deci investiția dacă este mare și cifra de afaceri va fi în consecință mare, nu pentru că finanțatorul impune un anumit prag al cifrei de afaceri, ci din considerente economice așa ar trebui să se întâmple.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:22:43] Despre procedura de achiziție am amintit anterior, iar aici ajungem la felul în care se implementează proiectul și felul în care se încasează ajutorul financiar nerambursabil. De data aceasta banii nu vor mai fi puși la dispoziția noastră în contul personal în termen de șapte zile de la semnarea contractului de finanțare. Procedura este cu totul alta în sensul că după semnarea contractelor de finanțare vom avea la dispoziție două mecanisme. Mecanismul cererii de plată și mecanismul cererii de rambursare. Ambele mecanisme sunt detaliate în această ordonanță de urgență 40 / 2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene în perioada 2014 - 2020.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:23:25] Și acolo se precizează exact care sunt pașii pentru fiecare procedură și care sunt particularitățile lor, iar banii vor veni de la finanțator după ce aceste documente și etape sunt parcurse. Cererea de plată înseamnă că noi nu facem plata din banii noștri, ci cerem finanțatorului o plată pentru achiziția respectivă și astfel dacă vrem să cumpărăm un autoturism, facem procedura de achiziție, încheiem un contract, furnizorul emite o factură, iar noi vom depune la finanțator procedura respectivă cu factura atașată.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:24:09] Finanțatorul verifică documentul, factura respectivă eventual contractul și notifică banca parteneră. Finanțatorul apoi prezintă băncii acordul de utilizare adică își dă acordul în urma verificării documentelor, își dă acordul pentru utilizarea fondurilor respective și banca pune la dispoziție contul bancar special, ajutorul financiar nerambursabil care aici nu mai este 100% prin urmare noi va trebui să avem contribuția noastra plus eventualele cheltuieli neeligibile. În cazul acesta ar putea fi TVA-ul dacă firma respectivă este plătitoare de TVA va trebui să aibă banii de TVA plus contribuția proprie și atunci se va face plata.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:24:46] După ce plata este efectuată, documentele respective care vizează plata se vor retrimite finanțatorului. Am trimis în prima etapă factura, dar acum vom trimite ordin de plată, extrase de cont dacă livrarea este făcută se vor atașa procese verbale garanției și celelalte documente care însoțesc bunul sau echipamentul.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:25:10] Dar în schimb mai este o altă procedură, cu cerere de plată un pic mai greoaie în sensul că verificarea e făcută în doi pași, mai întâi la cereri de plată și mai apoi această cerere de rambursare aferentă cererii de plată. Se va face o verificare în două etape. De fiecare dată ând am lucrat în proiecte reale beneficiarii totuși preferă cereri de rambursare pentru că le permite implementarea proiectului într-un termen mai scurt. Și asta înseamnă că ori au banii proprii necesari pentru a face plățile către furnizori ori vor discuta cu banca și vor negocia un credit punte, vor lua un credit la bancă, vor face plățile la furnizori, echipamentele sunt livrate și atunci când trimite finanțatorului documente justificative o să-i trimită contract, factură, dar și documentele de plată pentru că acum plata este făcută inițial, ordine de plată, extrase de cont, iar finanțatorul verifică documentele, notifică banca să facă vizita în teren, banca verifică existența autoturismului dacă am dat exemplul acesta, și mai apoi la rândul lui banca notifică agenția că totul este în regulă și banii se vor debloca.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:26:42] O să mai am câteva întrebări. Prima este, am completat la M2, la granturi capital de lucru, codul CAEN cazare, la același punct de lucru există și restaurante, se pot achita cheltuieli pentru ambele CAEN-uri? Pentru că pentru unele cheltuieli nici nu se pot separa foarte bine lucrurile în contabilitate, crezi că este o problemă?
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:27:08] Cred că o să le punem pe un singur cod CAEN acele cheltuieli care sunt comune. Mă gândesc că este o singură factură de electricitate pentru ambele activități. În cazul acesta ar putea fi în regulă. Ar fi în regulă. Dar nu știu dacă sunt mai multe coduri CAEN, nu știu cum sunt facturate serviciile de restaurant, dacă restaurantul este pentru persoanele cazate acolo sau este un restaurant deschis publicului.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:27:48] Uite altă întrebare și am văzut întrebarea asta de mai multe ori în diverse forme și aici în alte situații, ce scadență pot avea datoriile la bugetul statului care pot fi plătite? Cu alte cuvinte, pot să fie vechi, pot fi plătite dacă n-au ajuns încă la scadență, dar au fost declarate? Tu cum vezi lucrurile?
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:28:14] Dacă este datoria va putea fi plătită, apoi dacă nu a ajuns încă la scadență, vom aștepta să ajungă la scadență.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:28:39] Uite, societăți afiliate pe măsura trei, pot accesa la finanțare două societăți legate afiliate?
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:28:44] Da și este un plafon de sute de mii de euro la nivel de grup.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:29:02] Dar să zicem că aș vrea să accesez și microgranturi și capital de lucru și investiții , nu știu dacă-i posibil la toate, dar pot să fac asta eu ca și companie?
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:29:12] Măsura 1 poate fi accesată împreună cu măsura 3, iar măsura 2 cu măsura 3, dar 1 și 2 nu.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:29:29] Mai întreabă cineva dacă se pot demara acum demersurile inițiale sau este prea târziu anul acesta. Presupun că vorbește de oricare dintre măsuri.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:29:40] Măsura 3 urmează să se lanseze și nu este târziu, procedura este mult simplificată față de alte linii de finanțare. Pur și simplu trebuie să vă creați un cont în platformă cât mai devreme să încărcați aplicațiile și să căutați furnizori pentru achizițiile pe care le aveți în vedere ca să puteți obține ofertele în timp util, asta este de fapt presiunea să obțineți ofertele în timp util și apoi încărcarea proiectului nu este în sine o problemă, poate fi rezolvată în sarcina asta în timp util, deci nu este târziu pentru măsura 3.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:30:18] Pentru măsura 2 așteptați dacă se prelungește măsura la un moment dat, nu știm când o să fie asta, anul viitor probabil, cine știe. Dar aici crezi cumva că e nevoie iar de acordul Comisiei Europene, pentru că e un ajutor de stat, cred că avem nevoie de un acord specializat pe zona asta, de aceea noi estimăm că undeva în primul trimestru de anul viitor ar putea să fie prelungite măsurile astea care s-au închis deja.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:30:50] Acesta este și motivul pentru care Ministrul a zis că acele modificări care au trecut prin Parlament și aduceau o modificare ordonanței de urgență 130, nu pot intra pur și simplu în vigoare pentru că există un acord cu Comisia Europeană care ar fi modificat în felul acesta și ar trebui solicitat un acord nou.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:31:10] Să mai clarificăm un lucru pentru măsura 1, nu sunt necesare oferte, se face achiziție directă de care vorbeai tu.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:31:17] Suma este mică, 2.000 de euro și este achiziție directă. Eu vă recomand să obțineți documente cât mai multe, dar nici măcar contractul nu este oblihatoriu acolo. Deci dacă vreți să cumpărați un laptop și intrați pe un oarecare site, de exemplu emag, atunci puteți să faceți achiziția și în baza facturii și a documentelor plată este în regulă. Dacă cumărați un strung, un utilaj tehnologic, atunci v-aș recomanda să faceți și contract ca să vă protejați drepturile în relația cu furnizorul, garanția, piesele de schimb, service-ul și așa mai departe.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:32:06] Pentru măsura 3 trebuie plan de afaceri pentru că ai povestit tu că trebuie să ai un oarecare rezultat financiar.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:32:13] A fost o lungă perioadă în care eram convins că va fi nevoie de plan de afaceri la măsura 3, nu, nu va fi nevoie de plan de afaceri acum. Ei solicită câțiva indicatori, cifră de afaceri profit pe trei ani și o rată internă de rentabilitate calculată. În schimb, nu solicită un plan de afaceri, ci încărcarea unui buget cu oferte.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:33:32] Uite mai luăm încă două întrebări pentru măsura 1 putem achiziționa utilajul sau obiectul de inventar dacă nu am avut suspendată activitatea? Este veșnica problemă cu reluarea activității acolo.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:33:45] Da, nu este nicio problemă, sigur că puteți să luați. La măsura 2 ați putut depune proiecte doar dacă ați avut certificat de stare de urgență. Acel document certifica faptul că activitatea a fost cumva afectată, nu neapărat blocată, dar afectată. Dacă aveți acel document și ați putut depune pentru măsura 2 înseamnă că deja verificarea s-a făcut și nu ar trebui să mai aveți suspiciuni că achiziția nu este în regulă.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:34:48] Am înțeles. Uite ultima întrebare pe care o luăm, la cât la sută din cifra de afaceri sau profit se raportează finanțarea? E o întrebare foarte generică, depinde de măsura la care vă referiți, cred că la capital de lucru e ceva legat de cifra de afaceri.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:35:04] Măsura 2, ajutorul financiar nerambursabil se calculează ca 15% din cifra de afaceri. La măsura 3 se solicită un ajutor financiar nerambursabil. Unde e nevoie de contribuția noastră, nu este o legătură directă între cifra de afaceri și valoarea grantului. Există o prevedere care leaga profitul înregistrat în 2019 de valorea grantului, dar în sensul obținerii unui punctaj mai mare sau mai mic. Altfel noi putem, dacă am avut 1.000 de lei profit anul trecut putem să depunem proiect. vom pierde puncte, dar putem să cerem chiar sumă maximă. Altfel există un ordin de un raport de mărime între profitul din 2019 și ajutorul financiar nerambursabil, profitul să nu fie mai mic de trei ori decât grantul cerut. Adică să cerem un grant de maxim trei ori mai mare decât profitul ca să obțină și punctaj maxim.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:36:24] Sper că am răspuns la majoritatea întrebărilor. Cum spuneam, înregistrarea o să apară undeva săptămâna viitoare marți, miercuri. Mulțumim mult pentru participare. Mulțumim, Marian, pentru toate cunoștințele pe care le-ai transmis. Te așteptăm și cu alte ocazii dacă ești de acord.
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:37:03] Vă mulțumesc și eu. Vom face cum spuneam diverse proceduri și tutoriale pentru implementarea în astfel de proiecte pentru a lucra pe baza unor modele sau pe baza unor pași discutați și verificați în prealabil.
Alin Popescu - Fondator - avocatnet.ro [01:37:34] Mulțumim! Zi frumoasă!
Marian Dumitrache - Consultant & Trainer Fonduri Naționale & Europene [01:37:37] La revedere!